2013-08-14, 14:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Till LittleRedCap
Jag är kristen, och för dig som inte är kristen tänker jag inte be om ursäkt för det jag tror på. Att läsa gud den vises ord och hans vilja har skänkt mig stor glädje, det kanske låter konstigt för dig, du som säkert inte ens kan föreställa dig hur det känns att hålla i en bok som man sannerligen vet är ifrån gud, tänk att kunna läsa guds ord och se hur han tänker och sen lära sig av det, det låter säkert radikalt och barbariskt i dina öron, och det förstår jag eftersom att vi lever i ett land där man fnyser åt kristna och där en majoritet av "kristna" gör som du, klipper och klistrar tills man fått en gud man tycker är bra. Sanningen är att gud finns, bibeln är felfri och skrevs av gud genom sina skapelser, de som inte tror detta kommer att brinna i det mycket riktiga helvetet i all evighet.

Jag har förtydligat mina bibel eniga argument här.
frågorna:
1 Homosexuella och dess möjliggörare hatas av gud

2 Homosexuella och dess möjliggörare kommer säkerligen skickas till helvetet

3 Homosexuella och dess möjliggörare kommer att straffas här på jorden

1
Första Moseboken 19:1-13. Gud förstörda Sodom och Gomorra p.ga deras synder, däribland homosexualitet.
Det här argumentet håller fortfarande, gud förstörde sodom och Gommorra för att de bland annat var homosexuella, sen att du lägger till en massa onödiga ord spelar ingen roll, det stödjer fortfarande att gud ogillar homosexuella.

tredje Moseboken 20:13. gud säger att homosexuella ska dödas.
Du skriver att De bibelställe jag hänvisar till tillhör de så kallade helighetslagarna, och det är sant, men faktum kvarstår att han en gång ville att de skulle dödas, och det stödjer ändå att gud ogillar homosexuella.

2
Första Korinthierbrevet 6:9-11[/b]. Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män. Det blir inte mycket tydligare än så. problemet är att du inte tror på det som står i bibeln.

Romarboken 1:18-32 säger att möjliggörare kommer till helvetet

3
Romarbrevet 1:18. romarbrevet 12:19. amos 3:6. Gud straffar oss kollektivt dagligen med katastrofer, massakrar, sjukdomar och annat eftersom att vi syndar och tillåter synd.

Jag svarar alltså på alla dina frågor, ditt problem är att du inte tror på det som står i bibeln, men jag förstår inte varför du drar in det här, eftersom att vi pratar om just bibeln. Jag tycker att du borde tänka på det här bibel stycket

Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’
Matt 7:21-23

Det sorgliga är att du inte ens tror på guds ord.

Då du citerar mosebok, följer du andra uppmaningar i mosebok med?
Citera
2013-08-14, 15:57
Medlem
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Enkel-Man tycks ha efterföljt min uppmaning och krupit ner i underjorden där han bevisligen hör hemma.

Enkel-Man har genom sina inlägg i denna tråd visat att han inte bara hatar homosexuella utan i mycket hög utsträckning kvinnor. Även om de är heterosexuella.
Jag hatar ingen, du har absolut ingen grund på detta.

Hatet mot homosexuella grundar han på bibelcitat lösryckta ur sitt sammanhang. Någon ambition från Enkel-Man att förstå sammanhangen är svår att skönja.
Om du läser ordentligt så ser du att du har fel.

Hans förmidabla skräck för kvinlig sexualitet måste ha sin grund i en barndom präglad av insestuösa övergrepp av grövsta slag. Någon annan förklaring kan inte jag se.
Vilka anklagelser, att hålla hjärnan ren genom att hålla sig Celibat är en viktig del av att vara kristen.

Utan tvekan uppvisar Enkel-Man också tecken på bland annat mytomani och total brist på impulskontroll.
va?

Den 9/8 klockan 00.20 skriver Enkel-Man sitt första inlägg i denna tråd.

