2013-08-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Intressant debatteknik.
Jag skrev att engelskan är det mest spridda språket, du skrev att engelskan är det mest spridda språket. Jag drar slutsatsen av att du anser att jag har rätt. Om du tycker att det är "intressant debatteknik" så får du gärna göra det.

Citat:
Wikipedia har en artikel om världsspråk som du skulle kunna taga och läsa. Begreppet är alls inte så otydligt som du tycks tro. Ett världsspråk är ett språk som nått betydelse för kommunikation mellan olika folkgrupper långt utanför dess ursprungliga språkområde. Det finns varken ett enda världsspråk eller hur många som helst. Vilket som är allra störst är heller i sig inte särskilt intressant -- den människa finns inte som måste förbereda sig på att bli nedsläppt på en slumpmässig plats i världen. Och funnes hon, skulle hon sannolikt inte säga mycket mer än blubb, blubb.
Är det så att du faktiskt inte förstår vad det är jag säger?

A skrev att engelska var världsspråket.
B undrade varför A skrev på ett sätt som fick det att framstå som att det bara finns ett världsspråk.
Jag gav förslaget att det kanske beror på att engelskan är det mest spridda språket. Det har du också sagt, så det kan du nog inte ha några problem med. Okej? Jag har aldrig sagt att engelskan är det bästa språket för alla människor.

Inte heller har jag sagt att det finns lika många världsspråk som det finns språk, jag sa att sett till det mest användbara språket på individnivå så finns det lika många svar som det finns språk och att världsspråk då blir irrelevant.

Förstår du fortfarande inte, utan känner att du gärna vill skriva ytterligare ett irrelevant inlägg fullt med missförstånd så behöver du inte förvänta dig några fler svar. Jag har förtydligat vad jag menar tillräckligt mycket för att vem som helst ska förstå det, och det finns ingen som helst anledning att fortsätta denna diskussion som hållit på onödigt länge som det är.
Citera
2013-08-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag skrev att engelskan är det mest spridda språket, du skrev att engelskan är det mest spridda språket. Jag drar slutsatsen av att du anser att jag har rätt. Om du tycker att det är "intressant debatteknik" så får du gärna göra det.

Det var ju inte den delen av ditt resonemang jag ifrågasatte...

Citat:
Är det så att du faktiskt inte förstår vad det är jag säger?

A skrev att engelska var världsspråket.
B undrade varför A skrev på ett sätt som fick det att framstå som att det bara finns ett världsspråk.
Jag gav förslaget att det kanske beror på att engelskan är det mest spridda språket.

Visst, visst. Men sammanhanget är den här tråden, och tidigare i den har vi redan etablerat att det finns flera världsspråk. Det följdriktiga svaret på B:s retoriska fråga är att världsspråket inte finns -- inte att det är engelska för att det är mest spritt, som du skrev. Jag gav dig också tipset att läsa litet bakåt i tråden för att undvika sådant som redan utretts.

Citat:
Okej? Jag har aldrig sagt att engelskan är det bästa språket för alla människor.

Det har du i och för sig antytt, då du påstått att engelska skulle vara mest användbart att kunna i ett resonemang som du beskrev som "rent generellt". Det kan förvisso ses som ett separat spörsmål, där jag ändock tog chansen att rätta dig eftersom jag anser att du har fel där.
Citera
2013-08-05, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag har svarat på dina "argument", men du svarar däremot inte på mina utan kommer hela tiden in på oväsentliga sidospår och halmgubbar.

Det stämmer inte alls. Jag har bemött dina argument i flera långa inlägg medan du fortsätter att strunta i det jag skriver – och ändå påstår du att det är jag som är korkad.

Citat:
Ok. Under en tågluff jag gjorde för några år sedan åkte vi genom ganska många östeuropeiska länder. I de länder där vi inte kunde det inhemska språket föredrog lokalbefolkningen i bra mycket högre grad att prata tyska än engelska. Hur förklarar du det. Låtsades de kanske? Eller är Kroatien det enda land som räknas för dig och som sätter standarden?

Men varför ska jag acceptera dina anekdoter när du inte accepterar mina? När jag berättar om mina erfarenheter i slaviska länder så struntar du och mina övriga motdebattörer i dem, eller så säger ni att jag är en lögnare.

