2013-08-15, 11:10
Medlem
Yaskos avatar
Egypten var väl under en outtalat embargo under Mursi´s styre. Först när militärkuppen kom så fick landet en massa trevliga krediter från Gulfstaterna och Väst. Äckligt det här, gulfstaternas kungliga horfamiljer beter sig precis så som de ska betee sig, hoppas att de får samma behandling som Khaddafi.

Väst kan dra åt helvete med sitt demokrati och mänskliga rättigheter skitsnack. Ingen tog det på allvar tidigare heller men nu blottas hela charaden mer än vanligt.
Citera
2013-08-15, 11:21
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Egypten var väl under en outtalat embargo under Mursi´s styre. Först när militärkuppen kom så fick landet en massa trevliga krediter från Gulfstaterna och Väst. Äckligt det här, gulfstaternas kungliga horfamiljer beter sig precis så som de ska betee sig, hoppas att de får samma behandling som Khaddafi.

Väst kan dra åt helvete med sitt demokrati och mänskliga rättigheter skitsnack. Ingen tog det på allvar tidigare heller men nu blottas hela charaden mer än vanligt.
Sannerligen! Allt det som har hänt nu de senaste 6 veckorna har visat hyckleriet från väst. När turkiska polisen sköt tårgas mot demonstranter klagade hela världen och sa att nu har det blivit diktatur i landet och whatnot men när egyptiska armén gör en total massaker på demonstranter från MB ja då är det helt tyst. Vidrigt!
Citera
2013-08-15, 11:39
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Sannerligen! Allt det som har hänt nu de senaste 6 veckorna har visat hyckleriet från väst. När turkiska polisen sköt tårgas mot demonstranter klagade hela världen och sa att nu har det blivit diktatur i landet och whatnot men när egyptiska armén gör en total massaker på demonstranter från MB ja då är det helt tyst. Vidrigt!

Mursi-anhängare borde mer använda sig mer med sociala medier. I Turkiet spreds information skickligt av demonstranterna på twitter,facebook och andra ställen. I Egypten verkar det vara en blackout. Tror knappast det handlar om att världsmedia skulle ha någon sorts lojalitet till den egyptiska armen..

Vi i Väst kan också ha blivit avtrubbade av allt våld i Mellanöstern de senaste åren. Man upprörs inte lika mycket nu som när man läste om det som hände i Syrien(trots att det verkar vara mycket värre i Egypten en det var under de första månaderna i Syrien-konflikten). Det har inte samma nyhetsvärde längre.
Citera
2013-08-15, 11:43
Medlem
Reinfeldt sammanfattar läget på ett mycket analytiskt men ändå lättfattligt sätt.
Citat:
Våldet i Egypten är mycket oroande, säger statsminister Fredrik Reinfeldt.
Frågan är vad som bör göras med det svenska biståndet?
Citat:
Sverige har inga planer på att stoppa biståndet, trots att både Danmark och Norge nu ser över sitt stöd till landet.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/reinfeldt-valdet-oroande/
Citera
2013-08-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Stabilitet rådde under Mubaraks tid
Den skendöde Mubkarkas (carcass) regim rämnade efter några dagars protester. Så vad bestod denna stabilitet i?
Citera
2013-08-15, 11:58
Medlem
Det kommer gå i Egypten som i Syrien, eller som i Irak. De enda muslimska länder som det är någon ordning i är Saudiarabien och några få smärre emirat och det på grund av oljeinkomsterna och ett auktoritärt styre, annars är det nattsvart överallt i den muslimska världen eller på väg dit. Även ett icke-arabiskt land men muslimskt som Iran, går en dyster framtid till mötes.

Och vad beror detta på? Naturligtvis den galna läran islam. Om denna är frukten av ett folk som har mycket kvar att lära eller om läran gör folket galet, har i alla fall jag en uppfattning om, men den håller jag tyst med för att inte framstå som rasist.
Citera
2013-08-15, 12:42
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det kommer gå i Egypten som i Syrien, eller som i Irak. De enda muslimska länder som det är någon ordning i är Saudiarabien och några få smärre emirat och det på grund av oljeinkomsterna och ett auktoritärt styre, annars är det nattsvart överallt i den muslimska världen eller på väg dit. Även ett icke-arabiskt land men muslimskt som Iran, går en dyster framtid till mötes.

Och vad beror detta på? Naturligtvis den galna läran islam. Om denna är frukten av ett folk som har mycket kvar att lära eller om läran gör folket galet, har i alla fall jag en uppfattning om, men den håller jag tyst med för att inte framstå som rasist.
Ja, ungefär så kan jag hålla med om. Nu är jag ofta kritisk till muslimerna i Sverige. Men jag blir så ledsen när militären i Egypten inte bara gör en massaker på de troende i MB utan dessutom eldar upp dem levande. Mursi var ju en demokratiskt vald president vad jag har fattat.
Folket i Egypten förefaller att vara mycket fattiga och okunniga människor som lever för sin tro på islam. Det finns ingen ursäkt till att mörda dessa människor som militären nu har gjort, mellan 500 och 2000 beroende på vem man frågar. De fattiga egyptierna följer bara sina religiösa ledare utan att fråga varför. Att döda dem kan bara vara fel och så dumt.
Citera
2013-08-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Den skendöde Mubkarkas (carcass) regim rämnade efter några dagars protester. Så vad bestod denna stabilitet i?
Med stabilt menar jag inte demokratiskt. Men sedan Kungen störtades har det väl varit relativt stabilt med några få undantag när, i Egypten. Militären har styrt i bakgrunden hela tiden, så även nu.
Citera
2013-08-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren

Såg på CNN 9/11 och då var det en muslimsk professor som blev intervjuad. Kommer inte ihåg vad dom snackade om men reportern sa något om "att det är väl inte muslimernas fel" och professorn gick i taket.

Han sa att vems fel är det annars? Det är vi muslimer som måste fråga oss varför samtliga muslimska länder har diktatur och varför de muslimska länderna avrättar (kommer inte ihåg men tror det var) flest personer. Det är bara vi muslimer som kan lösa detta.
Citera
2013-08-15, 16:24
Medlem
TKD_1337s avatar
Det ser ut som att den egyptiska militärens och polisens tillslag var onödig:

Citat:
Bara timmar innan tillslaget inleddes varnade västdiplomater Egyptens militära ledare för att röja lägren med våld, skriver Reuters.

"Vi hade en plan på bordet som accepterats av den andra sidan (Muslimska brödraskapet). De kunde ha valt den vägen. Det som hände var helt onödigt", säger EU:s specielle sändebud Bernardino León som tillsammans med USA försökt medla fram en lösning på konflikten.

"Under den senaste veckan har vi och andra använt varje tillfälle för att kräva att regeringen respekterar yttrande- och mötesfrihet. Vi har också krävt att parterna ska lösa konflikten fredligt", säger USA:s utrikesminister John Kerry.

http://www.di.se/artiklar/2013/8/15/varlden-rasar-mot-egypten/
Citera
2013-08-15, 17:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det ser ut som att den egyptiska militärens och polisens tillslag var onödig:

Kanske inte onödigt. Det fanns säkert massor med planer som Brödraskapet tyckte var helt OK, men som inte hade varit så bra av andra skäl.
Men helt säkert onödigt våldsamt.
Kerry har tydligen inget förtroende hos egyptiska militären.
Citera
2013-08-15, 17:16
Medlem
Bledsaters avatar
Sorry om det postats innan.
Live: http://www.livestation.com/reuters?source=redirect
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem