2013-08-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Inte inom den manliga hierarkin, dock så skulle de alltid ha makt över kvinnorna

Så att okunniga män men fysiskt starka skulle styra över de kunniga och insiktsfulla erfarna männen.
Citera
2013-08-16, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Så att okunniga män men fysiskt starka skulle styra över de kunniga och insiktsfulla erfarna männen.

På en öde ö.. ja
Citera
2013-08-16, 14:57
Medlem
Citat:
På en öde ö.. ja

På en öde skulle de starka men korkade männen bestämma. Är de så dumma då att man kan kalla det en öde ö eller vad fan pratar du om?
Citera
2013-08-16, 14:59
Avslutad
Citat:
På en öde skulle de starka men korkade männen bestämma. Är de så dumma då att man kan kalla det en öde ö eller vad fan pratar du om?

Detsamma. Vad fan pratar du om?
Citera
2013-08-16, 15:01
Medlem
Citat:
Detsamma. Vad fan pratar du om?

Hur kan ön vara öde om det är fullt med korkade men fysiskt starka män? Är de så jävla dumma att man kan säga att ön är öde eller vad pratar du om?
Citera
2013-08-16, 15:09
Avslutad
Citat:
Hur kan ön vara öde om det är fullt med korkade men fysiskt starka män? Är de så jävla dumma att man kan säga att ön är öde eller vad pratar du om?

OP är ju om man placerar män och kvinnor på en öde ö.
Senast redigerad av priz 2013-08-16 kl. 15:59.
Citera
2013-08-16, 16:33
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Vi? prata för dig själv..du vill. Och du en klar minoritet. Frågar du en majoritet svenska män så är jag övertygad om att de svarar en: intelligent, snygg och jämställd partner.

Jag vidhåller att jag är i "klar minoritet" pga all hjärntvättning som pågår. Skulle svenska män ges ett tydligt och tillgängligt val mellan svenska feminister och traditionella östeuropeiska tjejer tror jag valet skulle bli enkelt för dem.

Haha, jag hör ofta vad de söker efter. Snygg och intelligent kommer ofta upp men jämställd vet jag inte om jag någonsin hört. En feministman (en hen) skulle kanske säga så, men det är bara något jag föreställer mig.

Citat:
Ok du tycker alltså kvinnans huvudsakliga uppgift i världen är att föda barn, ta hand om barn, föda män, städa efter män och barn samt tvätta deras kläder. Hållas sig snygga för mäns skull, och träna för mäns skull. Kort sagt finnas till enbart för att behaga män. det är din förväntan på människor med kvinnlig kön.
Sorry..kvinnor är människor med lite mer komplexa önskemål än så. Därför får du stå ut med att se
en tjej köpa mat i matbutiken iförd mjukisbrallor och håret i toffs precis som du får stå ut med att se en kille göra exakt samma sak iförd smutsiga hängbrallor och skäggstubb. Ingen av dessa är där för att pleasa dig, de är där för att köpa käk. ok?

Jag har inte sagt det där och jag har definitivt inte sagt det på det viset eftersom jag saknar det synsättet du har. Mina exempel var för att visa att det är möjligt att "inte leva upp till förväntningar" om man inte vill och att vi kan se det hända överallt omkring oss genom mina exempel (såväl som många andra). Att det såldes inte är något problem att man inte förväntar sig allting från alla människor.

Citat:
Nu har jag ingen jämförelse på matematisk kunskap mellan rumänska barn. Men gör modigt antagandet att de uppvisar samma begåvning. Du får ju gärna komma med källor på motsatsen.

Ska jag motbevisa ditt antagande? Jag vet faktiskt inte hur matematikkunskaper mellan könen ser ut i Rumänen och det spelar föga roll. Jag menade bara att man i det här fallet ska jämföra tuppar med hönor från samma gård och inte hönor med tuppar från helt olika gårdar

Citat:
Och kvinnor ska skaffa barn med fäder som tar barn på allvar. Om man skuffar över barnet på den andra föräldern så gör man inte det.

Oavsett vilket så tycker jag inte man tar barnen på allvar när man jobbar så mycket att man knappt hinner med dem. Speciellt om båda föräldrarna gör detta. Dvs om man låter staten uppfostra dem.

Citat:
nej du är en kvarleva från 50-talet...för länge sen passerat kapitel i vår del av världen.

Jag är relativt ung förövrigt, och det finns många fler med mig. Det är en konservativ våg på gång. En reaktion på allt som skett.

Citat:
Och skaffa aldrig barn med en man med dina väderingar, vårt samhälle är inte uppbyggt enligt denna typ av idéer längre.

Nej en feminist skulle nog inte bli glad med mig. Lyckligtvis är en traditionell kvinna överlycklig över en man istället för en hen.

Citat:
haha nej DU är undantaget kära vän. Har du inte fattat det än? Se dig omkring. jösses.

