2013-08-15, 13:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Jag menar alltså kom igen va.

Ja inte är det många som varit med i krig inte.

Sedan ska det ju alltid förstoras som bara den också. Som de gör helt egna program som kvinnorna som stred i WWII...
Citera
2013-08-15, 14:00
Medlem
Zaedrewss avatar
För Israel är det ju rätt bra med kvinnliga soldater utifrån att deras fiende då hellre springer iväg än tar upp till kamp. Skam vilket som om de vinner mot ett kvinnligt förband eller förlorar så varför ens strida
Citera
2013-08-15, 14:06
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batemanz
så ja så ja. nu ska lilla flickan inte hetsa upp sig. ja vilka som jobbade inom vapenindustrin på tretti och fyrtiotalet? män. eller hade kvinnorna lämnat barnafödandet, matlagandet och tvättandet för att bli högteknologiska vapenutvecklare? källa på det fröken troll..

När är det dags för dig att plocka fram några källor...eller ligger bevisbördan hela tiden hos din motståndare??

http://en.wikipedia.org/wiki/Women's_roles_in_the_World_Wars
Citera
2013-08-15, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För Israel är det ju rätt bra med kvinnliga soldater utifrån att deras fiende då hellre springer iväg än tar upp till kamp. Skam vilket som om de vinner mot ett kvinnligt förband eller förlorar så varför ens strida

"Israel[redigera]

Israel är ett av de få länder som har värnplikt för kvinnor. Israeliska kvinnor är förpliktigade att tjänstgöra två år inom det israeliska försvaret, medan män tjänstgör tre år. Kvinnorna deltar dock inte i stridande positioner.[1]

Vissa kvinnor kan dock får tjänstgöra frivilligt i stridande enheter, men har förväntats lämna dem då striderna väl börjar."

ett år mindre samt att kvinnorna får hålla i vapen men inte använda samma vapen
det finns anledningar till att hålla kvinnor borta från fronten..
Senast redigerad av Batemanz 2013-08-15 kl. 14:09.
Citera
2013-08-15, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
När är det dags för dig att plocka fram några källor...eller ligger bevisbördan hela tiden hos din motståndare??

http://en.wikipedia.org/wiki/Women's_roles_in_the_World_Wars
jag vill ha en källa där du belägger att det var kvinnor som stod bakom vapenindustrin.

mina källor är verkligheten. vill man motbevisa verkligheten bör man ha hyfsat starka källor på det
Citera
2013-08-15, 14:15
Medlem
kolugns avatar
Citat:
jag vill ha en källa där du belägger att det var kvinnor som stod bakom vapenindustrin.

mina källor är verkligheten. vill man motbevisa verkligheten bör man ha hyfsat starka källor på det

Och verkligen var att i vapenindustrierna under andra världskriget jobbade det fullt av kvinnor.
Likaså inom sjukvården som tog hand om sårade och döende, inom administrationen, inom logistiken etc. etc

Ingen påstår att inte män även arbetade inom alla dessa fält, men ingen är så total blind som du är tydligen, och missar att där även jobbade människor av kvinnligt kön under 2:a världskriget.
Och ingen har så korkade åsikter som att häva ur sig att inte även kvinnor bidrar till att man vinner i krig.
Citera
2013-08-15, 14:18
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Alla anti-feminister är i princip likadana på Flashback. Du graderar kvinnors människovärde efter deras personlighet i likhet med alla andra anti-feminister.

Människovärde? Det är en sådan där abstrakt fånig term som betyder mest fluff. Vad är människovärde? Alla är lika värda skall vi ropa in i solnedgången...
Gör inte du det? Tycker inte du att en människa som är kriminell och mest förstör för övriga är mindre värd än en god moder som har tre barn exempelvis?

Citat:
Det existerar ingenting sådant som gentlemannakontrakt, det existerar endast social kompetens - spyr en man på kvinnor så spyr de tillbaka, enkel matematik.

Det existerade ett gentlemannekontrakt. Dvs att män skyddar kvinnor, ger dem speciell status och i gengäld är kvinnorna härliga kvinnor. Genom att bli som män sade de upp detta avtal men klagar sedan på att de inte kan vara män och samtidigt ha speciell skyddsstatus (något de i stor mån har).

Citat:
Enligt ni anti-feminister så är kvinnor inte ens värda något när kvinnor gör det som gör kvinnor unika.

