2013-08-14, 18:45
Medlem
brenders avatar
Välkommen hem, får man väl säga...

Baserat på det vi faktiskt vet, vilket ju i nuläget inte är särskilt mycket egentligen, finns det någon som helst möjlighet att AJ inte ligger bakom detta?
Citera
2013-08-14, 18:47
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Nu var det väl ingen "europeisk arresteringsorder", utan han var efterlyst via Interpol.
Sen råkade han befinna sig i ett europeiskt land.
Hade de varit säkra på att han befanns i Polen hade hjälp kunnat begärts direkt av Polen.

Det var någon i tråden som påstod att straffet måste vara över 2,5 år för att utvisas.
Detta gäller om en medborgare begärs utlämnad till ett annat land än sitt hemland.

Hade AJ varit Polsk medborgare hade detta gällt.

Sen kanske det är tur i oturen att AJ fått en förlängd semester. BO har ju hunnit hittats under tiden.

Det borde inte vara svårt att googla lite innan man skriver "hur det är".

"Överlämnande till Sverige enligt en europeisk arresteringsorder

På samma sätt som bestämmelserna om utlämning från Sverige till andra medlemsstater i EU har ersatts av bestämmelser om överlämnande från Sverige, har reglerna om utlämning till Sverige från andra medlemsstater den 1 januari 2004 ersatts av förordningen (2003:1178) om överlämnande till Sverige enligt en europeisk arresteringsorder.

En svensk arresteringsorder för lagföring, dvs. en begäran att en person ska gripas och överlämnas hit från en annan medlemsstat för att lagföras här, utfärdas av åklagare. En arresteringsorder får utfärdas för brott, för vilket den eftersökte är häktad på sannolika skäl misstänkt för brottet och för vilket är föreskrivet fängelse i ett år eller mer. "

http://www.regeringen.se/sb/d/1915/a/12527
Citera
2013-08-14, 18:53
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkies
Jag tror personligen att TB har något med detta illdåd att göra. Dels har hon försvarat AJ genom hela tråden. Plus att hon redan skrev i trådens andra sida av över 1900 nu när jag skriver.

Har för mig det är översta inlägget på sida två. Låter lite märkligt. Hon var snabb med att uppge någon form av adress i frågeform...

Märkligt AJ och TB är kompisar (med förmåner) eller har vart de som man kan läsa mellan raderna..

Jag drog tidigare i tråden en parallell med Sturebymordet på en ung tös. Där den ena tjejen fick killen att döda den andra konkurerande tjejen för att visa sin kärlek och respekt för den andra. Dock togs detta inlägg bort.. Tyvärr.
Tänk på att TB och Id@ vart vänner tidigare har jag fått för mig genom inlägg i tråden alt känt varandra men dock ej pratat med varandra under en längre tid.
Id@ kan brutit kontakten med TB och hon har manipulerat A.J att mörda Id@ alt hämnas. Det som förundrar mig är att TB var den som snackade skit om Id@*på facebook när hon hittade om det är samma TB som skrev att Id@ varit inblandad i rån.

Det finns en hel del rättsfall där ena parten lyckats att manipulera andra att begå brott för att dom själva i tron skall gå fria.
Sedan finns det även dom som skulle kunna driva någon eller själv begå brott då man hatar ena personen så mycket så man väljer att mörda kallblodigt.

Men hur som helst så kommer A.J få se sina sista minuter i frihet på Svenskmark via en häktestransport bil i från Kriminalvården till hotell gripen i Udevalla. Sedan kommer han nog inte komma ut under ett ex antal år.
Jag hoppas verkligen att någon ut av grabbarna plaskbögarna kommer att erkänna.
Senast redigerad av drdracula141 2013-08-14 kl. 18:58.
Citera
2013-08-14, 18:57
Medlem
Kan inte låta bli att fundera på vad de "små missförstånden" handlar om.

