2013-08-14, 09:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Du kan väl inte på allvar mena att Hans Holmér skulle vara inblandad?!
Vilket motiv skulle HH ha?
Vad stödjer du denna misstanke på?
Varför skulle just HH stå över alla misstankar? Vad han skulle kunna haft för motiv kan jag möjligen spekulera kring. Vad som får mig att misstänka honom är hans agerande från allra första början fram till att han fråntogs utredningen. Hur han vilseledde allmänheten att de var mördaren på spåren samtidigt som de medvetet försökte ljuga ihop ett kurdspår, med mängder av halvsanningar och rykten (de "små pusselbitarna"). Det finns tecken på att detta spår började konstrueras redan innan mordet, bl.a av kollegor till HH.

Om jag skulle gissa, så gissar jag på att Stay-Behind stod bakom och att HH var operativ chef för en operation initierad av CIA.
Senast redigerad av iesho 2013-08-14 kl. 09:28.
Citera
2013-08-14, 10:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns absolut ingenting som utesluter att LOP intet ont anande kom gående mot Dekorima där en lönnmördare hade väntat in dem och som sedan smög sig i kapp och sköt innan de förstått vad som hänt. Och allt tyder på att OP endast träffades av ett skott, varvid han omedelbart föll död till marken.

Hur du kommer fram till slutsatsen att ".. allt tyder på att OP endast träffades av ett skott" ? Allt, eller åtminstone nästan allt, tyder ju på att det inte stämmer. Det kan ju inte vara möjligt att du på fullt allvar har uppfattningen om vad som tilldrog sig på mordplatsen sekunderna innan skotten föll förhåller sig som du uttrycker saken i dina skruvade inlägg, iesho. Du är ett oförbätterligt troll i samma kategori som Grandioso, jag tror inte det finns någon i tråden som är okunnig om det.

Det är ingen tillfällghet att utredningen av mordet på Olof Palme inte kom längre än till Christer Pettersson. Utredningen slutade där, man hade presenterat en gärningsman som man visste att svenska folket skulle nöja sig med, Pettersson uppfyllde högt ställda krav på hur en gärningsman skulle se ut och bete sig. Lämna inte huvudet kvar på kudden när du sätter dig vid datorn och skriver iesho, förstå psykologin bakom valet av Christer Pettersson som Palmemördare.

Det är heller ingen tillfällighet att omtag med förhör av vittnen som bland annat LGWP har föreslagit aldrig kommer att ske. Ett sådant omtag av vittnen som fortfarande är i livet och möjliga att höra skulle även omfatta nya förhör med Lisbet Palme. Men ingen spaningsledare har mandat att förhöra Lisbet Palme igen. Hon har sagt sitt, dvs uppgivit felaktiga omständigheter, och därmed anser hon att saken är utagerad för hennes del, hon vill inte bli besvärad av frågor om mordet på maken igen. Lisbet Palme är lådan med pusselbitarna som skulle lösa Palmemordet, det är jag fullständigt övertygad om. Men som sagt, ingen spaningsledare får grönt ljus att ta in Lisbet Palme till förhör. Hon är fridlyst.

Men för att hålla den misstänksamma delen av landets befolkning något lugnad och i from förhoppning om en slutlig lösning av MOP kanske är möjlig utses kontinuerligt nya PU-grupper och nya spaningsledare, och vän av ordning undrar naturligtvis av vilken anledning. Varför ska Sveriges skattebetalare finansiera denna lekstuga med sina surt förvärvade slantar ?
Citera
2013-08-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Ja, i det första förhöret med Anders Delsborn som hölls en timme efter mordet kan man läsa: ...i samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser Delsborn tre personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan...
Man bör också ta med i helhetsbilden att AD redan dagen efter i en intervju säger:
"Jag observerar på vänster kant att tre personer står. Om de sedan pratar eller vad de gör det uppfattar jag inte.
Citera
2013-08-14, 11:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Varför skulle just HH stå över alla misstankar? Vad han skulle kunna haft för motiv kan jag möjligen spekulera kring. Vad som får mig att misstänka honom är hans agerande från allra första början fram till att han fråntogs utredningen. Hur han vilseledde allmänheten att de var mördaren på spåren samtidigt som de medvetet försökte ljuga ihop ett kurdspår, med mängder av halvsanningar och rykten (de "små pusselbitarna"). Det finns tecken på att detta spår började konstrueras redan innan mordet, bl.a av kollegor till HH.

