2013-08-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Ja men fram med fakta då? Hur kan du belägga det? Vad bevisar din teori?

I princip alla vittnen uppger ett helt annat förlopp än hennes. Hon vägrar delta i en rekonstruktion och särbehandlas av polisen m.m. Du måste vakna upp och inse att ett sånt beteende inte går att förklara bort, hon ljuger! Varför ska man tro på henne att ingen kontakt med GM förekom när vittnet Björkman gick straxt bakom och säger att det var ett sällskap som promenerat tillsammans minst 5 meter innan det smäller? Läs Delsborns vittnesmål, eller varför inte allihop ?
Citera
2013-08-14, 19:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nedanstående länkar och texten nedan beskriver hur spänt läget var i Östersjöområdet och misstron som rådde mot Olof Palme hos inflytesrika kretsar i landet ang utrikespolitiken. Ögonvittnesskildringar från folk som var med och referenser till verkliga händelser.
Kan du komma fram med något som inte är tro och profetior i ditt ek/politiska spår så är jag idel öra.

https://www.flashback.org/sp44755536

https://www.flashback.org/sp44750151

Bo Theutenberg tar upp frågan om militärens misstro mot Olof Palmes handläggning av gränsdragningfrågan i Östersjön. När en diplomat beskriver misstron mot Palme som bedövande är det ett mycket kraftigt uttalande. Nedan citat från hans bok.

VOLYM 4, med undertiteln Mitt decennium 1976-1987 ,som UD:s Folkrättssakkunnige,
Del III:II (1980-1985) fördjupar de dramatiska berättelserna i Volym nr 1 om ubåtskränkningarna m m. Falklandskriget utbryter 1982 mellan England och Argentina. Demonstrerar Antarktis betydelse. Sverige inträder 1984 som part i 1959 års Antarktisfördrag. Mina ansträngningar att upprätta diplomatiska förbindelser med den Heliga stolen (Vatikanen) når 1982 plötsligt ”ända fram”. Ser det som en bra hjälp i kampen mot kommunismen!

De borgerliga under Fälldin förlorar valet i september 1982. Mycket på grund av ”debaclet” om Vita zonen i Östersjön och Gotland (”Gotland säljs ut!”). Olof Palme återkommer till makten – mitt under ubåtskränkningarna i Hårsfjärden i oktober 1982. De sedan 14 år olösta gränsförhållandena i Vita zonen öster om Gotland leder till flera sovjetiska provokationer. Som UD:s Folkrättssakkunnige försöker jag ”få kontroll” över detta. Inleder i början av 1985 hemliga samtal med Sovjetunionen om en lösning av problemen i Vita zonen. Sätter svenska flaggan på Sydpolen i januari 1985. Grundlägger samarbetsstrukturer i Arktis med besök på Grönland och Svalbard.

VOLYM 5 med undertiteln Mitt decennium 1976-1987 som UD:s Folkrättssakkunnige, Del III:III (1985-1987) och Del IV Polarambassadör – ÖB:s folkrättslige rådgivare 1987-1988 berättar om bl a följande:
Statsminister Palme skickar mig till Moskva i juni 1985 för en 1:a sondering med Sovjetunionen om en lösning på den besvärliga gränsdragningen i Vita zonen öster om Gotland. Palme vinner valet 1985. Avskedar utrikesminister Lennart Bodström och utnämner Sten Andersson till ny utrikesminister. Min 2:a sondering i Moskva i november 1985 om Vita zonen. Stora motsättningar uppstår i UD om hur Moskva-förhandlingarna skall drivas vidare. Jag vill fortsätta mina ”hemliga sonderingar/förhandlingar” eftersom detta är mindre riskfyllt för regeringen än ”öppna” förhandlingar, där kompromisser måste göras. Men kompromisser vill inga människor veta av – i synnerhet inte på Gotland. Rykten florerar om stora ”eftergifter och utförsäljningar” av svenskt område i Vita zonen. ”Sverige säljs ut till ryssen!”