Citat:
En sista fråga också: hur många år har du bott i Tyskland? Med tanke på hur säker du verkar vara på att tyskarna måste kunna engelska för att klara sig skulle jag vilja veta vad du grundar det på. Under mina år i Tyskland behövde jag aldrig säga ett ord engelska. Ska man utsättas för engelska i Tyskland måste man söka upp det själv.

Dina halmgubbar blir allt fånigare. Jag har aldrig sagt att tyskar måste kunna engelska för att klara sig i Tyskland (ett befängt påstående), mitt argument handlade om tyskar som åker till andra länder och kräver att infödingarna talar tyska.

Citat:
Menmen, kanske lika bra att vi avslutar den här diskussionen. Vi kommer uppenbarligen ingen vart. Fortsätt du att leva in din värld. Det är ju egentligen inte mitt huvudbry, utan något du väljer själv. Bli inte alltför chockad bara den dag du hinner ikapp verkligheten.

Så du är den som bestämmer hur verkligheten ser ut? Imponerande.
Citera
2013-08-05, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Till att börja med kan du inte extrapolera från de tyskar du träffar på dina billig-charterresmål till hela den tyska befolkningen.

Hur vet du att det rör sig om "billig-charterresmål"? Du fortsätter att hitta på saker om mig.

Citat:
Min erfarenhet av tyskar är att de beredvilligt talar engelska i situationer som kräver det i den mån de behärskar språket.

Så du får dra slutsatser, men inte jag? Hmm…okej.

Citat:
Poängen ovan, som uppenbarligen gick dig förbi, är att på platser där tyska är mer gångbart än engelska som lingua franca, och sådana platser finns det gott om, är det både högst rationellt och inte det minsta arrogant av tyskar att använda just tyska.

Men så är det inte i Kroatien. Det var det som var poängen med mitt inlägg. På kroatiska turistorter har jag stött på väldigt många tyskar, och den överväldigande majoriteten talar endast tyska.

I den delen av landet är italienska det mest utbredda främmande språket, men de flesta av tyskarna som åker dit talar varken italienska eller engelska. De talar bara tyska och de kräver att alla bemöter dem på deras språk.

Citat:
Jag vet att det för en svensk kan vara svårt att tro. Särskilt om hans utlandsvistelser begränsar sig till Thailand och New York.

Fast mina utlandsvistelser begränsar sig inte till Thailand och New York. Jag har varit i 15 länder, på tre kontinenter, och som jag skrev tidigare så är jag intresserad av andra språk och dialekter.
Citera
2013-08-05, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Malm ur en närliggande åder bryter i dag Pehr Gahrton, när han undrar över svenskarnas avståndstagande till sitt eget språk och barnsliga hyllande av engelskan, något som saknar motstycke i världen.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...da-pa-english/

Det kan vara värt att påpeka att italienskan har många fler engelska låneord än svenskan.
Citera
2013-08-05, 19:04
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folklorist
Det stämmer inte alls. Jag har bemött dina argument i flera långa inlägg medan du fortsätter att strunta i det jag skriver – och ändå påstår du att det är jag som är korkad..

Fast läser man igenom tråden är det ju du som totalignorerar det vi andra skriver. Du svarar lite översiktligt och det finns ingen substans i det du skriver. Det är nog fler än jag som undrar vad du egentligen vill komma fram till.

Citat:
Men varför ska jag acceptera dina anekdoter när du inte accepterar mina? När jag berättar om mina erfarenheter i slaviska länder så struntar du och mina övriga motdebattörer i dem, eller så säger ni att jag är en lögnare...

Därför att dina erfarenheter verkar sträcka sig till en enda plats i Kroatien. Min tågluff gick genom ett antal olika länder och är nog bättre att använda för att föra statistik.

Citat:
Dina halmgubbar blir allt fånigare. Jag har aldrig sagt att tyskar måste kunna engelska för att klara sig i Tyskland (ett befängt påstående), mitt argument handlade om tyskar som åker till andra länder och kräver att infödingarna talar tyska.

Hur vet du att de verkligen KRÄVER att andra ska prata tyska? Har de sagt det till dig? Och alla svenskar som åker till Tyskland och KRÄVER att tyskarna ska prata engelska, varför skulle de vara bättre?

