2013-07-31, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
För att det inte finns något annat språk som är lika spritt över världen och alltså lika användbart att kunna om du snurrar en jordglob och sätter ner fingret på en slumpmässig plats?

Läs gärna hela tråden. Vi har redan etablerat att det finns flera världsspråk, och att det finns många platser på jorden där något av de andra är mer gångbart än engelska. Jag vet att det för en svensk kan vara svårt att tro. Särskilt om hans utlandsvistelser begränsar sig till Thailand och New York.

Engelska må vara det mest spridda världsspråket, men inte ens det betyder faktiskt att det är det mest användbara. Det beror helt på vem man är och var man rör sig.

Citat:
En kille som säger "I love you, bro" efter två öl till någon han precis träffat [...]

Är det någonting du sett på TV?
Citera
2013-07-31, 22:00
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
För att det inte finns något annat språk som är lika spritt över världen och alltså lika användbart att kunna om du snurrar en jordglob och sätter ner fingret på en slumpmässig plats?
Om det nu är yttäckning du är ute efter, så ligger nog ryska rätt bra till.
Citera
2013-08-01, 00:09
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Svenskar är duktiga på engelska, särskilt med tanke på att det inte är vårt modersmål. Inte lika bra som många ungdomar tror, men helt klart i topp i världen.

Ja, för att vi tycker det är viktigt. Engelskan har hög status i Sverige. Många svenskar gillar att stoppa in engelska ord i sitt vardagsspråk, typ Oh my God, nice och så vidare. Det hör jag sällan i andra länder. Svensk reklam och produktinformation har ofta engelska slagord.

Citat:
Just "I love you" är ett rätt urvattnat uttryck i stora delar av den anglosaxiska världen vars betydelse står att finna i sammanhanget - inte i orden. Även för folk som har engelska som modersmål. En kille som säger "I love you, bro" efter två öl till någon han precis träffat kan få precis samma fjärilar i magen av att säga det till en tjej han tycker om som om han varit svensk och skulle sagt "jag älskar dig" till henne.

Q.E.D.
Dvs, för en anglofon modersmålstalare är det antagligen lika förpliktande att säga ”I love you” som för en svensk att säga ”jag älskar dig”. Det är när man talar ett främmande språk som det är lättare att haspla ur sig lite vad som helst. Väg ”R.I.P” och ”Vila i frid” på din personliga våg och se vilket som är tyngst.

Citat:
Om du talar franska sämre än hon talar engelska och er engelska på ungefär samma nivå så kommer det bli sämre diskussion av att byta språk. Det är positivt för dina kunskaper i franska och alltså framtida diskussioner på franska, men negativt för den omedelbara diskussionen.

Det beror ju på vilken nivå vår engelska är på. Samt vår passiva förståelse av det främmande språket. Dvs, jag kanske förstår nästan all franska, men kan inte själv formulera den. I det fallet blir diskussionen likväl mycket mer komplex om vi talar franska i stället för engelska.

Jag såg för övrigt den prisbelönta serbiska ungdomsfilmen ”Klip” nyligen. En bra rulle om en förlorad ungdomsgeneration i Belgrad. Såg ut som verkligheten för sådana generationer lite varstans i världen, med billigt knark, fester, försummat skolarbete, tjejer som knulldockor och så vidare. Det som slog mig var att allt i miljöerna var på serbiska, från de senaste hitlåtarna på diskoteken till svordomarna. Så det handlar mest om vad man har för referenser och vad man tycker är coolt. Svenska tonåringar gillar anglosaxiskt och vänder sig till den delen av världen för att söka bekräftelse och identifikation, men begär för Guds skull inte att hela världen ska ha samma förebilder som svenska teens. Det är inskränkt och bonnigt.
Citera
2013-08-01, 11:24
Medlem
Dranghoffs avatar
Men det allra mest märkliga – och tragiska – är förstås svenskars ovilja att lära sig främmande språk. Vi är ett litet inavlat språkområde och har all anledning i världen att lära oss så många språk som möjligt – för att vidga vyerna och bli av med lite av vår historiska ängslighet över att inte duga och att göra rätt intryck i umgänget med kulturnationerna. För att slappna av helt enkelt.