12 minuter senare ställer jag några frågor med anledning av Enkel-Mans inlägg.

4 dygn senare den 13/8 klockan 0015 kommer Enkel-Mans svar.
Bra jobbat

40 minuter senare skriver Enkel-Man ett inlägg där han ifrågasätter varför att jag inte kommenterat hans senaste inlägg som utgör svaret på det frågor jag ställde fyra dygn tidigare.
Förklaringen är att jag helt enkelt satt upptagen, vilket ni kan läsa mera om i ett annat inlägg där jag talar om vad jag arbetar med när jag inte studerar.

Klockan 13.44 samma dag ber jag i ett inlägg Enkel-Man ha lite tålamod eftersom jag just då sitter med en kass telefon. Samtidigt så skriver jag att Enkel-Man ska passa på att spy lite galla medan jag är relativt försvarslös. Men jag är faktiskt lite förvånad över intensiteten i det hat han senare uppvisar.

Kl 17.10 har Enkel-Mans irritation över mitt uteblivna svar växt till ett formidabelt ursinne. Han lever upp till min uppmaning att spy lite galla in absurdum vilket yttrar sig i att han startar en hatkampanj mot min person där han bland annat använder citat lösryckta ur sitt sammanhang och kallar mig för pervers hora.
Jag bevisar att du i ditt sätt inte beter dig som en kristen, vilket alla gör ibland, men du är stolt över det.

Detta är visserligen Flashback och viss skit får man räkna med att få (ta) men detta var väl åndå att gå till överdrift.
sanningen gör ont
Enda trösten är väl att den som uppträder som Ensam-Man i umgänget med heterosexuella inte kan förväntas vara annat än totalt urflippad när diskussionen handlar om homosexuella och homosexualitet.
Därmed har vi fått en förklaring till den hätskhet och det hat han visat prov på tidigare.
förstår inte vad du menar

Härmed kan vi i fortsättningen ignorera hans inlägg om han mot förmodan skulle krypa fram under sin sten där han nu ligger och ruvar på en gruvlig hämnd mot sina motståndare och framför allt mot mig.
Ja struntar fullkomligt i vad en kvinna säger, dina ord har ingen vikt eller betydelse.

Det är inte svårt att hitta bibelcitat som passar in på dig ditt slemmiga äckel.
Jag har valt detta:
I huggormars avföda, huru skullen I kunna tala något gott, då I själva ären onda? Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen
Matteus 12 : 34

Här har jag en till dig
deras förstånd förmörkat, och de står utanför det liv som Gud ger därför att de behärskas av okunnighet och är förstockade i sina hjärtan.
Ef 4:18
Citera
2013-08-14, 16:02
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Finns ingen anledning att leva om man inte tror på Gud. Ni lever i ett djupt mörker ( ateisterna ) även fast ni inte vill erkänna det.

Jo, av den enkla anledning att det finns mer att leva för i detta liv än om man mer ser fram emot nästa. Om målet är paradiset vore det väl klokt att nå dit snarast möjligt. Själv lever jag knappast i ett mörker utan har ett väldigt bra liv. Hur har du det?

Citat:
Tro mig muslimerna dem som lever ett liv efter Allahs lagar lever ett liv i lugn och harmoni. Man kan se LJUS utstråla sig från muslimernas ansikten... Titta på era ansikten/själar skrynkliga och förstörda av synder.
Nä, man kan inte se ljus utstråla från muslimer om man inte lider av en psykos där ovanliga syner förekommer.

Citat:
IP du måste förstå att dessa stackare är vilseledda. Dem följer sina lustar och begär óch djävulen äger deras hjärtan.
Känner du att din pojkvän behöver uppmuntran igen?

Citat:
[2:16] De har bytt bort [Guds] vägledning mot villfarelse och de har inte vunnit på sin byteshandel och är [nu] helt utan vägledning.
[7:177] Ett dåligt föredöme utgör de som påstår att Våra budskap är lögn; de vållar sig själva skada.
[7:178] Den som Gud ger vägledning är på rätt väg, och de som Gud låter gå vilse är förlorarna.
Tänka sig att någon som hittar på en religion också ser till att skriva in att de som inte tror har fel...

