2013-08-15, 13:22
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Jag ska göra min ansökan om studiemedel och gör den via bankID på deras hemsida.
Min fråga kommer längre ner

"Välj de skolor och utbildningar du vill söka studiemedel för. Fyll också i när studierna avslutas."
Utbildningar jag själv lagt till

Det jag kan välja på är en kurs, och det är denna:

Fristående kurs
Stockholms universitet,
----------Studietid---------------Omfattning
2013-09-02 – 2014-01-19 . . 45 poäng

"Vad tusan..!" tänker jag, då jag har kommit in på Nationalekonomi 30hp, (20 veckor, 1 termin) och det är den enda kurs jag godkände på www.antagning.se

Det CSN visar mig är att jag har blivit antagen på en kurs på 45 poäng, som sträcker sig en bit in på vårterminen! Det står inte kursnamn, så det förvirrar det lite mer. Det går förvisso att ändra hur många poäng och tiden man ska läsa, men när jag gör det går tiden inte att ändra till riktigt det man vill ha, utan man är tvungen att välja ut några tidsintervall som CSN har skapat. Tidsintervallen är följande:
2013-09-02 – 2014-01-19
2013-07-01 – 2014-06-29
2013-01-01 – 2013-12-29
2013-06-10 – 2013-08-30
2014-01-20 – 2014-06-08

Jag börjar den 9 september, det vet jag, men eftersom jag bara läser 30HP så har jag för mig att jag inte kommer plugga i januari (jag kan iofs ha fel...)

HJÄLP! Vad ska jag välja? 30hp ska väl motsvara 1 termin, varför står det att jag ska plugga i januari?

Overkligt tacksam för hjälp!!

MVH
2013-08-15, 15:15
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Ansök om studiemedel: Steg 5 av 9

"Lägg till bilaga

Här kan du lägga till en eller flera bilagor till din ansökan. Du kan också skicka in bilagor med post. Vill du inte lägga till någon bilaga, klicka på Nästa för att gå vidare."

Varför skulle man vilja lägga till en bilaga?
2013-08-15, 15:54
Medlem
Algores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillyMcFrill
Text

Om jag minns rätt kan du göra en egen ansökan där du själv fyller i data för den fristående kursen i fråga. (Datum, högskolepoäng, etc..)

Det alternativet ligger lite längre ner. "Göra en ny ansökan för studier i Sverige".
Senast redigerad av Algore 2013-08-15 kl. 15:57.
2013-08-15, 16:02
Medlem
Har ett litet problem jag

Ska börja tredje året på universitet men har inte rätt antal poäng
Man ska ha 90 poäng för att bli överflyttad till tredje året
Men jag saknar 5 poäng, ska göra en omtenta nu i slutet av aug och och hoppas på så vis klara mig.

Nu till problemet.
År 1 tog jag 50 poäng
År 2 tog jag endast 35poäng(lyckas jag klara omtentan blir det 40poäng)

Hur blir det med mitt csn? blir jag nekad fortsatt studiebidrag? eftersom csn kräver 75% vilket är 45 poäng av 60 möjliga?

Eller kan man kasta om poängen? så mina 85 poäng över 2 år blir i snitt 42.5 per år?
Hur hårda är csn med poängkrav?

Då man studerar på en annan ort blir det väldigt jobbigt för mig.

inget csn = ingen lägenhet, Inget boende = ingen skola
2013-08-15, 17:59
Medlem
imperatrixs avatar
Sitter och är lite nervös inför CSN's beslut och vore tacksam om någon har insikt i hur CSN gör när de bestämmer om sina beslut.

HT12 läste jag 30 hp, blev godkänd i 22,5 poäng. (Hade då fullt CSN.)
VT13 läste jag 7,5 hp, vilket jag blev godkänd i. (Hade CSN för två månader då, dock gick en av kurserna från höstterminen över hela januari, så jag antar att 7,5 hp-kursen jag läste under våren räknas som att jag tog CSN i en månad för?)

Kommer jag få studiemedel inför hösten trots att jag bara klarade 75% av poängen från höstterminen? Tycker de tar lite väl lång tid på sig att ge svar på min ansökan, så ja. Antingen har de inte fått den (trots att jag skickade den för runt tre veckor sedan) eller så "går de igenom" den. Uh. Vad tror ni?
2013-08-15, 18:05
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gioes
Har ett litet problem jag

Ska börja tredje året på universitet men har inte rätt antal poäng
Man ska ha 90 poäng för att bli överflyttad till tredje året
Men jag saknar 5 poäng, ska göra en omtenta nu i slutet av aug och och hoppas på så vis klara mig.

Nu till problemet.
År 1 tog jag 50 poäng
År 2 tog jag endast 35poäng(lyckas jag klara omtentan blir det 40poäng)

Hur blir det med mitt csn? blir jag nekad fortsatt studiebidrag? eftersom csn kräver 75% vilket är 45 poäng av 60 möjliga?

Eller kan man kasta om poängen? så mina 85 poäng över 2 år blir i snitt 42.5 per år?
Hur hårda är csn med poängkrav?

Då man studerar på en annan ort blir det väldigt jobbigt för mig.

inget csn = ingen lägenhet, Inget boende = ingen skola

Nej du kan tyvärr inte göra så.

CSN är väldigt hårda med poängkrav. Det skulle vara om du hade särskilda skäl du kunde ansöka om att få studiemedel beviljade men det krävs i princip sjukdom, dödsfall i familjen osv. Så ja du kommer att bli nekad.

