2013-08-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det här nya som hänt verkar dock inte vara något de tänker använda vid morgondagens häktningsförhandling, därav mina frågor.

Det vet vi inget om förän förhandlingen är klar.
Kanske inte ens då.
Citera
2013-08-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hur menar du? Flashback består väl mestadels utav uttalanden gjorda utifrån det som står i media och inte tvärtom?

Att journalister använder Flashback som källa är ingen nyhet.
Det är snarare en nyhet när de väl erkänner det, vilket är ytterst sällan.
Citera
2013-08-15, 21:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Att journalister använder Flashback som källa är ingen nyhet.
Det är snarare en nyhet när de väl erkänner det, vilket är ytterst sällan.
Det är ingen nyhet, men allt tas inte från Flashback. På vilket sätt märks det tydligt att TTELA bevakar och hämtar mycket artikelmaterial från Flashback?
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det märks tydligt att lokalblaskan ttela.se bevakar och hämtar mycket artikelmaterial från Flashback.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2292195-mordmisstankte-fortsatter-neka
Citera
2013-08-15, 21:22
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Får advokaten i sina enskilda överläggningar med sin klient berätta sådant om utredningen som klienten inte känner till? Tänker specifikt på om AJs advokat får berätta för honom att kroppen är funnen, trots att han inte konfronterats med den uppgiften i förhör.

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

"Grundläggande är Rättegångsbalken 21 kap 7 § "Försvarare skall med nit och omsorg tillvarataga den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning." Advokatsamfundet har därtill utfärdat råd och anvisningar om "god advokatetik" och har en disciplinnämnd som granskar flagranta avsteg. Lagtext är lite högtravande.

En häktad med restriktioner är i praktiken isolerad från omgivningen. Hans enda kontakt med omvärlden är hans försvarare. Egentligen är det upp till advokatens omdöme vilken information han ger till sin klient så länge han vill hävda att det är den misstänktes rätt. I tveksamma fall ska advokaten rådgöra med åklagaren men inte sällan har de olika uppfattning. "

Eftersom han är häktad för mord på sannolika skäl så är det nog "att tillvarata den misstänktes rätt" att tala om att kroppen har hittats. Det vore konstigt annars.
Citera
2013-08-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Trollhättan har endast arrest, sedan gem häkte i Uddevalla. Man kan inte förutspå hur länge man kommer sitta häktad.
Totalt 44 platser. Se länk så ser du vad häktets upptagningsområde är.

http://kriminalvarden.se/sv/Hakte/Vara-hakten/Uddevalla/

Och arresten används enbart till nöds för häktade personer, när det är fullt Uddevalla. Och det händer emellanåt.
Citera
2013-08-15, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det har väl inte varit något direkt förhör. De har önskat hon väkommen hem och undrat om han vill ändra eller tillägga något. Han kanske t.o.m. har cyklat ihop en ny version.
Du verkar ha missat att det varit förhör med AJ idag.
Citera
2013-08-15, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

"Grundläggande är Rättegångsbalken 21 kap 7 § "Försvarare skall med nit och omsorg tillvarataga den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning." Advokatsamfundet har därtill utfärdat råd och anvisningar om "god advokatetik" och har en disciplinnämnd som granskar flagranta avsteg. Lagtext är lite högtravande.

En häktad med restriktioner är i praktiken isolerad från omgivningen. Hans enda kontakt med omvärlden är hans försvarare. Egentligen är det upp till advokatens omdöme vilken information han ger till sin klient så länge han vill hävda att det är den misstänktes rätt. I tveksamma fall ska advokaten rådgöra med åklagaren men inte sällan har de olika uppfattning. "

Eftersom han är häktad för mord på sannolika skäl så är det nog "att tillvarata den misstänktes rätt" att tala om att kroppen har hittats. Det vore konstigt annars.

I så fall vinner ju inte förhörsledaren något på att inte konfrontera AJ med uppgifter om både upphittad kropp och brända kläder.
Citera
2013-08-15, 21:30
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men i morgon ersätts småsmå-Tommy av en skarpare advokat. http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2292195-mordmisstankte-fortsatter-neka

Underskatta inte Tommy Nilsson. Han har ett mycket gott "track record" och har lyckats fria mången skyldig buse. Ett ganska känt fall är när han lyckades få loss den numera fallne ängeln HA-Mega som slapp påföljd.
Citera
2013-08-15, 21:31
Medlem
Citat:
Du verkar ha missat att det varit förhör med AJ idag.

Du läste inte citatet innan du svarade på det.
Citera
2013-08-15, 21:31
Medlem
Nicitas avatar
Citat:
Jag har för mig att AJs advokat är belagd med yppandeförbud sedan förra häktnngsförhandlingen.

Jag med...
Citera
2013-08-15, 21:32
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Jag har för mig att AJs advokat är belagd med yppandeförbud sedan förra häktnngsförhandlingen.

Yppandeförbud handlar om att han inte för säga något offentligt om vad som sagts under häktningsförhandlingen, det en konsekvens av förhandlingens "lyckta dörrar". Han har ingen tystnadsplikt i det avseendet gentemot klienten även om denne inte är närvarande (i normalfallet deltar ju klienten i förhandlingen).
Citera
2013-08-15, 21:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Nej, du väljer att misstolka det jag skriver. Prova google så förstår du.
Förundersökningssekretess har inget med yppandeförbud att göra. Jag tänker inte klargöra en tredje gång, utan förutsätter att du rättar till ditt misstag i tråden, precis som jag rättade mig själv, genom att ta reda på fakta.

Menar du att TN är anmäld för brott mot förundersökningssekretessen?

Det var ju en nyhet i sig, när skulle den anmälan kommit in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in