Nu får du väl ändå bemöta vad jag säger istället för att gå på generaliseringar? Jag har ju sagt att jag tycker kvinnor är fantastiska när de bejakar sin kvinnlighet och gör det som gör kvinnor unika. Personligen tror jag många här överdriver när de säger så förövrigt.

Citat:
Du har inte kommit med ett enda argument av värde. Problemet med anti-feminister är att ni är urspårade romantiker. Skärpning.

Argument? Jag förklarade hur jag (och hur jag tror en del av mina meningsfränder) ser på det hela.
Visst kan man kalla oss romantiker. Romantiken är ju fullständigt förlorad i ett samhälle där alla tillhör samma kön. Lika bra o såga handlederna direkt isf.

Du vet det där med att män gör det mesta för kvinnor? Om det ej finns några kvinnor kvar finns det heller ingen anledning att skapa längre. Så oavsett vad vissa säger så märker man indirekt på deras resonemang att kvinnor är hur viktiga som helst.
Citera
2013-08-15, 14:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
"Israel[redigera]

Israel är ett av de få länder som har värnplikt för kvinnor. Israeliska kvinnor är förpliktigade att tjänstgöra två år inom det israeliska försvaret, medan män tjänstgör tre år. Kvinnorna deltar dock inte i stridande positioner.[1]

Vissa kvinnor kan dock får tjänstgöra frivilligt i stridande enheter, men har förväntats lämna dem då striderna väl börjar."

ett år mindre samt att kvinnorna får hålla i vapen men inte använda samma vapen
det finns anledningar till att hålla kvinnor borta från fronten..

Störta anledningen till att Israel just har detta handlar ju främst om landet alltså bara har ca 7 miljoner invånare och flera miljoner faller bort för att de inte är judar. Extremt liten kull varje år av soldater till en armé som behöver vara stor. Men det är kvinnorna som sitter och styr bomberna åtminstone i stor utsträckning.
Citera
2013-08-15, 14:20
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:

Citat:
When Britain went to war, a previously forbidden job opportunity opened up for women. Women were called into the factories to create the weapons that were used on the battlefield.

Citat:
In Britain, women were essential to the war effort, in both civilian and military roles. The contribution by civilian men and women to the British war effort was acknowledged with the use of the words "Home Front" to describe the battles that were being fought on a domestic level with rationing, recycling, and war work, such as in munitions factories and farms and Men were thus released into the military

Citat:
British women were not drafted into combat units, but could volunteer for combat duty in anti-aircraft units, which shot down German planes and V-1 missiles.[25][26] Civilian women joined the Special Operations Executive (SOE), which used them in high-danger roles as secret agents and underground radio operators in Nazi occupied Europe.[27]

Citat:
Women also played an important role in British industrial production during the war, in areas such as metals, chemicals, munitions, shipbuilding and engineering. At the beginning of the war in 1939 17.8% of women made up employment in these industries and by 1943 they made up 38.2%.

Citat:
At the beginning of the war 600,000 women in Canada held permanent jobs in the private sector, by the peak in 1943 1.2 million women had jobs.[42] Women quickly gained a good reputation for their mechanical dexterity and fine precision due to their smaller stature.[42] At home a woman could work as:
Cafeteria workers
Loggers or lumberjills
Shipbuilders
Scientists
Munitions workers

Citat:
By 1945, German women were holding 85% of the billets as clericals, accountants, interpreters, laboratory workers, and administrative workers, together with half of the clerical and junior administrative posts in high-level field headquarters.

Citat:
Nineteen million American women filled out the home front labor force, not only as "Rosie the Riveters" in war factory jobs, but in transportation, agricultural, and office work of every variety. Women joined the federal government in massive numbers during World War II. Nearly a million "government girls" were recruited for war work.

Citat:
By the end of the World War I, twenty-four percent of workers in aviation plants, mainly located along the coasts of the United States were women, and yet this percentage was easily surpassed by the beginning of the World War II.[75] Mary Anderson, director of the Women’s Bureau, reported in January 1942 that about 2,800,000 women “are now engaged in war work, and that their numbers are expected to double by the end of this year.”

Nu efterlyser jag någonting från din sida som kommer från någon annan källa än den "verklighet" som bara existerar i din ändtarm...
Citera
2013-08-15, 14:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Och verkligen var att i vapenindustrierna under andra världskriget jobbade det fullt av kvinnor.
Likaså inom sjukvården som tog hand om sårade och döende, inom administrationen, inom logistiken etc. etc

Ingen påstår att inte män även arbetade inom alla dessa fält, men ingen är så total blind som du är tydligen, och missar att där även jobbade människor av kvinnligt kön under 2:a världskriget.
Och ingen har så korkade åsikter som att häva ur sig att inte även kvinnor bidrar till att man vinner i krig.

