2013-08-11, 06:58
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thabita
Bråk om pengar?
http://www.expressen.se/gt/vannen-markte-att-nagoting-var-galet/

Ja det verkar så om man läser den artikeln, GM verkar ha ekonomiska problem och lurat andra tidigare enligt det som står där och i tråden.
Citera
2013-08-11, 07:09
Medlem
Nu är det mer eller mindre fastställt att Jens mördades den 27 juli.
Sista inlägget på hans facebook tros ju vara skrivet av stefan men det är ju faktiskt skrivet rätt tidigt (09.37). Så då kanske det trotsallt var Jens som skrev det?
Citera
2013-08-11, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rökhosta
Har kanske varit uppe förut,men SN var med som patient i TV3 serien Sjukhuset runt 08-09.Han blev om jag minns rätt utskriven efter ett par dagar,eftersom de inte kunde hitta något fel på honom.

länk?
Citera
2013-08-11, 07:45
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkarpojkarpojkar
länk?
Du kan börja leta här:

http://www.tv3play.se/program/sjukhuset
Citera
2013-08-11, 08:04
Medlem
Jag hade en nära vän en gång som visade sig vara mytoman. Hon flyttade in hos mig efter att det tagit slut med hennes ex. (som var dum i huvudet, otrogen m.m enligt henne) Hon träffade en ny och fortsatte träffa sitt ex. Ljög även för mig om det. Sade att hon fått ett nattjobb som bagare, och kom hem tidigt på morgonen med deg runt naglarna. Sedan visade det sig att hon vart hos sitt ex de nätterna. Bagarjobb var lögn.
Alla som träffade henne älskade henne. Men hon kunde inte behålla vänner p.g.a sina lögner.
Om man ifrågasatte henne så berättade hon otroligt tragiska historier om hur hon blivit sexuellt utnyttjad som barn, om en stor bilolycka då hennes inälvor åkt ut och hon i princip dött. (hade stora ärr på magen, men det visade sig vara efter en gastric bypass op)

Känner igen det så väl på beskrivning av SN. Det är så mycket lättare att bli lurad än man tror.
Jag blev grundlurad. Man går inte runt och tror att folk ljuger. (om man inte själv ljuger)
Citera
2013-08-11, 08:25
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Nu är han tillbaka som pojkvän/sambo, och inte bara som "vän" i Aftonbladet, de verkar ha svårt för att bestämma sig.
Citera
2013-08-11, 08:26
Medlem
thabitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Tragisk historia detta!

Till Jens anhöriga och närmaste vänner beklagar jag sorgen och sänder styrkekramar och hoppas ni orkar igenom detta och inte känna att ni såg varningsklockorna men inte gjorde något. Vad som hänt är helt och hållet SN skyldig till. Ingen annan.

Att JJ var en snäll och genomärlig kille vittnar de flesta vännerna och grannarna om. JJ var också en kärleksfull kille med känslor, som uttryckte sina känslor, bland annat på Instagram där han postade sina korta finurliga dikter.

Att gärningsman SN är psykopat tror jag inte. SN har snarare psykopatiska drag, är en narcisst, är en sol-och-vårare, tänker bara på sig själv och manipulerar sin omgivning som det passar för stunden.

Att JJ lät sig bli lurad smärtar förstås. Men JJ är inte ensam om detta fenomen, finns massor av bedragare som utger sig för att vara gay för att sol-och-våra, dessa vet hur man "trycker på känslo knapparna" och upphåller en (falsk) känsla av äkta kärlek. JJ trodde på den äkta kärleken. Men SN trodde inte på kärlek utan snarare på att genom JJ hade han någonstans att bo, och att JJ skulle försörja honom eftersom JJ hade pengar. SN har säkert snott pengar från JJ under tiden de varit tillsammans utan att JJ märkt det.

JJ såg fram emot semesterresan. Sa JJ själv så sent som i slutet av juli. Sedan hände något som förändrade alltihopa, vilket slutar med att polisen hittar JJ död i ett källarförråd.
Tack för detta vettiga inlägg mitt i all pasjkastning och ibland skitiga spekulationer härinne.

Jag sänder också varma och starka tankar till Jens familj och beklagar verkligen sorgen.

(nä, jag känner ingen av dem, men det här olyckliga slutet för Jens, Jens familj och vänner, har berört mig mycket mer än något annat den sista tiden. Mest beroende på hur vidrigt SN har betett sig efter mordet, med "meddelanden" till Jens familj, sitt fortsatta oberörda sätt bland kompisar och gu' vet vad.)
Citera
2013-08-11, 08:38
Medlem
Illkrokkodills avatar
Jag citerar återigen Wikipedia:

"Mytomani (av myt och mani) innebär att en person ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger; mytomanen testar om omgivningen tror på lögnerna, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
I
Det finns mycket lite forskning om mytomani och trots att det är relativt vanligt finns det få psykologer eller psykoterapeuter som har särskilt mycket erfarenhet av det. Detta beror delvis på att de flesta som lider av mytomani saknar sjukdomsinsikt, och därmed inte söker hjälp. [1]

Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden."

