2013-08-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Ja, dom har ju verkligen allas ögon på sig och har nog slitet arslet av sig. Fallet har ju enormt mycket mer resurser än om två pundare skulle ha huggits ihjäl på något skumt ställe (och jag har viss förståelse för det).

Det som stör mig mest i detta fallet är:

1. Ett utav offren är ett barn.

2. Det sker så nonchalant. Mitt i morgonrusningen, mitt bland folk - och sen bara knallar han i väg. Jämför man med palmemordet så är det brottet ett jäkligt cleant brott. Det här är ju liksom...I dont give a fuck typ; dräller bevis omkring sig, promenerar från platsen etc.

Well, well...jag är just nu helt inne på östspåret. Allt tycks stämma in på det. Ställ gärna kritiska frågor till mig om detta så kan vi se om vi kan hitta några hål i min teori. Jag vill gärna pröva den.

Jag har i princip trott på alla teorier/scenarier då jag inte kan bestämma mig för en sådan enkel sak som om GM är från Linköping eller ej, så sjukt är detta fall. Östspåret går inte uteluta även om jag inte tror på det.

Att offret är ett barn är knepigt och jag har mycket, mycket svårt att tro att någon lejd mördare går fram och i princip slaktar Mohammed, låter långsökt.
Citera
2013-08-14, 20:50
Medlem
StuGs avatar
Om man har DNA i form av blod från mördaren - går det inte att få fram etnicitet, åtminstone grovt och med viss sannolikhet; tex nordisk/germansk, MÖ, öst?
Citera
2013-08-14, 21:07
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jag har i princip trott på alla teorier/scenarier då jag inte kan bestämma mig för en sådan enkel sak som om GM är från Linköping eller ej, så sjukt är detta fall. Östspåret går inte uteluta även om jag inte tror på det.

Att offret är ett barn är knepigt och jag har mycket, mycket svårt att tro att någon lejd mördare går fram och i princip slaktar Mohammed, låter långsökt.
Japp, jag har också svårt att tro det. Jag misstänker att familjen fått ta emot hot typ "Vi kommer att skada dina barn om du inte betalar". GM uppdrag var att spöa upp M. M drog fram kniven han fått av sin farsa om "det skulle komma någon och vara dum". Farsan hade sagt till sin son att "dra fram kniven och säg till dom att hålla sig borta om det kommer någon okänd dåre och börjar hota". När nu M fick spö av den här ryssbalten så drog han fram kniven och hugg honom i hettan. GM lyckades ta kniven och det slutade med ett mord på M. A-L ingriper och stryker också med.

Men, framför allt: GM var själv i klorna på maffian. Om han inte gjorde diverse jobb för dom, som att spöa 8-åringar, så skulle han själv råka illa ut (eller hans närstående hemma i gamla Sovjet). I Baltikum hade de inga Metroställ vid denna tiden (?), ingen svensk skulle ju ha misstagit denna för en soptunna.

Ja, bara lite spekulationer från mig. Alla spår är fortfarande möjliga.
Citera
2013-08-14, 21:07
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ja, dom har ju verkligen allas ögon på sig och har nog slitet arslet av sig. Fallet har ju enormt mycket mer resurser än om två pundare skulle ha huggits ihjäl på något skumt ställe (och jag har viss förståelse för det).

Det som stör mig mest i detta fallet är:

1. Ett utav offren är ett barn.

2. Det sker så nonchalant. Mitt i morgonrusningen, mitt bland folk - och sen bara knallar han i väg. Jämför man med palmemordet så är det brottet ett jäkligt cleant brott. Det här är ju liksom...I dont give a fuck typ; dräller bevis omkring sig, promenerar från platsen etc.

Well, well...jag är just nu helt inne på östspåret. Allt tycks stämma in på det. Ställ gärna kritiska frågor till mig om detta så kan vi se om vi kan hitta några hål i min teori. Jag vill gärna pröva den.

Det låter spännande. Släng upp din aktuella teori nu då!

Edit: såg den nu
Citera
2013-08-14, 21:15
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:

Ponera att det är en ung herre som vill avancera i den organiserade brottsligheten i öst. Han får en chans att visa vad han går för. Uppdraget är enkelt. Åk till Sverige. Märk en unge till en affärsman med skumraskaffärer. Bara ge honom ett rejält kok stryk som markering till fadern. Han kommer dit en vecka innan. Det är kallt här uppe i norr så han köper en mössa på Statoil på vägen. När han väl ska utföra uppdraget drar Mohammed snabbt upp en kniv och sätter den lite lätt i låret på GM som är lång jämfört med M och M är svag så sticket blir inte så farlig. Det gör dock ont och gör att GM flippar ur fullständigt. A-L råkar se händelsen och det upptäcker GM och knivar henne också innan han ger sig iväg till ICA. Gratistidningar finns inte i de mindre städer i öst som GM håller till i så han tror han det är en papperskorg och dumpar därför mössan i denna. Hoppar sen in i bilen för att åka den långa vägen hem för att sedan vara försvunnen för alltid.

