2013-08-12, 11:33
Medlem
Det känns mer och mer realistiskt och viktigt för den delen att SD får över 10% och blir tredje största parti i valet 2014. Något som skrämmer och förundrar mig är att så många verkar skita i att rösta på SD i EU valet innan. Hur svårt och jobbigt kan det vara att ta sig till vallokalen och lägga sin röst på ett invandrings och EU kritiskt parti? Vad jag syftar på är mätningar som visar att ca 10% kommer att rösta på SD i riksdagsvalet men bara runt 7% i EU valet.
2013-08-12, 11:49
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Det känns mer och mer realistiskt och viktigt för den delen att SD får över 10% och blir tredje största parti i valet 2014. Något som skrämmer och förundrar mig är att så många verkar skita i att rösta på SD i EU valet innan. Hur svårt och jobbigt kan det vara att ta sig till vallokalen och lägga sin röst på ett invandrings och EU kritiskt parti? Vad jag syftar på är mätningar som visar att ca 10% kommer att rösta på SD i riksdagsvalet men bara runt 7% i EU valet.
Men är det ett tecken på att få avser rösta? Undersökningen gäller sympatier såvitt jag förstår.
2013-08-12, 11:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Dra inte för stora växlar på vad instituten påstår!
2013-08-12, 12:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även ett tecken på hur den "agendaskapande" journalistiken förvanskar det som andra säger för att passa in i "berättelsen".

Agendaskapande uppfattar jag som att Lagt lock ligger.
2013-08-12, 13:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Återigen går en enskild mätning för SD åt rätt håll. Min glädje över detta faktum är stor men än så länge är jag inte helt nöjd. Det blir jag först när SD rasar ur riksdagen. Ett tips till SD och dess anhängare är att börja ett samarbete med SVP så är saken klar.

Kul att du känner glädje när SD nu är etablerade på 10%.
Om du kunnat läsa ditt inlägg för ett år sedan hade du antagligen dött på fläcken.

Om ett år kommer du troligen glädja dig åt att SD bara fick 15%.

______

Som nämnts tidigare i tråden är det bra om inte Reinfeldt och hans mediokra sopgäng rasar ner till för låga nivåer. Visst är det festligt att FP, KD och C samtliga riskerar att åka ur riksdagen, men det gynnar knappast SDs sak, såvida man inte hastigt blir ett 20%-parti.
2013-08-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kul att du känner glädje när SD nu är etablerade på 10%.
Om du kunnat läsa ditt inlägg för ett år sedan hade du antagligen dött på fläcken.

Om ett år kommer du troligen glädja dig åt att SD bara fick 15%.

______

Som nämnts tidigare i tråden är det bra om inte Reinfeldt och hans mediokra sopgäng rasar ner till för låga nivåer. Visst är det festligt att FP, KD och C samtliga riskerar att åka ur riksdagen, men det gynnar knappast SDs sak, såvida man inte hastigt blir ett 20%-parti.

Jag har en känsla av att SD kan gynnas av att loppet ses som kört för alliansen. Jag tror media kommer att vilja hajpa upp det som att "varje röst är JÄTTEVIKTIG" för att avhålla så många moderater och sossar som möjligt att rösta SD.

Nästa mandatperiod är ändå förlorad vad gäller verklighetsanpassad politik - det bästa på sikt kan faktiskt vara att MP får fria tyglar att snabbt krascha systemet. Så drömscenariot enligt mig är att ett eller flera av småttingarna åker ut, samtidigt som M rasar så lågt som det är möjligt.

Det måste till en intern revolution i M för att till 2018 öppna upp för ett samarbete med SD. Ett samarbete som kan bli mycket gynnsamt för M, oförtjänt nog. Ett M under 25% är mer benäget att revoltera än ett på 28%.
2013-08-12, 13:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Återigen går en enskild mätning för SD åt rätt håll. Min glädje över detta faktum är stor men än så länge är jag inte helt nöjd.
Grattis!
Kan du inte berätta hur många somalier du vill få hit innan du blir helt nöjd?
Hur pass stora nedskärningar ska vi göra i välfärden förrän du blir helt nöjd?
Man är ju lite konfunderad över hur somliga tänker kring detta.