Därför är det bisarrt när lärarutbildningen i exempelvis franska för högstadiet lockar cirka tre personer i hela riket. För tyskan är det inte mycket bättre, efter vad jag läste på text-tv för en tid sedan.
Citera
2013-08-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Läs gärna hela tråden. Vi har redan etablerat att det finns flera världsspråk, och att det finns många platser på jorden där något av de andra är mer gångbart än engelska. Jag vet att det för en svensk kan vara svårt att tro. Särskilt om hans utlandsvistelser begränsar sig till Thailand och New York.
Jag är en fyrspråkig utlandssvensk sedan över ett decennium som aldrig varit i vare sig Thailand eller New York och vars arbetsspråk är varken svenska eller engelska, dina förutsättningar kan du hålla för dig själv.

Att det finns språk som på vissa platser är mer gångbart är helt sant, men ska du bara lära dig ett språk och resa runt jorden kommer engelskan vara det mest gångbara. Så enkelt är det.

Citat:
Engelska må vara det mest spridda världsspråket, men inte ens det betyder faktiskt att det är det mest användbara. Det beror helt på vem man är och var man rör sig.
"Det beror på vem man är och var man rör sig"... Ja. Svenska är det mest användbara språket för de allra flesta svenskar t ex. Men nu talar vi rent generellt, inte sant?

Citat:
Är det någonting du sett på TV?
Nej, det är någonting jag varit med om ett antal gånger. Någonting du också förmodligen hade varit om du faktiskt varit ute och rest i stället för att sitta hemma och försöka utmåla andra som dåligt beresta och att de tar sin information från TV.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPeng
Om det nu är yttäckning du är ute efter, så ligger nog ryska rätt bra till.
Ryssland är ett stort land, men sett till total yta skulle jag nog tro att de länder där engelska är standardspråket, ett officiellt språk eller ett högstatusspråk inte ligger långt ifrån - kanske till och med högre. Det är definitivt mer utspritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ja, för att vi tycker det är viktigt. Engelskan har hög status i Sverige. Många svenskar gillar att stoppa in engelska ord i sitt vardagsspråk, typ Oh my God, nice och så vidare. Det hör jag sällan i andra länder. Svensk reklam och produktinformation har ofta engelska slagord.
Har du ångrat dig nu? Först skrev du att svenskarna var dåliga på engelska, nu håller du med om att vi är duktiga. Hur ska du ha det?

Citat:
Dvs, för en anglofon modersmålstalare är det antagligen lika förpliktande att säga ”I love you” som för en svensk att säga ”jag älskar dig”. Det är när man talar ett främmande språk som det är lättare att haspla ur sig lite vad som helst. Väg ”R.I.P” och ”Vila i frid” på din personliga våg och se vilket som är tyngst.
Du missade poängen. Jag är väl medveten om att det är lättare att säga saker på ett nytt språk eftersom att betydelserna inte sitter lika djupt, men det blir lite tokigt att använda just "I love you" vs. "jag älskar dig" som exempel eftersom att det engelska uttrycket har två betydelser - en lättsam, vänskaplig och en djupt känslomässig, medan det svenska bara har det sistnämnda.

Citat:
Det beror ju på vilken nivå vår engelska är på. Samt vår passiva förståelse av det främmande språket. Dvs, jag kanske förstår nästan all franska, men kan inte själv formulera den. I det fallet blir diskussionen likväl mycket mer komplex om vi talar franska i stället för engelska.
Förutsatt att det handlar om en diskussion där ni båda ska bidra så blir diskussionen mer komplex för dig, för henne förvandlas det till gäster med gester där hon ska försöka gissa vad du menar med dina korta meningar med bara enstaviga ord

Jag har ett annat språk än svenska och engelska som arbetsspråk sedan flera år tillbaka, jag lovar dig att för den omedelbara diskussionen så är ett gemensamt språk att föredra framför den enes modersmål som den andre parten förstår men inte kan göra sig lika väl förstådd på som motparten förstår engelska. Men, som sagt, jag förespråkar att tala ett språk med en modersmålstalare för att underlätta för framtida diskussioner. Det är ett vanligt misstag att falla tillbaka på engelskan när man "inte behöver", har jag märkt.

