2013-08-15, 11:17
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Förstod att du menade det. Det var jag som svarade otydligt. Har mycket svårt att tänka mig att de skulle försättas på fri fot i väntan på dom i det här fallet. Däremot får de ju vid fällande dom tillgodoräkna sig tiden de suttit häktade. Den dras alltså av strafftiden.

Absolut. Och det skulle vara fint (förutsatt att de är skyldiga) om de satt av all dömd tid i häkte med fulla restriktioner snarare än på någon skön anstalt.
Citera
2013-08-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Absolut, inget nytt där. Man kan åtnjut alla dessa restriktioner eller en del av dom.

Det som var intressant här var att det stod "ta del av". Så det kanske är ett urval av kanaler/tidningar som sagt.

Tror ändå inte det. "Ta del av" tolkar jag som får läsa, lyssna och titta på. hade det stått "får ta viss del av" hade det varit annorlunda. Kammaråklagare Rinsell anger heller inget som tyder på restriktioner, utvalda delar av tv, radio och tidningar.

"– Men de får läsa tidningar, lyssna på radio och se på tv, uppger vice chefsåklagare/kammaråklagare Per-Erik Rinsell."
Citera
2013-08-15, 11:32
Medlem
refsps avatar
Citat:
Tror ändå inte det. "Ta del av" tolkar jag som får läsa, lyssna och titta på. hade det stått "får ta viss del av" hade det varit annorlunda. Kammaråklagare Rinsell anger heller inget som tyder på restriktioner, utvalda delar av tv, radio och tidningar.

"– Men de får läsa tidningar, lyssna på radio och se på tv, uppger vice chefsåklagare/kammaråklagare Per-Erik Rinsell."

Det är förvisso sant. Men vi får påminna oss om att det vi läser inte är en lagtext eller ett avtal. Utan en kort information på en hemsida.

Edit: Det sistnämnda är även alltså en passning till mig själv. Jag är ofta noggrann med hur jag uttrycker mig, i alla fall i skrift och i synnerhet när jag jobbar. Men gemene man, websideförfattare, artikelförfattare och folk i största allmänhet, är inte så noggranna. Så jag (och vi alla) bör kanske inte läsa så ordagrannt vad som återges i media etc.
Senast redigerad av refsp 2013-08-15 kl. 11:36.
Citera
2013-08-15, 11:37
Medlem
Citat:
Det är förvisso sant. Men vi får påminna oss om att det vi läser inte är en lagtext eller ett avtal. Utan en kort information på en hemsida.

Det är riktigt, men kammaråklagaren är ju citerad och är säkert noga med formuleringen i ett sådant uttal. Vi får se om det kommer mer info. Nog många utanför FB som också ställer sig frågan vad som gäller här, så ttela kanske kommer med en uppdaterad artikel senare som är mer specificerad.
Citera
2013-08-15, 11:40
Medlem
refsps avatar
Lite OT kanske. Men nu börjar det hagla in PM till mig om TB. Jag kan en gång för alla säga att jag inte bryr mig om byaskvaller, vem som har ringt vem etc. Vänd er till någon som uppskattar fågelkvitter eller till Polisen om skvallret är av vikt.

Jag varken kan, vill eller orkar bry mig.
Citera
2013-08-15, 11:56
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doodaaa
AJ var väldigt besatt av Alm när det begav sej!

Utveckla gärna det där. Blir det för mycket OT så gör det i ett pm till mig, tack.
Citera
2013-08-15, 12:28
Medlem
Kanske ot men den där Katt"s Re"mers är en av dem som öppet stödjer AJ i hans sjuka inlägg på fejjan. Nämndeman för SD....Vidrigt!!!!
Citera
2013-08-15, 12:40
Medlem
Citat:
Lite OT kanske. Men nu börjar det hagla in PM till mig om TB. Jag kan en gång för alla säga att jag inte bryr mig om byaskvaller, vem som har ringt vem etc. Vänd er till någon som uppskattar fågelkvitter eller till Polisen om skvallret är av vikt.

Jag varken kan, vill eller orkar bry mig.

En förnuftig strategi, tycker jag. Att återföra anonymt "kvitter" till tråden ger bara trollen ytterligare en kanal. Den som sprider overifierbar "information" har förmodligen ett syfte... En privat agenda.

Själv har jag inte läst något eventuellt PM sedan jag öppnade mitt flashbackkonto. Att ta del av anonyma hot befordrar inte min sinnesfrid.
Citera
2013-08-15, 13:02
Medlem
Sokkos avatar
I samtliga häktningar, inklusive AJs häktn.framställan, i detta mål har åklagaren av tingsrätten fått rätt att ålägga de häktade restriktioner. Att åklagaren inte skulle göra det tror jag inte på för fem öre.

Frågan är väl om just AJ på annan väg fick kännedom om att IFs kropp har hittats, innan dagens förhör. Polsk polis har enbart avhandlat det juridiska kring arresteringsordern och utlämningen, men någon svensk "plit" i samband med resan till Sverige kan för all del ha viskat att han är rökt el dyl.
Citera
2013-08-15, 13:11
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpionkvinna
Rätt typ av kvitter kan nog vara bra, det har vi väl sett ?
Men att veta vad som e sant eller rent trolleri e kanske svårt att veta..

Kvitter till t ex Q/RDY som dessa anser trovärdiga är bra. Kvitter till mig är bortkastat.
Citera
2013-08-15, 13:27
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
En förnuftig strategi, tycker jag. Att återföra anonymt "kvitter" till tråden ger bara trollen ytterligare en kanal. Den som sprider overifierbar "information" har förmodligen ett syfte... En privat agenda.

Själv har jag inte läst något eventuellt PM sedan jag öppnade mitt flashbackkonto. Att ta del av anonyma hot befordrar inte min sinnesfrid.
Min källa går att kontrollera, det vet källan. Men en kontroll skulle avslöja vem som kvittrat, därför rotar jag inte i det.

Att TB blivit förhörd, det vet vi.
Vi vet att anledningen var att hon pratat i telefon med AJ, det har hon berättat i tråden.

Tror ni att alla AJs telefonkontakter blev förhörda på direkten? Knappast!
Jag tror att de som haft kontakt med honom från IFs försvinnande till det att AJ klev in på stationen, räknades som intressanta.
Citera
2013-08-15, 13:47
Medlem
Citat:
Restriktioner för AJ är inte satta än, men DB och FH har uppenbarligen kunnat uppdatera sig.

Ja och då har de känt till både brandplatsen och att kroppen hittats innan man tycker kanske är nödvändigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in