2013-08-15, 14:31
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
.....och dumma i huvudet eftersom ni bar hennes packning

Ta det som ett tecken på den specialla status kvinnor alltid åtnjutit. Är inte så säker på att en svag man hade fått dem att bära hans packning. Möjligtvis om han var skadad...
Citera
2013-08-15, 14:33
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nej jag tycker det var snällt av de starkare männen att hjälpa henne. Och det är det jag menar, starka män är många gånger mycket hjälpsamma. Se hur det fungerar när man ska flytta, många starka män ställer upp för att de vet att det blir jättetungt för mindre svagare kvinnor att flytta ett helt bohag själv.

Många fysiskt starka män är faktiskt väldigt hjälpsamma.

Visst är det så. Men hela den hjälpsamheten beror ju på den specialla status kvinnan haft. Om hon helt plötsligt inte har den kommer hon ju till 100% behandlas som en man och då får man kanske inte flytthjälp om man inte känner varandra väldigt väl.
Citera
2013-08-15, 14:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaeckhuggare
Visst är det så. Men hela den hjälpsamheten beror ju på den specialla status kvinnan haft. Om hon helt plötsligt inte har den kommer hon ju till 100% behandlas som en man och då får man kanske inte flytthjälp om man inte känner varandra väldigt väl.

Beror väl också på att det oftast i så fall handlat om en kvinna. Säg 1 kvinna i en pluton på 30 man. Är det allvar och säg så många som 5 kvinnor i plutonen så blir det inte mycket strida av om halva plutonen går och hjälper de svaga...
Citera
2013-08-15, 14:38
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Jo det är en övning för att kunna klara ett ev. krig. Ganska osmart skicka ut fysiskt otränade och väldigt klena personer på denna typ av övning. Om hon inte klarar bära sin egen packning så får hon ju ligga i lite mer träning först. Tjejer behöver möjligen mer fysisk träning än killarna till att börja med. Men kom inte och säg att ingen tjej klarar bära sin egen utrustning för det vet jag nämligen inte är sant.

Det handlar inte om att INGEN skulle kunna. Det handlar om sannolikhet. Det handlar om vad som generellt är sant. Inte att "Ripley's believe it or not" ska behöva vara på plats för att vi ska hitta det (nu överdriver jag men du förstår förhoppningsvis poängen).
Citera
2013-08-15, 14:44
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Jag menar alltså kom igen va.

*En rad exempel på kvinnor i militära förband*

Ingen har påstått att kvinnor inte har varit i militären? Vad som sägs är att det generellt är en dålig idé och det har också många av de där erfarenheterna visat. Israel tog in kvinnor på lika status 1948 och de drog tillbaka det inom 3 veckor både pga hur kvinnor gjorde och hur män reagerade på kvinnornas närvaro (kvinnorna blev köttade på slagfältet vilket förstörde krigsmoralen i männen, männen stannade kvar och skyddade kvinnorna istället för att avancera framåt som de skulle osv). Dessutom är det dumt att låta kvinnor dö i krig eftersom de är viktigare för vår arts fortlevnad än män (då en man kan befrukta många men inte tvärtom).
Senast redigerad av Spaeckhuggare 2013-08-15 kl. 14:48.
Citera
2013-08-15, 14:50
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Det handlar inte om att INGEN skulle kunna. Det handlar om sannolikhet. Det handlar om vad som generellt är sant. Inte att "Ripley's believe it or not" ska behöva vara på plats för att vi ska hitta det (nu överdriver jag men du förstår förhoppningsvis poängen).

Spannet som täcker individer som är lämpliga för faktisk strid både mentalt och fysiskt sträcker sig även över gruppen kvinnor. Spannet som täcker individer som absolut är olämpliga som stridande soldater inbegriper även en hel del män. Det är ett faktum.