Vad du kan göra är att se om det finns någon möjlighet att göra klart någon uppgift/något moment sedan tidigare och få in poängen för det. Eller om det rör sig tentor enbart, kolla om det finns möjlighet att göra dem tidigare? Tyvärr vad gäller just tentor kan det vara svårt att få det gjort så snabbt. Alternativt om du kan söka en kurs med få poäng utöver som du kan göra klart snabbt så du har csn snart igen. Kanske finns möjlighet att låna av någon fram tills dess?
2013-08-15, 18:06
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Sitter och är lite nervös inför CSN's beslut och vore tacksam om någon har insikt i hur CSN gör när de bestämmer om sina beslut.

HT12 läste jag 30 hp, blev godkänd i 22,5 poäng. (Hade då fullt CSN.)
VT13 läste jag 7,5 hp, vilket jag blev godkänd i. (Hade CSN för två månader då, dock gick en av kurserna från höstterminen över hela januari, så jag antar att 7,5 hp-kursen jag läste under våren räknas som att jag tog CSN i en månad för?)

Kommer jag få studiemedel inför hösten trots att jag bara klarade 75% av poängen från höstterminen? Tycker de tar lite väl lång tid på sig att ge svar på min ansökan, så ja. Antingen har de inte fått den (trots att jag skickade den för runt tre veckor sedan) eller så "går de igenom" den. Uh. Vad tror ni?

Ja? Du har tagit 75% från hösten och full poäng på våren, då ska det inte vara några problem.
2013-08-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Tills du klarar kraven igen. Tenta av dina gamla kurser och/eller läs nya. När du fått ihop rätt antal poäng får du nytt studiemedel (se även Emerains svar ovan).

Hmm.. Förstår inte helt och hållet. Ponera följande: Först läsåret är jag en kurs ifrån att klara kraven. Jag söker bidrag för nästkommande läsår men får avslag. Jag gör inga omtentor under sommaren. Andra läsåret klarar jag alla nya kurser allteftersom de dyker upp.

När börjar jag få studiemedel igen?
2013-08-15, 19:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Hmm.. Förstår inte helt och hållet. Ponera följande: Först läsåret är jag en kurs ifrån att klara kraven. Jag söker bidrag för nästkommande läsår men får avslag. Jag gör inga omtentor under sommaren. Andra läsåret klarar jag alla nya kurser allteftersom de dyker upp.

När börjar jag få studiemedel igen?
Så fort du klarat kraven. Om det betyder att du använt kurser från "nästkommande år" så är det kurser du inte får studiemedel för.
2013-08-15, 20:26
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Ja? Du har tagit 75% från hösten och full poäng på våren, då ska det inte vara några problem.
Hoppas du har rätt! Tack!
2013-08-15, 23:21
Medlem
Förlåt mig men jag klarar inte av att leta mig igenom hela denna tråd... Jag har försökt att läsa på om fonder samt aktier man jag fattar ingenting....Men vad är skillnaden mellan aktier och fonder? Och vad ska jag som är en vanlig enkel arbeterska inom vården investera mina pengar i? Jag har absolut inget stort sparkapital, har just nu ett sjuhäradskonto hos Swedbank med riktigt taskig ränta. Jag vill spara ihop till ca 100 000 kr, kan ge detta ca 5 år. Hur kan jag få störst avkastning på mina pengar? Jag är villig att ta en del risker.
Endast seriösa svar tack!
2013-08-16, 09:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinshin
Men vad är skillnaden mellan aktier och fonder?
En aktie är ett värdepapper som ger dig en ägarandel i ett företag. Du köper och säljer aktier av andra aktieägare, precis som du köper och säljer serietidningar på Tradera. Att köpa och sälja aktier kostar en engångsavgift, courtage.

En fond är en korg av olika aktier. En fond kan vara aktivt förvaltad, nån förvaltare sitter på nåt institut och handlar med aktierna i fonden, eller så kan aktien vara förvaltad av en dator och följer då nåt index eller annan strategi. En fond kostar en löpande avgift. Ett fåtal fonder är gratis, mest populär är Avanza Zero.

Ett index är en samling aktier som man kan jämföra prestation emot. OMXS30 är tex ett index som består av ett viktat värde av de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Det finns massor av index, för länder, brancher, etc. Avanza Zero följer OMXS30.

Ett företag kan välja att dela ut delar av vinsten till aktieägarna, eller att själva återinvestera pengarna i sin verksamhet. Det bestäms på bolagsstämman. Vad som är bäst beror givetvis på företaget.

Har du en aktie som ger utdelning får du ut kontanter. I fonder återinvesteras pengarna oftast åt dig, men det ändras ibland beroende på skatteregler.

Du kan äga aktier i en aktiedepå och får då skatta 30% på all vinst du gör och göra avdrag för förluster, eller i ett investeringssparkonto (ISK) och får då skatta ett årligt schablonvärde oavsett vinst eller förlust.

Citat:
Och vad ska jag som är en vanlig enkel arbeterska inom vården investera mina pengar i? Jag har absolut inget stort sparkapital, har just nu ett sjuhäradskonto hos Swedbank med riktigt taskig ränta. Jag vill spara ihop till ca 100 000 kr, kan ge detta ca 5 år. Hur kan jag få störst avkastning på mina pengar? Jag är villig att ta en del risker. Endast seriösa svar tack!
Månadsspara i Avanza Zero och var beredd på att ditt kapital kommer att gå upp och ner som en jojo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in