Om jag skulle gissa, så gissar jag på att Stay-Behind stod bakom och att HH var operativ chef för en operation initierad av CIA.
Vad han har gjort, och det på ett mästerligt sätt, är att styra bort PU från sådant som kan skada Sverige och regeringen. Bl.a genom att på ett Boboaktigt sätt helt sätta alla viktiga vittnen ur spel.
Om han är inblandad i själva MOP är svårt att direkt avgöra.
Citera
2013-08-14, 11:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Man bör också ta med i helhetsbilden att AD redan dagen efter i en intervju säger:
"Jag observerar på vänster kant att tre personer står. Om de sedan pratar eller vad de gör det uppfattar jag inte.
Det är riktigt, men det visar också vad som INTE hände. Nämligen den officiella versionen om en GM som smyger omärkt på bakifrån. Den är ett påhitt för att leda åt fel håll.
Citera
2013-08-14, 11:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja, men det har också hävdats att de erbjöd LOP skjuts senare.

Olof vägrade hemskjuts och Rosengren blev hotfull, menar du ? Hotfull var omdömet hos två kvinnor som beskrev situationen.
Citera
2013-08-14, 12:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vi får kanske höra lite mer om den där kvällen när Rosengrens memoarer släpps
för nu ska det nämligen skrivas såna i samarbete med en viss Johan Hakelius.

– Han var en av de sista som pratade med Olof Palme innan han sköts. Han jobbar för Stenbeck. Han har jobbat för Göran Persson. Det finns i stort sett inte en person som har format Sverige som han inte haft en relation till på ett eller annat sätt. Det gör att det finns alla möjligheter att hitta någonting av intresse att berätta, säger Hakelius.

Johan Hakelius skriver boken men båda två understryker att det är Björn Rosengrens berättelse. Det finns ingen deadline utan ”den är klar när den är klar” och det beräknas vara om drygt ett år.

http://bloggar.aftonbladet.se/politikerkollen/2013/08/han-ska-skriva-bjorn-rosengrens-memoarer/

Rosengren är väl socialdemokrat ? En försiktig gissning är att Björn Rosengren i sin memoarbok inte kommer att recensera eller ens beröra Lisbet Palmes utsagor och vittnesmål ..
Citera
2013-08-14, 12:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vad han har gjort, och det på ett mästerligt sätt, är att styra bort PU från sådant som kan skada Sverige och regeringen. Bl.a genom att på ett Boboaktigt sätt helt sätta alla viktiga vittnen ur spel.
Om han är inblandad i själva MOP är svårt att direkt avgöra.
För mig var HH den förste att uppträda på ett misstänkt sätt. Genom hans agerande förstod jag att det var en stor konspiration och att han deltog i den.

Om det finns någon sanning i hans chaufförs berättelse om vad HH gjorde under mordnatten, så var det vågat av HH att ta över och från första dagen sabotera utredningen. Han måste i så fall känt sig MYCKET säker i sadeln.

Att han från första dagen skulle ha använt kurderna för att styra bort från något han inte hade kännedom om verkar rätt otroligt. Min gissning är att han sedan en lång tid tillbaka visste om komplotten mot OP och att han själv var delaktig i den.
Citera
2013-08-14, 12:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu ska jag vara riktigt petig, vi kan börja med att fråga skulle han blivit skjuten eller mördad på något annat vis för att landsförrädarteorin ska stämma. Och punkt 2 om du vet att han blivit skjuten med två skott så bör du således ha varit på mordplatsen när det hände , om inte så gissar,antar du detta , eller hur.

