2013-08-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Dessutom räcker det med att gå samman 2 st mot en fysisk stark person, en sitter på armarna och en sitter på benen så voilá! inte starkast längre.
Och extra jobbigt starka individer kan man ju slå i skallen då de sover. Så har man löst det problemet eller skära av dem hälsenorna, också extremt effektivt.

Fysisk styrka är ett töntig kriterium för att "följa" någon. idioter väljer en ledare med enbart muskler. Smarta väljer någon som kan något annat än att lyfta en trästock.

Det handlar i stället om vem som är mest benägen att använda fysiskt våld om man ska gå utifrån den teorin att det handlar om att tillskansa sig makt med våld. De som är fysiskt starka kan var otroligt vänliga och inte ha det i sig medan en liten svag människa kan skära hälsenorna av någon när de sover och liknande. Eller slå en sten i huvudet på någon bakifrån.

Men jag tror precis som du att dessa våldsamma individer som beter sig vildsint bara för att skada andra för att få sin egen vilja fram tas om hand om ett gäng individer och då är ju den saken klar.

Jag tror inte på ett helt harmoniskt samhälle för det finns alltid individer som är störda och vill bestämma allt och dessutom vara elaka mot andra. Men att tro att just dessa är de fysiskt starkaste männen är ju verkligen en sjuk syn på män.

Det finns ingen koppling att fysiskt starka män är elaka och vill bestämma allt och trycka ner andra.
Citera
2013-08-15, 11:49
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batemanz
gjorde militärtjänstgöring. hade oturen att få med oss ett fruntimmer. spelade tydligen hockey på "elitnivå". konstigt att hon alltid kom sist på alla övningar samt att vi andra fick bära hennes utrustning i fält.. och, vi andra var inte elithockeyspelare..de flesta var halvfeta värmlänningar...

.....och dumma i huvudet eftersom ni bar hennes packning
Citera
2013-08-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen
Kvinnor är också instinktivt ojämställda. Driften att vårda, bilda familj och ta hand om hemmet är väl ingen som nekar till. Kvinnans lusta efter upptäckter och utveckling är svag.

Etc. etc. etc.

Nu anser jag inte att det är ojämställt att utföra olika uppgifter utan ojämställdheten jag pratade om gäller lusten att bestämma över andra oavsett vad de andra tycker och vill.

Varför tror du just att starka män har såna egenskaper att de vill bestämma över andra oavsett vad andra vill och tycker och till och med vara onda mot andra?
Citera
2013-08-15, 11:53
Bannlyst
Citat:
yes, vi borde ha låtit henne dö.
Citera
2013-08-15, 11:54
Medlem
Citat:

Nej jag tycker det var snällt av de starkare männen att hjälpa henne. Och det är det jag menar, starka män är många gånger mycket hjälpsamma. Se hur det fungerar när man ska flytta, många starka män ställer upp för att de vet att det blir jättetungt för mindre svagare kvinnor att flytta ett helt bohag själv.

Många fysiskt starka män är faktiskt väldigt hjälpsamma.
Citera
2013-08-15, 11:56
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nu anser jag inte att det är ojämställt att utföra olika uppgifter utan ojämställdheten jag pratade om gäller lusten att bestämma över andra oavsett vad de andra tycker och vill.

Varför tror du just att starka män har såna egenskaper att de vill bestämma över andra oavsett vad andra vill och tycker och till och med vara onda mot andra?

Tvång är förstås aldrig bra, men det faller sig väldigt naturligt att utse en gruppledare, och detta sker oftast helt automatiskt utefter vem som är starkast på ett eller annat sätt. Har du aldrig sett på Robinson?

Utan ledning och samarbete så blir det inget vidare samhälle.
Citera
2013-08-15, 11:58
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Nej jag tycker det var snällt av de starkare männen att hjälpa henne. Och det är det jag menar, starka män är många gånger mycket hjälpsamma. Se hur det fungerar när man ska flytta, många starka män ställer upp för att de vet att det blir jättetungt för mindre svagare kvinnor att flytta ett helt bohag själv.

Många fysiskt starka män är faktiskt väldigt hjälpsamma.

Fast om man ska klara sig som soldat, så måste man klara bära sin egen utrustning, eller hur?
Så hur snällt är det?
Finns gott om kvinnor som tar värnplikten och kånkar sin packning. Att tvinga sig och bli tvingad släpa packning är just det som gör en starkare. Också vitsen med övningarna. Om nån då plockar av dig packningen så är det ju ingen träning eller övning längre...
Ev, så kan svagare individer få börja med mindre packning efter fysiktest bedömningar, finns ju gott om klenfisar, även killar, men skutresultatet måste ju ändå vara att man fysiskt klarar bära sin egen utrustning och kunna utföra det som krävs.
Citera
2013-08-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen
Tvång är förstås aldrig bra, men det faller sig väldigt naturligt att utse en gruppledare, och detta sker oftast helt automatiskt utefter vem som är starkast på ett eller annat sätt. Har du aldrig sett på Robinson?

