2013-08-06, 15:34
Medlem
MrTruckers avatar
Är nykter och läser här hela tiden. Sjukt mycket man känner igen sig i andras historier!

En sak som jag tycker är grymt jobbigt är all ångest som sköljer över en.. .dels känns de som man tagit ett socialt självmord genom att gå ut som nykter alkoholist och dels så har jag börjat grubbla jävligt mycket på gamla dumheter man gjort på fyllan.

Har fortfarande vissa färska händelser som jag måste ta tag i inom några veckor då jag träffar personerna ifråga som tynger mig och mitt sinne nått fruktansvärt. Är fan inte lätt att hålla sig nykter när man har en sån här jobbig ångest som får håren på armarna att resa sig och kallsvetten rinner... vill bara fly bort, bort, bort...

Men jag sa till mig själv imorse att "idag ska jag vara nykter" och det ska jag hålla... Men vad gör man åt det förflutna?? Minnena, ångesten som man skjutit upp? Helt otroligt jobbigt....
Citera
2013-08-07, 07:29
Medlem
Tankte dela med mej av mina erfarenheter...

Sop som Satan tills jag traffade pa foljande:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_Method

(Eller rattare sagt en shrink som satte mej pa ratt spar.........)

Allt handlar om kemi och metoden utvecklades urprungligen i Finland.

Och ar det nagra som borde veta nanting om att supa sa ar det val dom?!

Medikamenterna inblandade ar dom foljande:

http://en.wikipedia.org/wiki/Naltrexone

- och -

http://alcoholism.about.com/od/meds/a/campral.htm

Now, Ni som far Antabus vibbar vill jag bara saga att denna metod garanterar att Ni kan SKARA NER, sa aven drastiskt om Ni vill.

Men Ni kan, sa lange Ni tar Er 'Nal' nagon timme fore supandet, fortsatta att ansvarsfullt konsumera alkohol - det blir bara inte samma 'sensation' i hjarnan.

For bra for att vara sant? Ja visst faan ar det sa. Denna metod har sina baksidor ocksa, men vi kan behandla dom nan annan gang.

Sa lange jag kan hjalpa nan stackars djavel att skara ner fran 10 pavor rodtjut i veckan, till kanske 2-3 sa ar det en seger.

We TSM propeller heads even have our own Forum:

http://www.thesinclairmethod.net/community/

Hall till godo och for faaaan ta steget! Today's the day!
Citera
2013-08-07, 08:00
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det var det jag själv tröttnade på, denna ständiga kamp för att må bättre igen mellan fylleperioderna. Efter tre vita veckor hade man så klart glömt hur jävla jobbig den senaste avtändningen var, så då krökade man till igen. Totalt vansinne att leva så.

Läste dina inlägg i tråden och råder alla er andra att göra detsamma. Du är en inspirerande kämpe.
Citera
2013-08-11, 22:56
Bannlyst
Den här jävla ångesten dödar mig. Överväger seriöst att ta livet av mig så man slipper det här helvetet som alltid är söndag-fredag med konstant ångest för att man inte minns vad man gjorde i helgen, vad har jag sagt, vad har jag gjort? Vill höra efter men isolerar mig istället tillsammans med herr ångest.

Jag vet inte hur många gånger jag lovat mig själv. Så mycket skit jag har gjort så att det är fan helt sinnessjukt att jag vågar dricka en öl ens en gång. Men jo, man gör det där varje fredagseftermiddag för då kommer en annan typ av ångest...

Fortsätter jag så här kommer jag förlora allting. Jag måste sluta men jag känner mig så ensam hela tiden så då ringer man till sina suparkompisar för det är ju det närmaste till vän man har. Känner mig så patetisk.
Citera
2013-08-12, 09:15
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actimel
Den här jävla ångesten dödar mig. Överväger seriöst att ta livet av mig så man slipper det här helvetet som alltid är söndag-fredag med konstant ångest för att man inte minns vad man gjorde i helgen, vad har jag sagt, vad har jag gjort? Vill höra efter men isolerar mig istället tillsammans med herr ångest.

Jag vet inte hur många gånger jag lovat mig själv. Så mycket skit jag har gjort så att det är fan helt sinnessjukt att jag vågar dricka en öl ens en gång. Men jo, man gör det där varje fredagseftermiddag för då kommer en annan typ av ångest...

Fortsätter jag så här kommer jag förlora allting. Jag måste sluta men jag känner mig så ensam hela tiden så då ringer man till sina suparkompisar för det är ju det närmaste till vän man har. Känner mig så patetisk.

