2013-08-12, 21:08
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Är inte du moderator för denna forumsdel ännu? Bedrövligt!
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Indeed! Puff for president!
Det finns fler än mig som bidrar mycket här. Lägg också till att som admin har man ett visst ansvar, att faktiskt upprätthålla ordning och att "städa upp". Nog för att jag är inne ganska ofta här och skriver, men tyvärr är det så att jag inte alltid har tid och kan komma att vara ifrån en längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Kan tid och rum upphöra att existera, och vad menas med "The Big Rip" och hur och varför skulle någonting sådant kunna ske?
Som Synesis skrev, det är ett sätt universum kan sluta. Vilket innebär att det observerbara universum blir oändligt stort inom en ändlig tid.
För en tid sedan skrev jag detta om det stora rivet:

Citat:
Det vi vet är att expansionen av universum accelererar. Vi vet inte om den mörka energidensiteten ökar, minskar eller förblir konstant.

> Om den förblir konstant så kommer universum att expandera för alltid, och skalfaktorn a(t) går asymptotiskt mot oändligheten. Dvs den blir oändligt stor efter en oändlig tid.

> Om den ökar så kommer accelerationen öka, och blir oändligt stort inom en ändlig tid. Dvs det finns en tid t(Rip) då universum blir oändligt stort

Matematiskt så blir universum oändligt stort om så här många år:
t(Rip)=2/(3*|1+(w)|*(2.3*10^-18)*(1-m)^0.5
där w är tillståndsekvationen (trycket dividerat på den mörka energidensiteten). Notera att denna är negativ, eftersom den tillför ett negativt tryck.
2.3x10^-18 är Hubblekonstanten uttryckt i 1/s.
m är materiadensiteten dividerat med den kritiska.

Om man vill plotta detta så kan man göra det i WolframAlpha;
Länk.
Här plottas den mörka energin mot materian.
Notera att om w=-1 så förblir energin konstant, och vi kommer inte ha ett Big Rip oavsett värde på Hubblekonstanten och m.

Om man nu antar att den mörka energidensiteten ökar med tiden (w=-3/2) och Hubblekonstanten är 70km/s/Mpc samt m=0.3. Så kommer The Big Rip inträffa om ~22 Miljarder år.
Länk.

Till sist så kommer en plot som visar när The Big Rip inträffar som en funktion av w.
Länk.
Här ser du att ju mindre w är desto närmare i framtiden inträffar rivet. Om w går mot -1 så går hela funktionen mot oändligheten, och rivet kommer inte att inträffa.
Citat:
I exemplet då w=-3/2 får det följande konsekvenser för universum:
> Det stora rivet inträffar om 22 miljarder år.
> 1 miljard år innan slutet rivs galaxkluster isär.
> 60 miljoner år innan slutet går vintergatan under.
> 3 månader innan går rivs solsystemet isär.
> 30 minuter innan slutet exploderar jorden (om den existerar då).
> 10^(-19) sekunder innan slutet slits atomer och molekyler isär.
> Game Over. Universum blev 35 miljarder år.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-12 kl. 21:12.
Citera
2013-08-12, 21:31
Medlem
Pattcancers avatar
Citat:
Sant.. Tänkte ej så långt.. Bortse från mitt svar!
Indeed! Puff for president!
Jo, det stämmer bra att energi inte kan förstöras, bara omvandlas, fast det har man vetat länge.
Det är inte riktigt så lätt att man kan säga att det måste finnas för evigt därför. Man måste definiera "finnas" också dessutom. Jag vet inte riktigt hur man skall tackla din fråga om jag ska vara ärlig.

Det vet vi inte.. Skulle det hända skulle vi inte heller märka det, då vi är beroende av dessa dimensioner och på så sätt skulle försvinna med dem.
The Big Rip är en hypotes om Universums öde. Hur det kommer sluta.
TBR postulerar att Universums expansion kommer att accelerera för evigt, fram till den punkt där expansion är så stor att den övervinner gravitationen i galaxklustrar, följt av galaxer, sedan solsystem och tillsist själva planeterna och stjärnorna själva. Tillslut så kommer atomer och hadroner att dras isär av expansionen.
Kom ihåg att det bara är ett postulat, en hypotes. Den har inte samma uppbackning som till exempel Big Bang har.