Enligt planerna skulle jag ha åtföljt Olof Palme till Moskva i april 1986 för en diskussion med Sovjetunionen om bland annat gränsdragningen i Vita zonen, men Palme mördas dessförinnan, den 28 februari 1986. Jag begär avsked från UD, då mina råd och förslag vare sig har accepterats eller följts. Har funderat på om mordet hade med ryktena om ”kraftiga eftergifter och utförsäljningar” i Vita zonen att göra? Misstron mot Palme var bedövande i vissa kretsar.
Sista delen av Volym 5 handlar om min övergång till posten som ÖB:s folkrättslige rådsgivare. Som sista ämbetsåtgärd i UD ledde jag Sverige i september 1988 in som konsultativ (styrande) stat i Antarktisfördraget. Drog mig sedan tillbaka från alla svenska befattningar. Hade gjort mitt.

Namnexercerande som du och andra företrädare för landsförrädarteorin brukar hemfalla till, inte minst när ni pekar på officersupproret med Hans von Hoffsten i spetsen, skänker inte landsförrädarspåret mer trovärdighet. Dessutom, de borgerliga förlorade inte regeringsmakten på grund av "debaclet om Vita zonen i Österslön" utan på grund av borgerlig osämja där två Fälldin- och en Ullstenregering visade sig regeringsoduglig. Borgerligheten stupade på kärnkraftfrågan, inte på Vita zonen i Östersjön.
Citera
2013-08-14, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
I princip alla vittnen uppger ett helt annat förlopp än hennes. Hon vägrar delta i en rekonstruktion och särbehandlas av polisen m.m. Du måste vakna upp och inse att ett sånt beteende inte går att förklara bort, hon ljuger! Varför ska man tro på henne att ingen kontakt med GM förekom när vittnet Björkman gick straxt bakom och säger att det var ett sällskap som promenerat tillsammans minst 5 meter innan det smäller? Läs Delsborns vittnesmål, eller varför inte allihop ?

Bästa vittnet som sitter mitt emot mordplatsen och ser hela förloppet stödjer Lisbets version exakt. I övrigt verkar du, trots ditt tjatande, inte ens ha läst vittnesmålen. Björkman ser ju exakt vad som händer, det vill säga att tre personer kommer gående tillsammans (LP och OP samt GM bakom) innan det smäller.

Otroligt låg kvalité på dina inlägg.
Citera
2013-08-14, 19:41
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Säpo hade stor fokus på PKK innan mordet och från början använde den oerfarne HH utredningen om PKK som en mall för utredningen av MOP.
Här har du helt rätt! Att uppta SÄPO:s utredning och låta den utgöra grund i utredning om mordet på Palme är idiotiskt och beror förmodligen på HH:s oerfarenhet.

Citat:
Man behöver inte uppfatta detta som ett medvetet sabotage men det är absolut rimligt att uppfatta den möjligheten. Och det gjorde jag.
Att det skulle handla om medvetet sabotage är ologiskt. Om så varit fallet så hade HH velat ligga lågt men det gjorde han inte. För det första spelades alla möten mellan Palmeutredarna. För det andra hade han dagliga samtal med en journalist om utredningen. För det tredje ville HH synas i media. Han ställde upp personligen på ett antal persskonferenser och intervjuer. Han höll heller inte låg profil efter att han avgått som utredningsledare utan fortsattae synas genom att skriva böcker om mordet mm. Dessa ovanstående omständigheter visar tydligt att det är orimligt att tro att HH medvetet saboterade utredningen.

Citat:
Teorin om att Stay-Behind skulle ha haft något att göra med MOP är inte min, vilket du säkert vet, så påläst som du verkar vara.
Teorin som framfördes av Anders Jallai är i mitt tycke en ganska märklig teori som inte håller men visst teorin är inte så pass galen som vissa andra teorier här att den inte går att diskutera.

Citat:
Men nu har jag sanningsenligt svarat på dina frågor och jag måste erkänna att jag inte bryr mig så mycket om ifall du har samma åsikter som mig eller inte.
Mitt syfte har inte varit att förminska dig på något sätt. Jag vill bara dela med mig om varför jag anser att teorin som du framförde är felaktig. I denna tråd huserar många galna teorier som ofta står oemotsagda eller som bemöts med typ med usla argument. Jag vill bara sakligt påpeka med fakta varför jag anser att visa teorier inte stämmer.
Citera
2013-08-14, 19:46
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Det är en lek med ord som känns väldigt viktig för "somliga". Gränsdragningen skulle väl
vara att ubåtarna och den förestående Moskvaresan skulle ha varit utlösande, men jag
har svårt att helt utelämna företrädare för näringslivet från det, så diskutionen är löjligt.
Finns fler orsaker där några är den hemliga SOSUS anläggningen och den nya lagskrivningen ,som tolkades, att poliser skulle vara behjälpliga med att upprätta lag och ordning tillsammans med en ockupationsmakt.