Jag känner verkligen igen mig i dina ensamhetskänslor... man känner sig ensammast på jorden när man väl tagit beslutet att lägga av. Men... iaf för mig fungerar det att gå på AA möten där man får träffa, och prata med, andra människor som vet vad det handlar om!

Så det är mitt tips till dig... gå till AA på ett möte och känn efter hur det känns... i värsta fall så har du slösat en timme... i bästa fall så hjälper detta dig att hålla dig nykter och att komma över din ångest!
Citera
2013-08-12, 10:17
Medlem
Nu postar jag nog antagligen i fel tråd men tänkte att erfarenheten finns väl här..

Har supit ganska hårt de senaste veckorna (senaste halvåret minst 3 ggr/vecka, alltid varje helg) men senaste veckorna minst 4 ggr i veckan, och typ konstant senaste veckan, varit utan i 2 dagar nu och hade skitsvårt att somna igår, vaknade flera gånger och mådde skit, typ orolig och nervös, även sovit väldigt lite idag.

Drog iväg till jobbet idag och fick en sjukt olustig känsla i kroppen så fort jag steg in, började typ svettas (mådde okej imorse typ) och kände mig något äckligt obevkäm och osäker, kändes som jag typ skulle få panik så jag drog hem efter en halvtimme, helt kallsvettig och typ panik, var nästan så jag ville lipa, mådde riktigt skit alltså. Har lugnat ner mig lite nu men bara jag tänker på att dra dit imorgon så kommer jordens ångest, kommer aldrig klara av det.

Kan det vara alkoholen som spökar redan?? Som sagt, ursäkta om jag drar in det mitt lilla skitproblem här för er som har problem på riktigt men jag är seriöst rädd
Citera
2013-08-12, 11:50
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviann
Nu postar jag nog antagligen i fel tråd men tänkte att erfarenheten finns väl här..

Har supit ganska hårt de senaste veckorna (senaste halvåret minst 3 ggr/vecka, alltid varje helg) men senaste veckorna minst 4 ggr i veckan, och typ konstant senaste veckan, varit utan i 2 dagar nu och hade skitsvårt att somna igår, vaknade flera gånger och mådde skit, typ orolig och nervös, även sovit väldigt lite idag.

Drog iväg till jobbet idag och fick en sjukt olustig känsla i kroppen så fort jag steg in, började typ svettas (mådde okej imorse typ) och kände mig något äckligt obevkäm och osäker, kändes som jag typ skulle få panik så jag drog hem efter en halvtimme, helt kallsvettig och typ panik, var nästan så jag ville lipa, mådde riktigt skit alltså. Har lugnat ner mig lite nu men bara jag tänker på att dra dit imorgon så kommer jordens ångest, kommer aldrig klara av det.

Kan det vara alkoholen som spökar redan?? Som sagt, ursäkta om jag drar in det mitt lilla skitproblem här för er som har problem på riktigt men jag är seriöst rädd

Ja det är alkoholen som framkallar dessa känslor. Social fobi och ångest är väldigt vanligt efter en period av lite för mycket alkohol. (Sk kemisk ångest)

Vet inte själv hur många gånger man suttit inlåst i lägenheten med nerdragna persienner och så fort man hört någon gå i trapphuset har man bett en bön att det inte är någon påväg att hälsa på eller liknande. Sen känns de som varje jävla människa hatar dig och alla pratar om dig osv... =P

Se till att hålla dig nykter ett par dagar till så ska du se att det går över.

Har du skakningar och svettningar dagarna efter du druckit alkohol? OM du har det bör du ta de som ett varningstecken. Brukar vara så abstinens yttrar sig och då är du ute på tunn is.

Fridens
Citera
2013-08-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Ja det är alkoholen som framkallar dessa känslor. Social fobi och ångest är väldigt vanligt efter en period av lite för mycket alkohol. (Sk kemisk ångest)

Vet inte själv hur många gånger man suttit inlåst i lägenheten med nerdragna persienner och så fort man hört någon gå i trapphuset har man bett en bön att det inte är någon påväg att hälsa på eller liknande. Sen känns de som varje jävla människa hatar dig och alla pratar om dig osv... =P

Se till att hålla dig nykter ett par dagar till så ska du se att det går över.

Har du skakningar och svettningar dagarna efter du druckit alkohol? OM du har det bör du ta de som ett varningstecken. Brukar vara så abstinens yttrar sig och då är du ute på tunn is.