Dessutom, angående advokat. Kan en advokat avsäga sig en klient på egen begäran?
Det låter ju onekligen lite skumt att AJ's advokat helt plötsligt befinner sig på Mallis eftersom att det tidigare skrivits om att han skulle vara med vid förhören. Nya förhör hölls med DB/FH igår(?) och man är tyst om vad som sades, kan det ha kommit fram erkännanden som gör att AJ's advokat inte längre vill försvara sin klient? Med tanke på att TN och AJ verkar ha ett längre förhållande när det kommer till rättsliga processer och denne vet att AJ troligtvis inte kommer att gå fri, kanske han helt enkelt inte vill vara inblandad när domen faller? Av "vänskapliga" skäl?

En tanke som slog mig bara..
Citera
2013-08-14, 19:00
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnisal
Kan inte låta bli att fundera på vad de "små missförstånden" handlar om.

Dessutom, angående advokat. Kan en advokat avsäga sig en klient på egen begäran?
Det låter ju onekligen lite skumt att AJ's advokat helt plötsligt befinner sig på Mallis eftersom att det tidigare skrivits om att han skulle vara med vid förhören. Nya förhör hölls med DB/FH igår(?) och man är tyst om vad som sades, kan det ha kommit fram erkännanden som gör att AJ's advokat inte längre vill försvara sin klient? Med tanke på att TN och AJ verkar ha ett längre förhållande när det kommer till rättsliga processer och denne vet att AJ troligtvis inte kommer att gå fri, kanske han helt enkelt inte vill vara inblandad när domen faller? Av "vänskapliga" skäl?

En tanke som slog mig bara..
Det finns ju alltid biträdande jurister på en advokatbyrå. Så länge som ordinarie juristen är borta alt semester så går den biträdande juristen in.
Citera
2013-08-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Det borde inte vara svårt att googla lite innan man skriver "hur det är".

"Överlämnande till Sverige enligt en europeisk arresteringsorder

På samma sätt som bestämmelserna om utlämning från Sverige till andra medlemsstater i EU har ersatts av bestämmelser om överlämnande från Sverige, har reglerna om utlämning till Sverige från andra medlemsstater den 1 januari 2004 ersatts av förordningen (2003:1178) om överlämnande till Sverige enligt en europeisk arresteringsorder.

En svensk arresteringsorder för lagföring, dvs. en begäran att en person ska gripas och överlämnas hit från en annan medlemsstat för att lagföras här, utfärdas av åklagare. En arresteringsorder får utfärdas för brott, för vilket den eftersökte är häktad på sannolika skäl misstänkt för brottet och för vilket är föreskrivet fängelse i ett år eller mer. "

http://www.regeringen.se/sb/d/1915/a/12527

Om han hade varit polsk medborgare. Ja.
Vilket jag inte tror att han är.
Citera
2013-08-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Det finns ju alltid biträdande jurister på en advokatbyrå. Så länge som ordinarie juristen är borta alt semester så går den biträdande juristen in.

Är dessa alltid närvarande vid förhör? Eller kan det vara stängda dörrar även för advokaterna?
Citera
2013-08-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men den gick inte ut till interpol vad jag förstod, utan det fördes en dialog med polska myndigheter då polisen var tämligen säker på att AJ fanns där.

Då hade de inte behövt någon europeisk order heller.
Citera
2013-08-14, 19:05
Medlem
Citat:
Är dessa alltid närvarande vid förhör? Eller kan det vara stängda dörrar även för advokaterna?

En advokat är alltid närvarande vid förhör, om inte objektet ifråga avsäger sig detta.
Citera
2013-08-14, 19:06
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
En advokat skall ju alltid vara närvarande vid förhör alt så skall denne närvara vid förhandlingar osv.
Nu är jag inte proffs kriminell och har aldrig suttit på sådana förhör som misstänkt.
Men när jag hade målsägande biträde så var denne närvarande.
Citera
2013-08-14, 19:07
Medlem
wazladas avatar
Citat:

Nej. Advokat kan inte nekas tillträde till häktad/åtalad.
Senast redigerad av wazlada 2013-08-14 kl. 19:09.
Citera
2013-08-14, 19:08
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Om jag förstår det rätt så är Hansson den advokaten i Uddevalla som Björn Hurtig är partner med i Försvarsadvokaterna Väst? Och inte någon partner till Nilsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in