2013-08-12, 07:30
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag tänker Id*s lille son som blev lämnad kvar den där natten. Inom juridiken finns ju begreppet "likgiltighetsuppsåt" men kan det begreppet även innefatta barnet som blev lämnat kvar i lägenheten?

Jag menar, de har ju helt kallt bara dragit och lämnat honom där men det kanske i så fall kräver att barnet i sin ensamhet gjort sig illa på nåt sätt och nu hade han ju inte gjort det?

Du har helt rätt och tack för lektionen. Det är rätt många år sedan jag läste juridik och då hette det "indirekt uppsåt". Om jag förstår rätt så räcker det inte enbart med risken, men om det stackars barnet t.ex. hade gjort sig illa, så kan det bedömas som likgiltighetsuppsåt.
Citera
2013-08-12, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag tänker Id*s lille son som blev lämnad kvar den där natten. Inom juridiken finns ju begreppet "likgiltighetsuppsåt" men kan det begreppet även innefatta barnet som blev lämnat kvar i lägenheten?

Jag menar, de har ju helt kallt bara dragit och lämnat honom där men det kanske i så fall kräver att barnet i sin ensamhet gjort sig illa på nåt sätt och nu hade han ju inte gjort det?

Ja, jag kan tänka mig att detta bidrar till ett längre straff. För di som kan antas känna till att barnet var där. Det har förekommit uppgifter om att barnet var blodigt, och jag spekulerar i om barnet kunnat se BP med blod osv. att rätten inte ser på detta med blida ögon.
Vidare kan man spekulera i huruvida barnet i värsta fall kan sett eller hört hela händelsen och då kan GM räkna med ett antal extra år för detta.
Citera
2013-08-12, 07:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Ja, jag kan tänka mig att detta bidrar till ett längre straff. För di som kan antas känna till att barnet var där. Det har förekommit uppgifter om att barnet var blodigt, och jag spekulerar i om barnet kunnat se BP med blod osv. att rätten inte ser på detta med blida ögon.
Vidare kan man spekulera i huruvida barnet i värsta fall kan sett eller hört hela händelsen och då kan GM räkna med ett antal extra år för detta.

Det kan vara sant men det har nog också med barnets ålder att göra, hur mycket det förstår. Men naturligtvis är det avskyvärt.

Edit: Man kan tänka sig en formulering som "...agerat med stor hänsynslöshet"
Senast redigerad av Orsa 2013-08-12 kl. 08:10.
Citera
2013-08-12, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Det kan vara sant men det har nog också med barnets ålder att göra, hur mycket det förstår. Men naturligtvis är det avskyvärt.

Det skall bli intressant att se hur di bedömer en sådan sak.
Bara att lämna barnet blir ju likgiltighet och då blir ju åldern omvänt viktig...

Man kan bara hoppas att barnet låg i en spjälsäng med dörren stängd och sov.
Det värsta vore ju om barnet har vaknat och gått runt med nallen i blodpölarna och ropat efter mamma
Oavsett betingar detta ett längre straff, det finns ett uppsåt och kan inte blundas för.
Citera
2013-08-12, 08:43
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa

Edit: Man kan tänka sig en formulering som "...agerat med stor hänsynslöshet"
Den typen fras ser man ganska ofta i domar. Hoppas de ser den vinkeln också i det här fallet.
Citera
2013-08-12, 08:47
Medlem
Fingertutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Den typen fras ser man ganska ofta i domar. Hoppas de ser den vinkeln också i det här fallet.

Ja, det får vi hoppas. Vi får också hoppas att barnet inte såg allting och kommer få leva med det. Även om han var liten så minns man ändå ganska mycket, många minns hemska händelser.
Citera
2013-08-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Familj kan ha fått tillstånd.
Avspärrningar borde vara för alla.
Hur är det perverst?
Kan du ta bilder?
Mvh

Angående att folk är inne och tänder ljus INNANFÖR polisens avspärrning.

Att i sin TÄVLAN att visa att man bryr sig mest visa att man inte bryr sig alls! DET är perverst.
Och om vi här inne på FB anklagas för att gotta oss i olyckan - vad gör då inte dessa människor som är inne och klampar på en brottsplats. Makabert, upprörande.

Angående barnet på BP. Tur i oturen, som sagts tidigare, att ungen inte bedömdes vara ett ögonvittne av GM... Det "problemet" hade ju kunnat uppstå för GM om barnet varit lite äldre...
Senast redigerad av Mogge12 2013-08-12 kl. 08:56.
Citera
2013-08-12, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Angående att folk är inne och tänder ljus INNANFÖR polisens avspärrning.

Att i sin TÄVLAN att visa att man bryr sig mest visa att man inte bryr sig alls! DET är perverst.
Och om vi här inne på FB anklagas för att gotta oss i olyckan - vad gör då inte dessa människor som är inne och klampar på en brottsplats. Makabert, upprörande.

Angående barnet på BP. Tur i oturen, som sagts tidigare, att ungen inte bedömdes vara ett ögonvittne av GM... Det "problemet" hade ju kunnat uppstå för GM om barnet varit lite äldre...
Vet inte vart vi kommer i denna "diskussion", men kan du ta lite bilder på fp för kroppen?
Svårt att uttala sig när man inte vet hur det ser ut där.
Man spärrar ofta av ett större område än det egentligen behövs.
Senast redigerad av Kanel-Kalle 2013-08-12 kl. 09:29.
Citera
2013-08-12, 09:27
Medlem
Quarrels avatar
NLT: Fyndet av kroppen ska ta polisen vidare
Citat:
• Varför har man inte hittat kroppen tidigare? Har man inte letat där?

– Vi planerade att söka där. Dagen innan stod jag bara 20–25 meter från platsen. Kroppen låg i ett tättbevuxet skogsparti utan insyn.
Citera
2013-08-12, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 123komose
Det har varit helg i Polen med, gissar att Polska tjänstemän och advokater är ungefär lika noga med sina ledigheter som svenska dito.
Helg betyder mer lön.
Man kan få träffa advokat på helgen.
I Sverige iallafall.
Citera
2013-08-12, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ruskit
AJ (Eller någon med samma förnamn) svarade på det nummer som är skrivet på AJ enligt internet i fredagskväll. Någon som vet hur det kan komma sig, och vem det kan vara om ej han?
En granne till honom med samma namn, tio år yngre.
Citera
2013-08-12, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sedan när är Sveriges Radio en svensk tidning?

Vadå "häktad från svensk mark". Läs vad det står: "I dag har en polsk domstol bestämt att han ska häktas". Nio dagar efter att han häktades i sin frånvaro i Sverige.
Ja kalla det vad du vill. En nättidning då.

För du lyssnar väl inte på radio när du läser en text från SR?
Dummare än jag trodde är du.
Häktad i sverige menar jag med det jag skrev.
Häktad i Polen av polsk domstol kan jag också läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in