2013-08-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För anslagsenergin ja men för energin direkt vid avfyrning skulle man kunna utgå från spännkraften (som de mäter i pund men vi SI-folk skulle föredra newton, N) om man bara visste hur lång sträcka kraften verkar utefter vid avfyrandet. Vore kraften konstant eller linjär längs "slaglängden" så är det lätt fixat men nu är ju kraften rätt stor redan direkt när man börjar spänna bågen så då blir det knepigare.

Det finns ju ta mä fan precis allt på nätet och även en kalkylator för pilbågar: http://www.stickemarchery.com/stickemcart/archery-calculators.aspx

Tyvärr är jag inte så intresserad av båg- eller armborstskytte så jag lämnar den med varm hand åt någon mer intresserad.

jo men nu är alla dom vapnen som inbefattas av nån regel om joule, ju angivit i just precis anslagsenergin, så det är väl det vi pratar om här? (även om jag inte fattar varför då armborstar inte är inbefattat av detta)
Citera
2013-08-15, 00:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
jo men nu är alla dom vapnen som inbefattas av nån regel om joule, ju angivit i just precis anslagsenergin, så det är väl det vi pratar om här? (även om jag inte fattar varför då armborstar inte är inbefattat av detta)
På kort avstånd är det ju inte så stor skillnad mellan anslagsenergi och energi direkt då pilen lämnar vapnet.

Alltså, jag har ingen aning om vapenregler kring armborst, jag hoppade bara in för att jag såg en fysikaliskt tokig omvandling mellan kraft och energi.
Citera
2013-08-15, 01:21
Medlem
shponglads avatar
Kortfattad kan man säga att problemet inte ligger i energimängden, utan att energin är "laddad" och kan släppas lös med ett fingertryck.

Ang. licensfrågan
Senast redigerad av shponglad 2013-08-15 kl. 01:24.
Citera
2013-08-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Kortfattad kan man säga att problemet inte ligger i energimängden, utan att energin är "laddad" och kan släppas lös med ett fingertryck.

Ang. licensfrågan

lagen nämnar inget om effekt eller effektbegränsning på armborstar, så den del av diskussionen är fulständig irrelevant
Citera
2013-08-15, 21:41
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Sschhh! Tänk på att myndighetsfolk och säkert vapenutredare läser här för att se vilka vapen folk gillar för att dom är tex militäriska men släpps igenom; Så att de kan bannlysa dem.

Jag tror att licens på pilbåge redan är under utredning.

Skulle inte förvåna mig med tanke på vilka politiker det finns, Finns förslag i Riksdagen att licensbelägga vanliga luftgevär (max 10 joule varianten). Dessa har 18års gräns idag.

"Jag tror att licens på pilbåge redan är under utredning." - har du belägg för det?
Citera
2013-08-16, 00:54
Medlem
shponglads avatar
Citat:
lagen nämnar inget om effekt eller effektbegränsning på armborstar, så den del av diskussionen är fulständig irrelevant

fattar du inte vad jag säger? att energin finns lagrad i den spända strängen gör att du kan gå runt med ett "laddat" vapen med ett armborst.

Vilket du inte kan med en pilbåge, oavsett energimängd.

Och det är vad jag tror är anledningen till att ena är licensbelagt och det andra lagligt.

comprende?
Senast redigerad av shponglad 2013-08-16 kl. 00:58.
Citera
2013-08-16, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Skulle inte förvåna mig med tanke på vilka politiker det finns, Finns förslag i Riksdagen att licensbelägga vanliga luftgevär (max 10 joule varianten). Dessa har 18års gräns idag.

"Jag tror att licens på pilbåge redan är under utredning." - har du belägg för det?