Citat:
Between 1940 and 1945, the female percentage of the U.S. workforce increased from 27 percent to nearly 37 percent, and by 1945 nearly one out of every four married women worked outside the home.

Sant att många kvinnor började jobba men att komma med påståenden om att det var kvinnorna som skötte industrin... Det håller inte riktigt med hur det såg ut. Givet var kvinnorna fortsatt i absolut minoritet i tex vapenindustrin men med detta sagt inte att de inte gjorde en insats.
Citera
2013-08-15, 14:24
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jigsaw70
Har länkat tidigare, men för all del; varsågod

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-fran-samma-planet/

http://psycnet.apa.org/journals/psp/104/2/385/

I första artikeln står det:

Citat:
Enligt forskarna, som undersökte 122 karaktärsdrag, finns det ingen skillnad mellan män och kvinnor när det gäller hur vi fungerar som psykologiska varelser.

Visserligen kunde forskarna se att det fanns variationer mellan män och kvinnor om man såg till enstaka exempel men samtidigt visade det sig att samma olikheter likaväl kunde hittas inom de olika grupperna.

Studien visar bland annat att män kan vara lika empatiska som kvinnor, ett drag av känslosamhet som ofta stereotypiskt brukar förknippas med kvinnor, och likaså visade det sig att kvinnor var lika bra i till exempevisl matematik, en förmåga som ibland också utan grund förknippas med män.

– Vad vi fann var att män och kvinnor inte är helt olika personer, sa professor Harry Reis i en intervju med The Telegraph på tisdagen.

– Det kan finnas vissa karaktärsdrag som är mera vanliga hos kvinnor, och det kan finnas visa karaktärsdrag som är mera vanliga hos män, men det är inte så att män och kvinnor i grunden och på ett dramatiskt sätt är olika när det gäller dessa psykologiska karaktärsdrag.

Det är väl ingen som förnekat att en man exempelvis kan vara lika empatisk som en kvinna. Vad det handlar om är sannolikheter. Det är ju bra mycket osannolikare att en man är det. Därför är det känt att kvinnor generellt är mer empatiska än män. Att det finns undantag (precis som att det finns en del kvinnor med många traditionellt maskulina drag) förändrar ju inget.
Citera
2013-08-15, 14:28
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaeckhuggare
Människovärde? Det är en sådan där abstrakt fånig term som betyder mest fluff. Vad är människovärde? Alla är lika värda skall vi ropa in i solnedgången...
Gör inte du det? Tycker inte du att en människa som är kriminell och mest förstör för övriga är mindre värd än en god moder som har tre barn exempelvis?

Det existerade ett gentlemannekontrakt. Dvs att män skyddar kvinnor, ger dem speciell status och i gengäld är kvinnorna härliga kvinnor. Genom att bli som män sade de upp detta avtal men klagar sedan på att de inte kan vara män och samtidigt ha speciell skyddsstatus (något de i stor mån har).

Nu får du väl ändå bemöta vad jag säger istället för att gå på generaliseringar? Jag har ju sagt att jag tycker kvinnor är fantastiska när de bejakar sin kvinnlighet och gör det som gör kvinnor unika. Personligen tror jag många här överdriver när de säger så förövrigt.

Argument? Jag förklarade hur jag (och hur jag tror en del av mina meningsfränder) ser på det hela.
Visst kan man kalla oss romantiker. Romantiken är ju fullständigt förlorad i ett samhälle där alla tillhör samma kön. Lika bra o såga handlederna direkt isf.

Du vet det där med att män gör det mesta för kvinnor? Om det ej finns några kvinnor kvar finns det heller ingen anledning att skapa längre. Så oavsett vad vissa säger så märker man indirekt på deras resonemang att kvinnor är hur viktiga som helst.

Med andra ord: Kvinnor är bara värda din respekt när de beter sig som du anser kvinnor ska bete sig. Om en kvinna skulle råka ha en personlighet som strider mot dina konventioner..ex. ta mycket plats, prata mycket, vara karriärist, extremt duktig snickare eller superbegåvad musiker så nope..då förtjänar hon ingen respekt...

Är du dum eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in