Citat:
Ursprungligen postat av
Ihavenoname
Den här tråden har börjat göra mig otroligt förvirrad.
Är det bara jag som anser att "flirta" och "vardagskomplimanger" är oerhört skilda saker?
Citat:
Ursprungligen postat av
EternalPie
Jag instämmer med detta.
Eftersom det är ett låneord så tar vi den engelska definitionen:
Citat:
verb
1 [no object] behave as though sexually attracted to someone, but playfully rather than with serious intentions:
she began to tease him, flirting with other men in front of him
(flirt with) experiment with or show a superficial interest in (an idea, activity, or movement) without committing oneself to it seriously:
a painter who had flirted briefly with Cubism
(flirt with) deliberately expose oneself to (danger or difficulty):
the need of some individuals to flirt with death
2 [with object] (of a bird) wave or open and shut (its wings or tail) with a quick flicking motion:
a moorhen stepped out of the reeds, flirting its white tail
[no object, with adverbial of direction] move quickly to and fro with a fluttering motion:
the lark was flirting around the site
Det är luddigt kanske, men vardagskomplimanger är inte "busiga" på samma sätt som en flirt.
Vardagskomplimanger är inte lekfulla, humoristiska, sagda med glimten i ögat eller ett uttryck för charm och/eller karisma.
Vardgskomplimanger tar ingen risk, och kräver inget självförtroende. De är "
cookie cutter"-uttryck som snarare kan anses smöriga i högre grad än flirtar. Vardagskomplimanger kräver ingen skill.
Och något som är väldigt oklart för en del är att det finns nyanser i flirtande. Det absolut vanligaste är det som
TheEliza är inne på: man stärker upp en annan person med positiv energi. Det har liksom inget med sex att göra, men kan ändå handla om saker som är är besläktade.
Exempel: Det kommer en dam,
äldre än StyleWars gående inne på Centralen. StyleWars öppnar en dörr för damen, och med en lätt bugning säger "Skönhet går före ålder".
Hoppas jag inte behöver förklara vad som händer här.