Citat:
Ursprungligen postat av
mackeeee
Ser ditt scenario som väldigt troligt med, i det avseendet att det ej var planerat att mörda pojken. Men känns ändå knepigt med allt övervåld, GM kunde ju bara ha skurit halsen av Mohammed liksom?
Ja, håller med. Övervåld tyder väl på att man har en personlig emotionellt koppling till BO? Men vad vet vi om övervåld egentligen? Har man sagt hur många knivhugg M har? Ofta talar man om x antal "skador". "Skador" kan i rättsmedicinsk mening vara hur små som helst. När man läser rättsmedicinska rapporter ingående (inget för de som har svårt att sova) så står det ofta saker som "72 skador sammanlagt på överkroppen". Då ser man, när man läser, att de räknar verkligen allting. De lyfter på läpparna, letar i hårbotten.
Om man lägger i hop stryk och knivhugg så kanske man kommer upp i en hög siffra skador.
Hur såg det ut på A-L? Var det av overkill-typ?
Ja, vad vet vi de facto om eventuellt övervåld? Finns det någon snut som någonstans säger att det var frågan om övervåld? Vad är övervåld? Hur många hugg skulle ni utdela på en människokropp om ni hade för avsikt att likvidera? Jag skulle nog ha nöjt mig med 15 st. fördelade på överkropp/hals. Kanske 20 om jag inte hade bråttom. Det är ju när våldet helt uppenbart inte längre syftar till att döda utan bara till att lemlästa som det har passerat gränsen för en psyckho-attack.
Hur ser dödligt våld med kniv ut föresten? Hur mycket våld brukar det handla om i normalfallet? I bland läser man ju i tidningen om typ "37 knivhugg" när det är något mord. Ja, någon som vet?