2013-08-14, 13:10
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Tror DU verkligen att du är den första som påstår att koranen är en bluff? Har du läst hela koranen? Har du förstått koranens och dess budskap.. Jag är 200 % säker på att du inte har gjort det. Du är en feg människa som är rädd för sanningen..

[2:23] Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning.

[10:38] Och ändå säger de: "[Muhammad] har författat den." Säg: "Lägg då fram en med denna jämförbar sura och kalla [till er hjälp] dem som ni kan [kalla], andra än Gud, [för att intyga att] ni talar sanning."

Jaha, men då är det ju klart, koranen är 100% sann.

...Eller vad försökte du få fram?
Citera
2013-08-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jaha, men då är det ju klart, koranen är 100% sann.

...Eller vad försökte du få fram?

Nja jag tror nog du slog huvudet på den berömda spiken, cirkelarumentation när den är som tydligast. Koranen är sann efter som koranen säger att koranen är sann.....
Citera
2013-08-14, 13:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Om du slutar tänka "osynlig snubbe bland molnen med långt vitt skägg" och istället försöker använda din hjärna till att tänka med (och det var inget ironiskt eller sarkastiskt). Det är i tanken du kan förstå att handlingar/processer inte kan starta av sig självt.
Hur vet du vad jag tänker?
Ingen handling eller process kan starta av sig självt säger du. Detta under kausaliteten i den form av existens vi finns i och kan förstå genom handling och konsekvens som kanske inte ens var gällande tills efter Big Bang. Ingen handling eller process kan starta av sig självt, utom en intelligent entitet som antingen kom till av sig själv eller är "evig" eller "utanför tiden" på sätt som så vitt vi vet enbart existerar i teisters fantasier. Det finns inget belägg för det.

Citat:
Det är snarare vetenskapen/ateisterna som ska bevisa att nånting kan starta av sig själv, men det har de inte lyckats med eftersom den ekvationen inte går att lösa. Detta vore magi om nått! att se en verkan utan orsak.
Bara för att du inte kan föreställa dig en situation var en naturlig process eller ett naturligt tillstånd avancerar från mycket enkelt till lite mer komplext (eller kaotiskt) som början på en enorm dominoeffekt, så innebär det inte att man måste postulera magiska entiteter som svar på gåtan.
Vetenskapen jobbar på det. Har du läst eller sett något av Krauss så får du en bra början på den sortens funderingar.

Citat:
Det krävs inte bara en man och en kvinna för att göra ett barn. Det krävs att de sätter igång också, en handling.
Kärnkraftverk kan uppstå genom enbart naturliga fenomen helt utan handling.
Du utgår ifrån din egen högst simplistiska världsbild och extrapolerar antaganden som kräver magi som lösning. Detta är inte logik.
Citera
2013-08-14, 13:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tror DU verkligen att du är den första som påstår att koranen är en bluff? Har du läst hela koranen? Har du förstått koranens och dess budskap.. Jag är 200 % säker på att du inte har gjort det. Du är en feg människa som är rädd för sanningen..

[2:23] Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning.

[10:38] Och ändå säger de: "[Muhammad] har författat den." Säg: "Lägg då fram en med denna jämförbar sura och kalla [till er hjälp] dem som ni kan [kalla], andra än Gud, [för att intyga att] ni talar sanning."

Hur kommer det sig då att ingen korandiggare kan lägga fram något som indikerar att koranen är mer än bara en antik bok av och för ökenrövare?
Citera
2013-08-14, 13:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Intressant att koranen i sig innehåller en omvändning av bevisbördan. Kanske finns det alltså fog för alla oärliga debatt-tekniker som manifesterar sig på forumet, eftersom även gud själv tydligen sysslar med argumentationsfel.

Vad sägs om att istället de som kommer med det anmärkningsvärda påståendet att "gud skriver böcker" på något sätt försöker leda saken i bevis?
Citera
2013-08-14, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror DU verkligen att du är den första som påstår att koranen är en bluff?

Givetvis inte. Det måste ha funnits tusentals andra som har insett detta.

Citat:
Har du läst hela koranen?

Hittills har forumets muslim-mission varit ett avskräckande exemplet från att bli motiverat till ett sånt tidspillo.

Citat:
Har du förstått koranens och dess budskap..

Lika bra som du ... men med en annan konklusion.

Citat:
Jag är 200 % säker på att du inte har gjort det.

Utmanar du min 'förståelses-kompetens' jämförd med din egen? Och med vad som underlag och metodologi?

