• 1
  • 2
2013-08-04, 00:06
Medlem
http://www.theguardian.com/science/2...nts-out-drugs/

Det är inte svårt att tänka sig att, det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att finnas billig teknologi, som möjliggör för
vem som helst, att i sitt hem, tillverka den drog eller det läkemedel som denne vill.

Denna decentraliserande revolution av produktionen sker förstås inom flertalet områden, men i inget annat fall kommer det få mer långtgående konsekvenser än när det kommer till "chemputer".
Just på grund av dom lagar och system som ämnar att kontrollera spridningen av
droger, så blir en teknologi som eliminerar behovet av både apotek och knarklangare, oerhört subversiv.
Narkotikalagar blir i praktiken helt verkningslösa och om man inte får det där receptet på Xanor eller Oxycontin av läkarn så spelar det ingen roll, för man går hem och skriver ut det istället.
Läkemedelspatent blir även svåra att upprätthålla.

Det är osannolikt att själva chemputer kommer gå att kriminalisera utan att förbjuda alla 3D-skrivare. Så.
Vilka konsekvenser för lagstiftningen kommer detta resultera i?
Man kan tänka sig flera scenarion, antingen en legalisering eller kanske det mer troliga, en betydligt mer påtaglig övervakning av medborgarna. Obligatoriska drogtester för alla?
Vilka förändringar av kulturen och det politiska systemet kommer en okontrollerad narkotika spridning innebära?
Senast redigerad av Rugg 2013-08-04 kl. 00:09.
Citera
2013-08-04, 00:45
Medlem
Finns inte en chans att det släpps fritt i alla fall. Skadorna för samhället skulle bli enorma.

Nej, då tippar jag mer på en fullständig kontroll. Integritet är ett minne blott, om inte redan är.
Citera
2013-08-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Finns inte en chans att det släpps fritt i alla fall. Skadorna för samhället skulle bli enorma.

Nej, då tippar jag mer på en fullständig kontroll. Integritet är ett minne blott, om inte redan är.

Jag tror det med. Detta blir, från statens synvinkel det starkaste skälet till total massövervakning och en utradering av allt vad privatliv heter. Just för att droger är något som nästan alla kan fastna i, omfattningen av problemet blir större, till skillnad från omfattningen av terrorism, som ju är ett annat skäl för repression.
Citera
2013-08-04, 01:54
Medlem
nedboys avatar
Man kanske kan ändra på det och säga att det är olagligt att var centralstimulerad om det inte är från tillåtna preparat?
Citera
2013-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Man kanske kan ändra på det och säga att det är olagligt att var centralstimulerad om det inte är från tillåtna preparat?

Problemet blir hur man ska upprätthålla en sådan lagstiftning. Om folk "laddar ner" knark och mumsar upp det i sina egna hem skulle det krävas ett betydligt mer omfattande övervakningssystem, för att lagstiftningen skulle vara relevant.
Citera
2013-08-16, 00:07
Medlem
Nemesis1s avatar
Det som skulle oroa mig med sådana "printrar" är inte drogerna den kan printa ut, utan de sprängmedel och gifter den kan göra... Tänk er att vilken terrorist-wannabe, massmördare eller seriemördare som helst kan printa ut hyperpotenta, smaklösa gifter och på så sätt när som helst få tillgång till ett mindre massförstörelsevapen! Jag är ingen förbudsivrare när det gäller pistoler, gevär och dylikt, men tanken på att vem som helst kan förgifta mig, var som helst, när som helst, är faktiskt rätt obehaglig... Det är nästan så jag funderar på att inte skriva detta inlägg för att ge potentiella galningar idén, men å andra sidan lär de väl komma på den förr eller senare ändå och jag tror på fri information...
Citera
2013-08-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det som skulle oroa mig med sådana "printrar" är inte drogerna den kan printa ut, utan de sprängmedel och gifter den kan göra... Tänk er att vilken terrorist-wannabe, massmördare eller seriemördare som helst kan printa ut hyperpotenta, smaklösa gifter och på så sätt när som helst få tillgång till ett mindre massförstörelsevapen! Jag är ingen förbudsivrare när det gäller pistoler, gevär och dylikt, men tanken på att vem som helst kan förgifta mig, var som helst, när som helst, är faktiskt rätt obehaglig... Det är nästan så jag funderar på att inte skriva detta inlägg för att ge potentiella galningar idén, men å andra sidan lär de väl komma på den förr eller senare ändå och jag tror på fri information...

