2013-08-14, 12:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Sedan, ang. spegeln och fönstret i spegelbilden, så såg det inte ut som att det var ett takfönster. Men det kanske mest är jag som är dålig på att bedöma vinklar. Märkligt också att de inte fotograferat halvan eller glasväggen.

Du är väl medveten om att bilderna på badrummet är tagna i två olika vinklar. Toalettstolen är sannolikt placerad rakt framför takkupan.
Citera
2013-08-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Mm, det verkar konstigt. Men det verkar också vara en nybildad förening, då de har så många hyresgäster. Badrummet såg rätt stort ut så förr eller senare kanske de delar på det, ifall det nu är så att det är delat mellan flera lägenheter. Jag hade iaf aldrig köpt en lägenhet för de pengarna utan att ha tillgång till eget badrum. Marknaden verkar ju vara yngre par med eller utan ett litet barn, och då verkar det väldigt opraktiskt att inte ha ett eget badrum. Framförallt är det anmärkningsvärt att de inte nämner det i annonsen...

Sedan, ang. spegeln och fönstret i spegelbilden, så såg det inte ut som att det var ett takfönster. Men det kanske mest är jag som är dålig på att bedöma vinklar. Märkligt också att de inte fotograferat halvan eller glasväggen.

Hade varit intressant att se grannlägenhetens planlösning. Jag ser på huset att den bland annat har en takkupa.

Det jag ser i spegeln är dörren in till badrummet?!
Citera
2013-08-14, 13:41
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Väggen bakom spisen blir inte mer sunkig än vad bänken vid sidorna och golvet framför spisen blir, oftast står man med kroppen på framsidan och har man inte förkläde på sig så blir kläderna flottiga. Det är bara att torka av dvs. städa oftare så slipper man sunkigt kakel. Ett stänkskydd över stekpannan när man steker tex. bacon gör underverk. Det är också lättare att torka/städa plana ytor än vertikala när man måste böja och sträcka sig in under fläkten, en köks-ö går du runt.

Du har en bra poäng och visst ska man ändå städa ofta men jag tycker fortfarande det känns opraktiskt, jag föredrar att torka av spis, diska osv efter jag ätit alternativt "senare". om det finns risk för att stekflott hamnar på golvet är det ju något man måste göra med en gång för att inte sedan stryka runt det i halva huset med fossingarna

Citat:
Ursprungligen postat av fridisen83
Svårtillgängligt, "egen" fyr, utsikt mot kärnkraftverk, stått obebott några år.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-4rum-oregrundsgrepen-osthammars-kommun-forsmark-stanggrundet-106-5391692

http://w4.objektdata.se/pregen/586/OBJ18823_1268484586/hemnet.htm

Det ser inte ut som att det finns någon väg som leder hela vägen upp till huset? Det är ju ett ganska stort minus i sig.

Gillar också att de tydligt påpekar att det minsann ingår både fåglar och sol i köpet
Citera
2013-08-14, 13:46
Medlem
Citat:
Det jag ser i spegeln är dörren in till badrummet?!

Ja, det måste det vara... Frågan är om den dörren går ut i trapphuset... Megaforce inlägg om två vinklar förstår jag dock inte riktigt. Jag ser det mer som att precis "höger" (från kamerans håll) om toalettstolen är det en liten vinkel som gör att kaklet ser ut att sitta i olika nivåer.
Citera
2013-08-14, 13:52
Medlem
Moffins avatar
Såg nu på den andra länken till stugan vid Forsmark vägbeskrivningen:

Citat:
Bilväg samt promenad genom skogen: Från rondellen i Östhammar åk riksväg 76 exakt 2,5 mil norrut. Innan Forsmark tag höger liten grusväg vid mjölkpal och 3 postlådor (vit-grön-röd Habbalsbo/Hermansbo, ca 1,5 km söder om Forsmark om du kommer norrifrån). Åk 2 km sedan höger i y-kors. Åk 1,3 km sedan vänster i y-kors. Åk 1,4 km till vägbom. Parkera i vägkanten eller ring mäklare för kod. Från bommen gå 250 meter fram och vik sedan av in i skogen strax efter gul plastmarkering, det fanns tidigare en stig men kan vara svår att hitta eftersom den delvis växt igen. Gå cirka 300 meter genom skogen ned till havet. Vid södra delen av Stånggrundet går det att vid låg/medelvatten till fots (stövlar rekommenderas) tas sig över (se bild och karta). Gå därifrån över ön (ca 400 meter) till nordöstra utsidan. Räkna med att promenaden tar ca 30 minuter då terrängen på sina håll fn är rätt igenväxt.

