2013-08-13, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
På andrahandsmarknaden kan du få en bostad på en gång. Vill du köpa en bostadsrätt till ett rimligt pris kan du titta i exempelvis Märsta, som ändå har hyggliga kommunikationer med både Uppsala och sthlm. Problemet är att folk är så jäkla kräsna och tror att dom ska få det värsta på en gång. Så fungerar det tyvärr inte, men bostäder finns där ute var så säker!

Hyresrätt skall det givetvis vara. Inget annat.
Citera
2013-08-13, 23:47
Bannlyst
Så du menar att folk skall flytta till Eskilstuna för att kunna bo billigt? Det är inga hyreskontrakt som är subventionerat, utan grejen är att rikskapitalister inte kan sko sej även på folks bostäder, då hyrorna inte kan höjas hur mycket som helst, så det inte kan faila lika mycket som det gör på Skola och vård omsorg. Vi har sett hur bra det har blivit med JB Skolorna som har gått i KK med brister på 1 miljard i KK boet. Eller vård som drivs av privata aktörer, där vårdtagare låses in skrubbar i väntan på att döden skall befria dem.

Det som händer när man inför marknadshyror i Stockholm, är att Stockholm innerstad bli ännu mer ett reservat åt folk som har pengar ingenting annat. Då råder ingen brist på bostadsrätter i Stockholm, så den som har pengar kan köpa bostadsrätt, det här att hyresrätter skall bli BRF är helt befängt.

Kolla vilka som har råd att flytta in i nyproducerade hyresrätter? Inte är det vanliga Svensson, utan det är socialbidragstagare med 5 barn ifrån Somalia som kan bo där .

Citat:
Tittar man på en stad som Stockholm så ser vilken idiot som helst att reglerade hyror inte hjälper mot segregation.

Det som händer om man inför marknadshyror är att beståndet kommer att användas på ett bättre sätt. Folk kommer att rätta munnen efter matsäcken och bo på ett sätt som passar den egna plånboken. Regleringar skyddar bara dom som redan har ett subventionerat hyreskontrakt, samtidigt som folk i hyresrätter på sämre adresser får betala.

Det enda det är brist på är subventionerade förstahandskontrakt på a-lägen. Tittar man några mil från sthlm kan man köpa en lgh fortfarande för några hundratusen och totalkostnaden behöver inte bli dyrare än att hyra en lgh. Men det är ju inte så intressant info för de som hela tiden gapar om bostadsbrist utan att inse att den inte alltid existerar. Det är bara brist på det som är underprissatt och alla vill ha
Senast redigerad av Niggers 2013-08-13 kl. 23:50.
Citera
2013-08-14, 09:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Så du menar att folk skall flytta till Eskilstuna för att kunna bo billigt? Det är inga hyreskontrakt som är subventionerat, utan grejen är att rikskapitalister inte kan sko sej även på folks bostäder, då hyrorna inte kan höjas hur mycket som helst, så det inte kan faila lika mycket som det gör på Skola och vård omsorg. Vi har sett hur bra det har blivit med JB Skolorna som har gått i KK med brister på 1 miljard i KK boet. Eller vård som drivs av privata aktörer, där vårdtagare låses in skrubbar i väntan på att döden skall befria dem.
Jaha men varför får man tjäna pengar på mat då, men inte på bostäder. Tycker du att kapitalister är dåliga är du välkommen att bygga ditt eget boende. Det finns inga hinder för det nämligen, bara du lämnar in en bra plan hos stadsbyggnadskontoret.

Vad är som säger att allt privat är dåligt och det offentliga är bra. Som jag ser det är det offentliga som oftast har slösat pengar. Inte undra på att vårdcentraler går att sälja ut till sådana priser. Det fanns tydligen stora pengar att tjäna emellan för kapitalisterna, vilket i sig är ett tecken på ett enormt resursslöseri.

Citat:
Det som händer när man inför marknadshyror i Stockholm, är att Stockholm innerstad bli ännu mer ett reservat åt folk som har pengar ingenting annat. Då råder ingen brist på bostadsrätter i Stockholm, så den som har pengar kan köpa bostadsrätt, det här att hyresrätter skall bli BRF är helt befängt.
Det där är bullshit. Det är redan ett reservat för folk som har pengar och för en liten klick som sitter på subventionerade kontrakt. BRF är för övrigt mycket bättre än hyresrätter eftersom det avghettofierar gamla problemområden.

