• 1
  • 2
2013-08-14, 00:14
Medlem
fyrnoxs avatar
Hej,

det är mycket prat om gifter m.m. när det gäller nya kläder. Och det kan jag väl tycka är en sak, men jag tvättar alltid nya kläder, av den enkla anledningen att någon annan troligen testat dom innan mig.

Hur som helst, beträffande nytt täcke och kudde som är inplastat från låt säga, ikea. Bör man tvätta detta? Utsätter man sig för onödig exponering av gifter m.m. om man inte gör det?

Kom gärna med tankar.

MVH
fyrnox
Citera
2013-08-14, 00:17
Medlem
Tror det är rätt lugnt men om man är orolig kan man ju alltid ta det säkra före det osäkra.
Citera
2013-08-14, 00:19
Medlem
Torps avatar
Är du överkänslig mot textiler, parfymer oc hdoftämnen (t.ex. starka plastdofter som det kan vara med nya sängkläder) så är det bra att tvätta innan. Men det är inget man måste göra anser jag och jag brukar inte göra det.
Citera
2013-08-14, 00:37
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
jag brukar inte göra det.

Man får intrycket att du köper kuddar och täcken i parti och minut...

Jag skulle iaf svara ja på TS' fråga, allting i textilväg som man ska ha på sig eller sova med ska tvättas innan användning. En enda gång under de senaste 10 åren har jag frångått det, köpte ett par byxor (pga en olyckshändelse precis innan) innan en date med tillhörande biobesök. Det kliade nåt överjävligt hela tiden men jag bet ihop så gott det gick, när jag/vi kom hem och jag tog av mig byxorna så såg det ut som om jag doppat benen i syra... Riktigt nasty! Gick dock över på någon dag efter att jag smorde in benen med kortisonsalva.

Visserligen har man ju påslakan och örngott som gör att man inte får direktkontakt med täcket och kudden men jag skulle ta det säkra före det osäkra och tvätta dem iaf.
Citera
2013-08-14, 00:49
Medlem
Jag brukar alltid göra det med nya kläder och med nya sängkläder också. Visst finns det undantag när det gäller kläder om jag till exempel har köpt en jacka, mössa eller vantar - när jag tänker på det kanske man borde tvätta mössor och vantar innan... men så gott som allt annat tvättar jag innan jag använder det.
Citera
2013-08-14, 01:03
Bannlyst
Nej täcken och kuddar ska man nog tvätta så sällan som möjligt för ökad livslängd. Däremot tvättar jag alltid nya sängkläder innan de används. Flera gånger. Med sängkläder på så borde väl man väl inte exponeras för så mycket...
Citera
2013-08-14, 01:03
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Man får intrycket att du köper kuddar och täcken i parti och minut...

Högt slitage.
Citera
2013-08-14, 01:47
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Högt slitage.

Gör som jag - skaffa gummilakan. Enkelt att tvätta bort sperma, saliv, blod, exkrementer och kroppsrester då.
Citera
2013-08-14, 01:47
Medlem
Snurrens avatar
Tänk bara på att använda väldigt lite tvättmedel vid tvätt av kuddar och täcken. Ca 1/3 av vanlig dosering, inte mer.
Citera
2013-08-14, 01:48
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar

Själv har jag dunkuddar och dubbelt duntäcke. Dessa tvättade jag inte innan användning. Men, gäller det filtar och kuddar som är av syntet, så skulle jag nog tvätta dom före använding. Det är sant att dessa kan innehålla mycket gifter.
Citera
2013-08-14, 07:15
Medlem
Forbliranonyms avatar
Nä sånt tvättar jag aldrig innan anvädning. Du kan vara helt lugn ts.
Citera
2013-08-14, 07:24
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Man bör tvätta nya sängkläder oavsett om det är inplastat eller ej. Tänk på vart grejerna kommer ifrån, ofta Kina, India etc. Där hanteras det av folk och du vet inte hur hygienen är där, plus att alla textilier har gifter i sig. Det kan handla om både pesticider och flamskyddsmedel och en mängd annat.
Tvättar man inte innan användning, så kan man få reaktioner på huden -allergier och röda prickar med mera. Dumt att utsätta sig för sådant när allt man behöver göra är att tvätta det en gång innan bruk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in