2013-08-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
I inlägg #274 så finns resultat som visar på annat...

Jag har aldrig påstått att du gjort något sådant påstående.

Det har viss betydelse hur många som sysslar med sporten, men det jag sa inte spelade någon roll var hur fördelningen såg ut i loppet i fråga.

Då så överens då antar jag. Nej det är inte alls säkert att kvinnor är bättre på ultramaraton men det är en intressant debatt och intressant att se vad som händer framöver. Just för att det känns lite osäkert vilka som är bäst. När det är klarlagt så vet man och då så behöver man inte fundera mer över det.
Citera
2013-08-14, 16:51
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk

Män är både snabbare och starkare än kvinnor, och om män och kvinnor har samma förutsättningar på andra plan så kommer männen till slut att vinna eftersom de har bonus med sin styrka. Även om styrka inte är allt så ger det ett litet försprång.

och kvinnor är som sagt uthålligare, tål svält bättre, och har en biologisk bättre verbal förmåga anses det. Också fördelar som ger försprång.

Sanningen är förmodligen att under TS premisser och om man gör det på 100 separerade olika öar
skulle en kvinna "leda" på 20 öar och en man på 20. Övriga skulle ha dött ut. På ett ungefär. Kort sagt den individuella skillnaden överstiger den könsliga.
Citera
2013-08-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
och kvinnor är som sagt uthålligare, tål svält bättre, och har en biologisk bättre verbal förmåga anses det. Också fördelar som ger försprång.

Sanningen är förmodligen att under TS premisser och om man gör det på 100 separerade olika öar
skulle en kvinna "leda" på 20 öar och en man på 20. Övriga skulle ha dött ut. På ett ungefär. Kort sagt den individuella skillnaden överstiger den könsliga.

Det är fullständigt sant, det beror på hur de här trettonåringarna är funtade som individer när man ska försöka föreställa sig hur det hela skulle komma att utvecklas.

Det skulle ge mer för handen att veta hur många som hade personlighetsstörningar till exempel och hur många som var rena idioter.
Citera
2013-08-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Då så överens då antar jag. Nej det är inte alls säkert att kvinnor är bättre på ultramaraton men det är en intressant debatt och intressant att se vad som händer framöver. Just för att det känns lite osäkert vilka som är bäst. När det är klarlagt så vet man och då så behöver man inte fundera mer över det.

Allt pekar på att skillnader i lopp mycket längre än 42 km är ganska obetydligt små mellan könen, speciellt om man ska dra liknelsen med jakt.

I inlägg #263 gjorde kolung några påstående ej styrkta av källor förutom att minst en kvinna har vunnit ett ultramaraton, och det är väl främst emot hennes påstående att kvinnor har bättre uthållighet som jag är emot.
Citera
2013-08-14, 17:00
Medlem
Citat:

Bara för en kvinna vunnit ett väldigt specifikt lopp med lika specifika förutsättningar betyder inte att det är fastslaget att kvinnor är uthålligare. Kvinnors generellt överlägsna verbala förmåga har en motpol i männens överlägsna spatiala och logiska förmågor. Vilken tror du gagnar mest vid jakt?
Citera
2013-08-14, 17:06
Medlem
Citat:
Allt pekar på att skillnader i lopp mycket längre än 42 km är ganska obetydligt små mellan könen, speciellt om man ska dra liknelsen med jakt.

I inlägg #263 gjorde kolung några påstående ej styrkta av källor förutom att minst en kvinna har vunnit ett ultramaraton, och det är väl främst emot hennes påstående att kvinnor har bättre uthållighet som jag är emot.

Ja och om man tittar på män och kvinnors storlekar så är en del män väldigt små och spensliga och en del kvinnor kan vara rätt biffiga. Så när man jagade för att det var helt nödvändigt för att få nog med mat så deltog de som var starkast och friskast för ögonblicket. Jag tror inte att man hade någon slags uppfattning om att jaga det är manligt och det får inte ni kvinnor vara med på. Jag tror att samarbete var nödvändigt för att få de små grupper som de faktiskt då rörde sig om att överleva. Man hade inte tid med könstjafs.
Citera
2013-08-14, 17:06
Medlem
Citat:

Citat:
Det är fullständigt sant, det beror på hur de här trettonåringarna är funtade som individer när man ska försöka föreställa sig hur det hela skulle komma att utvecklas.

Det skulle ge mer för handen att veta hur många som hade personlighetsstörningar till exempel och hur många som var rena idioter.

Människor vill gärna dela in varandra i grupper. Därav problematik med fördomar o.s.v. Människorna i exemplet skulle såklart se skillnad på killar och tjejer och skulle snart utveckla fördomar om könen. Således skulle den könlösa utopin som vissa feminister vill påbjuda utebli.

Att män har fler manliga vänner, och vice versa, är inte därför att samhället är emot platoniska relationer mellan könen. Det är så vi vill ha det.
Citera
2013-08-14, 17:08
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jigsaw70
Jag ber om ursäkt, jag läste fel.