Militära uppgifter inbegriper även en mängd saker som inte har med direkt strid att göra och som därför inte kräver att man ska klara bära en 40 kg tung packning i 30° kyla och kuta 3 mil på 2 h utan sömn. Också ett faktum.
Citera
2013-08-15, 14:53
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ingen har påstått att kvinnor inte har varit i militären? Vad som sägs är att det generellt är en dålig idé och det har också många av de där erfarenheterna visat. Israel tog in kvinnor på lika status 1948 och de drog tillbaka det inom 3 veckor både pga hur kvinnor gjorde och hur män reagerade på kvinnornas närvaro (kvinnorna blev köttade på slagfältet vilket förstörde krigsmoralen i männen, männen stannade kvar och skyddade kvinnorna istället för att avancera framåt som de skulle osv). Dessutom är det dumt att låta kvinnor dö i krig eftersom de är viktigare för vår arts fortlevnad än män (då en man kan befrukta många men inte tvärtom).

Kanske är en strålande idé då egentligen? Fler kvinnor i stridande förband, gärna halvnakna utan egna vapen, skulle krig omedelbart avstanna eftersom alla snubbar skulle vara totalt livrädda för att råka skjuta nått så värdefullt...en naken brutta.

Femen kom igen!
Citera
2013-08-15, 15:00
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Med andra ord: Kvinnor är bara värda din respekt när de beter sig som du anser kvinnor ska bete sig. Om en kvinna skulle råka ha en personlighet som strider mot dina konventioner..ex. ta mycket plats, prata mycket, vara karriärist, extremt duktig snickare eller superbegåvad musiker så nope..då förtjänar hon ingen respekt...

Är du dum eller?

Jag har generell respekt mot alla som inte beter sig som idioter. Har inte talat om någon brist på respekt. Det kommer alltid finnas undantag som dessa du nämner och det är inget problem.
Vad som är ett problem är när en ideologi intalar kvinnor att det är bra att vara så där och en stat som ger tonvis med pengar varje år för att uppmuntra det. Då har vi ett problem.

Eftersom Yin och Yang behövs så kommer en kvinna som det där (maskulin kvinna) ofta att hamna med en ganska feminin man.

Det är inte mina konventioner. Det är en motsats till män. Kvinnor och män ska i mångt och mycket vara motsatser för att komplettera varandra. Inte i allting, men i tillräckligt mycket för att det ska kännas spännande och vara praktiskt.

Är lite opraktiskt att sitta där sedan med två gafflar och ingen kniv... Vilket det blir nu. Dvs två parter som envisas med att båda jobba heltid och de måste då tvinga någon att stanna hemma med de stackars barnen. Nej då tar jag hellre då det var självklart vem som gjorde det. Det ska inte vara en börda att göra och att lägga småbarn som mäns huvudansvar är bara onaturligt. Lika onaturligt är det att skicka bort dem till främlingar för uppfostran (dagis).

EDIT: Jag kan tänka mig att jag verkar dum i huvudet för en som har det könslösa samhället som ett ideal. Det betyder dock inte att det är sant
Senast redigerad av Spaeckhuggare 2013-08-15 kl. 15:12.
Citera
2013-08-15, 15:05
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Spannet som täcker individer som är lämpliga för faktisk strid både mentalt och fysiskt sträcker sig även över gruppen kvinnor. Spannet som täcker individer som absolut är olämpliga som stridande soldater inbegriper även en hel del män. Det är ett faktum.

Militära uppgifter inbegriper även en mängd saker som inte har med direkt strid att göra och som därför inte kräver att man ska klara bära en 40 kg tung packning i 30° kyla och kuta 3 mil på 2 h utan sömn. Också ett faktum.

Visst kan en del ovanliga kvinnor vara lämplig för strid. Men när det gäller militären måste man också ta hänsyn till gruppdynamik där introduktionen av kvinnor förändrar allt. Som sagt, Israels erfarenheter 1948 säger det mesta. Männen blev sämre av kvinnornas närvaro. Då är det inte värt det.

Nej, militära uppgifter kan vara annat. Det är ju just sådana specialuppgifter som de ofta ger kvinnorna i militären numera. Som du såg på Israel i dagens läge. De har kortare träning, ska lämna området så fort strid utbryter, kan sitta på en central och koordinera bombanfall osv.

Men det blir knepigt att göra militär karriär när det är massa uppgifter som är olämpliga för en. Utöver gruppdynamikproblemen då som sagt.
Citera
2013-08-15, 15:10
Medlem
Citat:
Har du problem att läsa flera meningar eller vad har du för problem?

Fullt frisk i skallen här.

