Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Jag tror dock att fysisk styrka kommer att vara avgörande för vem som får makten om alla andra förmågor är lika (kreativitet, intelligens o.s.v.) Män har ett fysiskt övertag och jag tror att makten hade fördelats därefter. Däremot är det inte säkert att alla män varit överordnade alla kvinnor. En drottning kan ha makt över alla kvinnor och nästan alla män, utom en kung.
nej jag tror fysisk styrka inte är speciellt viktigt i kontexten överleva på en öde ö. En liten mus kan ex. säkerligen överleva längre än en människa. På sin snabbhet, sin litenhet, sin förmåga hitta käk och hålla värmen.
Inte folk med råstyrka som styrt världen, är de som har förmått regera genom taktiska drag, manupilation (ex. religion) etc och fått folk att tro på sig.
Den som får den reella makten på en öde ö i TS kontext, tror jag är den som har den mentala kapaciteten och förmågan charma andra. dvs den som gör folk trygga, leder väl och som folk "gillar". Och det kan vara både man som kvinna, ingen skillnad.
Eller den första som lyckas övertala de övriga om att det finns en straffande Gud och bara hen kan prata och beveka med denna Gud. Räcker länge och väl.
Om TS idé skulle funka med en genusbefriad robot som förälder, skulle ingen idivid komma med förprogrammerat sinne för vilka som anses kunna vad, eller vara "bäst" på något. Ledarollen skulle därför gå till den bäst lämpade och förmodligen skulle den ev. alternera mellan olika individer beroende på vad som händer. Så jo, en drottning kan absolut ha makten över en kung om övriga väljer henne för att hon visat prov på smarta drag, mod och karisma och "gudskontakt"