I dagens samhälle har mannen ett övertag, inte makt över kvinnan. Män hjälper män, och män prioriteras och får sina röster hörda. I det fall då mannen tror sig ha makt över kvinnan, blir hans oftast dömd.

Eftersom mannen och kvinnan båda är intelligenta varelser (och inte alla män, bortsett från sådana som du som vill framhäva män som ociviliserade) så tror jag att det hade blivit en mer harmonisk och jämställd stämning om vi slussades bort och började om på nytt.

Och du är ju typ en våldtäksman för allting du refererar till handlar ju om mäns sexuella makt över kvinnor, mäns utnyttjande av kvinnor osv. osv.

Man får ju hoppas att detta tämligen osannolika och hypotetiska scenario aldrig inträffar, och isåfall att de sorterar bort människor som du.

Så jag blir en våldtäktsman per automatik bara för att jag konstaterar den sexuella makt mannen har? Män är mer än bara överrepresenterande i våldtäktsstatistiken, men det gör inte alla män till våldtäktsmän.

Skulle detta osannolika och hypotetiska scenario inträffa, då hoppas jag innerligen att du inte hamnar i en lagstiftande eller dömande roll.

Gör mig nästan lite intresserad av hur du egentligen vill sortera och sålla ut personer som inte delar din uppfattning, låter till på gränsen bekant med människans historia.

Vem skall utföra rensningen, vem avgör vem som duger och inte duger? Ditt tänk gör mig nästan mörkrädd.
Citera
2013-08-14, 17:10
Medlem
Citat:
Människor vill gärna dela in varandra i grupper. Därav problematik med fördomar o.s.v. Människorna i exemplet skulle såklart se skillnad på killar och tjejer och skulle snart utveckla fördomar om könen. Således skulle den könlösa utopin som vissa feminister vill påbjuda utebli.

Att män har fler manliga vänner, och vice versa, är inte därför att samhället är emot platoniska relationer mellan könen. Det är så vi vill ha det.

Fast det beror ju lite på utseenden och intressen hos gruppen. Om det var utmärkande och stora skillnader kan man ha delat in sig i andra grupper än utifrån kön.

Men jag tror inte heller att det skulle vara något könlöst över detta experiment. De är ju tretton år när de kommer dit och precis då börjar intresset för sex med andra vakna.

Men det finns ingen uppgift hur många i experimentet som är homosexuella heller och det gör det ytterligare svårt att säga hur det skulle bli.
Citera
2013-08-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ja och om man tittar på män och kvinnors storlekar så är en del män väldigt små och spensliga och en del kvinnor kan vara rätt biffiga. Så när man jagade för att det var helt nödvändigt för att få nog med mat så deltog de som var starkast och friskast för ögonblicket. Jag tror inte att man hade någon slags uppfattning om att jaga det är manligt och det får inte ni kvinnor vara med på. Jag tror att samarbete var nödvändigt för att få de små grupper som de faktiskt då rörde sig om att överleva. Man hade inte tid med könstjafs.

Som sagt finns det fortfarande människor som lever ett jägar- och samlarliv. Och på alla dokumentärer jag sett, med Ray Mears, Bruce Parry med flera, så jagar kvinnor aldrig. De samlar mat såsom bär eller rötter.

Jakten är en del av det "manliga", och är och var en aktivitet för den manliga gemenskapen. Tvärtom gäller för t.ex. syltkokning.
Citera
2013-08-14, 17:11
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Bara för en kvinna vunnit ett väldigt specifikt lopp med lika specifika förutsättningar betyder inte att det är fastslaget att kvinnor är uthålligare. Kvinnors generellt överlägsna verbala förmåga har en motpol i männens överlägsna spatiala och logiska förmågor. Vilken tror du gagnar mest vid jakt?

Enbart jakt är inte nån förutsättning för överlevnad. Eller tror du seriöst det?
Folk har fiskat, plockat ägg och musslor, domestiserat djur för mjölk, plockat nötter och vilda växter för protein. Skulle tro att i jägar och samlarsamhällena var samlandet precis lika viktigt som jagandet.

För övrigt är kommunikation klart av vikt för båda aktiviteterna, liksom spatial förmåga.
Bägge för övrigt enligt mig viktigare än råstyrka.
Män är inte överlägsna på logik kära du. Där får du allt läsa om.
Citera
2013-08-14, 17:12
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Som sagt finns det fortfarande människor som lever ett jägar- och samlarliv. Och på alla dokumentärer jag sett, med Ray Mears, Bruce Parry med flera, så jagar kvinnor aldrig. De samlar mat såsom bär eller rötter.

Jakten är en del av det "manliga", och är och var en aktivitet för den manliga gemenskapen. Tvärtom gäller för t.ex. syltkokning.

Och hur vet man att kvinnor aldrig jagade?
kvinnor kanske aldrig gick på toaletten heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in