2013-09-17, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
Intyg från examinator/skola fungerar enbart om kursen är på 15 hp eller mer. CSN tar inte emot intyg för kurser på färre poäng än så.
Min kurs är på 15hp
Dock har universitet gjort om allt så de bara rapporterar in när man är godkänd på allting så det betyder att tentan är värd 15hp fast den bara motsvarar 40% av de 15 poängen.

Så inidrekt i fall det var del rapporteringar så hade jag haft 8 poäng in i ladok.
Detta intyg är ifrån universitet underskrivet så det borde vara lungt. men det visar sig när man får svar
2013-09-17, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanmolly
Kortet kommer hemskickat när du betalat kåravgiften vad jag vet. Kolla upp vilka studentkårer som finns och gå med i en av dem.

Jag vill inte gå med i någon kår. Jag vill ha mitt kort.
2013-09-17, 09:58
Medlem
mydrostatikas avatar
Okej, förra terminen läste jag både på komvux (matte och fysik för behörighet) samtidigt som jag läste på högskola (sociologi), och tog studiemedel för komvuxstudierna. Då matte och fysik inte är min starka sida så tog jag inte många poäng på komvux. Däremot tog jag alla poäng jag läste på högskolan (30 hp).

Om jag nu vill fortsätta bedriva studier på högskolan, typ plugga till socionom, kan jag söka studiemedel för dessa studier eller måste jag plocka dom där komvuxpoängen? Dvs. kan man påverka den ena potten (för komvuxstudier) genom att ta poäng för högskolestudier? Eller är jag fuckad nu?
2013-09-17, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sokabljat
Tack för tipset, lämnade precis in min studieförsäkran och den kom in till CSN! Vad menar du med registrering, kontoregistrering? Tack för svar!

Beroende på skolform så rapporterar skolan in uppgifter om antagning och att du dykt upp (registrerats) på utbildningen. Det brukar fungera utan problem då skolorna har rätt bra koll.
2013-09-17, 14:10
Medlem
Daniel, eller någon annan från Avanza;

Inbillar jag mig eller tar det längre tid att göra uttag från den nya sajten än vad det gjorde på den förra?

Har SEB..
2013-09-17, 14:17
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteup
Jag vill inte gå med i någon kår. Jag vill ha mitt kort.
Du måste vara med i en kår för att få "ditt kort".
2013-09-17, 14:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Daniel, eller någon annan från Avanza;

Inbillar jag mig eller tar det längre tid att göra uttag från den nya sajten än vad det gjorde på den förra?

Har SEB..
Själva insättningarna och uttagen fungerar precis likadant på gamla sajten som på den nya så det ska inte vara någon skillnad.

Fördjupad info om uttagen:

Skickas 2 ggr/dag

Stopptid kl 09.00
SEB-konton har pengarna efter lunch, övriga banker senare på eftermiddagen.

Stopptid kl 13.00
SEB-konton får pengar under sen eftermiddag, övriga banker under förmiddagen nästkommande bankdag.

/Daniel, Avanza Bank
2013-09-17, 14:45
Medlem
Ibzbis avatar
Hur lång tid tar det just nu för att handlägga en ansökan om studiemedel för CSN? Jag lämnade in min ansökan för nästa 7 veckor sen. Jag får ingen tidsram heller för när handläggningen kommer att börja.

Min utbildning är i England och börjar om 5 dagar. Får panik av de tänker ta ytterligare några veckor för dem att fatta ett beslut.
2013-09-17, 18:04
Medlem
Baabamans avatar
Några fler frågor:
1,Av någon anledning kan jag inte lägga någon stop loss. Det står bara "Du har angett ett okänt instrument" (gäller framförallt Starbreeze och Josab.)`Varför blir det så här?

2, Är fortfarande lite osäker på hur Courtaget fungerar. För Avanza kostar det 39kr+0.15% (för brons). Är den här procenten för den summan du köper aktier för? Alltså om jag köper aktier för 1000kr kostar då courtaget 39kr + 150=179? Courtaget kostar vid köp och sälj? Så när jag sen säljer aktierna igen har endast courtaget totalt kostat mig 358kr?
Även vad menar de med minimicourtage?

3, Låt oss säga igen att jag köpt aktier för 1000kr. Aktien stiger då med 10%, då har jag fått en avkastning på 100kr. Men, när det sker yttligare en ökning med 10% blir det då 10% från 1100kr eller från 1000kr?
2013-09-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
2, Är fortfarande lite osäker på hur Courtaget fungerar. För Avanza kostar det 39kr+0.15% (för brons). Är den här procenten för den summan du köper aktier för? Alltså om jag köper aktier för 1000kr kostar då courtaget 39kr + 150=179? Courtaget kostar vid köp och sälj? Så när jag sen säljer aktierna igen har endast courtaget totalt kostat mig 358kr?
Även vad menar de med minimicourtage?

Minimicourtage = det minsta du alltid måste betala i courtage.
Courtage dras vid alla avslut. (genomförd affär)

0.15%=>0.0015
1000*0.0015=1.5
(utan minimicourtage hade du bara behövt betala 1.5 kr i courtage för ett avslut på 1000 kr)

39/0.0015=26000
Minimicourtaget gäller för avslut upp till 26000 kr. (med 0.15% rörligt)
Sedan tar det rörliga över.
2013-09-17, 21:02
Medlem
user694057s avatar
Har alltid varit intresserad av att lära mig om aktier men aldrig förstått mig på riktigt. Skapade idag ett konto på avanza och det kändes som man fick lite mer kött på benen när man browsade runt lite själv.

Har inget stort kapital "i ryggsäcken" så att säga men ändå sugen på att investera lite.

Låt säga att man har 50 000 på sparkonto, hur mycket är förnuftigt att investera i aktier ifall man vill få lite avkastning på något år? 10% totalt av det man har sparat? 20%? 50%?

Hur många aktier började ni med att köpa, första gången? 1? 5? Är det värt att betala mycket pengar för en "bra" aktie som oftast går + men som är rätt dyr? Då kanske man ska investera med en stor summa ifall man vill ha hyfsad avkastning på 10~ år.

Väldigt nybörjare på detta men alla svar är tacksamma!

Mvh
2013-09-17, 21:15
Medlem
Jinxedds avatar
Prefernsaktier - bra eller anus enligt er?

Kan man söka på något sätt på Avanza där man endast ser företag där man kan köpa prefernsaktier?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in