Citat:
Du är en feg människa som är rädd för sanningen..

Det samma sägar galningerna från dom flesta andra religioner. Varför skulle du vara bättre än dina konkurrenter?

Citat:

Du glömmar att koranen redan ÄR rationellt motbevisat.
Citera
2013-08-14, 13:48
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
1. Kan du nämna några exempel? Så som jag ser det finns det skillnader mellan sättet på vilket Gud beskrivs i Bibeln jämfört med Koranen, men det finns också en hel del likheter. Bibelns Gud är inte så kärleksfull som du beskriver, inte mot dem som dyrkar saker vid sidan av Gud. Koranen beskriver Gud på samma sätt, det finns ingen kärlek mot dem som dyrkar saker vid sidan av Gud. Ett klart exempel är att dem som begår idoldyrkan ska enligt lag avrättas enligt Gamla Testamentet och brutaliteten som israeliterna begick under Joshuas erövring av Palestina är också ett exempel.

2. Intressant det med Jesus. Vi muslimer som läst Bibeln noterar ofta att begreppet son nämns ofta men inte bokstavligt utan metaforiskt. Exempelvis nämns Adam som Guds son fastän han skapades av Gud och dem som håller freden får beteckningen Guds söner.

Får jag fråga vilken religiös kristen grupp du tillhör? Både katolikerna, ortodoxerna och protestanterna har annan åsikt här.

3. Vad gäller Gehenna är det intressant att notera att ett av Koranens beskrivningar av Helvetet är just Jahannam. Jag har svårt att tänka mig att ordet Gehenna ska symbolisera annat än Helvetet, däremot kan man erkänna att Bibeln inte nämner Helvetet ofta, på några ställen men kan knappast jämförs med den enorma detaljen i Koranen.

1. Skillnader finns men likheterna är påtagliga. Jag har läst för lite i Koranen för att riktigt kunna argumentera. Jag hade hoppats att vi tillsammans skulle finna fler likheter. Bibelns Gud som omnämns i GT är ju en grym och despotisk Gud inte minst i de kontakter han har med sitt utvalda egendomsfolk. Här besannas verkligen tesen om att allt har sitt pris.

2. Det här med Guds son och treenigheten är sannerligen inte någon lättsmält teori. Det var naturligtvis svårt för människor att ta åt sig detta och frågan är hur detta egentligen blev en av kristendomens grundpelare. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att allt har sin grund i ett missförstånd. När man började prata om Fadern, Sonen och den Helige Ande blev det helt enkelt lite för komplicerat. Att Gud existerar i tre olika skepnader varav den endast den ena är synlig för människor. 1+1+1=1 är ingen lättsåld teori. Gud Fader är chefen och den Helige ande har hand om Logistiken och representanten på jorden heter Jesus. Egentligen spelar det inte så stor roll om man har en okritisk tro (barnatro). Du frågar vilken kristen trosinriktning jag bekänner mig till. När det blir tal om att besöka kyrkan så går jag i likhet med de flesta kristna i Sverige till en protestantisk kyrka. Du kanske inte förstår hur jag som tvivlar på treenigheten kan gå till en protestantisk kyrka. Visst kan det kännas konstig när trosbekännelsen skall läsas under en gudstjänst men det går att leva med.

3. Gehenna nämns 12 gånger i Nya Testamentet. Hela tiden när Jesus talar så handlar det om den gamla soptippen söder om Jerusalem. Namnet kommer från är den latinska formen av det hebreiska ge'Hinnom, som betyder Hinnoms dal (eller egentligen "Hinnoms sons dal"). Ravindalen som löper i öst-västlig riktning kallas idag Wadi er-Rababeh.
Citera
2013-08-14, 13:50
Medlem
Till LittleRedCap
Jag är kristen, och för dig som inte är kristen tänker jag inte be om ursäkt för det jag tror på. Att läsa gud den vises ord och hans vilja har skänkt mig stor glädje, det kanske låter konstigt för dig, du som säkert inte ens kan föreställa dig hur det känns att hålla i en bok som man sannerligen vet är ifrån gud, tänk att kunna läsa guds ord och se hur han tänker och sen lära sig av det, det låter säkert radikalt och barbariskt i dina öron, och det förstår jag eftersom att vi lever i ett land där man fnyser åt kristna och där en majoritet av "kristna" gör som du, klipper och klistrar tills man fått en gud man tycker är bra. Sanningen är att gud finns, bibeln är felfri och skrevs av gud genom sina skapelser, de som inte tror detta kommer att brinna i det mycket riktiga helvetet i all evighet.