Inte mer än att det du säger, att max 10joule luftgevär vill dom få olagliga, att knivar är förbjudna, att jaktvapen är mordvapen osv. Fjantsverige måste bara leverara det här =) Det faller sig logiskt.
Citera
2013-08-16, 05:45
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Inte mer än att det du säger, att max 10joule luftgevär vill dom få olagliga, att knivar är förbjudna, att jaktvapen är mordvapen osv. Fjantsverige måste bara leverara det här =) Det faller sig logiskt.

hehe men det är väl inte så förvånande när vi hade en idrottsminister (Bosse Ringholm) som ville förbjuda kampsport för några år sedan.
Citera
2013-08-16, 16:52
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
fattar du inte vad jag säger? att energin finns lagrad i den spända strängen gör att du kan gå runt med ett "laddat" vapen med ett armborst.

Vilket du inte kan med en pilbåge, oavsett energimängd.

Och det är vad jag tror är anledningen till att ena är licensbelagt och det andra lagligt.

comprende?

Nu vet jag redan att alla typer av armborst redan är licensbelagda i Sverige, men det är egentligen löjligt med tanke på att ett armborst lagrar energin på ett likvärdigt sätt som ett luftgevär av fjädermodell, bara skillnad på HUR energin lagras, så det skulle absolut vara möjligt att tillverka ett 10J armborst om bara inte lagarna var så stelbenta. :-(

Och ja, jag är medveten om att jag jämför två olika vapenslag här d.v.s armborst vs. luftgevär istället för pilbåge vs. armborst, men eftersom både fjäderbaserade luftgevär, armborst och pilbågar är enkelskott så borde de om lagstiftningen varit sund falla in under samma lagstiftning.

Dessutom kan du lätt hitta en compoundpilbåge med mer effekt i än ett armborst, enda skillnaden är att det ena är lagligt och det andra är inte det utan licens.....

Mvh, ZaphodB
Citera
2013-08-18, 00:04
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Nu vet jag redan att alla typer av armborst redan är licensbelagda i Sverige, men det är egentligen löjligt med tanke på att ett armborst lagrar energin på ett likvärdigt sätt som ett luftgevär av fjädermodell, bara skillnad på HUR energin lagras, så det skulle absolut vara möjligt att tillverka ett 10J armborst om bara inte lagarna var så stelbenta. :-(

Och ja, jag är medveten om att jag jämför två olika vapenslag här d.v.s armborst vs. luftgevär istället för pilbåge vs. armborst, men eftersom både fjäderbaserade luftgevär, armborst och pilbågar är enkelskott så borde de om lagstiftningen varit sund falla in under samma lagstiftning.

Dessutom kan du lätt hitta en compoundpilbåge med mer effekt i än ett armborst, enda skillnaden är att det ena är lagligt och det andra är inte det utan licens.....

Mvh, ZaphodB

precis håller med dig
Citera
2013-08-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB

Mvh, ZaphodB

Aaarh ... Eftersom armborstet finns helt uppe på 200lb+ då blir det rätt svårt att hitta en compound bågar som ens kommer i närheten, dom kraftiga bågar ligger väl på Max 110-120lb eller?
Citera
2013-08-18, 18:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Aaarh ... Eftersom armborstet finns helt uppe på 200lb+ då blir det rätt svårt att hitta en compound bågar som ens kommer i närheten, dom kraftiga bågar ligger väl på Max 110-120lb eller?

Det har inte så stor betydelse.

Även om dragvikten är större hos borstet, så är det flera faktorer som spelar in och kan göra bågarna kraftigare, ett är stränghöjden, en båge som du har t.ex 28" draglängd på har (vi blandar inte in overdraw och grejjor ännu) betydligt längre sträcka på sig att överföra kraft till pilen.
Är pilen då längre, så har du generellt sett också en tyngre pil, inte bara pga den extra längden, utan också eftersom du måste ha en styvare spine (och tjockare gods i pilen) så det ena ger det andra, i hela kedjan.

Sålunda är det inget ovanligt att bågarna penetrerar djupare.

(Notera nu att det finns många fler faktorer som spelar in, men ORKA)

Dock kan det ju vara gynsammt beroende på vad du skall jaga att kitta din utrustning efter det, precis som med en kula, så laddar du inte en 200grains monolitic till din 300 WM om du skall "varminta", eller en "blitz" till Eland....
Senast redigerad av scoremax 2013-08-18 kl. 18:59.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in