2013-08-14, 13:00
Medlem
Ny artikel idag GT

http://m.expressen.se/gt/misstankte-mordaren-poserar-med-vapen/
Citera
2013-08-14, 13:03
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Privat blir det knappast. Han kanske får mellanlanda i Köpenhamn. Det kommer plan 15:00 och 18:05 tilll Landvetter.

Mor min nämnde 15.00 på Landvetter, igår. Hoppas han kommer med ett cargo, nätad mot väggen.
Citera
2013-08-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee
En säker källa berätta att han gick in där och la flera buketter,ganska många och tände ljus men inte precis där hon låg utan en bit bort, klart han inte vill förstöra bevis...men en far som ännu inte fått samtalet från polisen att hans dotter verkligen blivit mördad och låg där. uktansvärt dåligt av polisen!!

Tveklöst brist på respekt för sin förlorade dotter och rättsväsendet. Än är ingen GM dömd och utredningen pågår. Det finns inga ursäkter till övertramp även om man kan TYCKA att det finns ett försvar för handlingen.

För att få en förstående bild av varför polisen skulle kunna ha gjort ett dåligt arbete, har fadern en öppen kommunikationslinje som är känd och möjlig att kontakta eller måste det gå via anhöriga?

Fundering: Även om fadern är anhörig, hur tolkar lagen det som anhörig i detta fall, lagtexterna brukar inte vara konsekventa. Gör den skillnad på om fadern varit vårdnadshavare eller inte innan?
Citera
2013-08-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag håller med, det får inte försvinna. Vi är väl tillräckligt många på FB för att kunna väcka opinion. Uppenbarligen följer media denna tråd.

Media kan ju rapportera om övergivna djur så då kan de definitivt rapportera om detta.

Inväntar med spänning på vilken mediautgivare som blir först att visa mänsklighet!
Citera
2013-08-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag skulle tro att han menar att dödsorsaken kan vara själva transporten. I krigssjukvård har man lärt sig betydelsen av att patienten "stabiliseras" innan man påbörjar transport till sjukhus. Med stabilisering menas att man stoppar blodflöde och tar ner blödningschocken.

Med andra ord är det tänkbart att Ida inte var "kliniskt död" (läkare har fastställt...) när hon bortfördes från lägenheten. Transporten är det som kan få brottsrubricering att svänga över från oaktsamhet (vållande till annans död) till uppsåt (dråp/mord).

Lag (1987:269) om kriterier för bestämmande av människans död

1 § Vid tillämpning av bestämmelser i lag eller annan författning som tillskriver en människas död rättslig betydelse skall gälla att en människa är död när hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort.

2 § Det ankommer på läkare att i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet fastställa att döden har inträtt.

Detta skall ske, om andning och blodcirkulation upphört och stilleståndet varat så lång tid att det med säkerhet kan avgöras att hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort.

[Min fetstil]
När polisen säger "bragts om livet" men utan fastställd dödsorsak så innebär det att hon dödats av någon.
Men dom vet inte om det är ett knivhugg, krosskada, strypning osv ännu.
Men att hon dödats och inte självdött är fastställt.

Jag tror det hände vid ytterdörren, in i hissen där hon blöder rejält, vidare in i lägenheten där hon förblöder helt.
Därav lite blod vid porten, mer blod i hiss och utanför dörren, mycket blod i lägenheten.
Citera
2013-08-14, 13:18
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nej, advokaten behövde inte lyfta ett finger i MJ-fallet.

Exakt ev behövde han bara läsa vissa skribenters eminenta analyser på Flashback. , Ingen nämnd ingen glömd,

/M

Kommer AJ att förhöras idag med tanke på allt nytt lr eller blir det först imorgon?
Citera
2013-08-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Hur fan kan det ta så långt tid 10 dagar att polisen från Polen kör han ut till Sverige jag tror mer att svenska polisen har skitit på sig igen , svensk polis kunde ha åkt ner och hämta han efter 1a dagen han anmält sig till svenska ambassaden i Polen . Snacka om polis effektivt 8 timmars effektivt arbete.
hur insatt är du i polisens arbete? kan ju vart så att den svenska polisen vill haft han kvar där ett tag. så de kunnat få mer på benen vilket de nu fått efter att hittat BO. sen är det ju detta med byråkrati är ju inte bara å bara . men skitsam bara han får sitt straff..
Citera
2013-08-14, 13:24
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Mor min nämnde 15.00 på Landvetter, igår. Hoppas han kommer med ett cargo, nätad mot väggen.

Haha, nätad mot väggen.

Nu ska det bli spännande att se vad som händer, när de små "missförstånden" ska utredas. Är nyfiken på om det kommer att visas ångerkänslor vid överbevisning eller om de uteblir.

Vad jag förstått när det gäller personer typ AJ så skulle de säkert kunna spela teater och visa ångerkänslor om det på något sätt skulle kunna gynna dem själva. Jämför M*ts A*m och hans konstiga låtsasgråt utan tårar inför en kvinnlig polis.
Senast redigerad av Cocinella 2013-08-14 kl. 13:26. Anledning: Skriver som en kratta på paddan, tacka vet jag riktiga tangentbord!(
Citera
2013-08-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Men OM den misstänkte har inkomst så får han själv stå för fiolerna eller?
Vet någon hur mycket AJ hade för inkomst de senaste åren eller hur man ta fram det?
Citera
2013-08-14, 13:27
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Nog inte mycket att spana efter, han plockas nog snabbt och diskret av planet och direkt in i en blå van direkt på plattan. Han lär ju inte vänta på bagaget och gå ut vanliga vägen och kika efter skylten "AJ - Välkommen hem!"
Nä... Men jag tänkte att han kanske hade blåtiror eller liknande från vistelsen i Polen.
Citera
2013-08-14, 13:31
Medlem
bokfodrals avatar

Instämmer med dig!

Jag har för dålig kunskap vad gäller minnen hos så här små barn, hur det han ev. sett eller hört, påverkar. Jag har ingen aning och kan bara hoppas att han sov och inte var med om alltför mycket men på dessa 12 timmar måste han varit vaken också och jag hoppas han var kvar i sin spjälsäng och inte klampade runt i lägenheten
Citera
2013-08-14, 13:31
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73
När polisen säger "bragts om livet" men utan fastställd dödsorsak så innebär det att hon dödats av någon.
Men dom vet inte om det är ett knivhugg, krosskada, strypning osv ännu.
Men att hon dödats och inte självdött är fastställt.

Jo men för att fastställa brottsrubricering måste man vara noggrann. Visst har gärningsmannen våldfört sig på Ida (underliggande dödsorsak) men dödsorsaken kan vara lite mer komplicerad och det är därför transporten är viktig (bidragande dödsorsak).

Dödsorsak är alla de skador som antingen medförde (komplikation) eller bidrog till dödsfallet (bidragande dödsorsak) och de omständigheter vid våldshandlingen som framkallade sådan skada (underliggande dödsorsak).
[Socialstyrelsen använder WHOs definition som jag här har kortat ner till att gälla enbart våldshandling]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in