2013-08-11, 23:43
Medlem
pok?s avatar
Om folk tackar nej (genom att ringa till skolan eller dylikt) till utbildningar de blivit antagna till efter andra antagningsbeskedet och jag står på tur, får jag reda på det automatiskt via antagning.se eller måste jag vänta på att de ska ringa?
Citera
2013-08-12, 00:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Om folk tackar nej (genom att ringa till skolan eller dylikt) till utbildningar de blivit antagna till efter andra antagningsbeskedet och jag står på tur, får jag reda på det automatiskt via antagning.se eller måste jag vänta på att de ska ringa?
Antagning.se handhar endast U1 och U2. Ev. reserver kallas av resp. lärosäte.
Citera
2013-08-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Glömde skriva... Vet att 13 personer hoppat av från BI vilket är den grupp jag ligger bäst till i. Är dock osäker på hur många det var totalt i överintaget, men har för mig att det var 20 stycken totalt.

Någon som har information om vad det ungefärliga snittet ligger på när det kommer till avhopp i civilingenjörsutbildningar?

Förresten så betyder det ju inte att sex personer måste hoppa av. Du skriver att dom börjar kalla in reserver när de når ner till 72, d.v.s. när tre hoppat av. Om det då är tre från BI som hoppat av och du är tredje reserv borde det innebära att du redan då kommer in.

Som jag skrivit innan: i urval 1 togs 95 personer in, i urval 2 75 st. Dom vill antagligen ha 75 st som startar utbildningen så att de efter normala avhopp första terminen kommer ned till ungefär det faktiska antalet platser som man hoppas på, vilket antagligen är runt 65-70 st.
Citera
2013-08-12, 09:25
Medlem
snabeltandens avatar
Jag har sökt systemvetenskap i Göteborg och är efter andra urvalet reserv 7 av 70 antagna i BI-gruppen. Låg efter första urvalet på reservplats 45. Hur tror ni detta kommer utveckla sig? Har jag någon chans att komma in? Kom in i Luleå via sen anmälan på systemvetenskapsutbildningen. Men är mer sugen på GU! Tacksam för svar!

Tror för övrigt att de tagit in ca 15 studenter i överintag. Totalt antal platser är 110.
Senast redigerad av snabeltanden 2013-08-12 kl. 09:29.
Citera
2013-08-12, 10:18
Medlem
Jag har blivit antagen på den kurs jag hade längst ner i prioriteringsordningen, och är inte speciellt sugen på att gå den, men kan ändå tänka mig att tacka ja till den istället för ingenting alls.

Om jag tackar ja till den, alltså i mail direkt till skolan, får de andra lärosätena reda på det på något sätt så de inte hör av sig ang ev reservplats? Ligger på en helt ok reservplats på utbildningen längst upp nämligen..
Citera
2013-08-12, 10:24
Medlem
Är det någon som kommit in på GU som har fått NÅGON info alls om kurser / vart man skall vara första dan / kurslitteratur? Har inte fått ett piss.
Citera
2013-08-12, 11:22
Medlem
Har kommit in på en utbildning i en stad och står på reservplats 1 i Uppsala. Är det någon idé att gå på uppropet till den utbildningen jag är antagen till? Tänk om jag inte kommer in på Uppsala!
Citera
2013-08-12, 13:30
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nrocs
Jag har blivit antagen på den kurs jag hade längst ner i prioriteringsordningen, och är inte speciellt sugen på att gå den, men kan ändå tänka mig att tacka ja till den istället för ingenting alls.

Om jag tackar ja till den, alltså i mail direkt till skolan, får de andra lärosätena reda på det på något sätt så de inte hör av sig ang ev reservplats? Ligger på en helt ok reservplats på utbildningen längst upp nämligen..

Nej, det påverkar inte dina chanser som reserv.
Citera
2013-08-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasteless
Har kommit in på en utbildning i en stad och står på reservplats 1 i Uppsala. Är det någon idé att gå på uppropet till den utbildningen jag är antagen till? Tänk om jag inte kommer in på Uppsala!

Information om upprop borde finnas på UU:s hemsida, eller så har du fått mail om det.
Det är inte alla utbildningar som har fysiska upprop. En del har det via Internet och eventuella reserver blir då kontaktade via telefon och en del utbildningar tar inte in reserver alls.
Citera
2013-08-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
19e Reserv till Karolinska Institutet, 2012 kom 21a in, 2011 kom 24e in, 2010 kom 18e in. Vad tror ni?
Hej! Jag undrar hur man kan få reda på hur många antal reserver som kommit in varje år? Detta efter att urval 2 har skett om det är de du menade?
Själv tror jag att dina chanser skulle vara 50/50 som sagt
Citera
2013-08-12, 16:23
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper
Är det någon som kommit in på GU som har fått NÅGON info alls om kurser / vart man skall vara första dan / kurslitteratur? Har inte fått ett piss.
Yes, jag har fått mail med ett schema för första veckan samt kurslitteratur för första terminen. Hör med din fakultet.
Citera
2013-08-12, 16:39
Medlem
Urval 2:

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 1
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 33
Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 1
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 21

Stod som 1:a reserv på båda i Urval 1 också..

Känner mig sjukt depp nu och har nästan gett upp men visst borde det gå, vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in