2013-08-12, 13:34
Medlem
crazyADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Så om man INTE är en ekonomisk idiot och INTE låter sig luras på pengar, har man en känslomässig störning?
Ha ha inte konstigt att folk blir blåsta till höger och vänster, om man resonerar som dig...

Välkommen ut i livet från ditt rosa pojk/flickrum...

Påstod aldrig att jag själv var på det viset utan att man som känslomässigt funktionell människa ska kunna sig in andras situationer och att om man skälv tänkte så och så och så, hur skulle jag själv ha gjort.
Citera
2013-08-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyADHD
Han har ju uppenbarligen sagt att han har betalt vissa räkningar till sin fd sambo och sedan struntat i att betala dem och sedan gömt påföljande kravbrev. Han hade ju påstått att hans konton och tillgångar var frysta pga scimmning och vid konfrontation uppvisat förfalskat bevis på detta från banken.

De är inte alls konstigt att man vid samboförhållanden betalar varandras fakturor jag och min sambo gör det, mina föräldrar gör det, vänner gör det. Om den andre partner låter bli att göra det så förväntar man ju sig påminnelse eller inkassokrav, men har den andra parten gömt dessa och man aldrig får något så tror man ju det är betalt. Det är ju absolut inte ett normalt beteende att gömma undan saker på det sättet så det är nog inget man förväntar sig i första taget om man aldrig varit utsatt för det tidigare. Sedan verkar det som im hans fd sambo tillslut kommit på honom och därav det tog slut emellan dem.

Grejen är att det är väldigt få fakturor som man kan gå runt och ha obetalda i flera månader utan att man märker det. Kort slutar fungera, mobiler slutar fungera, hyresvärden knackar på (du blir vräkt), vatten och el stängs av. Olika företag kan säkert också ringa dig och fråga vad du håller på med.

Kreditföretag brukar vara duktiga på att skicka till kronofogden som tillslut ringer dig, kommer på besök osv, är du inte hemma efter si och så många besök så kommer de till jobbet.
Citera
2013-08-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Jag försökte utröna vad för typ av räkningar det handlade om, och att det då inte kunde vara telefonabonnemang.

Jag försvarar inte beteendet, jag är kritisk till berättelserna bara. Eftersom det här bara är berättelser från folk så undrar jag hur situationen verkligen såg ut. Är det verkligen så stora summor? Är SN endast skyldig till detta eller har denne sambo något att skylla sig själv?

Det är jäkligt lätt att efter ett förhållande tar slut skylla alla problem på exet, speciellt om han har dåligt rykte redan.

Det där arvet tror jag inte var nå snack om för två år sen, det var väl något nu med JJ? Och det var ju inte sant att pappan hade dött, däremot gick ju en annan berättelse att SNs pappa skulle ge honom 2 miljoner kronor. Som sagt så mycket berättelser, så lite bevis för att de är sanna.

Om nu SN skulle ärva en massa - 2milj är en massa för mig - förstår jag inte varför han inte skulle ha kunnat köpa ett hus i eget namn och JJ skulle ha kunnat bo kvar i sin lgh - alternativt hyra ut den och testa att bo ihop ett-två år innan försäljning.

Enligt mig skulle detta sätt att agera vara "det normala". Det är ju bland annat därför man FÅR hyra ut sin lgh för att prova. Eftersom man inte kan veta i förväg om man passar ihop eller ej. Inte inom en kvart i alla fall..

Sådana här bedrägerihistorier har ofta inom sig att det är "bråttom" av någon märklig anledning.

JJ hade sin lgh. Sitt jobb. Sitt liv. Han skulle ha kunnat fortsätta så och vänta och se hur SN ordnade upp sitt liv. Inte onormalt alls - särskilt med tanke på SN:s situation (konton han inte kom åt, pengarna som var på väg, skulder han inte kunde betala.. ).