Kvinnor är fysiskt svagare än män och lämpar sig således icke för modern militär infanterist/fotsoldatstjänst. Jag såg alla de sorters kvinnor i grönkläder då jag gjorde militärtjänsten, inte en enda klarade marscherna utan hjälp, inte ens de "tuffaste" idrottstjejerna. Tjejer är helt enkelt för fysiskt svaga för den tjänsten och många andra; exempelvis brandman. Det är ju skandalöst att sänka kraven för brandman för att fler tjejer ska komma in. Om något bör man höja kraven. Jag har ingen lust att som 90+ kilos kille bli kvarliggande i ett brinnande rum för att en inkvoterad brud inte klarar av att lyfta mig. Och det finns inga resonemang som du kan föra mot den situationen.
Citera
2013-08-15, 15:13
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Jag har generell respekt mot alla som inte beter sig som idioter. Har inte talat om någon brist på respekt. Det kommer alltid finnas undantag som dessa du nämner och det är inget problem.
Vad som är ett problem är när en ideologi intalar kvinnor att det är bra att vara så där och en stat som ger tonvis med pengar varje år för att uppmuntra det. Då har vi ett problem.

Eftersom Yin och Yang behövs så kommer en kvinna som det där (maskulin kvinna) ofta att hamna med en ganska feminin man.

Det är inte mina konventioner. Det är en motsats till män. Kvinnor och män ska i mångt och mycket vara motsatser för att komplettera varandra. Inte i allting, men i tillräckligt mycket för att det ska kännas spännande och vara praktiskt.

Är lite opraktiskt att sitta där sedan med två gafflar och ingen kniv... Vilket det blir nu. Dvs två parter som envisas med att båda jobba heltid och de måste då tvinga någon att stanna hemma med de stackars barnen. Nej då tar jag hellre då det var självklart vem som gjorde det. Det ska inte vara en börda att göra och att lägga småbarn som mäns huvudansvar är bara onaturligt. Lika onaturligt är det att skicka bort dem till främlingar för uppfostran (dagis).

Det är självklart bra att vara begåvad på något bra oavsett vad och oavsett kön.
Att tycka något annat är ju bara korkat. Finns gott om män som är supertalanger med barn, ska jag gå runt och förakta dem? Tycka att de inte är riktiga män?

Och nej, finns också gott om förhållanden där just likheten attraherar.
det är fullkomligen rimligt att båda ska göra obetalt hemmarbete som för båda är en nödvändighet.
kan lova dig att ingen tycker det är speciellt skoj att dammsuga ex. eller torka barnskit. Det gör man för att man är tvungen inte för man tycker det är nått man vill viga sitt liv åt. Och jupp män bör därför dammsuga och torka barnspyor i precis lika hög grad som kvinnor bör lära sig byta bilbatteriet. Allt annat är ren dumhhet och extrem inskränkt syn på människors förmågor.

Citat:
EDIT: Jag kan tänka mig att jag verkar dum i huvudet för en som har det könslösa samhället som ett ideal. Det betyder dock inte att det är sant

Som sagt extremt inskränkt. Könlöst är inte samma sak som att dela arbetsuppgifter jämlikt. Jag är inte mindre kvinna, har mindre förmåga föda barn eller tillfredställa en man i sängen, för att jag samtidigt klarar en svår matematisk uträkning eller laga en bil.
Senast redigerad av kolugn 2013-08-15 kl. 15:16.
Citera
2013-08-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batemanz
gjorde militärtjänstgöring. hade oturen att få med oss ett fruntimmer. spelade tydligen hockey på "elitnivå". konstigt att hon alltid kom sist på alla övningar samt att vi andra fick bära hennes utrustning i fält.. och, vi andra var inte elithockeyspelare..de flesta var halvfeta värmlänningar...

Du missförstår mig, jag säger inte jag förnekar de fysiska skillnaderna mellan män och kvinnor.
Jag säger bara att jag är inte orolig för sådana situationer, jag känner ju min egen styrka.

Men det jag tror är oväsentligt är att fysisk styrka och makt i ett samhälle har någon betydelse.
Antagligen hade det bildats två sidor. Män och kvinnor, och vi hade successivt dött ut eftersom vi enbart motarbetat varandra. För att ena halvan vill ha jämställdhet och jämnvikt på arbetsbelastning, medan andra halvan vill ha makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in