Citat:
Ursprungligen postat av
WriteMasterTM
Lite statistik :
Ser ut som om det bara är den gamla Mubarak-diktaturens propaganda och skitsnack att folkmajoriteten stödjer kuppen.
69% stödjer inte kuppen.
Av dem som stödjer kuppen är 55% Mubarak-drägg.
Siffrorna kan säkert stämma. När jag tidigare uttalat mig om konflikten i Egypten så lade jag mig på en neutral nivå. Detta är inte längre möjligt:
Det var dumt av Morsi att försöka trumfa igenom en islamistisk konstitution
Det var ännu dummare av militären att göra en militärkupp och avsätta den demokratiskt valda presidenten.
Men det är ett gigantiskt misstag av militären att massakrera mestadels fredliga demonstranter.
Inbördeskriget i Egypten ligger nu runt hörnet, och i omfattning vad gäller antalet inblandade människor och mycket troligt förluster i människoliv, så framstår inbördeskriget i Syrien nästan som ett Sörgården.
Muslimska Brödraskapet är den mest välorganiserade politiska kraften i Egypten. Där ryms såväl väldigt moderata islamister som de facto salafister. Vare sig Nasser, Sadat eller Mubarak lyckades krossa den rörelsen. Istället så hjälpte man till att skapa Al Qaida genom att slänga Al-Zawahiri i fängelse och tortera honom, en säker metod för att åstadkomma en islamistisk radikalisering.
Det otäcka är att de renodlade salafisterna i Egypten stödde militärkuppen. Givetvis för att deras främsta islamistiska rival skulle krossas. Men när väl inbördeskriget blir ett faktum så kommer salafisterna att göra allt för att skapa en ultra-islamistisk stat i Egypten. Det är heller inte otänkbart att militärregimen använder sig just av salafisternas tjänster i propagandasyfte. Väpnat motstånd, trots att MB vädjat om fredliga demonstrationer samt attacker mot kyrkor kan ev. vara exempel på sådant. Regimen tror att detta gynnar den, men på sikt så är det självklart tvärt om!
Det enda, som jag kan se, ev. kan hindra ett inbördeskrig i Egypten är om Morsi återinsätts mot ett löfte om att lägga fram en konstitution som också tillfredsställer de sekulära i Egypten, samt de som har annan religion än de islam/kristendom/judendom.
Tilläggas skall att jag, som så många andra på Flashback, baxnar över USA:s och många västländers hyckleri. Å ena sidan så stödjer man MB kamp mot Assad i Egypten, å andra sidan så vägrar man att ens beteckna den solklara militärkuppen i Egypten som just militärkupp, även om man faktiskt nu protesterar emot regimens extrema våld mot befolkningen. Men att avbryta allt militärt samarbete och stöd, samt att dra tillbaka sina ambassadörer avstår man ifrån!