2013-08-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora

Here we go again "Fredliga demonstranter"

Vi borde nog gå utanför riksdagen och utföra dessa "fredliga demonstrationer" så får vi se vad median kommer kalla det.
Citera
2013-08-15, 23:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det var nog inte det som var problemet. Problemet var att Mursi planerade ett fullskaligt krig mot Bashar Al-Assad av vilket militären hade fått kännedom om. Därav steg man in och avsatte terroristerna

En ovanligt bisarr teori till och med för att komma från dig.
Citera
2013-08-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En ovanligt bisarr teori till och med för att komma från dig.

Varför är det bisarrt? Du såg väl vad som hände kort innan militärkuppen. Att militären beslutar sig för att hindra ett politisk självmord är väl ändå logiskt om man tänker efter.

Läs artikeln http://english.ahram.org.eg/News/74082.aspx
Citera
2013-08-15, 23:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Death toll from Egypt violence rises to 638

CAIRO (AP) — The Egyptian Health Ministry has raised the death toll from the day's violence that followed a crackdown on two camps housing supporters of the ousted president to 638.

Ministry spokesman Mohammed Fathallah told The Associated Press on Thursday that the number of injured in the previous day's violence also has risen to 3,994.

http://www.seattlepi.com/news/crime/article/Death-toll-from-Egypt-violence-rises-to-638-4733955.php

Detta är alltså juntans egna officiella siffror. Man får förmoda att de verkliga siffrorna är betydligt högre. Det Muslimska Brödraskapets påstående att över 2000 dödades i massakrerna framstår inte längre som otroligt.
Ja, igår reagerade jag redan på MB:s siffror om 300 omkomna som ev överdrivna.

Detta var en sällsynt katastrofal rensning av en folklig protest. I klart minne finns bara massakern på himmelska fridens torg som värre.

De måste ju nästan velat att det skulle bli så här blodigt - för att markera vem som har makten och försöka försvaga motståndet. Även om en del protestanter var beväpnade med käppar etc borde man ja kunnat rensa gator och torg utan att avlossa skaprpa skott. Med tårgas, vattenkanoner och bulldozrar borde man ha kunnat avlägna lägrena med minimala mänskliga förluster.

Och varför ens gå in och rensa!? De satt ju bara i en förort och störde inte mångmiljonstaden så mycket. Det var väl för att inte ge AJ och andra något att rapportera från.

Och idag säger USA som en reaktion på de "deplorable" rensningarna att de inte ska genomföra planerade militärövningar med Egypten. USA är en jävla hycklare. Det som genomfördes igår är ju nästan direkt en konsekvens av USA:s Egyptenpolitik; militärt stöd etc.
Senast redigerad av Madagascar 2013-08-15 kl. 23:28.
Citera
2013-08-15, 23:27
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Påstår de turkiska islamisternas webbtidning "World Bulletin".

Du läste tydligen inte hela citatet ?
Citat:
"The study conducted by the Egyptian Centre for Media Studies and the public opinion group Integrating Egypt"

De verkar faktiskt syssla med statistik och mätning av vad folk tycker.
Och verkar inte bara kläcka ur sig statistik som ensidigt gynnar MB.

Gräv vidare så får du kanske veta om de inte är rumsrena.
Citera
2013-08-15, 23:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, igår reagerade jag redan på MB:s siffror om 300 omkomna som ev överdrivna.

Detta var en sällsynt katastrofal rensning av en folklig protest. I klart minner finns bara massakern på himmelska fridens torg som värre.

De måste ju nästan velat att det skulle bli så här blodigt - för att markera vem som har makten och försöka försvaga motståndet. Även om en del protestanter var beväpnade borde man ja kunnat rensa gator och torg utan att avlossa skaprpa skott. Med tårgas, vattenkanoner och bulldozrar borde man ha kunnat avlägna lägrena.

Och varför ens gå in och rensa!? De satt ju bara i en förort och störde in mångmiljonstaden så mycket. Det var väl för att inte ge AJ och andra något att rapportera från.

Jag tror att juntan helt enkelt var rädd. Inte bara för att förlora makten, utan även för att få dingla i galgen. Och rädda män begår ofta misstag.

