2013-08-14, 23:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Mamman påstod flera saker, som att CdC och AC kände varandra, att CdC var med på Anne-Catherines begravning m.m
Jaha, det var ju ännu skummare förstås. Var finns ursprungskällorna angående dessa påståenden?
Citat:
den var svårläst
Och det är inte den enda.
Förlåt, jag vet att du gör ett bra jobb, fast ibland blir man frustrerad när man vill läsa mer, men texten är suddig eller beskuren.
Citera
2013-08-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jaha, det var ju ännu skummare förstås. Var finns ursprungskällorna angående dessa påståenden?

Och det är inte den enda.
Förlåt, jag vet att du gör ett bra jobb, fast ibland blir man frustrerad när man vill läsa mer, men texten är suddig eller beskuren.

Lindeberg går igenom detta rätt utförligt i första och även i den omarbetade utgåvan av "Döden är en man", detta förklaras bättre där. Tyvärr är ju första utgåvan svår att få tag i numer. Men i alla fall, CdC var ju inte på AC:s begravning, det var däremot Margareta Eriksson, Teets sambo. Det är mamman som är källan till dessa påståenden, hon jobbade dessutom på Expressen vid den här tiden. Här skriver Expressen om begravningen och CdC: http://imageshack.us/f/833/arrangeradehan.jpg/

Säg bara vilka sidor som behöver förbättras, tror de flesta som var felaktigt beskurna är korrigerade.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-14 kl. 23:18.
Citera
2013-08-14, 23:17
Medlem
FritzDaCats avatar
Tack igen!
Jag ska fixa Lindebergs bok.

Men mamman hade väl inte sagt att hon visste bestämt att Catrin och Teet kände varandra??
Hon kanske endast trodde att det var Catrin som var på begravningen.
Citera
2013-08-14, 23:22
Medlem
Citat:
Tack igen!
Jag ska fixa Lindebergs bok.

Men mamman hade väl inte sagt att hon visste bestämt att Catrin och Teet kände varandra??
Hon kanske endast trodde att det var Catrin som var på begravningen.

"Modern studerade flera andra bilder av kvinnan och blev då helt övertygad: den okända kvinnan från begravningen var identisk med den mördade. Modern lyckades också lista ut att Catrine da Costa och hennes dotter promenerat på en gata i Centrala Stockholm och då stött samman med läkaren. Han hade kommenterat mötet med att säga:-Jaså ni känner varandra!"

Källa: Expressen 4/12 1984: http://imageshack.us/f/833/arrangeradehan.jpg/

Finns säkert mer...Läs Lindebergs bok, bygg inte ett ev ställningstagande på dessa artiklar...
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-14 kl. 23:34.
Citera
2013-08-15, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja men det var ju det jag skrev, till och med Rajs som inte tvekade att försöka sänka sin adept ansåg att det var självmord.

Verkar bara vara något han spontant sagt. En rättsläkare utifrån borde ha undersökt kroppen och inte Valverius. Värt att notera är att Valverius kände obehag, när han kom in i lägenheten. Måhända han anade att något inte stämde, men han ville väl ruska av sig sådana tankar...
Citera
2013-08-15, 00:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Den var svårläst, här är en större version: http://imageshack.us/photo/my-images/801/zrkq.jpg/ Mamman påstod flera saker, som att CdC och AC kände varandra, att CdC var med på Anne-Catherines begravning m.m Expressens redaktör Bo Strömstedt spred dessa felaktigheter till allmänheten.

Men hur vet du att det var felaktigheter som Expressen spred till allmänheten ?
Lite svårt kanske att bevisa motsatsen så här långt i efterhand men ge mig en anledning till varför mamman skulle påstå något sådant här tack.
Citera
2013-08-15, 00:46
Bannlyst
Citat:
Obducenten förnekar existensen av bilder som Ann-Catherines mamma hävdar har funnits. Varför skulle mamman hitta på detta?

Bilden som A-C tagit framför spegeln "inför självmordet" ska hon enligt modern tidigare ha tagit. Mamman hade sett den bilden och frågat dottern varför hon tog en sådan bild och då svarade A-C att det var för att maken ville det. Jag funderar om inte Obducenten kan ha planerat ett mord här...
Citera
2013-08-15, 01:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja men det var ju det jag skrev, till och med Rajs som inte tvekade att försöka sänka sin adept ansåg att det var självmord.

" Borgnäs insinuerar att Obducenten kamouflerat mordet på hustrun till ett självmord. Och att en seriemördare varit i farten 1982-1984. Catrine och ytterligare två kvinnor ska ha fallit offer för mördaren. Men hur de två övriga kvinnorna dött är inte helt fastställt.

Borgnäs driver sin tes bland annat genom intervjuer med två utländska experter på seriemord. Förvånande nog väljer Borgnäs att trots principiella invändningar betala en av experterna. Sådana intervjuer gagnar inte trovärdigheten."

http://www.journalisten.se/debatt/nils-funcke-insinuant-journalistik

Finns det inget annat sätt så kan man ju köpa sig en sanning.

Herregud, vilka konstiga tankar du har

Du insinuerar alltså att Borgnäs mer eller mindre har köpt en utländsk expert som i sin tur levererar det som är överenskommet ?
Har jag förstått ditt inlägg rätt nu ?

