2013-08-14, 18:31
  #13
Medlem
Aramirs avatar
10J är ganska lite. Det är motsvarigheten till en tennisboll som kastas i ca 68 km/h. Så det är jäkligt svaga grejer som ska till om man ska slippa licens.
Citera
2013-08-14, 18:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
10J är ganska lite. Det är motsvarigheten till en tennisboll som kastas i ca 68 km/h. Så det är jäkligt svaga grejer som ska till om man ska slippa licens.

det var ett lite korkat sätt att sätta upp det på... för ja skjutar man tennisbollar då är det inte mycket skada , men samma energi överfört med en tunn spets på en pil eller bolt, är en helt annan sak, 10J på 1cm2 är helt annorlunda än 10J på 10cm2

dessutom vill jag fortfarande gärna se vart ni får det från att en armborst skulle vara laglig om anslagsenergin är under 10J
10J lagen gäller icke-semi automatiska luftvapen (3J for semi+helautomat), står såvida jag vet inget i lagen om kraften på en armborst, och när denna kräver licens eller ej
Citera
2013-08-14, 20:02
  #15
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
det var ett lite korkat sätt att sätta upp det på... för ja skjutar man tennisbollar då är det inte mycket skada , men samma energi överfört med en tunn spets på en pil eller bolt, är en helt annan sak, 10J på 1cm2 är helt annorlunda än 10J på 10cm2

dessutom vill jag fortfarande gärna se vart ni får det från att en armborst skulle vara laglig om anslagsenergin är under 10J
10J lagen gäller icke-semi automatiska luftvapen (3J for semi+helautomat), står såvida jag vet inget i lagen om kraften på en armborst, och när denna kräver licens eller ej

Varför var det ett korkat sätt att lägga upp det på? det illustrerade väl väldigt tydligt hur lite det krävs för att komma upp i 10J.?
Syftet var inte att lägga någon värdering utan helt enkelt ge en bra bild på hur lite 10J är, inte om det är skadligt eller inte utan helt enkelt för att lättare förstå vart 10J gränsen är.
Citera
2013-08-14, 20:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Det är rätt sjukt att pilbågar inte blivit licensbelagda också fö, dom jagar ju björn och annat storvilt med dom i staterna...


Sschhh! Tänk på att myndighetsfolk och säkert vapenutredare läser här för att se vilka vapen folk gillar för att dom är tex militäriska men släpps igenom; Så att de kan bannlysa dem.

Jag tror att licens på pilbåge redan är under utredning.
Citera
2013-08-14, 20:21
  #17
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
det var ett lite korkat sätt att sätta upp det på... för ja skjutar man tennisbollar då är det inte mycket skada , men samma energi överfört med en tunn spets på en pil eller bolt, är en helt annan sak, 10J på 1cm2 är helt annorlunda än 10J på 10cm2

dessutom vill jag fortfarande gärna se vart ni får det från att en armborst skulle vara laglig om anslagsenergin är under 10J
10J lagen gäller icke-semi automatiska luftvapen (3J for semi+helautomat), står såvida jag vet inget i lagen om kraften på en armborst, och när denna kräver licens eller ej

Armborst står inte med under undantagen som ej kräver licens, dock står det med under vad som kräver licens. Så slutsatsen måste ju vara att armborst kräver licens oavsett.

Citat:
1 § Tillstånd krävs för att

a) inneha skjutvapen eller ammunition,

b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.
2 Kap. 1§

Citat:
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också

a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).
1 Kap 3§
Citera
2013-08-14, 21:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Armborst står inte med under undantagen som ej kräver licens, dock står det med under vad som kräver licens. Så slutsatsen måste ju vara att armborst kräver licens oavsett.


2 Kap. 1§


1 Kap 3§


ja precis som jag säger , så vad är din pointe? det är inte jag som börjat babbla om 10J i en diskussion om ett vapen som inte inbefattas av nån sån regel eller lag

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Varför var det ett korkat sätt att lägga upp det på? det illustrerade väl väldigt tydligt hur lite det krävs för att komma upp i 10J.?
Syftet var inte att lägga någon värdering utan helt enkelt ge en bra bild på hur lite 10J är, inte om det är skadligt eller inte utan helt enkelt för att lättare förstå vart 10J gränsen är.

för att 10J på en tennisboll är lite , men 10J på en synål inte är, därför är det ett korkat sätt...
Citera
2013-08-14, 21:36
  #19
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
ja precis som jag säger , så vad är din pointe? det är inte jag som börjat babbla om 10J i en diskussion om ett vapen som inte inbefattas av nån sån regel eller lag



för att 10J på en tennisboll är lite , men 10J på en synål inte är, därför är det ett korkat sätt...

