Citat:
Ursprungligen postat av
Orsa
Jag skulle tro att han menar att dödsorsaken kan vara själva transporten. I krigssjukvård har man lärt sig betydelsen av att patienten "stabiliseras" innan man påbörjar transport till sjukhus. Med stabilisering menas att man stoppar blodflöde och tar ner blödningschocken.
Med andra ord är det tänkbart att Ida inte var "kliniskt död" (läkare har fastställt...) när hon bortfördes från lägenheten. Transporten är det som kan få brottsrubricering att svänga över från oaktsamhet (vållande till annans död) till uppsåt (dråp/mord).
Lag (1987:269) om kriterier för bestämmande av människans död
1 § Vid tillämpning av bestämmelser i lag eller annan författning som tillskriver en människas död rättslig betydelse skall gälla att en människa är död när hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort.
2 § Det ankommer på läkare att i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet fastställa att döden har inträtt.
Detta skall ske, om andning och blodcirkulation upphört och stilleståndet varat så lång tid att det med säkerhet kan avgöras att hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort.
[Min fetstil]
När polisen säger "bragts om livet" men utan fastställd dödsorsak så innebär det att hon dödats av någon.
Men dom vet inte om det är ett knivhugg, krosskada, strypning osv ännu.
Men att hon dödats och inte självdött är fastställt.
Jag tror det hände vid ytterdörren, in i hissen där hon blöder rejält, vidare in i lägenheten där hon förblöder helt.
Därav lite blod vid porten, mer blod i hiss och utanför dörren, mycket blod i lägenheten.