Citat:
Treenigheten är en bluff min vän.. Det finns inga som helst bevis för att Jesus predikade om treenigheten så lägg ner den tanken på att han är Guds son eller något liknande. Jesus är en profet nedsänd av Gud. Jesus var en rättfärdig människa som inte begick Shirk som ALLA kristna gör idag.

Bevis, skriker den lille muppen i vissa sammanhang men inte om att gud sänt ner Jesus som profet. Det är lite kinkigt att förstå det där att bevis krävs för alla konstiga och övernaturliga påståenden va?

Citat:
Allah SWT säger,

’’EFTERFÖLJARE av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i (utövningen av) er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av Hans (ande). Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: ’’(Gud är) tre.’’ Upphör för ert eget bästa! Gud är den Ende Guden, Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från (tanken) att Han skulle ha en son! Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Ingen behöver en ytterligare beskyddare utöver Gud.’’ Koranen 4:171
http://islam.se/gudssyn/jesus-ar-inte-gud/
"Stor är Han i sin härlighet"... låter lite gayigt
Citera
2013-08-14, 16:03
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
edit: något blev fel
Ja, vad sägs om hela din tro och argumentation kanske?
Citera
2013-08-14, 16:48
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Skulle vara intressant att höra dina tankar om VARFÖR gud har ihjäl alla som råkar titta på honom?

Tror snarare att versen belyser det faktum att det är fysiskt omöjligt att se på Gud, för då dör man om man gör det. Jag tror inte meningen är att förklara att Gud dödar alla som ser Honom utan att det inte går att se på Gud utan att överleva, det vill säga det är inte fysiskt möjligt i detta livet att se på Gud.

Vi muslimer tror på samma sak, då Koranen säger att mänsklighetens öga inte kan se Honom.
Citera
2013-08-14, 16:52
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Genesis+32%3A22-32&version=NIV

Genesis 32:22-32

New International Version (NIV)
Jacob Wrestles With God

22 That night Jacob got up and took his two wives, his two female servants and his eleven sons and crossed the ford of the Jabbok. 23 After he had sent them across the stream, he sent over all his possessions. 24 So Jacob was left alone, and a man wrestled with him till daybreak. 25 When the man saw that he could not overpower him, he touched the socket of Jacob’s hip so that his hip was wrenched as he wrestled with the man. 26 Then the man said, “Let me go, for it is daybreak.”

But Jacob replied, “I will not let you go unless you bless me.”

27 The man asked him, “What is your name?”

“Jacob,” he answered.

28 Then the man said, “Your name will no longer be Jacob, but Israel,[a] because you have struggled with God and with humans and have overcome.”

29 Jacob said, “Please tell me your name.”

But he replied, “Why do you ask my name?” Then he blessed him there.

30 So Jacob called the place Peniel,[b] saying, “It is because I saw God face to face, and yet my life was spared.”

31 The sun rose above him as he passed Peniel,[c] and he was limping because of his hip. 32 Therefore to this day the Israelites do not eat the tendon attached to the socket of the hip, because the socket of Jacob’s hip was touched near the tendon.
Footnotes:
Genesis 32:28 Israel probably means he struggles with God.
Genesis 32:30 Peniel means face of God.
Genesis 32:31 Hebrew Penuel, a variant of Peniel

Sant, att det finns en motsägelse mellan Jakobs brottningsmatch mot Gud och Guds direktiv till Moses.

Vi muslimer brukar använda detta som argument mot kristna att det råder motsägelser i Bibeln (finns motsägelser i Bibeln som även kristna erkänner).

Men man kan lika gärna säga att detta var ett undantag. Alltså till Bibelns försvar här så säger Bibeln klart och tydligt att Jakob överlevde. Det vill säga det togs för givet att man inte kan överleva när man ser Gud och denna verkligheten är tydligt känd. Men här gjordes ett undantag då Jakob var en väldigt viktig person som Gud gav denna äran.
Citera
2013-08-14, 16:56
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
1 första Moseboken 19:1-13. Gud förstörda Sodom och Gomorra p.ga deras synder, däribland homosexualitet.
Även om detta skulle vara sant så visar set inte att Gud hatar homosexuella. Gud var helt enkelt trött på att innevånarna levde ett liv i synd. Det var också vanligt att man bestal främlingar på all inklusive deras heder. Det sistnämnda kunde exempelvis ske genom att man våldtog män för att förnedra dem totalt. Detta handlade inte om sex ut i likhet med dagens våldtäkter var det en maktdemonstration.

tredje Moseboken 20:13. gud säger att homosexuella ska dödas
Gud säger aldrig att han hatar homosexuella, han säger det istället genom sina gärningar och lagar.
Det bibelställe du hänvisar till tillhör de så kallade helighetslagarna. Regler som gud satte upp för sitt egendomsfolk i samband med att man ingick det så kallade Gamla förbundet som bara gällde mellan Gud och Israelerna. När Jesus blev sänd till jorden inleddes en ny period och det Gamla förbundet ersattes av det Nya förbundet som gäller mellan Gud och alla människor på jorden. Det nya förbundet kallas ofta Evangeliets tid i motsats till Lagens tid som avser det Gamla förbundet.

2 Första Korinthierbrevet 6:9-11. Gud säger (väldigt tydligt) att homosexuella kommer till helvetet.
Aposteln Palus säger i detta brev att "ingen sådan får ärva Guds rike" det är en stor skillnad jämfört med ditt påstående att Gud skulle säga att "homosexuella kommer till helvetet."

romarbrevet 1:18, 26, 27, 32. Gud säger att de som stödjer bl.a homosexualitet kommer till helvetet
Du måste lära dig att Googla och att klippa och klistra för att kunna citera rätt. Annars blir det som här bara rappakalja. Gör om gör rätt!

3 romarbrevet 1:18, romarbrevet 12:19. Gud straffar oss kollektivt dagligen med katastrofer, massakrar, sjukdomar och annat eftersom att vi syndar och tillåter synd.
Du måste lära dig att Googla och att klippa och klistra för att kunna citera rätt. Annars blir det som här bara rappakalja. Gör om gör rätt!

Jag ställde upp en lista med tre kokreta påståenden gjorda av dig:
1 Homosexuella och dess möjliggörare hatas av gud

2 Homosexuella och dess möjliggörare kommer säkerligen skickas till helvetet

3 Homosexuella och dess möjliggörare kommer att straffas här på jorden

och frågar efter dina källor. Du lyckas inte svara på en enda punkt. Du är ju helt kass.

Låt bli att klippa och klistra utan att veta vad du håller på med.
Du måste förstå att det är näst intill omöjligt att bemöta dina ostrukturerade påståenden speciell om man sitter med en liten smartphone som redskap.

Var vänlig svara på detta även om ditt inlägg här inte var riktat mot mig.

1. Själva huvudpoängen här är att homosexualitet är förbjudet och straffbart i Bibeln. Och enligt denna versen kan man definitivt säga att homosexualitet är förbjudet, håller du inte med här?

2. Kan du nämna en enda vers i Nya Testamentet som upphäver Moselagarna om förbud mot olika former av sexualitet såsom homosexualitet? Jesus bekräftade ju lagarna, så om du inte har något bevis på att lagen om sexualiteter har upphävts i Nya Testamentet kan du inte säga att Bibeln tillåter homosexualitet.
Citera
2013-08-14, 17:26
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du vad jag tänker?Ingen handling eller process kan starta av sig självt säger du. Detta under kausaliteten i den form av existens vi finns i och kan förstå genom handling och konsekvens som kanske inte ens var gällande tills efter Big Bang. Ingen handling eller process kan starta av sig självt, utom en intelligent entitet som antingen kom till av sig själv eller är "evig" eller "utanför tiden" på sätt som så vitt vi vet enbart existerar i teisters fantasier. Det finns inget belägg för det.Bara för att du inte kan föreställa dig en situation var en naturlig process eller ett naturligt tillstånd avancerar från mycket enkelt till lite mer komplext (eller kaotiskt) som början på en enorm dominoeffekt, så innebär det inte att man måste postulera magiska entiteter som svar på gåtan.Vetenskapen jobbar på det. Har du läst eller sett något av Krauss så får du en bra början på den sortens funderingar.Kärnkraftverk kan uppstå genom enbart naturliga fenomen helt utan handling.Du utgår ifrån din egen högst simplistiska världsbild och extrapolerar antaganden som kräver magi som lösning. Detta är inte logik.

Frågan om gud existerar eller icke är ingen fråga för naturvetenskapen i första hand - det är en fråga för tänkare. Genom sin tankeverksamhet kan man dra slutsatser att "nånting annat" existerar. Kan rekommendera Goethe, Steiner eller Jung tex. Dessa tre har betytt mer för förståelsen av livet och människan än några andra. De tänkte olika men ändå åt samma håll. Steiner har ju hämtat mycket från Goethes forskning och sen utvecklat sin andevetenskap "Antroposofin", så kanske kan man säga att han gått vidare i Goethes fotspår.
Citera
2013-08-14, 17:27
Medlem
Haren8s avatar
Koranen kommer ALDRIG motbevisas. Hur ni än försöker och vrider och vänder så kommer det aldrig att hända..

Vi muslimer vet att vi är på den rätta vägen

Allah säger: [2:2] DENNA Skrift - här råder inget tvivel - är en vägledning för dem som fruktar Gud och ständigt har Honom för ögonen.

http://islam.se/ar-det-sant-att-muhammad-ma-guds-frid-och-valsignelser-vara-over-honom-skrev-koranen/

http://islam.se/livsaskadning/vagarna-till-sann-religion/

http://www.islamguiden.com/koranvetenskapen.shtml#.UguhxZJM-NA
Citera
2013-08-14, 19:04
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Koranen kommer ALDRIG motbevisas. Hur ni än försöker och vrider och vänder så kommer det aldrig att hända..

Allah säger: [2:2] DENNA Skrift - här råder inget tvivel - är en vägledning för dem som fruktar Gud och ständigt har Honom för ögonen.

http://islam.se/ar-det-sant-att-muhammad-ma-guds-frid-och-valsignelser-vara-over-honom-skrev-koranen/

Den som skriker att det den tror på är sant flest gånger vinner?

...Eller?
Citera
2013-08-14, 19:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Frågan om gud existerar eller icke är ingen fråga för naturvetenskapen i första hand - det är en fråga för tänkare.
Varför det? Påverkar han inte vår värld inom den fysiska sfären? Är han så irrelevant att han bara finns i tankar?
Citat:
Genom sin tankeverksamhet kan man dra slutsatser att "nånting annat" existerar. Kan rekommendera Goethe, Steiner eller Jung tex. Dessa tre har betytt mer för förståelsen av livet och människan än några andra. De tänkte olika men ändå åt samma håll. Steiner har ju hämtat mycket från Goethes forskning och sen utvecklat sin andevetenskap "Antroposofin", så kanske kan man säga att han gått vidare i Goethes fotspår.
Vaddå "någonting annat"? Hur luddig får man vara?
Citera
2013-08-14, 19:20
Medlem
smidigasts avatar
Citat:

Du upprepar samma dynga hela tiden och ändå säger du inget. Bevisbördan ligger på dig Haren. Att du nöjer dig med koranen innebär inte att andra gör det. Typ en stor majoritet av jordens befolkning. Ni muslimer kan ju inte ens enas om vilket budskap som är rätt utan dödar gärna varandra för att visa att de andra har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in