2013-08-11, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.S
Är det någon som har koll på huset de köpte, ägarförhållandet och så? För även om SN mördat J, kommer SN ju fortfarande vara ägare till fastigheten till den del som står på lagfarten. Otrevligt dilemma för anhöriga. Förhoppningsvis skrev J bara sig själv som ägare och skulle låta SN bo där. Om ngn har fastighetsbeteckningen är det bara att ringa Skatteverket/Lantmäteriet på måndag och höra hur lagfarten ser ut.

Menar att om J köpt ett hus för 1 000 000 kr, och de är hälftenägare var, har ju SN 500 000 kr.. Lite större belopp än de 50' i handpenning (för jag antar att dödsboet inte är sugen på att behålla J:s fastighet).

Huset är inte betalt. Så varken dödsbo eller SN äger någonting. Ev kan de ingått ett avtal de måste lösa, men SN har inte råd att fullfölja affären och betala sin del. Han har garanterat inte beviljats banklån.

Enligt Expressen skulle ju huset betalats av de 2 milj SN fått av sin far. Pengar som inte fanns.

Så ingen risk SN tjänar 750 K (huset kostade 1.5 milj enl länk till mäklaren som lagts ut innan i tråden)
Citera
2013-08-11, 09:46
Medlem
Häkningsförhandlingarna börjar ca 12 i dag, enligt Js bror.
Citera
2013-08-11, 09:47
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
http://www.expressen.se/gt/vannen-markte-att-nagoting-var-galet/

Husaffären var alltså inte klar. Ingen handpenning var inbetalad. Förmodligen mördades J*ns på morgonen, med tanke på att S ringer tillbaka till säljaren 30 min senare, och då påstår att J står i duschen. Jag tror inte att det var J själv som gjorde inlägget den 27.

Det känns rimligt att anta, att S sedan avvaktar till sen kväll/natt innan han flyttar kroppen? Tar sedan bilen och drar. Klockan 6.30 på morgonen den 28 gör han sedan inlägget, som han skriver under med "J*ns på lånad lur".

Troligtvis var SN:s plan att göra som han gjort förr, alltså sticka med pengarna, i detta fallet handpenningen. Han hade dock inte väntat sig att husägaren skulle ringa om pengarna. När Jens konfronterar honom får han panik och dödar Jens.
Citera
2013-08-11, 09:48
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
http://www.expressen.se/gt/vannen-markte-att-nagoting-var-galet/

Husaffären var alltså inte klar. Ingen handpenning var inbetalad. Förmodligen mördades J*ns på morgonen, med tanke på att S ringer tillbaka till säljaren 30 min senare, och då påstår att J står i duschen. Jag tror inte att det var J själv som gjorde inlägget den 27.

Det känns rimligt att anta, att S sedan avvaktar till sen kväll/natt innan han flyttar kroppen? Tar sedan bilen och drar. Klockan 6.30 på morgonen den 28 gör han sedan inlägget, som han skriver under med "J*ns på lånad lur".

Fast inlägget på FcB kan väl JJ ha hunnit skriva innan samtalet kom och grälet började?
Citera
2013-08-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Troligtvis var SN:s plan att göra som han gjort förr, alltså sticka med pengarna, i detta fallet handpenningen. Han hade dock inte väntat sig att husägaren skulle ringa om pengarna. När Jens konfronterar honom får han panik och dödar Jens.

Det var ju S, enligt artikeln, som skulle ha betalat handpenningen. Men sina pengar, som aldrig ens fanns.
Senast redigerad av PIL 2013-08-11 kl. 09:58.
Citera
2013-08-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.S
Är det någon som har koll på huset de köpte, ägarförhållandet och så? För även om SN mördat J, kommer SN ju fortfarande vara ägare till fastigheten till den del som står på lagfarten. Otrevligt dilemma för anhöriga. Förhoppningsvis skrev J bara sig själv som ägare och skulle låta SN bo där. Om ngn har fastighetsbeteckningen är det bara att ringa Skatteverket/Lantmäteriet på måndag och höra hur lagfarten ser ut.

Menar att om J köpt ett hus för 1 000 000 kr, och de är hälftenägare var, har ju SN 500 000 kr.. Lite större belopp än de 50' i handpenning (för jag antar att dödsboet inte är sugen på att behålla J:s fastighet).

Nu köptes det ju tydligen ingen fastighet men hade man gjort det som du beskriver ser det ut som om sambolagen hade varit applicerbar om inget annat avtalats.

J*ns köper ett hus som han och St*fan ska flytta in i.
Citera
2013-08-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Fast inlägget på FcB kan väl JJ ha hunnit skriva innan samtalet kom och grälet började?

Enligt Js vänner, stämmer det ju inte med Js sätt att skriva. Och om man ska åka till Stockholm, från Skoghall, borde man väl åka hyfsat tidigt i alla fall? Det skulle jag gjort. Säljaren visste kanske att de skulle åka och såg till att ringa ganska tidigt. Kanske någon gång mellan 8-9.
Citera
2013-08-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill

Ja. Men språket avviker från vad J tidigare skrivit.

Så jag tror inte, och har inte trott, att det var J som skrev det
Citera
2013-08-11, 09:58
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Det var ju S, enligt artikeln, som skulle ha betalat handpenningen. Men sina pengar, de som aldrig fanns.

Dock hade SN 50000 I kontanter på sig när han sov över hos tjejkompisen. Det måste ha varit Jens pengar.
Citera
2013-08-11, 10:00
Medlem
Citat:
Dock hade SN 50000 I kontanter på sig när han sov över hos tjejkompisen. Det måste ha varit Jens pengar.

Vi vet ännu inte hur stor summan var. Det har vi diskuterat flera gånger, redan. Det vi vet, är att tjejen i Aftonbladets artikel, säger att S sagt att han hade sparat ihop 50 000. Sedan har övriga tidningar formulerat om det, så det låter som om hon sagt att hon sett att det var så mycket pengar.

Men som du säger, oavsett hur stor summan var, så var det säkert J*ns pengar.
Citera
2013-08-11, 10:09
Medlem
Citat:
Kanske var det kontanter som skulle ha använts på resan? Vissa vill ju inte använda kort utan växlar massor av pengar innan.
Citera
2013-08-11, 10:13
Medlem
Mördaren har säkert flera diagnoser, men mytoman är uppenbarligen en av dem. Förmodligen konfronterades han med verkligheten i det läget, och då brast det. Tyvärr brast det mer än i vanliga fall.

(Har själv konfronterat en f.d vän som var mytoman, i offentligt sällskap-. Sade bara och upprepade - "Men historierna du berättar är ju inte sanna - du ljuger ju". Har aldrig, aldrig sett en person blivit så arg och förbannad. Aldrig. Ett under att den personen inte hoppade på mig. Vad jag vill säga är att en mytoman kan flippa rejält när lögner och fakta uppdagas, och det inte går att backa ur situationen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in