Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Stringfellow
Det var du i inlägg 263 som antydde att kvinnor var bättre på jakt. Det är det jag pratade om. Jag har själv i tråden skrivit att samlandet var lika viktigt om inte viktigare än jakten.
Att män generellt är bättre på matematik är något som är bevisat. Matematik och logik är två sidor av samma mynt.
Män har bättre rumsuppfattning och synsinnet utnyttjas bättre av män. De är dessutom bättre på matematik.
Kvinnor har som sagt bättre verbal förmåga, bättre minne och kan utnyttja hörseln och luktsinnet mer. Jag vet vad jag tror är bäst vid jakt...
Kvinnor kan mycket väl ha jagat. Men ingen kan väl påstå att männen inte, genom tiderna, jagat mest. Inte bara p.g.a. de är generellt bättre på att jaga, utan också för det bedömts vara männens "domän".
Precis. Detta kan göra så att vissa uppgifter och aktiviteter kan bli könssegregerade, såsom jakt. I "The Flintstones" fick t.ex. aldrig kvinnorna köra bilarna. Undra varför?
Senaste studien jag läste om skillander mellan män och kvinnors hjärnor var att det i princip bara finns 2 som är säkerställda; det verbala och det spatiala. där skiljer sig hjärnorna åt någon procent hit eller dit. Men! finns också individuella skillnader där ex. en man kan vara överlägset bra verbalt ex. Förmågan inom logik och matematik anses inte vara en biologisk skillnad vi är födda med utan mer en strukturell skillnad. men du får gärna visa att detta ska vara "bevisat".
vad menas med att synsinnet är bättre hos män? Och att kvinnor skulle ha bättre minne? Inget jag har läst eller hört. eller hörsel och lukt? har du nån källa?
Kvinnor anses ha bättre förmåga minnas ansikten och liknande, men återigen detta tror man inte är biologiskt utan lärs in.
Män har säkerligen jagat mer, beroende på att kvinnor varit bundna vid ammande barn. men inget som säger att inte kvinnor ammat varandras barn och därför kunnat jaga eller att inte unga kvinnor som ännu ej fått barn jagat. Jag tror man har gjort det som var nödvändigt för sin flocks överlevnad.
Liksom det som är poängen i det hela. Vi är flockdjur, helt beroende av varandra för överlevnad.
man kan inte göra allt själv, speciellt inte om man blir sjuk eller skadad. Och vi är alla i starkt behov av att få "tillhöra" och inte bli utkastad ur flocken. Så även stora starka karlar.
Så en asjobbig matcho dominant rambo typ som driver alla till vansinne av irritation skulle inte komma långt. Det som många nissar missar här inne. de tror muskelflexet vinner över allt.
Sorry...men "morsan" vinner, hon med varma chokladmuggen, de bra historierna vid lägerelden, loppplockandet och varma goset under fällen.