Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-11, 16:20
Medlem
anekis avatar
Jag kan hålla med dig om att vissa Armani-klockor kan vara fina till utseendet (tyvärr är det ofta ripoffs på bättre klockor, men fina nonetheless). Dock håller en Armani-klocka lika väl som en Musse Pigg-klocka, så att försöka säga att det är en bra klocka håller tyvärr inte.

Med överpris menas att din klocka kostar lika mycket att tillverka som Musse Pigg-klockan. Lite drygt en femtiolapp skulle jag tippa på, om ens det.
Citera
2013-08-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Jag kan hålla med dig om att vissa Armani-klockor kan vara fina till utseendet (tyvärr är det ofta ripoffs på bättre klockor, men fina nonetheless). Dock håller en Armani-klocka lika väl som en Musse Pigg-klocka, så att försöka säga att det är en bra klocka håller tyvärr inte.

Med överpris menas att din klocka kostar lika mycket att tillverka som Musse Pigg-klockan. Lite drygt en femtiolapp skulle jag tippa på, om ens det.

Håller som en mussepigg klocka? Negligerar du det faktum att en Armani klocka lätt kan hålla i 10 år?
Citera
2013-08-11, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av OikosNomos
Håller som en mussepigg klocka? Negligerar du det faktum att en Armani klocka lätt kan hålla i 10 år?

10 år? Det var jättelång tid det! Man får köpa precis vad man vill, men köper man en Armani, Michael Kors eller något annat skräpmärke så får man även vara beredd att ta en del kritik när man skriver i ett forum för de som är intresserade av klockor. =)
Citera
2013-08-11, 20:10
Medlem
anekis avatar
Citat:

Då det är ungefär samma delar kan de säkerligen det. En quartzklocka håller ofta rätt länge, gäller bara att du byter batteri.

Jag hade inte satsat mina pengar på en livslängd på 10 år dock. Så "lätt kan hålla i 10 år" är en grav overstatement.

Jag menar seriöst, nypris 4000 för en klocka som inte ens kör safirglas, det är fånigt om något.
Citera
2013-08-12, 16:28
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Överpris? Vad exakt menar du med det? Vinsten som företaget gör eller? I sådana fall så är alla klockor "överpris"..?

Folk betalar på tok för mycket för vad som de facto bjuds.
Många tror att Armani är en bra och exklusiv klocktillverkare.
Detta baserat på att de tillverkar kostymer som vanliga knegare inte har råd med.

Man betalar i stort sett bara för att det står Armani på urtavlan, inte för teknik eller kvalitet.

Alla klockor är absolut inte överpris!
Citera
2013-08-12, 16:59
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är det visserligen men nu har killen köpt klockan så det är inte så mycket mer att diskutera om i det fallet eller hur?

Hela detta delforum verkar ha en enormt tråkig von oben attityd vad gäller alla klockor som inte är a) mekaniska och b) kostar minst en halv månadslön.

Inte alls! Det kommer in mycket konkreta alternativ (Se Seiko, Tissot) t.e.x.
Billiga begagnade ur ifrån Omega finns det med.

En Armani klocka är precis som en Ralph Lauren klocka...
Dåliga urverk, låg kvalitativa armband och i dom flesta fall gjorda i en guldimitation.

Att köpa en Armaniklocka är samma sak som att gå och köpa en Ralph lauren piké med en höst över hela tröjan.

Det finns så mycket bättre klockor för samma pengar, i precis samma stil som den klockan TS söker. Men det står inte ARMANI på urtavlan & spännet...

Citat:
Överpris? Vad exakt menar du med det? Vinsten som företaget gör eller? I sådana fall så är alla klockor "överpris"..?

Ditt inlägg var inte ämnat för mig, men jag svarar ändå.
Med överpris gissar jag på att han menar att dom tar betalt för märket och inget annat.
En Armaniklocka kostar antagligen inte mer än ett par hundra kronor att ta fram.

