2013-08-14, 07:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
I din vision kommer det att bli som tidigare, SD följer sin strategi och fäller inte den största konstellationen utan kommer att rösta för/lägga ner i de flesta omröstningarna.

Frågan är om V kommer att trilskas och kräva ministerposter, vilket de inte lär få eftersom de i realiteten inte kommer att rösta på alliansförslag så de är rätt impotenta. MP kommer kanske att bli ett större problem, inte helt säker på att sossarna vill ge dem alltför stor makt. Gemene man ser nog inte igenom vilken katastrofal påverkan på ekonomin de skulle ha om de fick igenom sin politik.
Så SD skulle göra en helomvändning och börja understödja en vänsterpolitik efter valet? Jag vet att du tror det, men jag känner mig skeptiskt. Jag tycker opinionsundersökningen illustrerar ganska väl varför Löfven svävar på målet och håller flera dörrar öppna i regeringsfrågan. Själv tycker jag att en s+mp+fp regering skulle kunna vara det bästa efter ett valresultat som detta . Egentligen skulle jag vilja slippa MP, men det är nog svårt med tanke på att de skulle sitta i en nyckelpossition.

Så jag tycker egentligen att s agerar ganska försiktigt och klokt, men de flesta av väljarna tycks inte hålla med; s står och stampar i oppinionen!
2013-08-14, 09:19
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Så SD skulle göra en helomvändning och börja understödja en vänsterpolitik efter valet? Jag vet att du tror det, men jag känner mig skeptiskt. Jag tycker opinionsundersökningen illustrerar ganska väl varför Löfven svävar på målet och håller flera dörrar öppna i regeringsfrågan. Själv tycker jag att en s+mp+fp regering skulle kunna vara det bästa efter ett valresultat som detta . Egentligen skulle jag vilja slippa MP, men det är nog svårt med tanke på att de skulle sitta i en nyckelpossition.

Så jag tycker egentligen att s agerar ganska försiktigt och klokt, men de flesta av väljarna tycks inte hålla med; s står och stampar i oppinionen!
S säger nästan inget nytt, man tar inte ställning i kontroversiella frågor av rädsla för att reta upp någon falang, agerar man så kan man inte växa särskilt mycket.
2013-08-14, 09:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det kan nog vara så att "försiktigt och klokt" (Löfven skall tjäna många herrar (och damer) i sitt parti) inte kommer att resultera i några opinionsmässiga folkvandringar.

1. S inser att om de föreslår skatteskärpningar för att kunna göra sk "återställare", så kommer finansiärerna (dvs, den skattebetalande delen av väljarna) rent allmänt att dra öronen åt sig

2. S har lika litet som Alliansen någon möjlighet att samarbeta med SD mer organiserat, dels av praktiska skäl, dels av ideologiska/allmänpolitiska.

3. Alla (i princip "alla") som har väljare inom segmentet "hederlig skattebetalare) inser att den gruppen ka få spader, enkelt och snabbt, om man inte ser upp med vad skattintäkterna används till Alliansen har klarat av detta genom att peka ut att Sverige hanterat krisen utmärkt och genom att robustheten i de sociala välfärdssystemen klarat av påfrestningarna hjälpligt. Varken Alliansen eller S tror att detta kan fortgå i all framtid om man inte gör något, ökar skatteuttaget eller minskar utgifterna. Framförallt börjar den insikten om bristerna nu nå de grupper som vanligtvis glatt betalar utan att utnyttja välfärden, men som fram till ungefär nu har haft fullt förtroende för att det skall fungera framgent. S problem i detta är att deras väljare till en större andel inte ser det problemet, för de är beroende av bidrag för att (över)leva och en ompositionering gör de väljarna mer oroliga.

Nu pekar ju dagens opinionsläge på att SD riskerar bli ett vågmästarparti och MP blir det andra och med vänsterblocket får man V på köpet, oavsett. MP är möjligen flyttbara, V är det inte.

Min uppfattning är att en sund, "gammaldags" näringslivsinriktad S-politik inte är direkt farlig, och att Alliansens motsvarande politik kan fungera, den också. Så länge ekonomin och näringslivet fungerar har vi råd med en hel del, vi är inte Grekland, i alla fall inte ännu.

Det som snabbt kan störta oss i den ekonomiska avgrunden är rimligtvis stora eftergifter från ekonomisk disciplin, av närmast ideologiska skäl. Här skulle V och MP kunna bli ytterst kostsamma, eftersom de i princip kommer att generera kostnader långt bortom deras väljares ekonomiska bärkraft (som MP nu, men då för Alliansen). Tar man istället SD med i båten (hur man nu skulle kunna det - det passar troligen SD utmärkt att vara "utstötta sanningssägare" en valperiod till) får man betala ett högt politiskt pris även om det möjligen kan motiveras med en långsam minskning av välfärdskostnaderna.

Så det är klokt av Löfven och Magdalena Andersson att ligga lågt och agera "förståndigt" - det finns heller inget alternativ. Men när valrörelsen börjar på allvar blir det ju mer uppmärksammat vem man tänker samarbeta med och vad priset för det kommer att bli.
2013-08-14, 09:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Reinfeldt har redan flörtat med MP och antytt att han är öppen för att släppa in dem i regeringen på sikt så röstar du på alliansen så får du räkna med att MP kan komma med på köpet i större utsträckning än tidigare.
Vi får hoppas på det, då dömer sig m till att halka ned under 20 % i valet efter.
2013-08-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag tror MP kommer vara med på ett hörn oavsett vilket block som vinner förutsatt att C eller KD åker ut vid nästa val så det blir lite som att välja mellan att rösta på pest eller kolera för de som ogillar MP.