Citat:
Så du är den som bestämmer hur verkligheten ser ut? Imponerande.

Nej, men jag har tillräckligt mycket erfarenhet av livet för att inse hur det ligger till på den här punkten. Jag har träffat ett stort antal människor av din sort. Alla "argumenterar" som du med liknande argument. Men en dag hinner de ifatt verkligheten och inser att de haft fel hela tiden. Helt enkelt för att de varit för inskränkta och levt i sin egen bubbla. Du får naturligtvis tro på vad du vill, men tänk lite innan du sprider det till andra.
Citera
2013-08-05, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Fast läser man igenom tråden är det ju du som totalignorerar det vi andra skriver.

Nej, det stämmer inte. Jag har bemött anglofobernas ”argument”. Här är ett exempel:

Lightnight: Inte alls i samma utsträckning som i Sverige. Dessutom kan man dagligen i tysk tv se på filmer som kommer från t ex Frankrike eller Spanien. Hur ofta kan du det på svensk tv?

Folklorist: Fast tyskarna går ju miste om alla språken eftersom de synkroniserar icke-tyska filmer. Jag tror att de flesta skulle hålla med om att språket är en viktig del av det som utmärker ett folkslag, och därför borde det uppmärksammas.

Du struntade i mitt svar. Och här har vi ännu ett exempel:

Lightnight: En sista fråga också: hur många år har du bott i Tyskland? Med tanke på hur säker du verkar vara på att tyskarna måste kunna engelska för att klara sig skulle jag vilja veta vad du grundar det på. Under mina år i Tyskland behövde jag aldrig säga ett ord engelska. Ska man utsättas för engelska i Tyskland måste man söka upp det själv.

Folklorist: Dina halmgubbar blir allt fånigare. Jag har aldrig sagt att tyskar måste kunna engelska för att klara sig i Tyskland (ett befängt påstående), mitt argument handlade om tyskar som åker till andra länder och kräver att infödingarna talar tyska.

Du struntade i mitt svar.

Citat:
Därför att dina erfarenheter verkar sträcka sig till en enda plats i Kroatien.

Nej, det stämmer inte eftersom jag har varit i många länder, men anglofoberna ifrågasatte det jag skrev om tyska turister i Kroatien, och då är det logiskt att vi diskuterar det landet.

Citat:
Hur vet du att de verkligen KRÄVER att andra ska prata tyska? Har de sagt det till dig?

Ja.

Citat:
Och alla svenskar som åker till Tyskland och KRÄVER att tyskarna ska prata engelska, varför skulle de vara bättre?

Jag har redan svarat på detta.

Citat:
Nej, men jag har tillräckligt mycket erfarenhet av livet för att inse hur det ligger till på den här punkten. Jag har träffat ett stort antal människor av din sort. Alla "argumenterar" som du med liknande argument. Men en dag hinner de ifatt verkligheten och inser att de haft fel hela tiden. Helt enkelt för att de varit för inskränkta och levt i sin egen bubbla. Du får naturligtvis tro på vad du vill, men tänk lite innan du sprider det till andra.

Du kommer alltid med samma halmgubbe. På vilket sätt lever jag i ”min egen bubbla”? Du skrev att min världsåskådning ”kretsar runt och består av Sverige, Storbritannien och USA”, men det stämmer inte. Jag kom med följande svar:

I ett av mina tidigare inlägg skrev jag att jag brukar bemöta folk på deras modersmål, och det är sant. Jag talar 4 – 6 språk (beroende på vad man menar med "tala") och jag har passiva kunskaper i ytterligare ett par språk/dialekter.

Är inte detta tillräckligt? Hur många språk måste jag kunna för att få uttala mig om dessa ting? Hur många språk talar du? Jag skrev dessutom följande:

Fast mina utlandsvistelser begränsar sig inte till Thailand och New York. Jag har varit i 15 länder, på tre kontinenter

Är inte detta tillräckligt? Hur många länder måste jag besöka innan jag får uttala mig om dessa ting? Hur många länder har du varit i?
Citera
2013-08-06, 00:17
Bannlyst
Jag stör mig också på detta. Engelska är ett universellt språk. Det är pinsamt om man inte kan tala/förstå det i modern tid.