Citat:
Kolla vilka som har råd att flytta in i nyproducerade hyresrätter? Inte är det vanliga Svensson, utan det är socialbidragstagare med 5 barn ifrån Somalia som kan bo där .
Du snackar så mycket skit. Varför bor det inte en enda somaliefamilj i mitt område undrar jag? Här finns både bostadsrätter och hyresrätter.
Citera
2013-08-14, 10:43
Medlem
nilosands avatar
Jag känner ingen som inte har någonstans att bo, bor era vänner på gatan eller varför allt detta tjat om bostadsbrist? Bostadsbrist är väl när folk inte har någonstans att bo?

Kanske har missat något, hmmm.
Citera
2013-08-14, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Jag känner ingen som inte har någonstans att bo, bor era vänner på gatan eller varför allt detta tjat om bostadsbrist? Bostadsbrist är väl när folk inte har någonstans att bo?

Bostadsbrist är ett begrepp man ska ta med en stor skopa salt. Det finns bostäder, men folk vill inte bo överallt. Det enda det är brist på är subventionerade förstahandskontrakt på attraktiva adresser.
Citera
2013-08-14, 11:12
Bannlyst
Roade mig titta på annonser på blocket. 11-12000 kr för liten etta eller tvåa var inte ovanligt.

Fan vilken bra grejj avreglerad andrahandsmarknad är!

Det finns bara en lösning på bostadsbristen.

BYGG MER! Och det ska vara statligt drivet.
Citera
2013-08-14, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand

Leker du dum eller?

Det är som att säga att brist på mat råder det bara ifall man svälter ihjäl och jag känner ingen som svälter ihjäl därför har inte folk brist på mat. Newsflash: Ibland räcker det med att inte ha kontroll över matintaget för att kunna säga att en del i Sverige har brist på mat.

Samma sak med boende. Många bor kanske under premisser dom inte vill bo. Man kanske inte har kontroll? Tänkt på det?
Citera
2013-08-14, 11:15
Bannlyst
Citat:
På andrahandsmarknaden kan du få en bostad på en gång. Vill du köpa en bostadsrätt till ett rimligt pris kan du titta i exempelvis Märsta, som ändå har hyggliga kommunikationer med både Uppsala och sthlm. Problemet är att folk är så jäkla kräsna och tror att dom ska få det värsta på en gång. Så fungerar det tyvärr inte, men bostäder finns där ute var så säker!

Att gå in i bostadskön är alltid lika humoristiskt.

Ofta typ 30 lediga lägenheter i hela stockholm! Hallelulija!
Citera
2013-08-14, 11:18
Medlem
Mistofeless avatar
Bostadsbrist är kommunernas enda sätt att slippa ta emot en massa "flyktingar."
Citera
2013-08-14, 11:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enbragrabb77
Roade mig titta på annonser på blocket. 11-12000 kr för liten etta eller tvåa var inte ovanligt.

Fan vilken bra grejj avreglerad andrahandsmarknad är!

Det finns bara en lösning på bostadsbristen.

BYGG MER! Och det ska vara statligt drivet.

Är du commie eller? Nej tack säger jag. Jag vill inte ha fler hyresghetton. Den hör till sovjetstater, inte Sverige.
Citera
2013-08-14, 11:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enbragrabb77
Att gå in i bostadskön är alltid lika humoristiskt.

Ofta typ 30 lediga lägenheter i hela stockholm! Hallelulija!

Köer uppstår alltid på reglerade marknader. Hade hyrorna varit marknadsanpassade hade beståndet använts bättre och kön hade varit kortare.
Citera
2013-08-14, 11:34
Medlem
Senaste jag hörde var att där fanns 800 lediga bostäder i städerna och 14000 lediga bostäder i glesbygd.

Iallafall än finns boende till alla, men inte där det behövs. Främst studenter, nyskilda och arbetstagare märker att de begränsas i sina valmöjligheter. Många kan betala dyrt för boendet och lösa det så. En gräddfil. Men studenter och ungdomar blir kvar där de är.

Nu finns studentbostäder som tur är och folk bor kvar endast sålänge de studerar.

Ska Sverige fortsätta växa blir det helt klart nödvändigt att bygga mer och kanske ett nytänkande behövs i hur vi bygger vårt boende samt hur vi byter bostad vid behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in