Dock talar det mesta för att alliansen åker ut ur Rosenbad nästa år förutsatt att siffrorna håller sig hyfsat stabila men det kan hända en del fram till valet dock börjar folk bli en aning trötta på Reinfeldt ungefär som många vart det på Göran Persson.

Det just detta som jag är rädd för. Jag tror jag delar den rädslan med många andra borgerliga. För oss är MP i många avseenden det farligaste partiet i Riksdagen, och en strategisk fråga för oss är hur skall vi rösta för att minimera MPs inflytande. Därför är det viktigt att respektive parti avkrävs svar på hur de ställer sig till samarbete med MP i fortsättningen.

Man kan fundera på hur olika svar skulle ge effekter i opinionsundersökningarna, vilket måhända är förklaringen till att svaren saknas, liksom att (och just därför) journalisterna inte ställer frågorna.

MPs opinionssiffror kan således bli de viktigaste siffrorna att studera fram till valet.
2013-08-14, 11:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Det just detta som jag är rädd för. Jag tror jag delar den rädslan med många andra borgerliga. För oss är MP i många avseenden det farligaste partiet i Riksdagen, och en strategisk fråga för oss är hur skall vi rösta för att minimera MPs inflytande. Därför är det viktigt att respektive parti avkrävs svar på hur de ställer sig till samarbete med MP i fortsättningen.

Man kan fundera på hur olika svar skulle ge effekter i opinionsundersökningarna, vilket måhända är förklaringen till att svaren saknas, liksom att (och just därför) journalisterna inte ställer frågorna.

MPs opinionssiffror kan således bli de viktigaste siffrorna att studera fram till valet.
Det finns ju ett mycket enkelt sätt att neutralisera MP, och det är att hålla öppet för ett samarbete med socialdemokraterna, men detta tycks vara ett absolut tabu för borgliga strateger.
Senast redigerad av Clodius 2013-08-14 kl. 12:12.
2013-08-14, 11:55
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Det just detta som jag är rädd för. Jag tror jag delar den rädslan med många andra borgerliga. För oss är MP i många avseenden det farligaste partiet i Riksdagen, och en strategisk fråga för oss är hur skall vi rösta för att minimera MPs inflytande. Därför är det viktigt att respektive parti avkrävs svar på hur de ställer sig till samarbete med MP i fortsättningen
Hur Reinfeldt och hans Nya moderater ställer sig vet ni ju redan.
2013-08-14, 15:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det finns ju ett mycket enkelt sätt att neutralisera MP, och det är att hålla öppet för ett samarbete med socialdemokraterna, men detta tycks vara ett absolut tabu för borgliga strateger.

"Det finns ju ett mycket enkelt sätt att neutralisera MP, och det är att hålla öppet för ett samarbete med Alliansen, men detta tycks vara ett absolut tabu för socialdemokratiska strateger."

Det här ju lika sant hur man än vänder på saken.
2013-08-14, 15:39
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:

Det här håller jag helt med om. Det verkar som man är beredd att göra vilka tossiga avsteg som helst från sin egen politik för att slippa göra upp med S.

Nu senast öppnade Karin Wanngård (S i Stockholm) för ett sådant samarbete på kommunplanet om SD hamnar i vågmästarställning.

Visst, det är inte optimalt att samarbeta mellan politikens två nav om man så vill. Men det borde ju vara bättre än att behöva ge sig på varenda fråga man har i gentemot ett pajasparti som MP?
2013-08-14, 15:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
"Det finns ju ett mycket enkelt sätt att neutralisera MP, och det är att hålla öppet för ett samarbete med Alliansen, men detta tycks vara ett absolut tabu för socialdemokratiska strateger."

Nu börjar det bli out of topic,men det stämmer faktiskt inte riktigt. Socialdemokratiska regeringar har samarbetat med centern på 80-talet, och visst pratade Löfven i allmäna ordalag om att han kunde tänka sig att samverka med folkpartiet, eller har jag drömt?

Nå hursomhelst verkar samarbetsvilja inte vara något som premiieras bland väljarna i gemen, vilket jag tycker är märkligt.
2013-08-14, 15:53
Medlem
Citat:

Ja, och jag kan i någon mån förstå det, med tanke på att det opinionsmässigt sannolikt är farligt. Det är förmodligen lika sant på andra sidan, fast tvärtom. Respektive läger behöver ha en "lagom" farlig fiende som man inte samarbetar med (officiellt).

Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Hur Reinfeldt och hans Nya moderater ställer sig vet ni ju redan.

Ja, i alla fall i praktiken. det vore därför intressant att veta mer om hur de ser på principerna och hur de tänker sig framtiden.

Det borde vara lika viktigt att framtvinga ett "aldrig" från borgarna när det gäller MP som de redan har uttalat när det gäller SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Ja, och det är nog opinionsstrategiskt. Båda sidor måste kunna ge intryck hos sina väljare att de "står upp" mot den andra sidan. Att detta sedan har liten täckning i verkligheten är en annan sak.
2013-08-14, 16:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu börjar det bli out of topic,men det stämmer faktiskt inte riktigt. Socialdemokratiska regeringar har samarbetat med centern på 80-talet, och visst pratade Löfven i allmäna ordalag om att han kunde tänka sig att samverka med folkpartiet, eller har jag drömt?

Nå hursomhelst verkar samarbetsvilja inte vara något som premiieras bland väljarna i gemen, vilket jag tycker är märkligt.

I så fall tror jag att jämförelsen haltar en smula, men säg hellre att Alliansens samarbete med MP liknar mer ett tänkt samarbete med C eller Fp. Det är tanken att S skall samarbeta med Alliansen i sin helhet som är omöjlig.

Sedan kan det bli läskigt i så fall. S skall inte bara samarbeta med Fp, utan också med V och Mp, och får då slå krumbukter av guds nåde om man skall få stil på det samarbetet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in