Citat:
Jag såg för övrigt den prisbelönta serbiska ungdomsfilmen ”Klip” nyligen. En bra rulle om en förlorad ungdomsgeneration i Belgrad. Såg ut som verkligheten för sådana generationer lite varstans i världen, med billigt knark, fester, försummat skolarbete, tjejer som knulldockor och så vidare. Det som slog mig var att allt i miljöerna var på serbiska, från de senaste hitlåtarna på diskoteken till svordomarna. Så det handlar mest om vad man har för referenser och vad man tycker är coolt. Svenska tonåringar gillar anglosaxiskt och vänder sig till den delen av världen för att söka bekräftelse och identifikation, men begär för Guds skull inte att hela världen ska ha samma förebilder som svenska teens. Det är inskränkt och bonnigt.
Tycker du att jag gjort det?
Citera
2013-08-02, 11:08
Medlem
Citat:
Att det finns språk som på vissa platser är mer gångbart är helt sant, men ska du bara lära dig ett språk och resa runt jorden kommer engelskan vara det mest gångbara. Så enkelt är det.

Fast det är inte alls det vi diskuterar i den här tråden. Som sagt, läs den.

Citat:
"Det beror på vem man är och var man rör sig"... Ja. Svenska är det mest användbara språket för de allra flesta svenskar t ex. Men nu talar vi rent generellt, inte sant?

Poängen är att det är omöjligt och därför ointressant att tala rent "generellt" i den frågan. Skall du berätta för berbernomader i Marocko att de skall lära sig engelska istället för franska så att de kan resa runt jorden? Tokfan.

Citat:
Nej, det är någonting jag varit med om ett antal gånger. Någonting du också förmodligen hade varit om du faktiskt varit ute och rest i stället för att sitta hemma och försöka utmåla andra som dåligt beresta och att de tar sin information från TV.

Att jag aldrig fått höra lätt berusade, amerikanska, främmande män säga att de älskar mig kan även ha andra orsaker. Vilket klientel man föredrager att umgås med, exempelvis.
Citera
2013-08-02, 12:23
Medlem
Dranghoffs avatar
Malm ur en närliggande åder bryter i dag Pehr Gahrton, när han undrar över svenskarnas avståndstagande till sitt eget språk och barnsliga hyllande av engelskan, något som saknar motstycke i världen.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...da-pa-english/
Citera
2013-08-02, 12:50
Medlem
Citat:
Fast det är inte alls det vi diskuterar i den här tråden. Som sagt, läs den.
Läs mitt inlägg i sitt sammanhang.

Citat:
Poängen är att det är omöjligt och därför ointressant att tala rent "generellt" i den frågan. Skall du berätta för berbernomader i Marocko att de skall lära sig engelska istället för franska så att de kan resa runt jorden? Tokfan.
Skulle jag träffa berbernomader som saknade preferenser för vilka platser de skulle vilja besöka och var på väg ut på en jorden runt-resa och ville lära sig ett enda språk - det mest användbara världen över - då skulle jag sagt engelska. Som argument skulle jag kunna citera dig och berätta för dem att engelskan är världens mest spridda språk.

Citat:
Att jag aldrig fått höra lätt berusade, amerikanska, främmande män säga att de älskar mig kan även ha andra orsaker. Vilket klientel man föredrager att umgås med, exempelvis.
Oj då! Det var värst vad nyanserad du kunde bli nu helt plötsligt. Fantastiskt, med tanke på hur himla svartvit världen var när du försökte beskriva mig. Tänk om du hade försökt använda skallen och tänkt till lite innan du började häva ur dig svaren till mig...
Citera
2013-08-02, 13:31
Medlem
Citat:
Skulle jag träffa berbernomader som saknade preferenser för vilka platser de skulle vilja besöka och var på väg ut på en jorden runt-resa och ville lära sig ett enda språk - det mest användbara världen över - då skulle jag sagt engelska.