Vilket enligt många poliser gick stick i stäv mot deras övertygelse och kan vi tänka att många av dem var krigsplacerade ,men även ingick i någon driftvärn eller stay behind organisation.

Inte att glömma är den ryktesspridning som fanns i olika frågor, dels att OP fick bära hundhuvudet för att vi släppte igenom en ubåt och att de hemliga NATO förberedelserna fick gå i stå.
Senast redigerad av zorze 2013-08-14 kl. 19:49.
Citera
2013-08-14, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hur du kommer fram till slutsatsen att ".. allt tyder på att OP endast träffades av ett skott" ? Allt, eller åtminstone nästan allt, tyder ju på att det inte stämmer. Det kan ju inte vara möjligt att du på fullt allvar har uppfattningen om vad som tilldrog sig på mordplatsen sekunderna innan skotten föll förhåller sig som du uttrycker saken i dina skruvade inlägg, iesho. Du är ett oförbätterligt troll i samma kategori som Grandioso, jag tror inte det finns någon i tråden som är okunnig om det.

Lika mycket substans i dina inlägg som det är näring i sockervadd.

Att Palme skulle ha blivit skjuten med två skott (och mirakulöst stått upp efter det första trots att det träffar kotpelaren och ryggraden???) och hela PU (världens största mordutredning) samt alla rättsläkare, ambulanspersonal m.m ska ha ställt upp på att mörka detta, samtidigt som man fejkade Lisbets skottskada (som synts i hennes kappa, har omvittnats av henne själv samt setts av sjukvårdspersonal) är så urbota korkat att man bara kan garva.

Det mesta du påstår är ofta sju resor dummare än vad Grandioso, som du kallar troll, någonsin påstått. Tror du på allvar att du lyfter dig själv i våra ögon genom att sparka neråt på honom?

Två skott i OP är bara ännu ett av dina idiotiska påhitt i samma kategori som grek/turkiska-söner som gärningsmän som du, helt socialt taktlöst, upprepar in absurdum utan att det blir ett dugg mer sant.
Uppmanar fler att anmäla till mod då det är spam per definition.
Senast redigerad av jakeclawson 2013-08-14 kl. 19:50.
Citera
2013-08-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Bästa vittnet som sitter mitt emot mordplatsen och ser hela förloppet stödjer Lisbets version exakt. I övrigt verkar du, trots ditt tjatande, inte ens ha läst vittnesmålen. Björkman ser ju exakt vad som händer, det vill säga att tre personer kommer gående tillsammans (LP och OP samt GM bakom) innan det smäller.

Otroligt låg kvalité på dina inlägg.

I minst 5 meter ja. Bästa vittnet? Vilket jävla skitsnack, han ser INTE helt förloppet , vad är det som är svårt att fatta.
Citera
2013-08-14, 19:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Utveckla gärna ditt resonemang kring Morelius iakttagelser.

Vilken bedömning gör du av Lisbet Palmes vittnesmål? Ställer du dig bakom Gunnar Walls hypotes att hon kan ha drabbats av en tillfällig minneslucka?

Minneslucka ..? Lisbet Palme är enligt uppgift utrustad med extraordinär förmåga vad gäller minneskapacitet. Enligt iesho har Lisbet Palme fotografiskt minne. Menar Wall att Lisbet inte hade film i kameran på mordplatsen ?
Citera
2013-08-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Godtyckligheten i dina slutsatser är frapperande. Där har du samma trovärdighetsproblem som MBoudine.

Ofrånkomligen finns en hel del frågetecken kring Lisbet Palmes uppgifter och agerande i samband med mordutredningen. Det går att tänka sig ett flertal orsaker till att hon agerat som hon gjort. Gissningsvis är det många olika faktorer som spelat in.

Att hon medvetet skulle ha ljugit finns det inga särskilt starka belägg för så vitt jag vet. Med det i åtanke blir det ganska löjligt när du och MBoudine framställer det närmast som en självklarhet att hon skulle ha ljugit. Om du verkligen är så övertygad om saken att ingenting kan ändra din position i den här frågan blir det svårt att ta dig på något som helst allvar.