Jag förstår inte heller hur det kan komma sig att den av dem som INTE kom åt sina konton skulle ändå betala Cypern-resan. Med vilka pengar?
Citera
2013-08-12, 13:41
Medlem
crazyADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Grejen är att det är väldigt få fakturor som man kan gå runt och ha obetalda i flera månader utan att man märker det. Kort slutar fungera, mobiler slutar fungera, hyresvärden knackar på (du blir vräkt), vatten och el stängs av. Olika företag kan säkert också ringa dig och fråga vad du håller på med.

Kreditföretag brukar vara duktiga på att skicka till kronofogden som tillslut ringer dig, kommer på besök osv, är du inte hemma efter si och så många besök så kommer de till jobbet.

Nja av egen erfarenhet så händer detta ganska sällan. Är du inte hemma vid utmätningsförsöken tejpas en lapp upp på dörren. Man kan vara kreditvänlig utan att ha något att utmäta. Enligt lag vid samboförhållanden blir även den med inkomst försörjningsskyldig till sin partner.
Det behöver inte ha varit många fakturor heller SN påstått sig betala utan beloppet varit stort och med dagens räntor är man uppe i 200.00 snabbt

Edit: trots allt detta så är en gammal vän till mig död och det är en lång väg mellan att vara naiv och förlora livet. Så denna diskutionen är egentligen meningslös men kanske en dela av min sorgeproccess. Kommer aldrig förstå och de går inte tänka att om man hade vetat detta. JJ är död och ingen annan än den som bragt honom om livet ska känna skuld!
Senast redigerad av crazyADHD 2013-08-12 kl. 13:46.
Citera
2013-08-12, 13:45
Medlem
jeandarcs avatar
[quote=sno|44739962]
Citat:
Ursprungligen postat av Bad Company

Man kan ju li itutad vad som helst. Frågan är bara om man måste tro på allt vad folk säger. Helt oavsett om man ha råkat ha sex med vederbörande..

JJ och andra pojkvänner till SN måste ändå ha vetat att killen saknade fast adress. Eftersom han hade betalningsanmärkningar kunde han inte få några lån för huset.

Han kunde inte teckna mobilabonnemang etc.

Så helt omedveten kan inte JJ och de andra ha varit om SN:s skulder.

Men väljer man att tro på någon som säger sig ärva en massa "sen" och innan pengarna har dykt upp så säljer man sin egen lgh och dittan och dattan - då har man fattat ett beslut som man ska stå för.

Man har inte sett skymten av att köpekontrakt. Inte varit på banken (huset skulle ju säkert betalas "cash" ;-) )

Alltid i dessa storysar slår det mig att den som blir grundlurad egentligen tycks vara den som om inte nu åtminstone "sen" skulle gå som vinnare ut ur det hela. JJ skulle ju bo i ett hus som skulle vara värd 1,5milj. Utan att betala hälften själv..

Kanske samma sak med den förra grundlurade expojkvännen?

Hmm va det inte sagt tidigare i tråden att JJ köpte huset med hjälp av sin mor. Om JJ nu studerade så trode han inte kunna få lån till ett hus på egen hand?!
Har SN sagt att han ska lägga hälften av kontantinsatsen o det sen uppdagades iom att mäklaren el. Om det var säljaren kontaktade JJ ang detta så är det enligt mig det som är det som utlöst bråket.

Vi har ju ingen aning om vad SN lurat i JJ om sin ekonomiska situation bortsett från det lovade arvet men eftersom de ska ha upptäckt när det skulle skicka blommor att fader ej var död så borde ju vissa klockor börjat att ringa.
Citera
2013-08-12, 13:47
Medlem
Citat:
Han har ju uppenbarligen sagt att han har betalt vissa räkningar till sin fd sambo och sedan struntat i att betala dem och sedan gömt påföljande kravbrev. Han hade ju påstått att hans konton och tillgångar var frysta pga scimmning och vid konfrontation uppvisat förfalskat bevis på detta från banken.

De är inte alls konstigt att man vid samboförhållanden betalar varandras fakturor jag och min sambo gör det, mina föräldrar gör det, vänner gör det. Om den andre partner låter bli att göra det så förväntar man ju sig påminnelse eller inkassokrav, men har den andra parten gömt dessa och man aldrig får något så tror man ju det är betalt. Det är ju absolut inte ett normalt beteende att gömma undan saker på det sättet så det är nog inget man förväntar sig i första taget om man aldrig varit utsatt för det tidigare. Sedan verkar det som im hans fd sambo tillslut kommit på honom och därav det tog slut emellan dem.