Landsförrädarteorin stämmer inte oavsett antalet kulor som träffade Olof Palme och oavsett var han träffades först. Landsförrädarteoretikerna är desinformatörer och vilseledare av samma skrot och korn som iesho och Grandioso, den grundläggande skillnaden från t ex Grandiosos CP-spår är att landsförrädarspåret är ambitiöst underbyggt, utbroderat med namngivna personer och diverse internationella omständigheter i syfte att förstärka trovärdigheten. "Spåret", misstanke om Olof Palme som landsförrädare, är ett tankeexperiment tänkt att gestalta hur MOP skulle kunna se ut, rent teoretiskt, men det har ingenting med verklighetens Palmemord att göra.
Citera
2013-08-14, 13:37
Medlem
Citat:
För mig var HH den förste att uppträda på ett misstänkt sätt. Genom hans agerande förstod jag att det var en stor konspiration och att han deltog i den.

Om det finns någon sanning i hans chaufförs berättelse om vad HH gjorde under mordnatten, så var det vågat av HH att ta över och från första dagen sabotera utredningen. Han måste i så fall känt sig MYCKET säker i sadeln.

Att han från första dagen skulle ha använt kurderna för att styra bort från något han inte hade kännedom om verkar rätt otroligt. Min gissning är att han sedan en lång tid tillbaka visste om komplotten mot OP och att han själv var delaktig i den.

Hans holmer är riktigt skum, skulle inte förvåna mig ett dugg om han var inblandad på något vis. Ärligt talat är det mycket som faktiskt pekar på det!
Citera
2013-08-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Landsförrädarteorin stämmer inte oavsett antalet kulor som träffade Olof Palme och oavsett var han träffades först. Landsförrädarteoretikerna är desinformatörer och vilseledare av samma skrot och korn som iesho och Grandioso, den grundläggande skillnaden från t ex Grandiosos CP-spår är att landsförrädarspåret är ambitiöst underbyggt, utbroderat med namngivna personer och diverse internationella omständigheter i syfte att förstärka trovärdigheten. "Spåret", misstanke om Olof Palme som landsförrädare, är ett tankeexperiment tänkt att gestalta hur MOP skulle kunna se ut, rent teoretiskt, men det har ingenting med verklighetens Palmemord att göra.

Din teori ekonomiskt-politiskt behöver ju inte stå i ett motsatsförhållande till landsförrädarspåret, det kan ju vara politiker ,företagare som såg Palme som ett stort problem, då kan ju dessa personer tyckt att han var en landsförrädare.
Det hela beror också på hur stor konspirationen är, om det är en konspiration.
Det fanns ju tydligen både poliser och militärer, som inte hade något emot Palmes snabba sorti.
Citera
2013-08-14, 15:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Din teori ekonomiskt-politiskt behöver ju inte stå i ett motsatsförhållande till landsförrädarspåret, det kan ju vara politiker ,företagare som såg Palme som ett stort problem, då kan ju dessa personer tyckt att han var en landsförrädare.
Det hela beror också på hur stor konspirationen är, om det är en konspiration.
Det fanns ju tydligen både poliser och militärer, som inte hade något emot Palmes snabba sorti.

Landsförrädarspåret som det beskrivs är ett påhittat säkerhetpolitiskt spår, inte ett ek/politiskt med detta som grundmotiv att mörda Olof Palme vilket jag är övertygad om att det här handlar om. Dessutom är ett spår som inte innehåller sosseinblandning inte trovärdigt och det gör inte landsförrädarteorin. Landsförrädarspåret och landsförräderi som mordmotiv är ett tankeexperiment, och varje inlägg på detta tema borde egentligen ske under rubriken: What if ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-14 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in