2013-08-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det ser ut som att den egyptiska militärens och polisens tillslag var onödig:
Vad som var onödigt kan diskuteras. Om uppgifterna stämmer att de blev beskjutna med automatvapen från tak vid moskén i Kairo, som dessutom filmades av en helikopter, varför sköt de då riktade skott mot demonstranter som kastade sten och försökte de inte jaga och döda de som sköt först innan de gick vidare med insatsen att röja den platsen? Marktrupper hade kunnat kommunicera med helikoptern för att få reda på vart männen som sköt befann sig. Det officiella dödstalet är på över 500 för hela landet, men i moskén har de minst 250 kroppar liggande, så dödstalet hade kunnat minimeras om de gjort rätt där.
Citera
2013-08-15, 20:16
Medlem
Pendeks avatar
https://twitter.com/EgyIndependent/status/368066291787395072
Citat:
@EgyIndependent
BREAKING: Putin puts all Russian military facilities at "Egyptian military's disposal"
http://www.egyptindependent.com/news/putin-arrange-joint-military-exercises-egypt
Citat:
Putin's decision came as a response to US President Barak Obama's announcement that the U.S. is calling off joint-military exercises with Egypt and threatening with further steps.
USA avbröt nyligen sina planer att göra militärövningar med Egypten. Först ger Ryssland Snowden asyl. USA ställer in deras planerade möte. USA drar sig ur sin militärövning med Egypten och Ryssland bestämmer sig för att göra militärövningar med Egypten.

Undra hur, och om, USA svarar på det här? Ryssland visar i alla fall framfötterna. Ganska smart när det finns andra länder som börjar se skeptiskt på USA.

---
En del på twitter verkar vara skeptiska till denna nyhet och frågar efter källor. Jag vet inte hur tillförlitlig Egypt Independent är.
Citera
2013-08-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det kommer gå i Egypten som i Syrien, eller som i Irak. De enda muslimska länder som det är någon ordning i är Saudiarabien och några få smärre emirat och det på grund av oljeinkomsterna och ett auktoritärt styre, annars är det nattsvart överallt i den muslimska världen eller på väg dit. Även ett icke-arabiskt land men muslimskt som Iran, går en dyster framtid till mötes.

Och vad beror detta på? Naturligtvis den galna läran islam. Om denna är frukten av ett folk som har mycket kvar att lära eller om läran gör folket galet, har i alla fall jag en uppfattning om, men den håller jag tyst med för att inte framstå som rasist.

Alltså så blir det inte oroligheter i länder där styret jobbar åt väst, som i Saudiarabien, Jordanien och Bahrain...men där har du fel.
I Bahrain så har man haft fredliga demonstrationer dagligen sedan början av 2011 som har mötts av våld.

Det har även varit fredliga demonstrationer i Saudiarabien där många vanliga civila fått mångåriga fängelsedomar pga. att de helt enkelt demontrerat...och i dessa oljerika länder så når inte oljerikedomarna folket, utan endast den styrande släkten.

Men demonstrationerna i länder med västvänliga ledare hör man inte så mycket om i median i väst.

Att det varit oroligheter i just Irak och Syrien beror helt enkelt på att Saudiarabien sponsrar al Qaeda grupper, med USAs goda minne, för att destabilisera Irans allierade...inget annat...

Man försökte även med en islamistgrupp i sydöstra Iran för några år sedan som dödade säkerhetsstyrkor och gränsvakter, vanliga värnpliktiga, man la även bomber i moskéer...men Iranska säkerhetsstyrkor spräckte gruppen i tidigt skede, och där erkände ledaren för gruppen att han fått stöd från amerikanerna, han hade haft möten med de på amerikanska militärbaser i Afghanistan.

Och i Egypten så vände sig Mursi emot Irans allierade Syrien, till västs nöje...men när han avsattes av militären och folket så blir det oroligheter likt det i Syrien där "fredliga demonstranter" skjuter mot polis och militär...man undrar om det skulle vara OKEJ att skjuta mot polisen i Sverige under "fredliga demonstrationer".

Det är helt enkelt Väst och dess allierade i regionen som vill destabilisera länder med oönskade ledare...det har inget med islam att göra.
Citera
2013-08-15, 21:49
Medlem
Reguluss avatar
Death toll from Egypt violence rises to 638

CAIRO (AP) — The Egyptian Health Ministry has raised the death toll from the day's violence that followed a crackdown on two camps housing supporters of the ousted president to 638.