Utan ledning och samarbete så blir det inget vidare samhälle.

Nja de starka kan ha en stark plats i gruppen men det är oftast en äldre visare eller några äldre visare personer som vägleder eftersom de har mer erfarenhet och kunnande. Det är ett grupparbete som sker.

Sen är det ofta så att en kan vara gruppledare men att den stöttar sig mot en eller några personer som vägleder denna. Så det är mer ett jobb att vara ledare men inte samma sak som att ta beslut.

Och jag har mycket svårt att tro att män är så dumma att de inte skulle lyssna till kloka kvinnor när man resonerar kring ett problem.

Robinson är en tävling och där samarbetar man inte kring samma mål eftersom en ska gå ut som vinnare. Det är knappast något som präglar ett samhälle där man vill få saker och ting att fungera bra för gruppen.
Citera
2013-08-15, 12:03
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Det handlar i stället om vem som är mest benägen att använda fysiskt våld om man ska gå utifrån den teorin att det handlar om att tillskansa sig makt med våld. De som är fysiskt starka kan var otroligt vänliga och inte ha det i sig medan en liten svag människa kan skära hälsenorna av någon när de sover och liknande. Eller slå en sten i huvudet på någon bakifrån.

Men jag tror precis som du att dessa våldsamma individer som beter sig vildsint bara för att skada andra för att få sin egen vilja fram tas om hand om ett gäng individer och då är ju den saken klar.

Jag tror inte på ett helt harmoniskt samhälle för det finns alltid individer som är störda och vill bestämma allt och dessutom vara elaka mot andra. Men att tro att just dessa är de fysiskt starkaste männen är ju verkligen en sjuk syn på män.

Det finns ingen koppling att fysiskt starka män är elaka och vill bestämma allt och trycka ner andra.

Precis, vi är fullkomligen överens. Min tro är att de som har "lett" ex, jägar och samlarsamhällena har varit de äldsta och klokaste. Inte nån testosteronstinn ung hunk.
Snubbarna här inne har sett för många amerikanska actionrullar som målar upp just denna bild om och om igen.
Citera
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Varför tror du att alla som är fysiskt starka vill ta makt över andra prompt? Är fysiskt starka personer otrevliga som människor alltså? Och i synnerhet män är otrevliga människor. Varför säger du sånt?

Om du på fullaste allvar tror att makt och ledarskap handlar om att vara otrevlig och en "översittare" så har du inte i denna diskussionen att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av jigsaw70
Ja, för att makt handlar inte om fysik. Och idag finns det många män som är fysiskt svagare än kvinnor.

Du förnekar alltså att män generellt sätt är starkare än kvinnor? Ok, där har vi den verklighetsuppfattningen ja.

Citat:
Om du åker någonstans och träffar på en samling killar du börjar hänga med. Är det alltid den med mest muskler som tar ledningen i gruppen?
Om du är klenare fysiskt än någon låter du den andre då alltid ta kommandot och börja bestämma över dig?

Nej, självklart är det i dagens läge inte den med mest muskler som får makten. Men nu handlar diskussionen inte om hur dagens samhälle är uppbyggt.

Tänk dig själv, outforskad mark med eventuellt många potentiellt farliga varelser som vill skada och döda hela sällskapet. Vem skulle du följa om två personer är lika intelligenta? Den svaga eller den starka?
Citera
Medlem
Citat:
Fast om man ska klara sig som soldat, så måste man klara bära sin egen utrustning, eller hur?
Så hur snällt är det?
Finns gott om kvinnor som tar värnplikten och kånkar sin packning. Att tvinga sig och bli tvingad släpa packning är just det som gör en starkare. Också vitsen med övningarna. Om nån då plockar av dig packningen så är det ju ingen träning eller övning längre...
Ev, så kan svagare individer få börja med mindre packning efter fysiktest bedömningar, finns ju gott om klenfisar, även killar, men skutresultatet måste ju ändå vara att man fysiskt klarar bära sin egen utrustning och kunna utföra det som krävs.

Ur den synpunkten håller jag med dig. Som det ska fungera under värnpliktsövningar så bör alla klarar sina egna test och inte hållas under armarna av andra. Men det som hände här bevisar ju att starka män är just hjälpsamma mot kvinnor.
Citera
2013-08-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar

Tänk dig själv, outforskad mark med eventuellt många potentiellt farliga varelser som vill skada och döda hela sällskapet. Vem skulle du följa om två personer är lika intelligenta? Den svaga eller den starka?

Den svagare kanske är mycket bättre på att hitta föda i naturen. Styrka klår inte alla andra egenskaper. Ett samhälle är komplext och styrka är inte det enda som är av stort värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in