En fråga, hur många exemplar har PL:s bok sålt i och hur stor vinst har den genererat till förlaget och författaren ?
Ämnet har varit uppe förut men när vi ändå är inne på "pengadelen" så tycker jag att vi rätar ut alla frågetecken en gång för alla
Citera
2013-08-15, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Ok ja du vet säkert allt om hur rättsmedicinare jobbar och vilka procedurer som är nödvändiga eller inte.

Det är mycket viktigt (t.o.m obligatoriskt) att den rättsläkare som obducerar noterar varje liten sak h*n gjort och iakttagit under obduktionen på ett obduktionsutlåtande, men Obducenten hade inte skrivit ner en endaste bokstav vad huvud(och hals)avtagningen anbelangar. Dessutom hade han utlåtandet ifråga hemma i sin bostad. Jag tycker det är mycket suspekt, om ni frågar mig. Likadant är det med de bilder på ett tågsargat lik han också hade hemma hos sig. Han hade tagit dessa bilder med sin egen kamera. Han kunde inte ge ett enda vettigt svar i förhören varför han gjort så och vad han skulle ha bilderna till. Lika absurda svar och förklaringar gav han när han frågades ut om omständigheterna kring hustruns död. Som min forumvän Lawn brukar säga: det ringer många varningsklockor här. Jag tillägger: många lampor blinkar rött.

Det bör i sammanhanget sägas att Obducenten var känd för att vara väldigt noga, utförlig och pedantisk av sig. Varför var han "slarvig" angående obduktionsutlåtandet?
Senast redigerad av Hagenbach 2013-08-15 kl. 03:06.
Citera
2013-08-15, 12:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det är mycket viktigt (t.o.m obligatoriskt) att den rättsläkare som obducerar noterar varje liten sak h*n gjort och iakttagit under obduktionen på ett obduktionsutlåtande, men Obducenten hade inte skrivit ner en endaste bokstav vad huvud(och hals)avtagningen anbelangar. Dessutom hade han utlåtandet ifråga hemma i sin bostad. Jag tycker det är mycket suspekt, om ni frågar mig. Likadant är det med de bilder på ett tågsargat lik han också hade hemma hos sig. Han hade tagit dessa bilder med sin egen kamera. Han kunde inte ge ett enda vettigt svar i förhören varför han gjort så och vad han skulle ha bilderna till. Lika absurda svar och förklaringar gav han när han frågades ut om omständigheterna kring hustruns död. Som min forumvän Lawn brukar säga: det ringer många varningsklockor här. Jag tillägger: många lampor blinkar rött.

Det bör i sammanhanget sägas att Obducenten var känd för att vara väldigt noga, utförlig och pedantisk av sig. Varför var han "slarvig" angående obduktionsutlåtandet?

Och det i princip enda vi får höra från mediemordsfolket är en massa bortförklaringar med att alla bara ljög/ljuger och ville nita dit herrarna.

Du har hämtat dina uppgifter ur Styckmordsmålet ?
Om så är fallet så är Styrlin/Nybergs uppsats ett måste för att sätta sig in i det hela på djupet.

I den första rättegången i Stockholms tingsrätt fann rätten att det förelåg övertygande bevisning för att de tilltalade begått mordet och beslutade att de skulle sitta i häkte medan de genomgick en rättspsykiatrisk undersökning, tyvärr fick den göras om som bekant.
Men vid tidpunkten för den första rättegången så hade väl Hanna Olsson inte skrivit en enda rad om processen ?
Citera
2013-08-15, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och det i princip enda vi får höra från mediemordsfolket är en massa bortförklaringar med att alla bara ljög/ljuger och ville nita dit herrarna.

Du har hämtat dina uppgifter ur Styckmordsmålet ?
Om så är fallet så är Styrlin/Nybergs uppsats ett måste för att sätta sig in i det hela på djupet.

I den första rättegången i Stockholms tingsrätt fann rätten att det förelåg övertygande bevisning för att de tilltalade begått mordet och beslutade att de skulle sitta i häkte medan de genomgick en rättspsykiatrisk undersökning, tyvärr fick den göras om som bekant.
Men vid tidpunkten för den första rättegången så hade väl Hanna Olsson inte skrivit en enda rad om processen ?

Ja, de rationaliserar bort och tar inte minst Obducenten på orden (avseende hustruns "självmord", antalet sexköp, de makabra fotona, huvudavtagningen m.m.) utan några som helst reservationer. Något som PL av allt att döma gjort. Döden är en man är grymt ensidig och en uppenbar partsinlaga. En bok så subjektiv och vinklad att den inte förtjänar att talas om i samma rum som man nämner ordet fakta. Den känns helt enkelt smutsig och i högsta grad dubiös.

"Övertygande bevisning" är inte kattskit, det.

Minns ärligt talat inte i skrivande stund hur det ligger till med detta.
Citera
2013-08-15, 13:41
Medlem
En till uppsats är klar:

Katarina Samuelson: ”Granskning eller förvanskning – en pressvetenskaplig studie av berättartekniken i Uppdrag Gransknings reportage om styckmordet på Catrine da Costa”, Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet 2006 (handledare Ann-Kristin Wallengren)

http://minfil.org/wbL3cfb4be/F_rvanskning_doc_.pdf

Resten av uppsatserna finns här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in