Ministry spokesman Mohammed Fathallah told The Associated Press on Thursday that the number of injured in the previous day's violence also has risen to 3,994.

http://www.seattlepi.com/news/crime/article/Death-toll-from-Egypt-violence-rises-to-638-4733955.php

Detta är alltså juntans egna officiella siffror. Man får förmoda att de verkliga siffrorna är betydligt högre. Det Muslimska Brödraskapets påstående att över 2000 dödades i massakrerna framstår inte längre som otroligt.
Citera
2013-08-15, 21:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
https://twitter.com/EgyIndependent/status/368066291787395072

http://www.egyptindependent.com/news/putin-arrange-joint-military-exercises-egypt

USA avbröt nyligen sina planer att göra militärövningar med Egypten. Först ger Ryssland Snowden asyl. USA ställer in deras planerade möte. USA drar sig ur sin militärövning med Egypten och Ryssland bestämmer sig för att göra militärövningar med Egypten.

Undra hur, och om, USA svarar på det här? Ryssland visar i alla fall framfötterna. Ganska smart när det finns andra länder som börjar se skeptiskt på USA.

---
En del på twitter verkar vara skeptiska till denna nyhet och frågar efter källor. Jag vet inte hur tillförlitlig Egypt Independent är.

Egypt Independent har haft hyfsat bra rapportering från Egypten, men detta tror jag nästan säkert är en anka.

För det första så har det inte nämnts något om detta i ryska media som RT.

För det andra så är det ingen logik alls i "nyheten". Hur skulle den egyptiska armén, som befinner sig i Egypten, kunna använda ryska baser? Och hur skulle eventuella samövningar gå till? Den egyptiska armén är ju utrustad av USA, drivs av USA, och är därför helt inkompatibel med rysk utrustning och ryska doktriner.

Om USA slutade försörja den egyptiska armén - vilket de knappast kommer att göra - och Putin sade att vi går in och försörjer egyptierna i stället, då skulle det vara en stor nyhet.
Senast redigerad av Regulus 2013-08-15 kl. 22:01.
Citera
2013-08-15, 22:02
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Lite statistik :
Citat:
http://www.worldbulletin.net/?aType=haber&ArticleID=114979
Opposition to Morsi ouster up to 69 pct, study shows
The number of Egyptians opposed to the overthrow of Egypt’s president Mohamed Morsi has risen to 69 per cent over the last month, while 55 percent of those who support Morsi’s overthrow were affiliated with the toppled Mubarak regime, a study shows.

The study conducted by the Egyptian Centre for Media Studies and the public opinion group Integrating Egypt is the second of its kind to be conducted since General Abdel-Fatah Al-Sisi, Commander in Chief of the Armed Forces, and various political and religious factions collaborated to depose Morsi in a military coup last month.

Ser ut som om det bara är den gamla Mubarak-diktaturens propaganda och skitsnack att folkmajoriteten stödjer kuppen.
69% stödjer inte kuppen.

Av dem som stödjer kuppen är 55% Mubarak-drägg.
Citera
2013-08-15, 22:24
Moderator
Siegfrids avatar
Säkerhetsrådet samlas ikväll på begäran från Storbrittannien, Australien och Frankrike. Låt mig gissa på ett Rysslands- eller Kina-veto?
Ryssland och Kina har alla chanser att flytta fram positionerna, om det inte blir ett fullskaligt inbördeskrig förstås.
Citera
2013-08-15, 22:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Lite statistik :

Ser ut som om det bara är den gamla Mubarak-diktaturens propaganda och skitsnack att folkmajoriteten stödjer kuppen. 69% stödjer inte kuppen.

Påstår de turkiska islamisternas webbtidning "World Bulletin".
Citera
2013-08-15, 22:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Lite statistik :

Ser ut som om det bara är den gamla Mubarak-diktaturens propaganda och skitsnack att folkmajoriteten stödjer kuppen.
69% stödjer inte kuppen.

Siffrorna kan säkert stämma. När jag tidigare uttalat mig om konflikten i Egypten så lade jag mig på en neutral nivå. Detta är inte längre möjligt:

Det var dumt av Morsi att försöka trumfa igenom en islamistisk konstitution

Det var ännu dummare av militären att göra en militärkupp och avsätta den demokratiskt valda presidenten.

Men det är ett gigantiskt misstag av militären att massakrera mestadels fredliga demonstranter.

Inbördeskriget i Egypten ligger nu runt hörnet, och i omfattning vad gäller antalet inblandade människor och mycket troligt förluster i människoliv, så framstår inbördeskriget i Syrien nästan som ett Sörgården.

