Citat:
Tja, skulle behöva hjälp med två frågor.
Den första är denna;
Låt f(x)=x^2−2x+4 och låt g(x)=x^3+5x+4. Låt sedan h(x)=f(g(x)) och bestäm h'(0).
På denna är fan faktiskt ganska lost. Vet inte riktigt vart jag ska börja, tror jag missat något basalt. Det jag egentligen undrar är på vilket sätt h(x)=f(g(x)) kommer bli sammansatt. Någon vänlig själv som pallar ta sig en sekund?
Den andra är;
Låt
f(x)=|x|+x^2−3x+5
Bestäm min och max på intervallet [-2,5].
För att hitta min och max kommer jag få derivera ekvationen två gånger, en gång för den negativa sidan av intervallet och en gång för den positiva pga dess absolutbelopp. Sedan även kolla nollpunkten och dess ändpunkter. Fast det verkar ge mig ett galet svar.
Det borde ju bli på följande sätt;
f(x)=x+x^2-3x+5 för x>0 vilket ger mig f'(x)=1+2x-3=0 -> x=1
f(x)=-x+x^2-3x+5 för x<0 vilket ger mig f'(x)=-1+2x-3=0 -> x=2
Då bägge dessa punkter har en positiv andraderivata borde dem vara minimumpunkter?! Någon som orkar ta vid här och styra upp skjutan?
Den första är denna;
Låt f(x)=x^2−2x+4 och låt g(x)=x^3+5x+4. Låt sedan h(x)=f(g(x)) och bestäm h'(0).
På denna är fan faktiskt ganska lost. Vet inte riktigt vart jag ska börja, tror jag missat något basalt. Det jag egentligen undrar är på vilket sätt h(x)=f(g(x)) kommer bli sammansatt. Någon vänlig själv som pallar ta sig en sekund?
Den andra är;
Låt
f(x)=|x|+x^2−3x+5
Bestäm min och max på intervallet [-2,5].
För att hitta min och max kommer jag få derivera ekvationen två gånger, en gång för den negativa sidan av intervallet och en gång för den positiva pga dess absolutbelopp. Sedan även kolla nollpunkten och dess ändpunkter. Fast det verkar ge mig ett galet svar.
Det borde ju bli på följande sätt;
f(x)=x+x^2-3x+5 för x>0 vilket ger mig f'(x)=1+2x-3=0 -> x=1
f(x)=-x+x^2-3x+5 för x<0 vilket ger mig f'(x)=-1+2x-3=0 -> x=2
Då bägge dessa punkter har en positiv andraderivata borde dem vara minimumpunkter?! Någon som orkar ta vid här och styra upp skjutan?
Den första uppgiften innehåller en funktion av en funktion, principen är densamma som att du skulle ta f(7) eller av någon annan godtycklig konstant. På motsvarande sätt som du i mitt exempel skulle bytt ut alla x mot 7, byter du nu ut alla x i f(x) mot g(x):
h(x) = f(g(x)) = (g(x))^2 - 2*g(x) + 4 = (x^3 + 5x + 4)^2 - 2*(x^3 + 5x + 4) + 4. Förenkla, derivera och sätt in ditt önskade värde!
#hataromtenta....
)