2013-08-11, 16:19
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
1. Nej men du sade att liv uppstår ur icke-liv inte är en komplex process om så är fallet då är det ju enkelt.

Tid + (?)= Liv

Fyll ut (?)

2. Det markerade är vad jag kan relatera till- men nej, det har inte ''krossats'' ateister förnekade ju BB-teorin för att det innebär en början och i förläning En Skaparen men som med allt så täppas kryphålet igen allt mindre och mindre.
1. Jag har aldrig sagt att det inte är en komplex process när liv skapas. Jag kan dock ha sagt att abiogenesis-processen inte är så komplex att det är omöjligt för den att ske. Vilket är något helt annat. Strawman med andra ord.

Tid + rätt förutsättningar för liv = liv

2. De har krossats.
Citera
2013-08-11, 16:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Är vår medvetandet verkligen bara en produkt av kemiska reaktioner.

Det började sannoliken där, men har sen 'kört om' naturlagernas enkla determinism ... åtminstone i ett makro-kosmisk perspektiv.

Citat:
Vad är medvetandet

(Självorganiserande) komplexitet.

Citat:
.... och varför har vi det?

Cirkulär dumfråga.

Citat:
Nja, kan man inte kontrollera sig inifrån så är man onekligen en slav för yttre intryck.

Så 'gud' behövs inte för individer som har självinsikt och självdisciplin (därmed inte sagt att det inte finns andra motivationer för teism).
Citera
2013-08-11, 16:24
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=TAXIDRIVER020|44725776]
Citat:
Är vår medvetandet verkligen bara en produkt av kemiska reaktioner.
Människan är organisk, kemi är också organiska kedjor, inte stoff som flyger runt planlöst förvirrat, md mindre människan ruckar på det, något teister är benägna att göra.

Man behöver inte polemisera och hela tiden påpeka att vetenskapen gjort si och sådana fel där och där, visst har kemiska storskaliga industrier rubbat organisk balans, men det ger ingalunda ett enda vettigt poäng åt teister att därmed komma in med lögner om att det är gud som "skapar ordning" det kan du glömma, det är att rida på dels okunskap dels att rida på begångna fel, som skapades av vettvilliga mer enögda kemister och vetenskapsmän, i tider när människor drabbades av en massa olika sjukdomar och epidemier och förstod varandra intellektuellt ännu mindre, glöm inte språkförbistringar, vilka fatala missförstånd bara det skapat, för att inte nämna misstänksamhet..

Sedan hävdar många teckenspråk, icke-bok-bildning, icke-läsning som "kunskap" jovisst... men när inte ens teckenspråk avhjälper människors misstänksamma viljor eller förmågor? utan att många hellre tittar upp och väntar på guds hjälp... hur gör man då?

Ja man stjälper över problem på dem man beskyller och ratar, för att de "inte tror på gud som den store hjälten" bland annat. Istället för att förvänta sig från gud, förväntar man sig från dem som inte tänker utefter religiösa doktrinen, som en bunke smartheads kom på ska kunna funka.. t.ex haditer.. är de allmängiltiga kanske? I de versioner som man hade för tio tjugo trettio år sedan?

Citat:
Nja, kan man inte kontrollera sig inifrån så är man onekligen en slav för yttre intryck.
Att människan alltid står i beroendeställning är ingen direkt nyhet, att hålla "sin religion som helig oc intakt" betyder inte att man därmed kan avsäga sig skyldigheter gentemot det sekulära, eftersom gud aldrig vist sig, och så länge den omtalade figuren inte kan komma och deklarera sig själv, får man helt enkelt följa förnuftet och det sinnligt verifierbara = vetenskapliga förhållningen som överlägsen och mest gynnande.
Citera
2013-08-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, Gud ger trons gåva och Han ger trons gåva till den som vill ta emot. Han trycker INTE trons gåva ner i halsen på någon. Detta borde du inse som troende.
Det är sant att han inte "trycker ner den i halsen", men Gud väljer vilka som blir troende, det har DU inget med att göra. Det är så Paulus förklarar det, och det är därför du är ute och cyklar nu när vi ändå är inne på klyschor.
Senast redigerad av Bassiehof 2013-08-11 kl. 17:07.
Citera
2013-08-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Gud vägleder de som vill bli vägledda. Om Gud vägleder de som inte vill bli det, så räknas det som tvång. Gud tvingar ingen till att tro, varken barn eller vuxna.
Gud lägger sig redan i ditt liv när frågan om du ska bli troende eller ateist ska avgöras. Ateister blir förhärdade i sinnet, och det är Gud som gör det. Hade du missat det? Så Gud är mycket mer aktiv än du tror. Han TVINGAR fram deras misshagliga sinnestillstånd för att de ALDRIG ska komma till tro, ALDRIG komma till insikt osv.

Förstår du inte varför Gud gör så? För att de är syndare som behöver straffas, till och med så att de går från ont till värre och blir som Hitler m fl, och syftet är att alla ska inse att Gud dömer rättvist. Ja, det är en rättvis tvångsmakt för syndare. Vi blir straffade för våra synder som vi begått som människor, inte i ett kommande helvete, utan redan under vår livstid på jorden.

Paulus skriver också att vi som tillhör Gud blir TUKTADE för att vi inte ska bli dömda tillsammans med världen.
Senast redigerad av Bassiehof 2013-08-11 kl. 17:07.
Citera
2013-08-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jodå. Dels genom att reglerna skrivas av honom, och dels genom den semantiska absurditeten 'frivillig tvång' ni abrahamist-pådyvlare är så förtjusta i.