Tycker det låter som att det egentligen är en väldigt rädd människa vars största ångest i livet är att bli ensam. Därav lögner som förhöjer honom (lögner som han tror på själv, laddade med ångest och föds omedvetet utifrån det.) samt detta eviga letande av uppmärksamhet i form av kravlösa relationer. (För att inte behöva blotta sitt lilla ensamma jag)

Mytomani är ju i sig ingen diagnos och är mycket komplicerat att behandla. Men jag tycker förklaringen stämmer väldigt väl överens med den bild som framkommer av SN.
Senast redigerad av Illkrokkodill 2013-08-11 kl. 08:41.
Citera
2013-08-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Jag citerar återigen Wikipedia:

"Mytomani (av myt och mani) innebär att en person ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger; mytomanen testar om omgivningen tror på lögnerna, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
I
Det finns mycket lite forskning om mytomani och trots att det är relativt vanligt finns det få psykologer eller psykoterapeuter som har särskilt mycket erfarenhet av det. Detta beror delvis på att de flesta som lider av mytomani saknar sjukdomsinsikt, och därmed inte söker hjälp. [1]

Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden."

Tycker det låter som att det egentligen är en väldigt rädd människa vars största ångest i livet är att bli ensam. Därav lögner som förhöjer honom (lögner som han tror på själv, laddade med ångest och föds omedvetet utifrån det.) samt detta eviga letande av uppmärksamhet i form av kravlösa relationer. (För att inte behöva blotta sitt lilla ensamma jag)

Mytomani är ju i sig ingen diagnos och är mycket komplicerat att behandla. Men jag tycker förklaringen stämmer väldigt väl överens med den bild som framkommer av SN.

Håller med.
Alla (de flesta) barn ljuger. Minns själv att jag hittat på historier som barn. Men vid en viss ålder slutar det. Vita lögner drar nog de flesta, men att hitta på en helt ny historia (pappa som dött, att man är på Cypern fast man är i Uppsala) Det är "sjukt"
Citera
2013-08-11, 09:14
Medlem
Är det någon som har koll på huset de köpte, ägarförhållandet och så? För även om SN mördat J, kommer SN ju fortfarande vara ägare till fastigheten till den del som står på lagfarten. Otrevligt dilemma för anhöriga. Förhoppningsvis skrev J bara sig själv som ägare och skulle låta SN bo där. Om ngn har fastighetsbeteckningen är det bara att ringa Skatteverket/Lantmäteriet på måndag och höra hur lagfarten ser ut.

Menar att om J köpt ett hus för 1 000 000 kr, och de är hälftenägare var, har ju SN 500 000 kr.. Lite större belopp än de 50' i handpenning (för jag antar att dödsboet inte är sugen på att behålla J:s fastighet).
Citera
2013-08-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Du kan börja leta här:

http://www.tv3play.se/program/sjukhuset

Det kan ta sin lilla tid att leta igenom alla avsnitt!
Ingen som vet lite mer specifikt?
Citera
2013-08-11, 09:29
Medlem
Citat:
På morgonen den 27 juli, strax innan paret skulle ha gett sig av till Stockholm för att ta flyget till Cypern, ska ett bråk ha utbrutit mellan dem, uppger Missing People.
Enligt uppgifter till organisationen ska J*ns J*nzon ha fått ett samtal från säljaren av det hus de höll på att köpa.
– Säljaren ringde och sade att handpenningen inte betalats in. Då ska J*ns ha blivit mycket upprörd, och konfronterat sin pojkvän med uppgifterna, vilket säljaren hör, säger Ellin*r C*rlsson, administratör på Missing People.

Det fanns inga pengar
J*ns J*nzon ska vid det här tillfället ha fått veta att det varken fanns pengar till något hus eller till någon Cypernresa och att hans pojkvän inte alls hade ärvt några miljoner av sin far som han påstått, uppger Missing People.
– Det var pojkvännen som skulle vara den rike i förhållandet, han som skulle betala handpenningen, säger Ell*nor C*rlsson på Missing People.
J*ns J*nzon ska då ha begärt att få återkomma till säljaren.
En halvtimme senare var det i stället pojkvännen som ringde upp, och sade att allt stod rätt till, att pengarna snart skulle vara överförda – och att J*ns stod i duschen.
Samtalet med säljaren är det sista dokumenterade livstecknet från J*ns J*nsson, enligt Missing People.

http://www.expressen.se/gt/vannen-markte-att-nagoting-var-galet/

Husaffären var alltså inte klar. Ingen handpenning var inbetalad. Förmodligen mördades J*ns på morgonen, med tanke på att S ringer tillbaka till säljaren 30 min senare, och då påstår att J står i duschen. Jag tror inte att det var J själv som gjorde inlägget den 27.

Det känns rimligt att anta, att S sedan avvaktar till sen kväll/natt innan han flyttar kroppen? Tar sedan bilen och drar. Klockan 6.30 på morgonen den 28 gör han sedan inlägget, som han skriver under med "J*ns på lånad lur".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in