Jag har aldrig hävdat att det var någon lag/regel på10J, inte heller var det jag som tog upp 10J regeln jag illustrerade helt enkelt bara hur lite 10J är.
Syftet med min min kommentar var att belysa hur lite som krävs för att nå upp till 10J. Och det krävs inte mycket vilket jag tydliggjorde.
10J är exakt lika mycket energi oavsett om det är en tennisboll eller om det är en synål. Att de har olika effekter är helt irrelevant för hur lite 10J är.
Citera
2013-08-14, 22:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Jag har aldrig hävdat att det var någon lag/regel på10J, inte heller var det jag som tog upp 10J regeln jag illustrerade helt enkelt bara hur lite 10J är.
Syftet med min min kommentar var att belysa hur lite som krävs för att nå upp till 10J. Och det krävs inte mycket vilket jag tydliggjorde.
10J är exakt lika mycket energi oavsett om det är en tennisboll eller om det är en synål. Att de har olika effekter är helt irrelevant för hur lite 10J är.

här säger du väl precis det? eller formulerar du dig bara fel?
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
10J är ganska lite. Det är motsvarigheten till en tennisboll som kastas i ca 68 km/h. Så det är jäkligt svaga grejer som ska till om man ska slippa licens.


det är inte als irelevant när vi inte snackar tennisbollar... vi snackar pilar avfyrad med en armborst här..
och där är 10J inte så lite som du forsöker göra det till...

men nog om det , 10J regeln har inget med armborstar att göra så varför ens säge att det inte är mycket som krävs för att det blir licenskrav? krävs mycket mindre än 10J för att det är licenskrav så DET är fulständigt irelevant om något är
__________________
Senast redigerad av porkeatingcrusader 2013-08-14 kl. 22:46.
Citera
2013-08-14, 22:58
  #21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
http://www.chapelsteel.com/ft-lbs-joules.html

Det är helt omräkningsbara enheter, men jag har säkret missförstått dig.

Edit: Såg nu att det var draw weighten som avsågs och inte ft/lbs...

Då behöver du även pilvikten för att få fram joulen.
Jag ser att omvandlingssidan du anger skriver det som ft/lbs men det är ju även det helt uppåt väggarna. Det är som att skriva N/m när man menar N*m, helt tvärt om alltså.

Men visst ftlbs som jag skulle skriva det, alltså fotpund (kraft gånger sträcka) är ju bara en annan enhet för energi och fullt omräkningsbar till J som är detsamma som Nm (inte vridmoment utan energi i det här fallet).

Men nu fanns bara kraften angiven i lb (pund) och då hjälper det inte att veta pilvikten heller.

(Lite festligt varför de förkortar pound med lb. Det är en förkortning för latinska libra som betyder våg (en sån som man väger grejer med) och det tyckte de var logiskt att ha som förkortning...)
Citera
2013-08-14, 23:14
  #22
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag ser att omvandlingssidan du anger skriver det som ft/lbs men det är ju även det helt uppåt väggarna. Det är som att skriva N/m när man menar N*m, helt tvärt om alltså.

Men visst ftlbs som jag skulle skriva det, alltså fotpund (kraft gånger sträcka) är ju bara en annan enhet för energi och fullt omräkningsbar till J som är detsamma som Nm (inte vridmoment utan energi i det här fallet).

Men nu fanns bara kraften angiven i lb (pund) och då hjälper det inte att veta pilvikten heller.

(Lite festligt varför de förkortar pound med lb. Det är en förkortning för latinska libra som betyder våg (en sån som man väger grejer med) och det tyckte de var logiskt att ha som förkortning...)

Ja men jänkare är jänkare.
Citera
2013-08-14, 23:15
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag ser att omvandlingssidan du anger skriver det som ft/lbs men det är ju även det helt uppåt väggarna. Det är som att skriva N/m när man menar N*m, helt tvärt om alltså.

Men visst ftlbs som jag skulle skriva det, alltså fotpund (kraft gånger sträcka) är ju bara en annan enhet för energi och fullt omräkningsbar till J som är detsamma som Nm (inte vridmoment utan energi i det här fallet).

Men nu fanns bara kraften angiven i lb (pund) och då hjälper det inte att veta pilvikten heller.

(Lite festligt varför de förkortar pound med lb. Det är en förkortning för latinska libra som betyder våg (en sån som man väger grejer med) och det tyckte de var logiskt att ha som förkortning...)

enda sättet att räkna ut anslagsenergi är väl från objektets vikt och fart eller? vet ej men kanske man kan räkna ut farten vid hjälp av Lbs och objekt(pil) vikt men det är säkkert ett jobbigt stycke matte
Citera
2013-08-14, 23:52
  #24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
enda sättet att räkna ut anslagsenergi är väl från objektets vikt och fart eller? vet ej men kanske man kan räkna ut farten vid hjälp av Lbs och objekt(pil) vikt men det är säkkert ett jobbigt stycke matte
För anslagsenergin ja men för energin direkt vid avfyrning skulle man kunna utgå från spännkraften (som de mäter i pund men vi SI-folk skulle föredra newton, N) om man bara visste hur lång sträcka kraften verkar utefter vid avfyrandet. Vore kraften konstant eller linjär längs "slaglängden" så är det lätt fixat men nu är ju kraften rätt stor redan direkt när man börjar spänna bågen så då blir det knepigare. Hm, det här förutsätter nog att bågen/armborstet är stumt fixerat så all energi tillförs pilen vid avfyrning och diverse andra brister. Piss!

Det finns ju ta mä fan precis allt på nätet och även en kalkylator för pilbågar: http://www.stickemarchery.com/stickemcart/archery-calculators.aspx

Tyvärr är jag inte så intresserad av båg- eller armborstskytte så jag lämnar den med varm hand åt någon mer intresserad.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2013-08-14 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in