Efterblivna länder.
Citera
2013-08-06, 15:27
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det kan vara värt att påpeka att italienskan har många fler engelska låneord än svenskan.

Man möter förvisso rätt många engelska lånord i italienskan, många fler än i t ex franskan, men den där fjantiga svenska vurmen för engelskan och våra krampaktiga drömmar om att vara en del av den anglosaxiska sfären (där svensken placeras på bänken till B- eller C-laget) finns inte alls i Italien. Jag har nyligen studerat i Italien och har således färska intryck av transalpint språkbruk och sociala sedvänjor.

(Ofta får man för övrigt leta – ej sällan förgäves – efter McDonald’s i italienska städer, medan denna kedja hos oss är ubikvitös.)
Citera
2013-08-08, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Jag såg för övrigt den prisbelönta serbiska ungdomsfilmen ”Klip” nyligen. En bra rulle om en förlorad ungdomsgeneration i Belgrad. Såg ut som verkligheten för sådana generationer lite varstans i världen, med billigt knark, fester, försummat skolarbete, tjejer som knulldockor och så vidare. Det som slog mig var att allt i miljöerna var på serbiska, från de senaste hitlåtarna på diskoteken till svordomarna. Så det handlar mest om vad man har för referenser och vad man tycker är coolt. Svenska tonåringar gillar anglosaxiskt och vänder sig till den delen av världen för att söka bekräftelse och identifikation, men begär för Guds skull inte att hela världen ska ha samma förebilder som svenska teens. Det är inskränkt och bonnigt.

Jag har inte sett den här filmen, men jag kan säga att både serber och kroater använder engelska (slang)ord som teenager/tinejdžer, cool, loser/luzer, sexy/seksi, okej etc., och eftersom anglofoberna i den här tråden påstår att jag är "korkad" och "hjärntvättad" så ska jag bevisa att jag har rätt.

Om man skriver in meningen "Ovo je baš cool" som betyder "Det här är verkligen häftigt" i serbiska Google så får man 978 000 träffar:

http://www.google.rs/#bav=on.2,or.&fp=4b12a03d69ae8c3f&q=%22ovo+je+ba%C 5%A1+cool%22

Dessa ord är så pass etablerade att man hittar dem i kroatiska ordböcker, som till exempel Hrvatski enciklopedijski rječnik:

loser

http://hjp.novi-liber.hr/index.php?s...&id=e15gWhc%3D

tinejdžer

http://hjp.novi-liber.hr/index.php?show=search

Citat:
Man möter förvisso rätt många engelska lånord i italienskan

Väldigt många, och det handlar om ord som är så pass etablerade att man ser/hör dem i dagstidningarna och på TV-nyheterna.

Citat:
men den där fjantiga svenska vurmen för engelskan och våra krampaktiga drömmar om att vara en del av den anglosaxiska sfären

Tja, det är din åsikt.
Senast redigerad av Folklorist 2013-08-08 kl. 23:47.
Citera
2013-08-09, 17:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nu gör jag en riktigt klassisk Flashbackfigur, och undrar vad du har för källa till det påståendet.
Citera
2013-08-11, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu gör jag en riktigt klassisk Flashbackfigur, och undrar vad du har för källa till det påståendet.

Vill du veta om jag har en lista över alla låneorden i de båda språken? I så fall är svaret nej. Däremot kan jag säga att jag har varit i Italien många gånger, jag har talat med många italienare, jag tittar ofta på italienska TV-program och ibland läser jag italienska tidningar så därför kan jag jämföra de engelska låneorden i båda språken.

Min slutsats är att italienskan har många fler etablerade engelska låneord, det vill säga ord som förekommer i dagstidningarna och på TV-nyheterna. Här är några exempel som jag sett/hört:

Escalation, pullman (buss), killer, pusher (knarklangare), leader, leadership, premier, premiership, pressing, task force, class action, share (andel), ticket, self-service, rumor, gossip, performance, suspense, tilt, showgirl, privacy, hard, sexy, baby, star (kändis), big (viktig person), speaker (högtalare), trash, boom, outlook, loop, pole position. (Jag har många fler exempel; det här var bara ett smakprov.)

I Italien stöter man på dessa ord hela tiden. Jag har aldrig sett en sådan uppsjö av engelska låneord i Sveriges massmedia, inte ens i skvallerblaskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in