Jag har inte sagt annat. Du använder dig själv för att säga att det du har är sannolikt, generellt eller regel. Jag använder vad som är troligt, sannolikt och regel, inte mig själv för att argumentera för vad som bör göras. I Sverige är jag en minoritet. I Östeuropa ses jag som sund av många. De tror inte på att vända upp och ned på allt där. De har varit igenom alltför många paradigmskiften för att orka mer. De har sett att det är en dålig idé att göra det. Att det är bra att vissa saker förblir. Att man har vissa konstanter.

Citat:
Faktum är att många kvinnor hamnade på mentalhospitalet förr i världen. Så knappast jämställdheten och möjligheten till självförverkling som ev. gör kvinnor olyckliga.

Det var väldigt många olika som man ansåg hade mentala problem förr i tiden. Vad gör dem olyckliga då om jag får fråga? Tror du kvinnor kommer vara superlyckliga om de bara får vara män i allt utom könsorgan? Och att de då får hjälp att vara det genom att männen blir kvinnor i allt utom könsorgan?

Citat:
detta tillhör en annan debatt. som vi får köra någon annan stans. Jag håller inte med dig.

Jag är så förvånad

Citat:
Detta håller jag dock med om..men det är medias fel inte feminismen, sug på den lite.

Heder till dig för att du erkänner fenomenet. Skulle nog kunna anklaga både feminism och media för det hela.

Citat:
BS. Är Reinfeldt inte svensk för att han har en afrikansk anfader nånstans i släkthistorien?

Att vara svensk är ingen medalj som man förnekar någon (vilket media tycks tro). Det är en etnisk grupp. Desto fler av dina förfäder som också varit svenskar (eller närliggande) desto svenskare lär du uppfattas.

Jag utgår från två saker.

1. Du ska se dig själv som svensk.
2. Svenskar ska se dig som svensk.

I Reinfeldts fall gäller båda. Hade han dock haft så många afrikaner i släkten att han var kolsvart hade han inte uppfyllt villkor två då han inte hade setts som svensk av svenskar. Speciellt inte innan han öppnar munnen.

Är en japan inte en japan om han har en svensk någonstans i generna? Förmodligen är han fortfarande japan, men hade han haft väldigt många svenskar kan det ju ändra hans utseende (och beteende) till graden där han inte erkänns som japansk av de andra japanerna. Då är han japansk medborgare, inte japan.
Citera
2013-08-16, 16:34
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaeckhuggare
Är det därför fängelserna är fulla av män? Är det därför de flesta hemlösa är män? Är det därför de flesta som tar självmord är män? Är det därför de flesta uppenbara genier (sådana vars geni inte kan förnekas) är män? De där små procenten hit och dit spelar i så fall stor roll. Procentmässigt skiljer ju sig människan inte mycket från en apa heller, eller helt andra djur för den delen, men vi är uppenbarligen extremt annorlunda. Men visst, vi delar liknande system som hjärna, hjärta, lever, puls, blod med många andra djur.

Det är självklart att samhället har en hel del med saken att göra också. Det är ingen som säger kvinnan har en "gen" för att städa eller något sådant. Det som sägs är att moderskapet är centralt. De andra arbetsuppgifterna är diskuterbara och därmed sekundära.

Och du behöver verkligen lära dig att "generellt" inte betyder alltid och att bara för att du är ett undantag betyder det inte att man kan skapa samhällen på undantag. Man bör ha en plan för vad man ska göra med undantagen däremot.

Jo vi får se

Flesta av dessa saker går att förklara med sociala och strukturella skillnader. med andra ord biologiska skillnader hör inte till bilden.

Så om nu inte kvinnan har en städ gen..varför ska endast hon förpassas till denna trista syssla?
Tycker du att hon har en byta-blöja-gen också? eller en värma-välling-gen? natta-barn gen?
leka-med-klossar gen? Allt detta kan män precis göra lika bra som kvinnor.
Så finns noll anledning tvinga in halva mänskligheten i en roll som säkerligen 80% av dessa skulle vantrivas i bara för att 50% av mänskligenheten ska få slippa.

Och återigen. Jag lever i ett jämställt förhållande där bägge parter jobbar och ansvara gemensammt för hemmet. Och vi är knappast undantaget i Sverige. Du och dina gelikar och kanske morfars generationen är undantaget.
Citera
2013-08-16, 16:42
Medlem
Citat:
Flesta av dessa saker går att förklara med sociala och strukturella skillnader. med andra ord biologiska skillnader hör inte till bilden.

Så om nu inte kvinnan har en städ gen..varför ska endast hon förpassas till denna trista syssla?
Tycker du att hon har en byta-blöja-gen också? eller en värma-välling-gen? natta-barn gen?
Så finns noll anledning tvinga in halva mänskligheten i en roll som säkerligen 80% av dessa skulle vantrivas i bara för att 50% av mänskligenheten ska få slippa.