Muslimska Brödraskapet är den mest välorganiserade politiska kraften i Egypten. Där ryms såväl väldigt moderata islamister som de facto salafister. Vare sig Nasser, Sadat eller Mubarak lyckades krossa den rörelsen. Istället så hjälpte man till att skapa Al Qaida genom att slänga Al-Zawahiri i fängelse och tortera honom, en säker metod för att åstadkomma en islamistisk radikalisering.

Det otäcka är att de renodlade salafisterna i Egypten stödde militärkuppen. Givetvis för att deras främsta islamistiska rival skulle krossas. Men när väl inbördeskriget blir ett faktum så kommer salafisterna att göra allt för att skapa en ultra-islamistisk stat i Egypten. Det är heller inte otänkbart att militärregimen använder sig just av salafisternas tjänster i propagandasyfte. Väpnat motstånd, trots att MB vädjat om fredliga demonstrationer samt attacker mot kyrkor kan ev. vara exempel på sådant. Regimen tror att detta gynnar den, men på sikt så är det självklart tvärt om!

Det enda, som jag kan se, ev. kan hindra ett inbördeskrig i Egypten är om Morsi återinsätts mot ett löfte om att lägga fram en konstitution som också tillfredsställer de sekulära i Egypten, samt de som har annan religion än de islam/kristendom/judendom.

Tilläggas skall att jag, som så många andra på Flashback, baxnar över USA:s och många västländers hyckleri. Å ena sidan så stödjer man MB kamp mot Assad i Egypten, å andra sidan så vägrar man att ens beteckna den solklara militärkuppen i Egypten som just militärkupp, även om man faktiskt nu protesterar emot regimens extrema våld mot befolkningen. Men att avbryta allt militärt samarbete och stöd, samt att dra tillbaka sina ambassadörer avstår man ifrån!
Senast redigerad av Ola Schubert 2013-08-15 kl. 22:44.
Citera
2013-08-15, 22:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Säkerhetsrådet samlas ikväll på begäran från Storbrittannien, Australien och Frankrike. Låt mig gissa på ett Rysslands- eller Kina-veto? Ryssland och Kina har alla chanser att flytta fram positionerna, om det inte blir ett fullskaligt inbördeskrig förstås.

Ett amerikanskt veto är väl troligare i så fall. Obama fortsätter ju att hålla juntan under armarna.

Dock är nog det mest sannolika utfallet en resolution som alla röstar för där man säger att man är "chockerad" och "upprörd" över vad som händer i Egypten och manar alla parter till besinning.
Citera
2013-08-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var dumt av Morsi att försöka trumfa igenom en islamistisk konstitution

Det var ännu dummare av militären att göra en militärkupp och avsätta den demokratiskt valda presidenten.

Det var nog inte det som var problemet. Problemet var att Mursi planerade ett fullskaligt krig mot Bashar Al-Assad av vilket militären hade fått kännedom om. Därav steg man in och avsatte terroristerna

Citat:
Men det är ett gigantiskt misstag av militären att massakrera mestadels fredliga demonstranter.

Here we go again "Fredliga demonstranter"
Citera
2013-08-15, 23:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det enda, som jag kan se, ev. kan hindra ett inbördeskrig i Egypten är om Morsi återinsätts mot ett löfte om att lägga fram en konstitution som också tillfredsställer de sekulära i Egypten, samt de som har annan religion än de islam/kristendom/judendom.

Jag ha svårt att se hur det skulle kunna ske, och tror inte heller att det skulle förhindra ett inbördeskrig.

Det enda som kan rädda Egypten nu är nog om juntan självmant avgår och ersätts med en övergångregering ledd av en person som alla har fötroende för. Det är möjligt att ElBaradei avgick med det i tankarna. Men som jag skrev tidigare tror jag inte att han har tillräckligt brett folkligt stöd. Frågan är om någon egyptier har det just nu.

Citat:
Tilläggas skall att jag, som så många andra på Flashback, baxnar över USA:s och många västländers hyckleri. Å ena sidan så stödjer man MB kamp mot Assad i Egypten, å andra sidan så vägrar man att ens beteckna den solklara militärkuppen i Egypten som just militärkupp, även om man faktiskt nu protesterar emot regimens extrema våld mot befolkningen. Men att avbryta allt militärt samarbete och stöd, samt att dra tillbaka sina ambassadörer avstår man ifrån!

USA:s och EU:s hyckleri är lika motbjudande som genomskinligt. Och i längden oerhört skadligt inte bara för Mellanöstern utan även för oss i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in