Citat:
Och idag säger USA som en reaktion på de "deplorable" rensningarna att de inte ska genomföra planerade militärövningar med Egypten. USA är en jävla hycklare. Det som genomfördes igår är ju nästan direkt en konsekvens av USA:s Egyptenpolitik; militärt stöd etc.

Nu vet vi iofs inte om Obama vidtar fler åtgärder, som att stoppa vapenleveranser. Hans uttalande lämnade dörren öppet för det. Men jag håller med om att det gjorde ett ovanligt tafatt och kraftlöst intryck.

Det påminner mig om när George Bush lovade att skicka en halv miljon dollar i stöd till Indonesien efter monsterjordbävningen 2004. Detta efter att Norge samma morgon lovat att skicka 20 gånger så mycket. För lite och för sent.
Citera
2013-08-15, 23:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Du läste tydligen inte hela citatet ?

De verkar faktiskt syssla med statistik och mätning av vad folk tycker.
Och verkar inte bara kläcka ur sig statistik som ensidigt gynnar MB.

Gräv vidare så får du kanske veta om de inte är rumsrena.

Jag hittade inte "Egyptian Centre for Media Studies" i .eg-domänen. Därmed inte sagt att de inte finns. Men så länge vi inte vet något om dem eller har en länk dit så är det precis som jag skrev: det är de turkiska islamisterna som är din källa.
Citera
2013-08-15, 23:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Varför är det bisarrt? Du såg väl vad som hände kort innan militärkuppen. Att militären beslutar sig för att hindra ett politisk självmord är väl ändå logiskt om man tänker efter.

Läs artikeln http://english.ahram.org.eg/News/74082.aspx

Att Egypten bröt de diplomatiska förbindelserna med Syrien, som artikeln handlar om, betydde inte att "Mursi planerade ett fullskaligt krig mot Bashar Al-Assad", som du skrev. Hur skulle det gå till? Skicka stridsvagnar genom Israel?
Citera
2013-08-15, 23:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag tror att juntan helt enkelt var rädd. Inte bara för att förlora makten, utan även för att få dingla i galgen. Och rädda män begår ofta misstag.

Nu vet vi iofs inte om Obama vidtar fler åtgärder, som att stoppa vapenleveranser. Hans uttalande lämnade dörren öppet för det. Men jag håller med om att det gjorde ett ovanligt tafatt och kraftlöst intryck.

Det påminner mig om när George Bush lovade att skicka en halv miljon dollar i stöd till Indonesien efter monsterjordbävningen 2004. Detta efter att Norge samma morgon lovat att skicka 20 gånger så mycket. För lite och för sent.
Haha.. jag kommer inte ihåg det.

---

Vad är det för charader som pågår i FN avseende egypten nu?
Citera
2013-08-16, 00:02
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:

Det enda vad Abdel Fattah al-Sissi behöver vara rädd för är fanflykter i hans arme. I fall med Syrien var desertörerna den enda anledningen till att rebellerna lyckades med att starta ett mer eller mindre organiserat och beväpnat motstånd. T.ex. Salim Idris - FSA:s främste ledare - har en gång i tiden haft en hög generalposition i syrianska armen.

Men om egyptiska militärmaskinen ska fungera felfritt och alla kugghjul ska sitta på sin plats (vilket jag tvekar) så har de enorma resurser som ska vara tillräckliga till att släcka allt motstånd.
Senast redigerad av thorfromasgard 2013-08-16 kl. 00:04.
Citera
2013-08-16, 00:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Haha.. jag kommer inte ihåg det.

---

Vad är det för charader som pågår i FN avseende egypten nu?

Det enda jag hört är att säkerhetsrådet ska ha ett möte bakom lyckta dörrar som leds av biträdande generalsekreteraren Jan Eliasson. Vilket är bra - han är en av de vettigaste personerna i FN-ledningen.
Citera
2013-08-16, 00:10
Medlem
Citat:
Det enda jag hört är att säkerhetsrådet ska ha ett möte bakom lyckta dörrar som leds av biträdande generalsekreteraren Jan Eliasson. Vilket är bra - han är en av de vettigaste personerna i FN-ledningen.

Och jude för den delen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in