Naturligvis inte. Hur skulle demiurg-'guden' annars kunne leka sina sociopatiska SM-lekar med människan?
Du talar emot dig själv. Först säger du att Gud utnyttjar sin fulla makt och inte lämnar nåt utrymme för den fria viljan, sen svarar du naturligtvis inte...när jag påstår att fullständig determinism inte finns. Skärp dig, troll! Inte ens det kan du göra på ett trovärdigt sätt. Mycket talande.
Citera
2013-08-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcake
Om min chef är allsmäktig och har skapat mig, programmerat mig och vet exakt vad jag kommer att göra, då är det hans fel om jag gör ett misstag. Desamma gäller Gud om jag mördar någon.

Alla är alltså inte likgiltiga inför Gud? Där ser man.
Problemet med det påståendet är att du och andra delvis har programmerat dig, genom utbildning har du inte blivit lik Gud, vilket är syftet med evangeliet, utan formad efter vad andra människor tycker, dina föräldrar till exempel. Är det inte därför man säger att din religion beror på var du är född? Så fullständig determinism finns som sagt inte. Din argumentation håller inte.

Varför är det en överraskning för dig att det finns troende i världen?
Citera
2013-08-11, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Gud lägger sig redan i ditt liv när frågan om du ska bli troende eller ateist ska avgöras. Ateister blir förhärdade i sinnet, och det är Gud som gör det. Hade du missat det? Så Gud är mycket mer aktiv än du tror. Han TVINGAR fram deras misshagliga sinnestillstånd för att de ALDRIG ska komma till tro, ALDRIG komma till insikt osv.

Den mest vidervärdiga av abrahamismens doktriner: Predestination.

Citat:
Förstår du inte varför Gud gör så? För att de är syndare som behöver straffas, till och med så att de går från ont till värre och blir som Hitler m fl, och syftet är att alla ska inse att Gud dömer rättvist.

Jag är inte ateist p.g.a. att jag har 'syndat' (för det har jag aldrig gjort), men som ett resultat av rationella resonemanger.

Citat:
Ja, det är en rättvis tvångsmakt för syndare.

Vilket endast är relevant för dom som ÄR .... eller anser sig vara .... "syndare".

Citat:
Vi blir straffade för våra synder som vi begått som människor, inte i ett kommande helvete, utan redan under vår livstid på jorden.

Ja "NI" (du & co) blir kanske, inte andra.

Citat:
Paulus skriver också att vi som tillhör Gud blir TUKTADE för att vi inte ska bli dömda tillsammans med världen.

Och du anser det nödvändigt att göra ett retorisk cirkus av detta, istället för bara att bli tuktad privat?
Senast redigerad av Bogomil 2013-08-11 kl. 17:28.
Citera
2013-08-11, 17:26
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Problemet med det påståendet är att du och andra delvis har programmerat dig, genom utbildning har du inte blivit lik Gud, vilket är syftet med evangeliet, utan formad efter vad andra människor tycker, dina föräldrar till exempel. Är det inte därför man säger att din religion beror på var du är född? Så fullständig determinism finns som sagt inte. Din argumentation håller inte.

Varför är det en överraskning för dig att det finns troende i världen?

Fullständig determinism råder OM en allvetande allsmäktig Gud finns. ÄR han också skaparen av allt, och sker även allt enligt hans vilja, är mina gärningar hans ansvar.

Det är ingen överraskning för mig att det finns troende. Utbildningen runtom i världen håller inte lika hög klass som i den sekulariserade världen, och många outbildade väljer god-of-the-gaps för att pyssla ihop sin egen världsbild.
Citera
2013-08-11, 17:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du talar emot dig själv.

Inte alls.

Citat:
Först säger du att Gud utnyttjar sin fulla makt och inte lämnar nåt utrymme för den fria viljan,

Det är inte vad jag sägar. Däremot sägar jag att den pådyvlande kristna semantik-röran opererar med hitta-på konceptet 'frivilligt tvång'.

Citat:
sen svarar du naturligtvis inte...när jag påstår att fullständig determinism inte finns.

Dels "svarar" jag konstant på detta, och dels är DIN ofullständiga determinism mycket annorlunda än MIN ofullständiga determinism, och jag undanber mig försök på att jämställa dom.
Citera
2013-08-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den mest vidervärdiga av abrahamismens doktriner: Predestination.

Jag är inte ateist p.g.a. att jag har 'syndat' (för det har jag aldrig gjort), men som ett resultat av rationella resonemang.
Som sagt, det är en rättvis tvångsmakt för syndare som behöver straffas.

Det är vad du tror eftersom du aldrig kommer till insikt om Guds makt. Alla har syndat ovh begått misstag som förtjänar straff. Det står därför skrivet att Gud är barmhärtig mot vem han vill, och förhärdar vem han vill. Tydligen förhärdar han er utan att ni förstår.

Du jämför väl inte Gud med människor? Människor kan man lura så att även mördare går fria, men inte Gud.
Citera
2013-08-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcake
Fullständig determinism råder OM en allvetande allsmäktig Gud finns. ÄR han också skaparen av allt, och sker även allt enligt hans vilja, är mina gärningar hans ansvar.
Men så ser det inte ut i verkligheten, därför existerar inte fullständig determinism. Men det ändrar inte Guds makt eller vilja. Gud har valt att inte utnyttja sin makt till fullo, det är realiteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in