Utan tvekan något som kommer få stora konsekvenser, stater kommer kunna motivera extrema inskränkningar i enskilda medborgares liv för att begränsa prevalensen av gifter. Kombinationen av stora grupper av drogpsykotiska människor med tillgång till kemiska stridsmedel, i denna narcissistiska tidsålder, där förlorare tillåts "göra sig ett namn" genom att begå "vansinnesdåd" är sannolikt katastrofal.
Citera
2013-08-16, 00:58
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Utan tvekan något som kommer få stora konsekvenser, stater kommer kunna motivera extrema inskränkningar i enskilda medborgares liv för att begränsa prevalensen av gifter. Kombinationen av stora grupper av drogpsykotiska människor med tillgång till kemiska stridsmedel, i denna narcissistiska tidsålder, där förlorare tillåts "göra sig ett namn" genom att begå "vansinnesdåd" är sannolikt katastrofal.
Det här skulle bli en bra dystopisk cyberpunkbok eller -film... En paranoid värld där myndigheter ständigt och hänsynslöst jagar både verkliga och inbillade terrorister med mord i sinnet!

Borde man annars inte kunna printa ut guld med en sådan där printer också, ifall printern klarar av att omorganisera elektroner, neutroner och protoner?? Eller behöver den "laddas" med grundämnena?? Men hur skall det egentligen funka?? De vissa är ju i fast form i rumstemperatur och behöver väldigt höga temperaturer för att evaporera och smälta medan andra är i gaser i rumstemperatur och måste kylas för att bli likvida eller solida?? Äh, det behövs nästan en egen tråd för att diskutera vad maskinen egentligen kan och inte kan göra...

Men kan maskinen göra droger är den farlig, jag har inget emot att folk drogar sig, men vissa fentanylanaloger och liknande är ju så dospotenta att doserna - och överdoserna - mäts i mikrogram, kanske t.o.m. nanogram! Så starka gifter ger ju diverse mordiska personer oändliga möjligheter... En terrorist eller massmördare kan komma åt att slänga drogerna i någon stor gryta i ett kök som skall servera mat till de tilltänkta mordoffrena medan en seriemördare kan gå omkring på snabbköpet och hälla droger i diverse maträtter för att på måfå döda människa efter människa med minimal risk att åka fast!
Senast redigerad av Nemesis1 2013-08-16 kl. 01:02.
Citera
2013-08-16, 05:26
Medlem
Eller så kickar det här igång en liberal revolution.
Folk kan ta de droger som dom vill, hur dom vill, med effekter att
Maffian och drogkartellerna svälts ut
Eftersom det är fritt tillgängligt tar folk ansvar, och socialtanterna blir arbetslösa
Skatteinkomsterna på knark går ner till noll, och staten får hitta andra arbetsuppgifter.
Citera
2013-08-16, 06:09
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze

Hur menar du? Tror du att folk skulle välja farligare droger än dagens illegala droger? Det är inte farlighet man söker när man experimenterar med droger.
Citera
2013-08-16, 21:08
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Hur menar du? Tror du att folk skulle välja farligare droger än dagens illegala droger? Det är inte farlighet man söker när man experimenterar med droger.
Nä, men som jag skrev så kan folk som faktiskt vill döda människor välja att printa ut hyperpotenta fentanylanaloger... Är det ingen annan än jag som tycker det är lite otäckt om det i framtiden går för vem som helst att ta fram kemiska vapen som nästan duger till massförstörelse??
Citera
2013-08-17, 16:58
Medlem
Rois avatar
Liberalism och anarkokapitalism --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto