2013-08-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
På vad?

kvinnor har ofta bättre fysisk uthållighet, klarar kuta längre än män, kolla ultramarathon ex. Vi överlever också svält bättre än män, beroende på vår fysik (mer fettreserver)

Vi har oftast högre förmåga till koncentration och är smidigare och lättare. Klara fördelar vid jakt.

Män har explosionsstyrka, kutar snabbare ja. Hjälper bra vid flykt. men om man ska jaga flock av nått slag i mil efter mil. Så jo, då funkar kvinnokroppen bäst.

Om man uppfostrar flickor och pojkar i nån vildmark nånstans till att jaga så är jag rätt övertygad om att bägge skulle klara jakt precis lika bra eller dåligt. Människan är generellt sätt en usel jägare utan våra vapen, om man jämför med ex. ett kattdjur. Där ligger vi i lä.

Ultramarathon är i alla fall omdiskuterat och om män är bättre så är det mindre skillnad där än i vanliga marathon som jag fattat det i alla fall.

Vad man måste inse tycker jag att en del kvinnor har bättre fysik än en del män och att det därför är fördelaktigast om de starkaste och uthålligare jagar.

Sen så om man är på jakt behöver män mer föda för att orka hålla igång. En mindre kropp behöver mindre föda för att orka fortsätta. Det kan också vara en fördel.
Citera
2013-08-14, 16:08
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haringetnamnalls
Jag tror faktist du har fel för män springer snabbast i marathonlopp.

men inte längst...om man sätter en vältränad bra kvinna mot en vältränad bra man så kommer hon orka längst och han klappa ihop först.
http://illvet.se/fraga-oss/os-2012-kon-ar-kvinnor-battre-i-vissa-idrottsgrenar
Citera
2013-08-14, 16:27
Medlem
Jag blir lite konfunderad när jag läser era svar i denna tråden, så jag tänkte bara knyta ihop säcken av de intryck jag fått av vilka strukturer männen här på fb vill leva efter:

Ni vill att kvinnan ska vara arbetslös och göra hushållssysslor och ni jobba och tjäna tillräckligt med pengar för att försörja ett hushåll och betala allt. Ni vill alltså begränsa era partners talanger och kompetens för att ni är rädda för ett feministiskt samhälle där kvinnor smartare och mer kompetenta än du själv skulle få ett övertag.

Ni tycker att "manssläktet" har åstadkommit så många bra uppfinningar, uppfinningar som uppfanns innan ni ens var en existerande könscell i okänd mans pung, men trots det och och trots att ni inte var det minsta involverade i de fantastiska uppfinningar som underlättar vår vardag så ska män vara överrepresenterade, för att Nobel satt på 1800-talet och uppfann dynamit. Typ.

Ni vill ha någon sorts sexuell makt där kvinnan slår på er, tar sig loss och skriker när ni har samlag, utav olust.

Summan av av allt: Jag uppfattar det som om män här på fb är ensamstående och lider av vansinniga mindervärdeskomplex över att ni är just; ensamma. Men det finns en förklaring till det, ingen kvinna vill bli kontrollerad och känna sig underordnad en man.
Kvinnor över lag vill ha ett förhållande där det finns jämställdhet, där man respekterar varandra, och har samlag tillsammans för att båda vill det, man delar på utgifter och bygger upp ett hem tillsammans.

Min sambo har 10.000 kr mer i månaden än vad jag har (vi har väldigt olika jobb). Och vi delar fortfarande allting lika, matköp som restaurangbesök och hyra. Jag vägrar att låta det bli annorlunda.

Och om ni tycker att ni framhävt er själva felaktigt så får ni jättegärna svara så detaljerat som möjligt om vilket samhälle ni hade velat ha. För ni intresserar mig jättemycket.
Har inte diskuterat med såhär dystra och deprimerande varelser innan.
Citera
2013-08-14, 16:29
Medlem
Citat:
men inte längst...om man sätter en vältränad bra kvinna mot en vältränad bra man så kommer hon orka längst och han klappa ihop först.

Exemplet som du tar upp är ett maratonlopp i extrema förhållanden. I detta fall är det väldigt varmt. Hur många ultramaratonlopp runt om i världen vinns av herrar?

Citera
2013-08-14, 16:32
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:

Det här kan jag faktiskt tänka mig är helt sant, av anledningen att män biologiskt sett har mer muskler. Större aktiv muskelmassa--> större metabolism--> mer syreåtgång --> mannen blir trött snabbare.
Citera
2013-08-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Det här kan jag faktiskt tänka mig är helt sant, av anledningen att män biologiskt sett har mer muskler. Större aktiv muskelmassa--> större metabolism--> mer syreåtgång --> mannen blir trött snabbare.

Om det gäller långa sträckor så har kvinnor mer fettreserver på kroppen som det debatteras om skulle kunna ge resultatet att kvinnor är bättre på ultramarathon. Jag vet inte hur deltagande ser ut i dessa lopp för det är ju naturligtvis avgörande för hur resultaten ser ut. Kan tänka mig att det är fler män som deltar.
Citera
2013-08-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Vet du hur fördelningen mellan antalet män och kvinnor som deltar i alla dessa lopp?

Nej, men det ska väl knappast spela någon roll om kvinnor är vida överlägsna....

Att ens sätta diskutera emot att män generellt är bättre jägare är absurt och dumt, och det finns inget som talar för det.
Citera
2013-08-14, 16:36
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Det förutsätter förstås att kvinnorna ger männen makten. Annars kan de slå ihjäl dem när de sover typ.

Tycker du inte själv att det blir konstigt att resonera så i ett samhälle med män och kvinnor att det ena könet har all makt och det andra ingen?
Det kan ju männen också göra. Makten ligger hos den som tar den, och män har bättre förutsättningar i och med att de är större och starkare. Tyvärr, men det är så det ligger till. Du vet väl om att detta är ett hypotetiskt exempel? Vi kan inte veta hur människorna resonerar utan endast gissa oss fram. Det mesta pekar på att männen hade tagit makten. Det är ingen slump att patriarkat varit vanligare än matriarkat.
Citat:
nej jag tror fysisk styrka inte är speciellt viktigt i kontexten överleva på en öde ö. En liten mus kan ex. säkerligen överleva längre än en människa. På sin snabbhet, sin litenhet, sin förmåga hitta käk och hålla värmen.
Inte folk med råstyrka som styrt världen, är de som har förmått regera genom taktiska drag, manupilation (ex. religion) etc och fått folk att tro på sig.

Den som får den reella makten på en öde ö i TS kontext, tror jag är den som har den mentala kapaciteten och förmågan charma andra. dvs den som gör folk trygga, leder väl och som folk "gillar". Och det kan vara både man som kvinna, ingen skillnad.
Eller den första som lyckas övertala de övriga om att det finns en straffande Gud och bara hen kan prata och beveka med denna Gud. Räcker länge och väl.

Om TS idé skulle funka med en genusbefriad robot som förälder, skulle ingen idivid komma med förprogrammerat sinne för vilka som anses kunna vad, eller vara "bäst" på något. Ledarollen skulle därför gå till den bäst lämpade och förmodligen skulle den ev. alternera mellan olika individer beroende på vad som händer. Så jo, en drottning kan absolut ha makten över en kung om övriga väljer henne för att hon visat prov på smarta drag, mod och karisma och "gudskontakt"
Män är både snabbare och starkare än kvinnor, och om män och kvinnor har samma förutsättningar på andra plan så kommer männen till slut att vinna eftersom de har bonus med sin styrka. Även om styrka inte är allt så ger det ett litet försprång.
Citera
2013-08-14, 16:39
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Om det gäller långa sträckor så har kvinnor mer fettreserver på kroppen som det debatteras om skulle kunna ge resultatet att kvinnor är bättre på ultramarathon. Jag vet inte hur deltagande ser ut i dessa lopp för det är ju naturligtvis avgörande för hur resultaten ser ut. Kan tänka mig att det är fler män som deltar.

Har tyvärr ingen aning om vad ett ultramaraton är. Men att kvinnor är mer uthålliga när det kommer till löpning tvivlar jag inte en sekund på. Omvänt så har män högre explosiv styrka jämfört med kvinnor, vilket ger dem möjligheten att uppnå en högre maxhastighet jämfört med kvinnor(under en kort period).
Citera
2013-08-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Nej, men det ska väl knappast spela någon roll om kvinnor är vida överlägsna....

Att ens sätta diskutera emot att män generellt är bättre jägare är absurt och dumt, och det finns inget som talar för det.

Jag har aldrig påstått att kvinnor är bättre jägare heller. Jag har sagt att i samhällen så har kvinnor deltagit i jakt. Det tycker jag inte är så kontroversiellt?

Självklart är det av betydelse hur många som ställer sysslar med en sport för vilken grupp som kommer att ligga i topp. Därmed inte sagt att kvinnor skulle vara bättre på ultramarathon. Det diskuteras om kvinnors extra fettreserv skulle kunna vara en fördel och den frågan är intressant tycker jag och det oavsett vad man kommer fram till.
Citera
2013-08-14, 16:43
Medlem
Citat:
Har tyvärr ingen aning om vad ett ultramaraton är. Men att kvinnor är mer uthålliga när det kommer till löpning tvivlar jag inte en sekund på. Omvänt så har män högre explosiv styrka jämfört med kvinnor, vilket ger dem möjligheten att uppnå en högre maxhastighet jämfört med kvinnor(under en kort period).

Här finns lite att läsa om det. Det som diskuteras är om de extra fettreserverna som kvinnor har eftersom de ska kunna föda friska barn även om mattillgången går ner ger dem fördelar.

Citat:
Ultramaratondistanserna kan delas in i två kategorier: längdlopp och tidslopp. Längddistanserna måste vara längre än maratondistansen, det vill säga längre än 42 195 meter. Vanliga distanser är 50 kilometer, 100 kilometer, 50 miles och 100 miles. 100 km-lopp är särskilt populära internationellt sett och det internationella friidrottsförbundet för statistik och ranglistor över dem. Tidslopp går ut på att springa så långt som möjligt inom en stipulerad tid. Vanliga tidsperioder för sådana lopp är 6 timmar, 12 timmar, 24 timmar, 48 timmar och 6 dygn.
Ibland kallas båda dessa former av löpning också "ultralöpning" eller ultradistanslöpning. 2006 bildades Kommittén för svensk ultradistanslöpning[1] som ska främja ultralöpning i Sverige. Kommittén är en del av Svenska Friidrottsförbundet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultramaraton
Citera
2013-08-14, 16:46
Medlem
Citat:

I inlägg #274 så finns resultat som visar på annat...

Citat:
Jag har aldrig påstått att kvinnor är bättre jägare heller. Jag har sagt att i samhällen så har kvinnor deltagit i jakt. Det tycker jag inte är så kontroversiellt?

Självklart är det av betydelse hur många som ställer sysslar med en sport för vilken grupp som kommer att ligga i topp. Därmed inte sagt att kvinnor skulle vara bättre på ultramarathon. Det diskuteras om kvinnors extra fettreserv skulle kunna vara en fördel och den frågan är intressant tycker jag och det oavsett vad man kommer fram till.

Jag har aldrig påstått att du gjort något sådant påstående.

Det har viss betydelse hur många som sysslar med sporten, men det jag sa inte spelade någon roll var hur fördelningen såg ut i loppet i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in