2013-08-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasMydia
IRC chatten om Helin är löjlig.

Inte ens han skulle vara så dum använda sitt egna namn. Däremot går det inte utesluta att attacken är iscensatt i Ryssland eller annat land. OM det nu är en attack. Troligast är att det aldrig blir känt vem som gjort detta.

Jag tror dock fortfarande på något hårdvarufel hos providern och att någon kanske "fuckat up" med backuper. Men en Ddos attack låter mer "politiskt" korrekt.

Men ingen mening med spekulera. Vi får nog aldrig veta sanningen.

Det kan vara så att en rysk hackare är inblandad, men en rysk hackare är inte samma sak som ryska maffian.
Citera
2013-08-13, 11:39
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
J

Exakt vilken typ av DDoS-attack det handlade om är oklart, samt hur lång attacken var, men alla dessa teorier om att de bakom AP själva har plockat ner sidan (redan från början), eller att de inte betalat sina räkningar håller inte om man ser till nätverkstrafiken.

Det är inga teorier. De är inte intresserade av att spekulera i vad som ligger bakom frånvaron utan det är annat som liockar.

Men angående ddos: om jag skriver en svammeladrres som jag vet inte existerar, t.ex. plixiflixilixat.com så får jag direkt ett felmeddelande i läsaren av samma typ som avpixlat.info ger.

Men på den senare så tuggar det på. Efter någon minut visar statusraden på läsaren "Connecting to avpixlat.info...." innan den efter ytterligare nån minut visar felmeddelande.

Borde inte avpixlat.info som i det första fallet ge ett felmeddelande direkt om servern låg nere? Tyder inte det på dDos? Frågar för att jag är okunnig.
Citera
2013-08-13, 11:40
Medlem
kaaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Låter inte så troligt att Jan helin skulle gett order om det här, men visst, han har ju haft folk som hackat riksdagsledamöters mejl, så varför inte stänga ner en ideologisk och ekonomisk konkurrent som skriver om det de inte kan.

Kanske går lite OT, men varför skulle man behöva hacka en riksdagsledamots mail? Det är väl offentliga handlingar som vem som helst kan få tillgång till? Eller är jag ute och cyklar nu?

Det känns annars otroligt långsökt att AB skulle hacka dem. Vad vinner de på det egentligen?
Citera
2013-08-13, 11:41
Medlem
Kriminella ryska organisationer (m.fl) gör stora pengar på denna typ av verksamhet. Att anta att någon hyrt ett botnät och gör en ddos med dns-reflection är högst sannolikt. Resten är bara nonsens.
Citera
2013-08-13, 11:43
Medlem
Citat:
Det baseras på att jag själv pingade servern samma dygn som attacken inleddes. Loggade tyvärr inte resultatet så antingen kan du tro på mig, eller så kan du spekulera i om jag kommer från ryska maffian och gömt deras fakturor i min lilla samovar ...
Jag väljer den tredje vägen jag håller mig kritisk till vad du, en anonym person på nätet säger är sant. Samtidigt som jag inte hänfaller åt konstiga teorier.
Citera
2013-08-13, 11:45
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Det är inga teorier. De är inte intresserade av att spekulera i vad som ligger bakom frånvaron utan det är annat som liockar.

Men angående ddos: om jag skriver en svammeladrres som jag vet inte existerar, t.ex. plixiflixilixat.com så får jag direkt ett felmeddelande i läsaren av samma typ som avpixlat.info ger.

Men på den senare så tuggar det på. Efter någon minut visar statusraden på läsaren "Connecting to avpixlat.info...." innan den efter nån minut visar felmeddelande.

Borde inte avpixlat.info som i det första fallet ge ett felmeddelande direkt om servern låg nere? Tyder inte det på dDos? Frågar för att jag är okunnig.