Citat:

Vad pratar du om? En klocka som inte håller mer än 10 år ÄR en skitklocka...
Och badar man med sin Armaniklocka så har man tur om den inte blir fylld med vatten. Här har du en tabell vad "vattentåligheten" hos klockor faktiskt innebär.

<30 m Klockan bör ej utsättas för vatten överhuvudtaget
30 - 50 m Klockan tål vattenstänk
100 m Du kan duscha, bada och simma med klockan
<200 m Du kan snorkla och dyka med klockan

Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Då det är ungefär samma delar kan de säkerligen det. En quartzklocka håller ofta rätt länge, gäller bara att du byter batteri.

Jag hade inte satsat mina pengar på en livslängd på 10 år dock. Så "lätt kan hålla i 10 år" är en grav overstatement.

Jag menar seriöst, nypris 4000 för en klocka som inte ens kör safirglas, det är fånigt om något.

Indeed... Speciellt med tanke på att det inte hade varit speciellt dyrt för tillverkaren (Armani) att tillföra ett safirglas och lite mer pengar på O-ringar o övriga packningar för att den ska gå att bada med t.e.x.
Senast redigerad av Parkour 2013-08-12 kl. 17:05.
Citera
2013-08-12, 17:13
Medlem
sucuks avatar
Killen har redan köpt klockan så det är hyggligt meningslöst att snacka om det i efterhand eller hur?

För övrigt står jag fast vid min åsikt, von oben attityd verkar regera här.
Citera
2013-08-12, 17:16
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Killen har redan köpt klockan så det är hyggligt meningslöst att snacka om det i efterhand eller hur?

För övrigt står jag fast vid min åsikt, von oben attityd verkar regera här.

Det här är väl ett diskussionsforum inte sant?
Ingen påstår att det är en ful klocka eller liknande. Utan dom flesta försöker bara vägleda honom och många andra att göra ett bättre val.

Om man häver ur sig kommentarer som "Armani är visst en jättebra klocka, den håller i 6 år" i en klocksektion där det sitter mycket entusiaster. Då får man väl ändå räkna med en del kommentarer? Det är inte precis några personangrepp vi pratar om. Möjligtvis att man köper en Armani för märkets skull.. Men det finns många som köper kvalitetsur för alldeles för mycket pengar med
Citera
2013-08-12, 17:33
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Inte alls! Det kommer in mycket konkreta alternativ (Se Seiko, Tissot) t.e.x.
Billiga begagnade ur ifrån Omega finns det med.

En Armani klocka är precis som en Ralph Lauren klocka...
Dåliga urverk, låg kvalitativa armband och i dom flesta fall gjorda i en guldimitation.

Att köpa en Armaniklocka är samma sak som att gå och köpa en Ralph lauren piké med en höst över hela tröjan.

Det finns så mycket bättre klockor för samma pengar, i precis samma stil som den klockan TS söker. Men det står inte ARMANI på urtavlan & spännet...

.

Vill nog protestera lite på det här inlägget. Visst är säkert alla dessa Armani/Burberry/Gant etc. säkert oskäligt prissatta, det köper jag. Men samtidigt är alla dessa märken måna om sitt varumärke och fyller inte klockorna med skit, de tillverkas ju trots allt alltid av etablerade klocktillverkare. Det är ju inte så att Armani har en urverksutvecklingsavdelning.

Ralph Laurens klockor har Jeager LeCultre-urverk och kostar därefter, går inte riktigt att jämföra med klockorna som kommit upp i den här tråden tidigare.
Citera
2013-08-12, 17:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det här är väl ett diskussionsforum inte sant?
Ingen påstår att det är en ful klocka eller liknande. Utan dom flesta försöker bara vägleda honom och många andra att göra ett bättre val.