Tack för svaret!

Men om energi omöjligt kan förstöras så borde det ju vara så enkelt, tycker man ju! Varför skulle det inte kunna vara så enkelt? :/

"Definiera 'finnas'". Med finnas menade jag i fysisk form. För det finns väl ingen seriös forskning om universum där utgångspunkten är att allt är en illusion och att verkligheten egentligen inte finns?
Citera
2013-08-12, 22:58
Medlem
Giorgis avatar
Uhm... visst fan kan energi både förstöras och skapas. Energi är inte en bevarad storhet i FLRW-metriken, dvs. den rådande GR-modellen vi använder för Universum tillåter att energi både skapas och förintas på kosmisk skala.
Senast redigerad av Giorgi 2013-08-12 kl. 23:00.
Citera
2013-08-12, 23:50
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Uhm... visst fan kan energi både förstöras och skapas. Energi är inte en bevarad storhet i FLRW-metriken, dvs. den rådande GR-modellen vi använder för Universum tillåter att energi både skapas och förintas på kosmisk skala.
Har försökt förstå FLRW-metriken men pga min bristande matematiska kunskap så klarar inte att fatta vad man menar. Går det att göra en okej analogi med något en normalbegåvad person förstår?
Citera
2013-08-13, 00:17
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Har försökt förstå FLRW-metriken men pga min bristande matematiska kunskap så klarar inte att fatta vad man menar. Går det att göra en okej analogi med något en normalbegåvad person förstår?

En metrik är det man använder för att tilldela alla punkter i en mångfald (dvs. det topologiska rummet) en koordinat relativt varandra.

FLRW-metriken beskriver ett expanderande rum med positiv kosmologisk konstant.
Citera
2013-08-13, 00:23
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Vad har hänt med energiprincipen?
Citera
2013-08-13, 00:26
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
En metrik är det man använder för att tilldela alla punkter i en mångfald (dvs. det topologiska rummet) en koordinat relativt varandra.

FLRW-metriken beskriver ett expanderande rum med positiv kosmologisk konstant.
Okej. Så långt är jag nog, kanske, eventuellt med. Men... Hur gör det att energi kan både försvinna och skapas?
Citera
2013-08-13, 00:41
Medlem
Maxks avatar
Hejsan, lånar tråden eller hur man ska säga, antar att den är till för att ställa frågor med tanke på trådnamnet.

Jag var nyss ute o kollade lite på de meteor-regn som skulle vara synligt nu dessa dagar, såg ett par stycken, men lade märkte till något annat också.

Tack vare mörkret här jag bor lade jag märke till att det fanns en relativt tjock "rand" med stjärnor som sträckte sig över, inte hela, men en stor bit av himlavalvet. Kan detta ha varit en av spiral-"vingarna" av Vintergatan jag sett ?

Mvh
Citera
2013-08-13, 00:51
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxk
Hejsan, lånar tråden eller hur man ska säga, antar att den är till för att ställa frågor med tanke på trådnamnet.

Jag var nyss ute o kollade lite på de meteor-regn som skulle vara synligt nu dessa dagar, såg ett par stycken, men lade märkte till något annat också.

Tack vare mörkret här jag bor lade jag märke till att det fanns en relativt tjock "rand" med stjärnor som sträckte sig över, inte hela, men en stor bit av himlavalvet. Kan detta ha varit en av spiral-"vingarna" av Vintergatan jag sett ?

Mvh
Svar: ja.
Citera
2013-08-13, 00:56
Medlem
Maxks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Svar: ja.

Fascinerande !!
Citera
2013-08-13, 01:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Vad har hänt med energiprincipen?

Expanderande universum med konstant energidensitet?
Citera
2013-08-13, 01:02
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxk
Fascinerande !!
Svar: Nja.
Det man ser är inte en av spiral armarna, utan det är hela jäkla galaxen som samarbetar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in