Jag har förtydligat mina bibel eniga argument här.
frågorna:
1 Homosexuella och dess möjliggörare hatas av gud

2 Homosexuella och dess möjliggörare kommer säkerligen skickas till helvetet

3 Homosexuella och dess möjliggörare kommer att straffas här på jorden

1
Första Moseboken 19:1-13. Gud förstörda Sodom och Gomorra p.ga deras synder, däribland homosexualitet.
Det här argumentet håller fortfarande, gud förstörde sodom och Gommorra för att de bland annat var homosexuella, sen att du lägger till en massa onödiga ord spelar ingen roll, det stödjer fortfarande att gud ogillar homosexuella.

tredje Moseboken 20:13. gud säger att homosexuella ska dödas.
Du skriver att De bibelställe jag hänvisar till tillhör de så kallade helighetslagarna, och det är sant, men faktum kvarstår att han en gång ville att de skulle dödas, och det stödjer ändå att gud ogillar homosexuella.

2
Första Korinthierbrevet 6:9-11[/b]. Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män. Det blir inte mycket tydligare än så. problemet är att du inte tror på det som står i bibeln.

Romarboken 1:18-32 säger att möjliggörare kommer till helvetet

3
Romarbrevet 1:18. romarbrevet 12:19. amos 3:6. Gud straffar oss kollektivt dagligen med katastrofer, massakrar, sjukdomar och annat eftersom att vi syndar och tillåter synd.

Jag svarar alltså på alla dina frågor, ditt problem är att du inte tror på det som står i bibeln, men jag förstår inte varför du drar in det här, eftersom att vi pratar om just bibeln. Jag tycker att du borde tänka på det här bibel stycket

Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’
Matt 7:21-23

Det sorgliga är att du inte ens tror på guds ord.
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-08-14 kl. 13:59.
Citera
2013-08-14, 14:03
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Det sorgliga är att du inte ens tror på guds ord.
Nej, det sorgliga är att du inte känner Gud! Bibeln är ingen bra karta för att finna honom. Bara arrogans och hat får man ut av det vilket du just ger exempel på. Inte befrielse och lycka. Jag är ledsen att du är så vilse att vi inte kan rädda dig där i demonernas land. Är du vis förstår du precis vad jag just gjorde.
Senast redigerad av Golachab 2013-08-14 kl. 14:07.
Citera
2013-08-14, 14:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är kristen, och för dig som inte är kristen tänker jag inte be om ursäkt för det jag tror på.

Du borde faktisk skämmas för den arrogans, självrättfärdighet och självgodhet du manifesterar i din "jag är sann kristen"-exklusivitet.

Som frånsett bristen på argument ... förutom den traditionella quotemining .... verkar vara nära 100% osannolikt med tanke på din psykotiska fixering vid GT-grymheterna.
Citera
2013-08-14, 14:32
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Det finns bara en sann gud,
Ja. Förutsatt att det ens finns en Gud.
Citat:
det är den kristna guden som beskrivs i bibeln,
Bibeln beskriver ett gäng stamgudar som med tidens lopp blir EN, för ett stamfolk. Etnocentrisk envåldshärskare i tidig historia.
Citat:
det finns bara en fullkomligt sann kyrka, det är den katolska.
Nej, haha. Vore RKK fullkomlig hade vi inte massmord och pedofilhistorier på agendan ständigt. Man blir som man lär. Eliten är demonisk.

Jag vill för övrigt påpeka att jag har viss respekt till RKK, och kan hålla med i mycket av vad som sägs, även i det inlägg jag citerar. Det är den självklara arrogansen jag inte håller med om eller kan se som Jesuslik, vilket torde vara hela kärnan i religionen. Enligt Hans egna ord.
Senast redigerad av Golachab 2013-08-14 kl. 14:35.
Citera
2013-08-14, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns bara en sann gud, det är den kristna guden som beskrivs i bibeln,

Bevis, tack.

Citat:
det finns bara en fullkomligt sann kyrka, det är den katolska.

Och bevis för denna intern-kristna elitism du manifesterar, tack.

(Iövrigt misstänkar jag, att inte månge katoliker skulle vara förtjuste vid tanken om att du skulle vara katolicismens ideologiska spjutspets. Du påminnar för mycket om den pinsama inkvisitions-fadäsen som RKK försökar växa ifrån).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in