[quote=Spaeckhuggare|44791484]
Citat:
Du talar om de där väldigt ovanliga inslagen igen, inte vad som generellt är sant. Blir väldigt svårt att bygga ett samhälle på ovanliga undantag. Men ja, jag tror mycket av problemen idag härstammar från att män blivit alldeles för mesiga. Du behöver inte vara mesig för att du tar hand om småbarn men risken är enligt empirisk erfarenhet stor. En sådan man har en hjärna som är närmare en normal kvinnlig sådan och då är det även naturligt att det får andra effekter så som feminint beteende och feminina värderingar.
har du tittat dig omkring överhuvudtaget i dagens samhälle? Ser du inga pappor med barnvagnar alls? Inga snubbar som sitter vid sandlådorna? Och tror du verkligen seriöst att dessa får mutationer i generna för att de tar hand om sina egna barn? Man kan alltså enligt dig omöjligen kunna slå in en spik, jobba som bilmekaniker och samtidigt kunna värma 1 liter välling i micron? Liksom en omöjlig kombination?
Citat:
Visst kan likheten attrahera, men för att spänning ska kunna förbli måste det också finnas olikhet. Det finns en anledning till att de flesta av oss män inte blir kära i våra vänner (män) och det är mer än det fysiska.
Vi är alla individer, så finns alltid olikheter. Du behöver inte vara fysiskt attraherad av en manlig vän, men om du funderar lite så är vänskaps kärleken till honom ibland lika stark som till en partner.
Citat:
Att ta hand om barn är precis som ett arbete på det sättet att inte alla delar av det är jätteroliga. Alla delar på ett jobb utanför hemmet är inte heller alltid kul. Man kan inte förvänta sig det. Det är helt orealistiskt. I båda fallen är vissa delar kul eller utvecklande och andra delar är något man får ta helt enkelt eftersom det ingår i paketet. Tur du att det alltid är kul att jobba 16 timmars dagar på McKinsey & Co? Troligtvis inte, men man gör det för att avancera. Man gör det för att det finns fler fördelar än nackdelar i situationen trots allt.
och finns massor med fördelar i ett samhälle att alla har kunskap inom fler områden än just det som
anses tillhöra ett kön. Om män tar hand om sina barn i högre grad gör att deras förståelse för barns behov i samhällen ökar. win-win.
Citat:
Och du tycker jag är inskränkt? Tillåt mig att skratta. Vad är så fel med en uppdelning? Om jag gör något otrevligt som att fixa med trasig bil, jaga och döda insekter som smitit in i huset, förbereder och skyddar huset för eventuella inbrott och angripare osv, kan inte då kvinnan göra andra otrevliga saker? Så slipper bägge parter ha allting i huvudet. Att man är så besatt av likhet att båda parter måste göra precis samma saker i precis samma mängd är inte mer än vansinne.
varför kan man inte fritt få välja vad man bäst passar till? Om en man är livrädd för getingar så är det ju klart mer pratkiskt att jag jagar och släpper ut dem. Om han lagar mat som en gud och dessutom älskar göra det, varför ska han förbjudas detta bara för att han råkar ha en snopp mellan benen? Jo, jag vidhåller klart inskränkt.
Citat:
Jag tror vi missar varandra på det faktum att du tror enskilda undantag = regel medan jag räknar på vad som är generellt sant och troligt. Vad som är sannolikt i livet är att om man är bra på vissa saker och har spenderat mycket tid på att bli bra på dem så är man inte samtidigt lika bra på en hel del andra saker. Det är omöjligt att vara bra på allting, både tidsmässigt och begåvningsmässigt.
nej skillnaden är att du tror kvinnor föds till enbart vissa arbetsuppgifter, när faktum torde vara ganska uppenbar, om du tittar dig omkring, att de är kapabla till rätt mycket. Du har kvinnor inom närmast alla yrkesgrupper och samma med män. Inga problem. Låt folk pyssla med det de vill pyssla med. På så sätts utnyttjas alla talanger optimalt.
Citat:
Således är det sannolikt att du är sämre på en del andra saker om du spenderat mycket tid med matematiska uträkningar istället. Du kan inte vara en superbra mamma, superbra forskare/chef och superbra hustru samtidigt. Det tar för mycket tid (och då räknar vi inte ens in att du kanske vill ha tid för att göra andra saker än de tre också). Så vad prioriterar du? Vad du inte prioriterar blir du sannolikt sämre på i längden. Det blir därför uppenbart för heltidsarbetande män att kvinnor som fokuserat för mycket på jobbet blir dåliga fruar och/eller mammor. Visst kan man säga samma sak om män, men någon måste ju ha huvudansvaret för inkomsten.
Självklart, jag är kass på många saker. Om en heltidsarbetande man blir kär i en heltidsarbetande kvinna och ingen vill ge upp sina karriärer tja då får de ju faktiskt dela på hemma besvären. Eller hur? varför ska hon ge avkall på något hon vill göra bara för att serva honom? Bägge tjänar ju pengar och tar därför ansvar för inkomsten. Då får väl bägge ta hemmansvaret. Ska det vara så svårt?
Citat:
Och din idé om att "dela arbetsuppgifter jämlikt" är bara inflexibel och småaktig. För det jag föreslår är också att dela arbetsuppgifter jämlikt, men på ett annat sätt. Inte att jämlikt behöver betyda millimeterrättvisa. Arbetsfördelning har man på arbetsplatsen så varför måste det vara exakt samma arbetsuppgifter så fort man är i hemmet?
Precis varför ska bröstförsedda individer enbart ta ansvar för städning, tvätt, mat och barn medans snoppförsedda ska ta hand om gräsklippning, byte av glödlampor och bilen, som dessutom är mindre tidskrävande? Fullkomligen obegripligt resonemang och vansinnigt opraktiskt...vad gör du om frun drar utomlands i 2 veckor och du inte kan laga mat? tvätta? etc?