Och återigen. Jag lever i ett jämställt förhållande där bägge parter jobbar och ansvara gemensammt för hemmet. Och vi är knappast undantaget i Sverige. Du och dina gelikar och kanske morfars generationen är undantaget.

Sen ska man ju inte förglömma glädjen i att kunna prata med varandra om barnens framsteg och det viktiga i att kunna prata om de problem som alltid finns på något sätt. Om det bara är den ena som berättar för den andra, nja det skulle kännas konstigt tror jag.

Det är också roligt att prata om jobbet med sin partner.
Citera
2013-08-16, 16:55
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:

Jag tycker det är väldigt bekvämt som feminister jämt gör. De ropar "strukturer" och sedan nöjer de sig där. Inga bevis, ingenting. Medan motståndarsidan alltid har mycket att peka på eftersom de kan peka på vad som verkligen har hänt. De kan peka på historien. Inte på "Kanske-möjligtvis-i-ett-drömland-utan-strukturer".

Citat:

Kan du argumentera lite ärligare är du snäll? Om jag sa att hon INTE hade en städgen eller liknande, varför frågar du då "Tycker du att hon har en byta-blöja-gen också". Det fanns inget också att häva sig på. Det var mer sannolikt att jag inte tyckte det.

Om hon är moder främst utvecklar det sig naturligt att hon är i hemmet för att ta hand om barnen medan hennes man sliter på kontoret (säger vi) för att försörja hushållet. Eftersom hon är hemma blir det naturligt att hon då också får ytterligare uppgifter i hemmet på samma sätt som att det kanske blir naturligt att mannen handlar mat på väg hem från jobbet. Det är så enkelt. Det är så det skapades till att börja med troligtvis.

80%, verkligen? "få slippa?". Det är det här jag menar. Det är din attityd och sedan tror du att du är en del av 80%. Jag tror en hel del tjejer skulle vilja vara hemmafruar t.o.m i Sverige. Alla som inte har superroliga jobb eller är barnkära är nog villiga att tänka på saken.

Citat:

Håll tungan rätt i mun när du skriver är mitt råd. Du bland ihop argumentationen ganska ofta. Vad jag klagade på var när jag säger hur det generellt är gällande exempelvis bilkunskaper, och så kommer du o säger ungefär "Nej, inte jag! I mitt förhållande kan jag mest om bilar och det säger ju mycket". Då klagar jag på att du tar ditt undantag och tror att det är regel. Att vi inte kan bygga ett samhälle på att du kan mest om bilar i ditt förhållande när det inte gäller majoriteten av hushåll.

Jag håller med om att många hushåll i Sverige idag är "jämställda", vilket jag inte ser gott på. Jag tycker både tjejerna och killarna är av otroligt dålig kvalitet dessa dagar och jag tror det där är en grundbult till förfallet.
Citera
2013-08-16, 16:56
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Sen ska man ju inte förglömma glädjen i att kunna prata med varandra om barnens framsteg och det viktiga i att kunna prata om de problem som alltid finns på något sätt. Om det bara är den ena som berättar för den andra, nja det skulle kännas konstigt tror jag.

Det är också roligt att prata om jobbet med sin partner.

Samt få kontakt med andra vuxna människor utöver sin man, och använda sin hjärna till något annat seriöst än vilket färg man ska ha på läppstiftet eller om den och den tröjan kan köras i 60°.

Det är synd om människorna men extra synd om de som inte fattar grundläggande behov.
Citera
2013-08-16, 17:08
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Samt få kontakt med andra vuxna människor utöver sin man, och använda sin hjärna till något annat seriöst än vilket färg man ska ha på läppstiftet eller om den och den tröjan kan köras i 60°.

Det är synd om människorna men extra synd om de som inte fattar grundläggande behov.

Du argumenterar emot halmgubbar. Din idé av det hela är inte nödvändigtvis hur det skulle se ut.

Hemmafruar lär gå hem till sina vänner som också är hemmafruar. Där fikar de, snackar strunt och har kul samtidigt som barnen leker med varandra. De kan ju göra precis vad de vill under dagarna så länge de har barnen med sig. Därav har vi felbevisat "får ingen kontakt med andra vuxna människor utöver sin man"

Använda sin hjärna kan man göra på miljontals olika sätt och det är förvånansvärt att någon som lägger sådan vikt vid den aspekten inte vet det. Jag menar, det är väldigt vad man aktiverar hjärnan när man jobbar i kassan på ICA eller när man gör rutinuppgifter på en dator som man gjort varje arbetsdag under hela sin "karriär". Alla jobb är inte särskilt förädlande direkt.

Att skriva dikter eller romaner, måla, sjunga och spela instrument är exempel på sysslor som kombineras väl med hemmafru-uppgiften. Det är utvecklande saker för hjärnan.

Du kallar mig inskränkt men det är du som bara har en stel bild av hur saker kan vara när man tar hand om sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in