2013-08-14, 20:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Teorin som framfördes av Anders Jallai är i mitt tycke en ganska märklig teori som inte håller men visst teorin är inte så pass galen som vissa andra teorier här att den inte går att diskutera.
Du är väl medveten om att Stay-Behind tycks ha varit inblandat i en hel del våldsdåd i Europa? Eller kan du redogöra konkret varför teorin inte håller? Att du inte tror på den gör den inte mindre hållbar, men vi är nog överens om att det inte finns bevis.
Citera
2013-08-14, 20:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja, både Lisbeth och Mårten har ju angett CP som gärningsman. Sen huruvida det stämmer på riktig är en annan femma.

Vi kan nog utgå från att det inte stämmer på riktigt. Hur kan Mårten överhuvudtaget uttala sig i GM-frågan ? Var han på mordplatsen 23:21 ? Har mamma berättat för honom vad som gäller ?
Citera
2013-08-14, 20:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Utveckla gärna ditt resonemang kring Morelius iakttagelser.

Vilken bedömning gör du av Lisbet Palmes vittnesmål? Ställer du dig bakom Gunnar Walls hypotes att hon kan ha drabbats av en tillfällig minneslucka?

Jag tycker att man inte ser till helheten i IM. Han observerar GM då och då troligtvis även vid pelaren. Men många bortser från det och påpekar bara den del då han ser skotten.

Har diskuterat detta en del med GW men jag har svårt att sätta ord på hennes agerande. Annars är jag helt med på GWs tankegångar.
Citera
2013-08-14, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
¨
Du borde läsa vittnesmålen.. Björkman säger att GM går bredvid OP och har armen upp på axeln och han ser dom promenera minst 5 meter innan skotten smäller av, jag som trodde GM gick upp bakom och sköt OP direkt?

Ett tips kan ju vara att använda de sociala känselspröten något. De flesta i tråden är troligtvis rätt så ointresserade av dina Remstam-inspirerade idéer om "vad som egentligen hände vid mordplatsen " som alla vet ändå bara är fantasier. Det finns mer konstruktiva saker att diskutera.
Citera
2013-08-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Ett tips kan ju vara att använda de sociala känselspröten något. De flesta i tråden är troligtvis rätt så ointresserade av dina Remstam-inspirerade idéer om "vad som egentligen hände vid mordplatsen " som alla vet ändå bara är fantasier. Det finns mer konstruktiva saker att diskutera.

Haha ja men okej. Det är inga fantasier men det kommer sådana som dig aldrig fatta tyvär.
Citera
2013-08-14, 20:31
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte. Läs förhören igen.

Visst har hon på ett orimligt sätt kunnat diktera villkoren som som saknar motstycke. Finns nog ingen utredning där en målsägande och ett vittnet fått styra så mycket avseende ens egen medverkan. Här har du helt rätt.

Du drar slutsatsen att hon ljuger utifrån det faktum att hon vägrat delta i en rekonstruktion och att hon särbehandlas av polisen. Detta håller inte. Du måste fram med riktiga belägg som faktiskt tydligt visar att hon inte är sanningsenlig. Hon kan nämligen ha flera skäl till att inte medverka fullt ut i utredningen, exempel på sådana skäl kan vara att hon anser det som integritetskränkande med tanke på det stora intresset. En del uppgifter tyder på att hon inte litade på Stockholmspolisen, bl.a kan hon ha trott att sådant som rörde hennes medverkan skulle läcka ut i pressen.

Delsborn som förhördes en timme efter mordet hävdade faktiskt, som du skriver, att de mördaren samtalat med paret Palme innan skotten föll. Det intressanta med det förhöret är att det hölls innan Delsborn hunnit ta intryck av vad som rapporterades i medierna. Även andra vittnen har talat om ett sällskap men dessa uppgifter är osäkrare. Så visst, av allt som du angett som skäl för att hon ljuger, så är detta det enda som har substans. Även om Delsborns uppgifter stämmer så bör det ändå påpekas att Lisbeth nödvändigtvis inte behöver ljuga. Hon kan faktiskt ha chockats så svårt av händelsen att hon helt enkelt minns fel. Hur som helst så finns det anledning att diskutera vittnesmålen från Sveavägen mer utförligt om bilden någonsin ska klarna över vad som hände.

Precis men du kan själv inte komma på någon bra förklaring till det, jag säger att hon ljuger vad är din åsikt? Det kan inte vara vanligt att ett huvudvittne vägrar att delta i en rekonstruktion av ett mord.
Citera
2013-08-14, 20:36
Medlem
Samtidigt undrar man ju hur dom flesta i tråden är övertygade om att Christer Pettersson är oskyldig, men vänta lite, Lisbeth pekade ut honom till 110%, hur ska ni ha det, är hon trovärdig eller inte? Då ljuger hon ju uppenbarligen om Pettersson, men skulle aldrig kunna ljuga om händelseförlopp m.m, eller hur förklarar ni det?
Senast redigerad av mackeeee 2013-08-14 kl. 20:44.
Citera
2013-08-14, 20:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Precis men du kan själv inte komma på någon bra förklaring till det, jag säger att hon ljuger vad är din åsikt? Det kan inte vara vanligt att ett huvudvittne vägrar att delta i en rekonstruktion av ett mord.
Det var väl Holmér som avrådde LP från att delta, har jag för mig.

Och jag märker att du fortsätter hävda att kvinnan ifråga ljuger trots att du saknar varje
belägg för något sådant.