Anledningen är att om du skriver in ett domännamn som inte är registrerat av någon i din webbläsare så får du ingen träff alls, men avpixlat.info (domännamnet) är ju fortfarande registrerat och hänvisar enligt DNS-servrarna till ett faktiskt IP. Webbläsaren får alltså en träff på domännamnet och försöker komma åt det IP som namnet pekar på, vilket dock misslyckas eftersom servern är nere.
Senast redigerad av Vintergrisen 2013-08-13 kl. 11:48.
Citera
2013-08-13, 11:45
Awaiting Email Confirmation
varför har AP ingen plan B vid såna här situationer?

Dvs riktar om domänet till en annan server och börjar posta inlägg där, även om det så kommer ske i form av enkel textform utan design och layout, bara så att folk kan komma in och ta del av nyhetsflödet och varför original-AP ligger nere.

Eller varför kan inte AP investera i ddos-skydd som kostar kanske 200.000? Krävs ju bara att 1000 pers ger 200 kronor. De kan väl ha en kampanj fram till valet där man samlar in dom pengarna. För attacker kommer ju att komma med 100% sannolikhet under valet och i framtiden.
Citera
2013-08-13, 11:48
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Anledningen är att om du skriver in ett domännamn som inte är registrerat av någon i din webbläsare så får du ingen träff alls, men avpixlat.info (domännamnet) är ju fortfarande registrerat och hänvisar enligt DNS-servrarna till ett faktiskt IP. Webbläsaren får alltså en träff på domännamnet och försöker komma åt det IP som namnet pekar på, vilket dock misslyckas eftersom servern är nere.

OK. Tack.
Citera
2013-08-13, 11:50
Medlem
2big4yous avatar
Läser på Cogentco's sida,där AP ligger,att man kan välja till "Black hole server" för att värja sig mot ddos.
Nu vet man inte om AP hade det,klarar en sådan server även riktigt tunga attacker'
Någon med kunskap?
Citera
2013-08-13, 11:53
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Läser på Cogentco's sida,där AP ligger,att man kan välja till "Black hole server" för att värja sig mot ddos.
Nu vet man inte om AP hade det,klarar en sådan server även riktigt tunga attacker'
Någon med kunskap?

ddosskydd kostar några hundra tusen har jag hört?
Citera
2013-08-13, 11:54
Medlem
Jag blir förvånad över hur många som inte vet att avpixlat hostas utomlands och därav billigare priser än Svenska för både colo, dedikerat, vps och webbhotell.

Folk i tråden slänger ut sig "one.com tror du dom hostas där?" varför skulle dom inte kunna göra det? one.com har faktiskt blivit bättre än vad dom en gång i tiden var och är väldigt snabba och har betydligt mycket mindre problem än vad tex Binero eller Citynetwork som är svenska har haft senaste året.

Här kan ni se att One.com ligger före många svenska "premium" webbhotell.
http://www.webhosting-performance.com/sv/

Så innan ni försöker leka "proffs" och snacka skit om teknik ni har en aning om så skulle nog jag alla fall försöka läsa på så ni inte ser totalt efterblivna ut när jag skrivit denna kommentar.

Tar en av mina VPSer tex, jag hyr den för $20 per halvår och den har 4cores med 4GB minne och 5TB trafik och jag kan lova att en sida som avpixlat skulle snurra perfekt på en VPS med 1core och 1GB minne utan problem, detta skulle kosta dom ca $3 per månad och jag tror nog personerna bakom siten har råd med detta för det är en kostnad på ca 230kr per år, sedan kan man köpa till en backup VPS i annat land eller stad för ca $15 per år.

DDoS-attacker som är skapade av kriminella nätverk kan hålla på i flera veckor om det är illa, jag antar att avpixlats provider har nullroutat ip-adressen för att slippa trafiken.

Men som sagt, väldigt simpelt att slippa sånt här skit med lite kunskap, för ca 350kr per år har man en 100% lösning som inte går att ta ner nu för tiden (plats för en hemsida).
Citera
2013-08-13, 11:58
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
ddosskydd kostar några hundra tusen har jag hört?
Aha tack.
En fråga till,om man antar attacken sker med datorer utanför sverige,borde det inte gå att blocka alla ip som inte kommer från sverige? eller hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in