Men med vilka pengar skulle han då ha betalat dessa påstådda fakturor? Han kom ju inte åt sina egna pengar.
Citera
2013-08-12, 13:48
Medlem
crazyADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men med vilka pengar skulle han då ha betalat dessa påstådda fakturor? Han kom ju inte åt sina egna pengar.

Men läs, han påstod detta till sitt ex, inte JJ.
Citera
2013-08-12, 13:54
Medlem
[quote=jeandarc|44740154]
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Hmm va det inte sagt tidigare i tråden att JJ köpte huset med hjälp av sin mor. Om JJ nu studerade så trode han inte kunna få lån till ett hus på egen hand?!
Har SN sagt att han ska lägga hälften av kontantinsatsen o det sen uppdagades iom att mäklaren el. Om det var säljaren kontaktade JJ ang detta så är det enligt mig det som är det som utlöst bråket.

Vi har ju ingen aning om vad SN lurat i JJ om sin ekonomiska situation bortsett från det lovade arvet men eftersom de ska ha upptäckt när det skulle skicka blommor att fader ej var död så borde ju vissa klockor börjat att ringa.

Ju mer jag läser här - desto mindre förstår jag..

Skulle en studerande JJ köpa ett hus tillsammans med SN utan att själv kunna ens ta lån för det huset? Låter ju onekligen att de var gjorda av samma virke - inte så att JJ försökte lura sin mamma, men inte särskilt självständigt beteende av en kille på 27 år. Och frågan lyder: varför skulle de köpa ett hus just nu om de inte ens kunde finansiera det själva? Varför inte vänta tills JJ hade studerat klart och arvet hade trillat in?

Den här storyn blir mer och mer konstig.
Citera
2013-08-12, 13:55
Medlem
crazyADHDs avatar
[quote=sno|44740291]
Citat:
Ursprungligen postat av jeandarc

Ju mer jag läser här - desto mindre förstår jag..

Skulle en studerande JJ köpa ett hus tillsammans med SN utan att själv kunna ens ta lån för det huset? Låter ju onekligen att de var gjorda av samma virke - inte så att JJ försökte lura sin mamma, men inte särskilt självständigt beteende av en kille på 27 år. Och frågan lyder: varför skulle de köpa ett hus just nu om de inte ens kunde finansiera det själva? Varför inte vänta tills JJ hade studerat klart och arvet hade trillat in?

Den här storyn blir mer och mer konstig.

JJ hade fast tjänst inom vården
Citera
2013-08-12, 13:55
Medlem
har följt tråden sen start, kan meddela att jag enbart träffat SN en gång, när han var tillsammans med en bekant till min kompis... Men blir lite trött på att folk snackar om att SN aldrig varit tillsammans med en tjej.. Vad jag vet, har han haft 2 (!) förhållande med tjejer... 1 av tjejerna är en bekant till mig! så där har ni fel!!!!!
Citera
2013-08-12, 13:56
Medlem
crazyADHDs avatar
Citat:

Sorry visst jag som ska läsa bättre. Det har jag ingen aning om, det har du alldeles rätt i
Citera
2013-08-12, 13:59
Medlem
Citat:

Nej, jag förstår inte..

Det kvittar väl. Om man påstod sig betala räkningar då måste han väl ha tillgång till sitt eget bankkonto..

Jag förstår inte hur man kan bli sådär lurad. Helt ärligt. Jag påstår inte att jag är skarpare än andra, men hans lögner är så uppenbara. Det klassiska är ju att om du ger mig pengar NU så betalar jag SEN. Men hur kan man tro på en människa som uppenbarligen har brutit sitt löfte för flera redan innan.

Om man har betalningsanmärkningar så betyder det i klarspråk att man inte har gjort det man har lovat. Inte betalat - fast man har köpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in