Edit: Haha... såg nu att Pulver-Henke skrev samma story samtidigt. :-D
Senast redigerad av herrgurka 2013-08-14 kl. 21:23.
Citera
2013-08-14, 21:17
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Om man har DNA i form av blod från mördaren - går det inte att få fram etnicitet, åtminstone grovt och med viss sannolikhet; tex nordisk/germansk, MÖ, öst?
Jo, han är arisk. Nordeuropé, mellanblont hår. Man. Man har även hår från GM, där ser man en avsaknad av narkotika (de senaste tre månaderna, de sista 24 h exkluderade).
Citera
2013-08-14, 21:18
Medlem
Citat:
Japp, jag har också svårt att tro det. Jag misstänker att familjen fått ta emot hot typ "Vi kommer att skada dina barn om du inte betalar". GM uppdrag var att spöa upp M. M drog fram kniven han fått av sin farsa om "det skulle komma någon och vara dum". Farsan hade sagt till sin son att "dra fram kniven och säg till dom att hålla sig borta om det kommer någon okänd dåre och börjar hota". När nu M fick spö av den här ryssbalten så drog han fram kniven och hugg honom i hettan. GM lyckades ta kniven och det slutade med ett mord på M. A-L ingriper och stryker också med.

Men, framför allt: GM var själv i klorna på maffian. Om han inte gjorde diverse jobb för dom, som att spöa 8-åringar, så skulle han själv råka illa ut (eller hans närstående hemma i gamla Sovjet). I Baltikum hade de inga Metroställ vid denna tiden (?), ingen svensk skulle ju ha misstagit denna för en soptunna.

Ja, bara lite spekulationer från mig. Alla spår är fortfarande möjliga.

Ser ditt scenario som väldigt troligt med, i det avseendet att det ej var planerat att mörda pojken. Men känns ändå knepigt med allt övervåld, GM kunde ju bara ha skurit halsen av Mohammed liksom?
Citera
2013-08-14, 21:25
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ser ditt scenario som väldigt troligt med, i det avseendet att det ej var planerat att mörda pojken. Men känns ändå knepigt med allt övervåld, GM kunde ju bara ha skurit halsen av Mohammed liksom?

Jag tror inte det är första tanken när han flippar ur. Han är ingen tränad soldat precis a la Carl Hamilton. :-D
Citera
2013-08-14, 21:28
Medlem
StuGs avatar
Citat:

Även om han var en yrkeskriminell som hade mördat tidigare så kanske han reagerade annorlunda när det gick upp för honom att det faktiskt var ett barn som var måltavlan. Någon sorts kombination av slarv, frustration, illamående, darrighet, "nerver" och (kompenserande)raseri som ställde till det?

Skulle det varit en psykiskt sjuk individ skulle han väl fastnat i något nät förre eller senare, antingen för egen maskin (t ex genom att agera som killen i Varberg) eller på annat sätt . Hur var det med PKU-registret förresten?
Senast redigerad av StuG 2013-08-14 kl. 21:52.
Citera
2013-08-14, 21:46
Medlem
massepojkens avatar
Intressanta teorier.

Beträffande kniven kan det ju vara så att den tillhörde Mohammed.

Om vi leker med tanken på att teorierna ovan stämmer så reser vår GM till Sverige för att utföra sitt uppdrag. Ha då i åtanke att föra ett skjutvapen över gränsen är förenat med stor risk.
Kniv är betydligt enklare att förklara bort för en nyfiken tulltjänsteman.

Dessutom är ju en puffra värd en del och en ung GM kanske inte vill slänga något så värdefullt.
Tycker knivvalet ter sig allt mer logiskt mtp att offret bara var 8 år och knappast förväntades bli ett problem
Senast redigerad av massepojken 2013-08-14 kl. 21:50.
Citera
2013-08-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Intressanta teorier.

Beträffande kniven kan det ju vara så att den tillhörde Mohammed.

Om vi leker med tanken på att teorierna ovan stämmer så reser vår GM till Sverige för att utföra sitt uppdrag. Ha då i åtanke att föra ett skjutvapen över gränsen är förenat med stor risk.
Kniv är betydligt enklare att förklara bort för en nyfiken tulltjänsteman.

Dessutom är ju en puffra värd en del och en ung GM kanske inte vill slänga något så värdefullt.
Tycker knivvalet ter sig allt mer logiskt mtp att offret bara var 8 år och knappast förväntades bli ett problem

Håller med! Ser någon det som troligt att det var ett kidnappningsförsök som misslyckades? GM+medhjälpare(kanske väntar i en bil vid ICA) försöker helt enkelt kidnappa Mohammed och sedan pressa familjen på pengar för att pojken ska släppas fri, det ser inte jag som helt osannolikt.
Citera
2013-08-14, 21:54
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ja, håller med. Övervåld tyder väl på att man har en personlig emotionellt koppling till BO? Men vad vet vi om övervåld egentligen? Har man sagt hur många knivhugg M har? Ofta talar man om x antal "skador". "Skador" kan i rättsmedicinsk mening vara hur små som helst. När man läser rättsmedicinska rapporter ingående (inget för de som har svårt att sova) så står det ofta saker som "72 skador sammanlagt på överkroppen". Då ser man, när man läser, att de räknar verkligen allting. De lyfter på läpparna, letar i hårbotten.

Om man lägger i hop stryk och knivhugg så kanske man kommer upp i en hög siffra skador.

Hur såg det ut på A-L? Var det av overkill-typ?

Ja, vad vet vi de facto om eventuellt övervåld? Finns det någon snut som någonstans säger att det var frågan om övervåld? Vad är övervåld? Hur många hugg skulle ni utdela på en människokropp om ni hade för avsikt att likvidera? Jag skulle nog ha nöjt mig med 15 st. fördelade på överkropp/hals. Kanske 20 om jag inte hade bråttom. Det är ju när våldet helt uppenbart inte längre syftar till att döda utan bara till att lemlästa som det har passerat gränsen för en psyckho-attack.

Hur ser dödligt våld med kniv ut föresten? Hur mycket våld brukar det handla om i normalfallet? I bland läser man ju i tidningen om typ "37 knivhugg" när det är något mord. Ja, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in