I helvete heller säger jag bara. Framförallt inte med packning alternativt djur/ungar. Ska man ha egen båt måste man ju ha en annan båtplats till den, och det kostar också förutsatt att man kan få tag i en.
Citera
2013-08-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Såg nu på den andra länken till stugan vid Forsmark vägbeskrivningen:

I helvete heller säger jag bara. Framförallt inte med packning alternativt djur/ungar. Ska man ha egen båt måste man ju ha en annan båtplats till den, och det kostar också förutsatt att man kan få tag i en.
Whaaattt.....kan du länka till stugan, jag snabbkollade bakåt i tråden men hittar den inte?!
Lät otroligt krångligt att ta sig dit!
Edit. Hittade länken nu

Edit igen, jobbigt om man glömde något när man tagit sig ut dit, -äsch....jag glömde köpa med kaffe....antingen kokar vi bark eller så trippar jag in till närmsta affär, blir borta en stund
På tal om kaffe, finns vatten i den stugan, om inte så blir det lite tungt att packa med sig vattendunkar och bära genom stock o sten.

Edit för tredje ggn. Står i beskrivningen VA saknas. Jag hittar inget om någon privat brunn heller. Dessutom finns inte heller el, så man måste kånka dit gasolflaskor också, eller ved!
Senast redigerad av lacrima 2013-08-14 kl. 14:12.
Citera
2013-08-14, 14:42
Medlem
Skidaddles avatar
Trekantigt hus. Trekantigt kök. Trekantigt vardagsrum. Kallt, opersonligt, och utan smak. Dom har råd med ett hus för tio mille, men dom har inte råd med mer än dom billigaste screentrycken från Gallerix att sätta på väggarna. Triptyk, märk väl. Och dessutom finns det en obebyggd tomt precis framför deras sjöutsikt.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-sigtuna-granbystrand-sigtuna-kommun-tomvagen-42-5057234
Citera
2013-08-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Trekantigt hus. Trekantigt kök. Trekantigt vardagsrum. Kallt, opersonligt, och utan smak. Dom har råd med ett hus för tio mille, men dom har inte råd med mer än dom billigaste screentrycken från Gallerix att sätta på väggarna. Triptyk, märk väl. Och dessutom finns det en obebyggd tomt precis framför deras sjöutsikt.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-sigtuna-granbystrand-sigtuna-kommun-tomvagen-42-5057234
Det där huset hade wow-faktor på ett positivt sätt, skulle gärna bo där och vilken utsikt. Men det är ju ett stylat hus, ingen bor väl där? Valet av tavlor är ju personligt men jag ser inget fel i att köpa tavlor från Gallerix, vad ska man annars hänga där...MonaLisa?
Har inte läst hela objektbeskrivningen men så mycket hann jag läsa att det är ett "arkitekt-ritat" hus och kanske det är svårmöblerat med sina vinklar och hörn, men skitsnyggt imo.

Edit, verkar vara bebott då man skymtar saker i garderober och en del andra detaljer, en tv uppmonterad utan dolda sladdar ser ju inte stylat ut, men avsaknaden av personliga detaljer var stor?! Inga gardiner någonstans, inte ens persienner eller rullgardiner i sovrummen.
Tänk att ha både en pool och sandstrand
Senast redigerad av lacrima 2013-08-14 kl. 14:55.
Citera
2013-08-14, 15:19
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
... och kanske det är svårmöblerat med sina vinklar och hörn, men skitsnyggt imo.

Det finns en anledning till att dom flesta husen inte är runda eller triangelformade, och det är att det varken är särskilt hemtrevligt eller praktiskt. Den där spetsiga vinkeln i vardagsrummet kommer att kännas som trång och instängd. Istället för att öppna upp stänger den in. Istället för att kännas stort känns det litet. Wow-faktor förvisso, men inte särskilt hemtrevligt. Men det kan ju vara praktiskt för dom som inte söker ett hem utan en utställningslokal. Hemmaliv på parad. Familjeliv att visa upp. Yta istället för innehåll.
Citera
2013-08-14, 15:29
Medlem
Citat:
Det finns en anledning till att dom flesta husen inte är runda eller triangelformade, och det är att det varken är särskilt hemtrevligt eller praktiskt. Den där spetsiga vinkeln i vardagsrummet kommer att kännas som trång och instängd. Istället för att öppna upp stänger den in. Istället för att kännas stort känns det litet. Wow-faktor förvisso, men inte särskilt hemtrevligt. Men det kan ju vara praktiskt för dom som inte söker ett hem utan en utställningslokal. Hemmaliv på parad. Familjeliv att visa upp. Yta istället för innehåll.

Beror väl lite på hur man ser på om glaset är halvtomt eller halvfullt Det var inte det största vardagsrum jag sett men soffgruppen ryms ledigt, jag ser mer den trekantiga hörnan som en tillgång som förstorar. En vilfåtölj, litet brickbord, några stora gröna växter, gardiner av något slag (för både solskydd och insyn) och man har en superhärlig hörna att läsa eller ha laptopen i knät.
Citera
2013-08-14, 15:41
Medlem
Citat:

'dom'? jag tror aldrig att någon har bott där (byggår 2012) utan att det är ett byggföretag som har byggt det för att sälja det på spekulation.
Citera
2013-08-14, 16:04
Medlem
Butterss avatar
Citat:

Dessutom med högst tillfällig sjöutsikt. Finns en ännu obebyggd tomt ett snäpp närmare vattnet.
Hatar f ö Pål Ross-hus. Själv är han trevlig dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in