2013-08-14, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tengill
Hela denna diskussion känns ju som att den skulle vara ganska lätt att lösa om någon jurist bara postade lite detaljerat hur det ligger till.

Jag är 27 år gammal kille.

Jag har sagt nej till sex, men efter lite tafsande, smekande och kyssande har jag sedan gått med på det.
Både med sambos och fylleragg.
Jag har också befunnit mig i ombytta roller.
Varken jag eller tjejerna i fråga har klagat varken under sexet, efter sexet eller långt i efterhand.

Tycker ni seriöst att jag borde gå och anmäla 5+ tjejer för våldtäkt samt mig själv?

Ja - i fall att din och kvinnornas konversationer i mån liknar den TS hade tycker jag definitivt du ska göra det.

Nej - Är du tvär snarare än osäker tycker jag inte du ska anmäla det.
Senast redigerad av Sommarmannen 2013-08-14 kl. 05:52. Anledning: bytte hennesernas mot kvinnornas
Citera
2013-08-14, 05:56
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Det som kan tolkas är om inga ord används, då krävs någon form av motstånd och att det är tillräckligt tydligt för att uppfattas som nej. Ordet Nej är dock inte öppet för tolkningar och skall vara nog. En dom som hävdar att det inte räcker att säga nej blir ju per automatik överklagad då HD sagt att det räcker.

Tingsrätter kan man aldrig vara säker på hur de dömer dock då många nämndemän är rejäla klåpare med rätt kraftiga brister när det kommer till juridiskt kunnande. Men så går det ju när man har politiskt tillsatta nämndemän. Känns dock bättre än ett jurysystem, där kan man snacka konstiga och irrationella domar.

Du menar alltså att om tjejen säger "nej" för att sedan ångra sig och säga "ja", så är det fortfarande våldtäkt för att mannen då uppenbarligen har tvingat till sig det senare "ja":et med någon form av maktutövande...?
Citera
2013-08-14, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pader piggelin
Varför svarar du på ditt eget inlägg?
Då han ville ha någon som svarade som han ville och han glömde logga in på sitt andra FB konto.
Citera
2013-08-14, 06:32
Medlem
SkepticalHippos avatar
Svar på TS fråga, har endast läst första sidan:

Det är en svår situation att bedöma. Vissa spelar nog ett spel men andra kanske verkligen inte vill. När jag var mindre erfaren så hände ungefär samma situation vid några tillfällen men då försökte jag artigt slippa för att det inte kändes rätt.

Jag insåg själv att jag varit för "snäll" med mitt avvisande och mådde dåligt över det men gjorde självklart ingen anmälan. På den tiden räckte inte ens ett nej så det var inte ens att tänka på att det skulle klassas som motstånd bara för att jag sagt nej men inte gjort FYSISKT motstånd.

Försökte visa god min medan killen var i närheten men hade sedan jävligt mycket ånger och ångest en lång tid.
Jag tror nästan alla tjejer varit med om detta och tänkt att det är lika bra att få det överstökat så att man kan sticka, i alla fall alla tjejer som någon gång haft taskigt självförtroende och dålig självkänsla. Flera kompisar har nämnt liknande episoder.

Tycker i alla fall att du ska vara försiktig med att övertala folk till sex. Om du drar dig undan vid ett nej så kommer tjejen komma till dig om hon verkligen vill. Om hon inte gör det så är det en tjej med dåligt självförtroende som vågar säga nej men inte vill "överdramatisera" och börja göra kroppsligt motstånd.

Tänk också på att bara för att något känns bra fysiskt (man blir våt, det känns skönt) så kan man faktiskt vara äcklad av situationen eller helt enkelt inte vilja ha sex med just den personen men kroppen gör det den är designad till att göra ändå.

Många personer, i alla fall jag, har lätt för att skuldbelägga sig själva så jag spelade med lite lamt för att det inte skulle "bli pinsamt" eller "jobbigt" för killen och för att inte "verka pryd/ynklig". Usch, skäms än idag över min oförmåga att stå upp för mig själv trots att det är nästan 10 år sedan dessa episoder inträffade.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2013-08-14 kl. 07:16.
Citera
2013-08-14, 06:57
Medlem
SkepticalHippos avatar
...och här är lite länkar om lagen som jag googlade fram. Postar nytt inlägg för att undvika megawall of text.

1. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K6
Lagen kapitel 6 tar upp sexualbrott. Enligt den ordagranna definitionen så är din situation troligen inte våldtäkt, det beror på hur man tolkar beroendeställning och att tjejen gör det av rädsla.

Min tolkning är att det, beroende på hur tjejen upplevt händelsen, enligt lagen kan röra sig om våldtäkt (ej grov), sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande eller ingenting.

2. http://dinarattigheter.se/vad-sager-lagen/vad-ar-sexuella-overgrepp/mer-om-valdtakt/
I andra stycket nämns att det inte är okej att tvinga sig till sex genom tjat. Senare nämns även att ett nej är ett nej.

3. http://m.umo.se/Vald--krankningar/Sexuella-overgrepp/Valdtakt/
En till sida som granskar lagen. Här skrivs att våldtäkt kan ses som allt EFTER ett nej och i vissa fall allt INNAN ett ja.

Faktum kvarstår oavsett att konversationen du beskriver känns alldeles för påträngande och den får mig att känna ett visst obehag.
Citera
2013-08-14, 08:12
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Du menar alltså att om tjejen säger "nej" för att sedan ångra sig och säga "ja", så är det fortfarande våldtäkt för att mannen då uppenbarligen har tvingat till sig det senare "ja":et med någon form av maktutövande...?