Angående huvudfrågan, tror jag själv inte att SD kommer att växa så pass snabbt som många här hoppas, av den enkla anledningen att människor tenderar att rösta som de alltid har gjort. Där har de övriga partierna ett gigantiskt försprång.
Men vi kommer att gå åt fel håll. (För dig alltså... )
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-08-12 kl. 13:41.
2013-08-12, 13:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nästa mandatperiod är ändå förlorad vad gäller verklighetsanpassad politik - det bästa på sikt kan faktiskt vara att MP får fria tyglar att snabbt krascha systemet. Så drömscenariot enligt mig är att ett eller flera av småttingarna åker ut, samtidigt som M rasar så lågt som det är möjligt.
När Reinfeldt avgår som partiledare på valnatten efter att ha förlorat makten, det ögonblicket blir den verkliga vändpunkten.
2013-08-12, 13:46
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
SD backar, då redovisar aftonbladet metros mätning

M går framåt – tack vare Reinfeldts tal

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17277221.ab
Så frukansvärt dumt!

De trappar verkligen upp den agendasättande jorunalistiken (kodord för propaganda). Sådana här "berättelser" kommer i utformningen allt mer närma sig vansinnet, ju närmare valet vi kommer.
2013-08-12, 13:48
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Jag har en känsla av att SD kan gynnas av att loppet ses som kört för alliansen. Jag tror media kommer att vilja hajpa upp det som att "varje röst är JÄTTEVIKTIG" för att avhålla så många moderater och sossar som möjligt att rösta SD.

Det måste till en intern revolution i M för att till 2018 öppna upp för ett samarbete med SD. Ett samarbete som kan bli mycket gynnsamt för M, oförtjänt nog. Ett M under 25% är mer benäget att revoltera än ett på 28%.

Förrädarmedia vet inte hur man ska göra, man vill sänka Alliansen så dom röda vinner men problemet med det är ju att då hjälper man SD att öka. Därför är man rätt milda mot Moderaterna och Alliansen när de våldtar och slarvar bort 20 miljarder av svenskarnas pengar. Inga drev som i ett normalt demokratiskt land. Inte ens SVT och deras rödingar vill gå på djupet.

Det enda rätta för SD är att efter valet klart och tydligt gå ut med vi kommer aldrig samarbeta med M så länge som Reinfedlt sitter kvar. På så sätt lägger man all press på den nakna kejsaren. Moderaterna kommer aldrig komma nära regeringsmakt så länge som Nero sitter kvar på sin tron och leker diktator, efter ett tag blir det ohållbart.

Det är dags att SD lägger in en växel till nu och visar att vi är ett samarbetsalternativ, vi tar ansvar för Sverige.

Ett viktigt budskap att få ut till stödröstande moderater är att en stödröst på C eller KD är bortkastat, en stödröst på SD ger garanterat resultat och riskeras inte att bli bortkastad.
Senast redigerad av White Christmas 2013-08-12 kl. 13:52.
2013-08-12, 14:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Det som får etablissemanget att ändra sig är om staten tar en allt större roll i kostnaden. Att MP och V vill att staten tar över mer är välkänt. Nu har även S signalerat om detta. Detta skulle innebära större skattetryck för finanssektorn och näringslivet, vilket skulle oroa andra aktörer som Unesco. Det är dessa som varit huvudintressenter för massinvandring. Införandet av mångkultur, sämre välfärd men ökat välstånd för privata marknaden har gått hand i hand. Så visst, MP kan vara behjälplig.
2013-08-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Grattis!
Kan du inte berätta hur många somalier du vill få hit innan du blir helt nöjd?
Hur pass stora nedskärningar ska vi göra i välfärden förrän du blir helt nöjd?
Man är ju lite konfunderad över hur somliga tänker kring detta.

Angående huvudfrågan, tror jag själv inte att SD kommer att växa så pass snabbt som många här hoppas, av den enkla anledningen att människor tenderar att rösta som de alltid har gjort. Där har de övriga partierna ett gigantiskt försprång.
Men vi kommer att gå åt fel håll. (För dig alltså... )

Glöm heller inte bort att partierna och dess politik kommer granskas hårdare av media (och därigenom även av väljarna) vilket också är en anledning till att SD kommer få det tufft om knappa året utöver att människor ofta ser partier som idrottslag och röstar på sin favorit oavsett dess politik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in