Om man häver ur sig kommentarer som "Armani är visst en jättebra klocka, den håller i 6 år" i en klocksektion där det sitter mycket entusiaster. Då får man väl ändå räkna med en del kommentarer? Det är inte precis några personangrepp vi pratar om. Möjligtvis att man köper en Armani för märkets skull.. Men det finns många som köper kvalitetsur för alldeles för mycket pengar med

Jo men tyvärr så dödas alla diskussioner om ur för mindre än en halv månadslön, allra helst om de inte är mekaniska av just sagda entusiaster.

Forumet heter dessutom klockor **Och** accessoarer, betrakta klockor värda mindre än x antal tusen som accessoarer då och var nöjd med det?

För övrigt tycker jag det är värre när folk köper en armani t-shirt för x antal hundra än en helt funktionsduglig klocka även om jag aldrig skulle vilja ha den på armen själv.
Citera
2013-08-12, 17:48
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
Vill nog protestera lite på det här inlägget. Visst är säkert alla dessa Armani/Burberry/Gant etc. säkert oskäligt prissatta, det köper jag. Men samtidigt är alla dessa märken måna om sitt varumärke och fyller inte klockorna med skit, de tillverkas ju trots allt alltid av etablerade klocktillverkare. Det är ju inte så att Armani har en urverksutvecklingsavdelning.

Ralph Laurens klockor har Jeager LeCultre-urverk och kostar därefter, går inte riktigt att jämföra med klockorna som kommit upp i den här tråden tidigare.

Det har inte dom större klocktillverkarna heller.
Dom köper mestadels färdiga automatiska urverk som ETA & Valjoux t.e.x

Citat:
Jo men tyvärr så dödas alla diskussioner om ur för mindre än en halv månadslön, allra helst om de inte är mekaniska av just sagda entusiaster.

Forumet heter dessutom klockor **Och** accessoarer, betrakta klockor värda mindre än x antal tusen som accessoarer då och var nöjd med det?

För övrigt tycker jag det är värre när folk köper en armani t-shirt för x antal hundra än en helt funktionsduglig klocka även om jag aldrig skulle vilja ha den på armen själv.

Återigen, vad pratar du om? Skulle en Seiko eller Tissot kosta en halv månadslön?
http://www.uret.se/seiko-chronograph-c-12_67.html

INGEN har påstått att han borde köpa en Rolex eller AP....
Allt vi säger är att han kan hitta en 10 ggr bättre klocka på alla sätt o vis för samma pris!

Citat:

Nu känner jag inte till Armanis t-shirts.. Men kläder får man vanligtvis vad man betalar för.
Går inte riktigt jämföra kvalitén på en Jack & Jones kavaj med en Armanikavaj.. Även om även kläderna är prissatta till stor del efter märket.
Senast redigerad av Parkour 2013-08-12 kl. 17:52.
Citera
2013-08-12, 17:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Återigen, vad pratar du om? Skulle en Seiko eller Tissot kosta en halv månadslön?
http://www.uret.se/seiko-chronograph-c-12_67.html

INGEN har påstått att han borde köpa en Rolex eller AP....
Allt vi säger är att han kan hitta en 10 ggr bättre klocka på alla sätt o vis för samma pris!

Nu känner jag inte till Armanis t-shirts.. Men kläder får man vanligtvis vad man betalar för.
Går inte riktigt jämföra kvalitén på en Jack & Jones kavaj med en Armanikavaj.. Även om även kläderna är prissatta till stor del efter märket.

Och åter igen så påpekar jag det att killen redan gjort sitt val.

Alla som läser i denna forumsdel vet redan vad allmänna åsikten om klädklockor är. Och möjligen har idiotprissatta klockor inte börjat länkas in i denna tråd men det är mer regel än undantag att så sker.

Inse hur det skulle funka på ett bilforum, någon diskuterar inköp av en volvo v70 och snabbt sablas den ner av folk som tycker att ingenting annat än en handbyggd aston-martin för 1.9 miljoner duger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in