Nej, precis som en person har rätt att ångra sig från ja till nej så kan man så klart gå från nej till ja också.

Säg att du sitter i soffan och myser lite med en tjej men hon säger nej för att det går för fort. Ni fortsätter ändå mysa lite med lite hångel och så och lite senare är hon ok med sex. Det är helt ok.
Det handlar om vad som händer mellan det att tjejen går från det nejet till att säga ja, och framförallt att hon säger ja.
Att sluta säga nej är inte samma sak som att säga ja, i TS exempel så säger tjejen nej 7gånger och aldrig ja samt att han fortsätter eskalera akten trots upprepade nej.

Vi har ingen samtyckeslag i Sverige så man behöver inte få ett ja, däremot om tjejen sagt nej så är det jäkligt viktigt att se till att hon verkligen ångrat sig och verkligen vill innan man har sex.
Citera
2013-08-14, 08:13
Medlem
Tycker ordet våldtäkt är lite grovt uttryckt till händelsen, men kort sagt var din handling helt fel i situationen! Du borde skämmas faktiskt.
Citera
2013-08-14, 08:30
Medlem
Jag tror inte detta skulle räknas som våldtäkt rättsligt eftersom du inte använt din kroppstyngd för att pressa ner personen. Du har inte heller använt hot eller pressat isär benen. Jag tolkar lagen som att något sånt måste till om personen är över 15. Hon talar och är inte utslagen.

Juridiskt sett är det okej men det verkar vara väldigt tråkigt och meningslöst sex. Om det är menat som förförelse måste det vara mycket mer finess för att ha ett värde.
Citera
2013-08-14, 08:33
Medlem
Det ringer ingen klocka när hon flera gånger sa ord som "Nej" och "Sluta"? Hur kan det ens vara någon tvekan om att det är våldtäkt/sexuellt ofredande?
Citera
2013-08-14, 09:51
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellybump
Vilket visar på att ni inte är tillräckligt pålästa om Last Minute Resistance (LMR). Ett nej är alltid ett nej, även om man är helt säker på att betyder "Inte ännu". I Spelet så använder man sig av withdrawal, dvs att man går tillbaka till ett nolläge vilket resulterar i att en kvinna gärna vill återuppta kontakten självmant. Man ska aldrig forcera. Läs Neil Strauss - "lär dig spelet på 30 dagar" - eller vad boken heter så går han tydligt igenom detta. Det finns även ett antal radiointerjuver där han pratar om bland annat detta.

Dessutom spelar era felaktiga tolkningar av LMR ingen roll för lagen är ganska tydlig: Nej är nej.

-"Men jag vad helt säker på att hon menade 'Ja'..."
Prova den i rätten

Allt beror ju självklart på HUR man säger nej. Sedan menar jag självklart inte att man ska våldta kvinnan utan att man kan fortsätta men inte trycka ner henne mot marken med strypgrepp och knulla skiten ur henne! Sedan om det fungerar i rätten är en helt annan sak...
Citera
2013-08-14, 10:18
Medlem
Förstår TS situation exakt.

En del tjejer gillar att "teasa" om varje gång en tjej nämner ordet nej, och man då slutar och vänder sig om hade hon sagt Men vafan gör du?

Antingen har alla i tråden som säger våldtäkt aldrig varit med en tjej (som inte är en hora som ligger med allt och alla) För en "pryd" tjej kommer hålla på att tveka in i det sista. Så länge man inte tvingar henne att vara där eller håller kvar henne mot hennes vilja. Säger hon nej lite tyst och du fortsätter inte våldtäkt, Säger hon nej reser sig upp och vill gå men du tvingar nere henne och gör det ändå är våldtäkt
Citera
2013-08-14, 11:46
Medlem
Septiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crooda
Förstår TS situation exakt.

En del tjejer gillar att "teasa" om varje gång en tjej nämner ordet nej, och man då slutar och vänder sig om hade hon sagt Men vafan gör du?

Antingen har alla i tråden som säger våldtäkt aldrig varit med en tjej (som inte är en hora som ligger med allt och alla) För en "pryd" tjej kommer hålla på att tveka in i det sista. Så länge man inte tvingar henne att vara där eller håller kvar henne mot hennes vilja. Säger hon nej lite tyst och du fortsätter inte våldtäkt, Säger hon nej reser sig upp och vill gå men du tvingar nere henne och gör det ändå är våldtäkt

Håller helt med om detta! Beror helt och hållet på situationen och jag säger det återigen: Lagen kan inte ta hänsyn till all kroppslig kommunikation utan måste ha något enklare att gå på, så därför är ett nej alltid ett nej i juridiken, men i verkligheten vet vi alla att det inte riktigt går till på det sättet.

Säg såhär: Om en kille närmar sig en tjej och hon säger nej, hur lång tid måste det då gå innan det är "OK" för killen att försöka igen?

Eller om tjejen just knäppt upp sin blus framför dig och helt plötsligt säger nej när killen tror det är fritt fram, då tror jag nog att de flesta killar skulle kräva en förklaring och inte bara säga "OK men då väntar vi".

Och ytterligare nått att tänka på: Vad händer om en kille säger nej och en tjej fortsätter med att kyssas och försöka få av killens kläder och säger "men jag vill ju, du är så fin" och sen har de sex. Är detta våldtäkt? Jag menar vad tycker ni själva alltså? Enligt lagens mening så är det ju det.

Men det jag vill veta är om folk i den här tråden personligen och moraliskt sett tycker att de här situationerna jag pratar om luktar våldtäkt? Visst är gränsen inte alltid så klar och tydlig? Håll med om det i alla fall. Var går gränsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in