Fridens

Nej det här är första gången det händer, känner mig sjukt ynklig och liten, typ som när man är riktigt bakis, helt sänkt alltså.. Känner mig typ instabil, nervös, som om jag vill gråta typ, fan, vill bara fortsätta kröka men det håller inte.. Det närmsta jag kan jämföra det här med är under en period för ett par år sen (inte alls långt, ca 3 veckor) då jag tryckte i mig bensodiazepiner dygnet runt, och när jag la av så kände jag mig typ likadan, sjukt osäker och nervös, svettningar och skit, vågar knappt vara runt folk.. Fyfan, då vet jag vad det beror på då, trodde först att jag inbillade mig och att jag skulle behöva hålla på bra mycket längre innan det ens märks av, jävla gift.

Tack för svaret, det hjälper verkligen.
Citera
2013-08-12, 13:12
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Nej det här är första gången det händer, känner mig sjukt ynklig och liten, typ som när man är riktigt bakis, helt sänkt alltså.. Känner mig typ instabil, nervös, som om jag vill gråta typ, fan, vill bara fortsätta kröka men det håller inte.. Det närmsta jag kan jämföra det här med är under en period för ett par år sen (inte alls långt, ca 3 veckor) då jag tryckte i mig bensodiazepiner dygnet runt, och när jag la av så kände jag mig typ likadan, sjukt osäker och nervös, svettningar och skit, vågar knappt vara runt folk.. Fyfan, då vet jag vad det beror på då, trodde först att jag inbillade mig och att jag skulle behöva hålla på bra mycket längre innan det ens märks av, jävla gift.

Tack för svaret, det hjälper verkligen.

Ja det är ett gift, etanolen... Jag fick sådär första gången för 3-4 år sedan och de blev fan bara värre och värre med klimax nu i somras... så nu har jag lagt spriten på hyllan. Första veckan när jag nyktrat till var hemsk... så fort telefon ringde så hoppade man högt. Skrev någon på facebook gick jag och letade efter ett rep och en balk i taket =P

Men efter 4-5 dagar börjar de kännas bättre och man blir människa igen (lagom till fredag) . Lycka till =)
Citera
2013-08-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker

Fridens

Nu när jag tänker efter så har jag visst det.. Suttit inne för mig själv ganska mycket och lagt märkte till att jag luktar förjävligt, typ duschar på morgonen och stinker svett på eftermiddagen..

Vad skulle hända om jag drack lite ikväll? Det skulle väl bara skjuta upp lidandet ännu mer, eller hur? Lika bra att bara avstå helt?
Citera
2013-08-12, 18:44
Medlem
Tegiss avatar
Citat:
Vad skulle hända om jag drack lite ikväll? Det skulle väl bara skjuta upp lidandet ännu mer, eller hur? Lika bra att bara avstå helt?

Om du kan behärska dig och bara köper hem ett fåtal öl kan det vara en ide att trappa ner istället för att gå cold turkey för att lugna ner hjärnan lite när den börjar närmar sig ett helt nyktert tillstånd.

Även jag har druckit lite för mycket under sommaren och någon vecka spåra det och jag insåg att det här inte var riktigt hållbart, skulle säkert kunna döda någon som inte fått upp toleransen mot slutet. Tog ett par dagar att bli människa igen, sen sitter man där på uteserveringen någon vecka senare och tänker på hur god den där första kalla biran är. Men har inte spårat ur igen sen dess och hoppas att det håller sig så.
Citera
2013-08-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegis
Om du kan behärska dig och bara köper hem ett fåtal öl kan det vara en ide att trappa ner istället för att gå cold turkey för att lugna ner hjärnan lite när den börjar närmar sig ett helt nyktert tillstånd.

Även jag har druckit lite för mycket under sommaren och någon vecka spåra det och jag insåg att det här inte var riktigt hållbart, skulle säkert kunna döda någon som inte fått upp toleransen mot slutet. Tog ett par dagar att bli människa igen, sen sitter man där på uteserveringen någon vecka senare och tänker på hur god den där första kalla biran är. Men har inte spårat ur igen sen dess och hoppas att det håller sig så.

Tror du att det skulle hjälpa? Behöver verkligen bli okej så fort som möjligt, alltså att ta typ två glas vin kanske?

Frågan är alltså om det är värt att försöka trappa ner lite eller inte, rädd att det bara blir värre, för så hårt har jag ju inte supit, det är inte så jag ligger och skakar och spyr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in