Tror du verkligen att paret hade stämt möte med en människa i natten? Vid en korsning
i city? Alldeles intill en färgaffär?
Skulle det kanske diskuteras val av målarfärg och tapeter till nån?
Den blivande mördaren ville ha råd av statsministern men blev sur över vad han fick höra
och drog plötsligt fram en revolver och sköt? Eller vad är det ett möte i smällkalla natten
skulle handla om?
Nåt förslag kanske? Bättre än mitt med tapeter och sånt?
Citera
2013-08-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det var väl Holmér som avrådde LP från att delta, har jag för mig.

Och jag märker att du fortsätter hävda att kvinnan ifråga ljuger trots att du saknar varje
belägg för något sådant.

Tror du verkligen att paret hade stämt möte med en människa i natten? Vid en korsning
i city? Alldeles intill en färgaffär?
Skulle det kanske diskuteras val av målarfärg och tapeter till nån?
Den blivande mördaren ville ha råd av statsministern men blev sur över vad han fick höra
och drog plötsligt fram en revolver och sköt? Eller vad är det ett möte i smällkalla natten
skulle handla om?
Nåt förslag kanske? Bättre än mitt med tapeter och sånt?

Har inte sagt bestämt att det skulle vara ett bestämt möte, men är öppen för möjligheten. Men mycket verkar tyda på att dom har pratat med GM innan skotten, och det blir ju som ett slags oplanerat möte i såfall eller hur?

Edit: Holmer avrådde LP, då kommer ju även den frågan om varför han gjorde det? Jag tror inte ett dugg på slumpen i precis allting i Palmemordet som är märkligt som många gör, det måste ju bero på någonting och det tror jag du förstår också. Fråga: Varför avrådde Holmer LP att delta i rekonstruktionen?
Citera
2013-08-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Både Anders Delsborn och Inge Morelius hörs i sina andra förhör den 14e mars 1030. Morelius av Allan Bäckström och Delsborn av Jan Länninge. Den sistnämnde frågar aldrig AD om vad han sett innan skotten föll,vilket är märkligt.

Delsborns förhör presenteras i sammanfattningar gjorda av Länninge. Morelius förhör är däremot i intervjuform och där kan vi utröna hur frågorna ställts.

För egen del tycker jag det är talande för PU att två så centrala vittnen som AD/IM inte hörs ordentligt förrän efter två veckor. Med riktiga mordutredare så hade detta gjorts dagarna efter MOP.
Tidsrymden på två veckor ökar risken drastiskt för att vittnens minnen grumlas av intryck utifrån.

Orsaken att Delsborn hörs andra gången är att han framträtt i media och då gett andra uppgifter än i första uppgiftslämningen. Dessa uppgifter i media gör att andra vittnen förväxlar honom med den andre taxichauffören. Man vill därför höra honom ytterligare en gång. Andra förhörets protokoll är liksom det första inget korsförhör. Han får lämna sin historia fritt och den stämmer inte heller med det han berättat i Pressen. I praktiken finns tre utsagor. Vilka frågor som ställt framgår ej. I inledande förhör vill man dock undvika att styra vittnet. Jämför med senare vittnestagningar t ex av den andre Taxichauffören. http://www.itdemokrati.nu/page36r.html

Naturligtvis är det otillfredsställande att centrala vittnen inte förhörs upprepat och snabbt samt att man utreder avvikelser och likheter. Det är t ex det som Wall vill belysa med att peka på divergerande uppgifter från t ex Delsborn. Inte för att han sätter större tillit till dem.

Naturligtvis borde han normalt sett konfronterats med den uppgift han lämnat tidigare till en annan polis men kanske hade inte den som förhörde det tillgängligt då det var lite ostrukturerat i ledningen.

Mycket berodde nog på Holmers styre i inledningsfasen. Folk förhördes huller om buller medan Holmer jagade spöken.

Man skall nog inte dra för stora växlar på det annat än att hela tillvägagångssättet var taffligt och illa organiserat. Holmer var ingen spaningsledare.
Citera
2013-08-14, 21:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Namnexercerande som du och andra företrädare för landsförrädarteorin brukar hemfalla till, inte minst när ni pekar på officersupproret med Hans von Hoffsten i spetsen, skänker inte landsförrädarspåret mer trovärdighet. Dessutom, de borgerliga förlorade inte regeringsmakten på grund av "debaclet om Vita zonen i Österslön" utan på grund av borgerlig osämja där två Fälldin- och en Ullstenregering visade sig regeringsoduglig. Borgerligheten stupade på kärnkraftfrågan, inte på Vita zonen i Östersjön.

Namnexercis gillar du inte för det ger möjlighet för den som läser att kontrollera fakta. Du hade ett annat uttryck för en tid sedan, "bevisivrare". Säger allt om vad du står för , bättre att gissa, tycka och tro.

Du har fått ett antal exempel på spänningen tunt Österjön och aversionen mot Palme. I inlägget dessutom omnämnt av en hög diplomat som undrade om Palmes påstådda mjukhet mot ryssarna ang gränsdragningen i Östersjön kunde bidragit till MOP.

Ang stycket om dabaclet i Vita Zonen var det ett citat av Theutenberg. Tillhör inte dom som i sann orwellsk anda ändrar citat.
Citera
2013-08-14, 21:10
Medlem
Som vanligt vill ingen svara på en obekväm fråga, det gäller alla som är övertygade om att CP är oskyldig men samtidigt är Lisbeth Palme ingen lögnare, hon ljuger ju då uppenbarligen och pekar ut CP helt felaktigt, är det uteslutet att hon kan ljuga om annat också då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in