Jag kan utläsa tre ganska starka antaganden du gör här, som en ytterst liten -- för att inte säga obefintlig -- del av världens befolkning uppfyller. Så gick det alltså med försöket att diskutera "rent generellt".

Faktum är, att skall vi göra antaganden som passar in på en stor del av jordinvånarna -- medräknat berbernomader --, så vore det att de föredrager att besöka platser i sitt närområde och uteslutande eller främst företager resor i sin omedelbara geografiska omgivning, i den mån de reser överhuvud. Dessa borde rimligen satsa på det (världs-)språk som gäller i den delen av världen.
Citera
2013-08-02, 13:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Malm ur en närliggande åder bryter i dag Pehr Gahrton, när han undrar över svenskarnas avståndstagande till sitt eget språk och barnsliga hyllande av engelskan, något som saknar motstycke i världen.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...da-pa-english/

Det är intressant att samtidigt som fler visar sitt missnöje mot främmande kulturers "invandring", visar ännu fler sin vördnad inför engelskan. Sverige och svenskarna har identitetsproblem.
Citera
2013-08-02, 13:41
Medlem
Citat:
Jag kan utläsa tre ganska starka antaganden du gör här, som en ytterst liten -- för att inte säga obefintlig -- del av världens befolkning uppfyller. Så gick det alltså med försöket att diskutera "rent generellt".
Du förstår uppenbarligen inte vad det är jag säger, vilket är lustigt eftersom att du själv sagt att jag har rätt.

Citat:
Faktum är, att skall vi göra antaganden som passar in på en stor del av jordinvånarna -- medräknat berbernomader --, så vore det att de föredrager att besöka platser i sitt närområde och uteslutande eller främst företager resor i sin omedelbara geografiska omgivning, i den mån de reser överhuvud. Dessa borde rimligen satsa på det (världs-)språk som gäller i den delen av världen.
Du har fortfarande inte lyckats läsa mitt inlägg i sitt sammanhang. Det var en person som fick frågan varför han talade om engelska som att det vore världsspråket par excellence. Jag gav förslaget att det kanske var för att engelska är det språk som är mest spritt av de mest talade språken, och vill man ha bäst chans att kunna kommunicera om man blir nedsläppt på en slumpmässig plats i världen så är det engelska som gäller.

Du vill gå ner på individnivå och diskutera vilket det mest användbara språket är för en enskild person. Där finns det lika många svar som det finns språk och själva begreppet "världsspråk" blir därför fullständigt irrelevant.
Citera
2013-08-02, 13:56
Medlem
Citat:
Du förstår uppenbarligen inte vad det är jag säger, vilket är lustigt eftersom att du själv sagt att jag har rätt.

Intressant debatteknik.

Citat:
Du har fortfarande inte lyckats läsa mitt inlägg i sitt sammanhang. Det var en person som fick frågan varför han talade om engelska som att det vore världsspråket par excellence. Jag gav förslaget att det kanske var för att engelska är det språk som är mest spritt av de mest talade språken, och vill man ha bäst chans att kunna kommunicera om man blir nedsläppt på en slumpmässig plats i världen så är det engelska som gäller.

Du vill gå ner på individnivå och diskutera vilket det mest användbara språket är för en enskild person. Där finns det lika många svar som det finns språk och själva begreppet "världsspråk" blir därför fullständigt irrelevant.

Wikipedia har en artikel om världsspråk som du skulle kunna taga och läsa. Begreppet är alls inte så otydligt som du tycks tro. Ett världsspråk är ett språk som nått betydelse för kommunikation mellan olika folkgrupper långt utanför dess ursprungliga språkområde. Det finns varken ett enda världsspråk eller hur många som helst. Vilket som är allra störst är heller i sig inte särskilt intressant -- den människa finns inte som måste förbereda sig på att bli nedsläppt på en slumpmässig plats i världen. Och funnes hon, skulle hon sannolikt inte säga mycket mer än blubb, blubb.
Senast redigerad av Tor-Ulf 2013-08-02 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in