Nämn någon trovärdig förklaring till hennes beteende så vore det bra. Varför skulle hon inte kunna ljuga undrar jag också?
Citera
2013-08-14, 19:53
Bannlyst
Citat:
I minst 5 meter ja. Bästa vittnet? Vilket jävla skitsnack, han ser INTE helt förloppet , vad är det som är svårt att fatta.

Morelius ser hela förloppet. Han ser hur GM väntar vid avfasningen, kliver upp bakom LP och OP, går ikapp dem och skjuter. Alltså samma sak som Björkman och Anderstedt ser (tre personer kommer gående, först LP och OP och bakom dem GM som går ikapp dem) och exakt samma sak som Lisbet säger.

Det absolut enda vittne som inte stöder Lisbets version är Delsborn vars utsaga mycket riktigt också är full med felaktigheter vilket gör att han och hans totalt ologiska mötesscenario definitivt förlorar gentemot alla andra mordplatsvittnen och sunt förnuft.

Läs vittnesmålen.
Citera
2013-08-14, 20:00
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
I princip alla vittnen uppger ett helt annat förlopp än hennes.
Nej, det stämmer inte. Läs förhören igen.

Citat:
Hon vägrar delta i en rekonstruktion och särbehandlas av polisen m.m. Du måste vakna upp och inse att ett sånt beteende inte går att förklara bort, hon ljuger!
Visst har hon på ett orimligt sätt kunnat diktera villkoren som som saknar motstycke. Finns nog ingen utredning där en målsägande och ett vittnet fått styra så mycket avseende ens egen medverkan. Här har du helt rätt.

Du drar slutsatsen att hon ljuger utifrån det faktum att hon vägrat delta i en rekonstruktion och att hon särbehandlas av polisen. Detta håller inte. Du måste fram med riktiga belägg som faktiskt tydligt visar att hon inte är sanningsenlig. Hon kan nämligen ha flera skäl till att inte medverka fullt ut i utredningen, exempel på sådana skäl kan vara att hon anser det som integritetskränkande med tanke på det stora intresset. En del uppgifter tyder på att hon inte litade på Stockholmspolisen, bl.a kan hon ha trott att sådant som rörde hennes medverkan skulle läcka ut i pressen.

Citat:
Varför ska man tro på henne att ingen kontakt med GM förekom när vittnet Björkman gick straxt bakom och säger att det var ett sällskap som promenerat tillsammans minst 5 meter innan det smäller? Läs Delsborns vittnesmål, eller varför inte allihop ?
Delsborn som förhördes en timme efter mordet hävdade faktiskt, som du skriver, att de mördaren samtalat med paret Palme innan skotten föll. Det intressanta med det förhöret är att det hölls innan Delsborn hunnit ta intryck av vad som rapporterades i medierna. Även andra vittnen har talat om ett sällskap men dessa uppgifter är osäkrare. Så visst, av allt som du angett som skäl för att hon ljuger, så är detta det enda som har substans. Även om Delsborns uppgifter stämmer så bör det ändå påpekas att Lisbeth nödvändigtvis inte behöver ljuga. Hon kan faktiskt ha chockats så svårt av händelsen att hon helt enkelt minns fel. Hur som helst så finns det anledning att diskutera vittnesmålen från Sveavägen mer utförligt om bilden någonsin ska klarna över vad som hände.
Citera
2013-08-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Morelius ser hela förloppet. Han ser hur GM väntar vid avfasningen, kliver upp bakom LP och OP, går ikapp dem och skjuter. Alltså samma sak som Björkman och Anderstedt ser (tre personer kommer gående, först LP och OP och bakom dem GM som går ikapp dem) och exakt samma sak som Lisbet säger.

Det absolut enda vittne som inte stöder Lisbets version är Delsborn vars utsaga mycket riktigt också är full med felaktigheter vilket gör att han och hans totalt ologiska mötesscenario definitivt förlorar gentemot alla andra mordplatsvittnen och sunt förnuft.

Läs vittnesmålen.
¨
Du borde läsa vittnesmålen.. Björkman säger att GM går bredvid OP och har armen upp på axeln och han ser dom promenera minst 5 meter innan skotten smäller av, jag som trodde GM gick upp bakom och sköt OP direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in