2013-08-11, 01:52
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Ditt förslag skulle dock betraktas som ett slags kroppsstraff. Och det har vi inte längre i Sverige.
Det har jag mycket svårt att tro.

Redan idag tillämpas elektronisk fotboja på de som avtjänar fängelsestraff i hemmet. Redan idag har vissa fängelser elektroniska bojor på de intagna. Man har i diverse utredningar diskuterat möjligheter att fångar ska bära elektronisk fotboja på permissioner och man har nyligen stiftat en lag (har jag för mig) som ger möjlighet att belägga den som har kontaktförbud med elektronisk fotboja. Det ses inte alls som ett kroppsstraff bara för att man använder en tjock stålvajer istället för den gummi med integrerad kabel som används idag.
Citera
2013-08-11, 02:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Det var som fan! Denna liraren har jag haft och göra med "vårdat" för ett tiotals år sedan i Växjö. Jag kunde ge mig fan på att det var han när jag läste om det röda skägget och att han varit inom vården länge. Då hette han L*sse - efternamn kommer jag inte ihåg. Riktigt utpräglad stockholmsdialekt och med en försmak för bakelsen dammsugare.

Nu när jag vet vem personen ifråga är så kan jag inte förstå hur i helvete denna STORA KLOSSEN kan lyckas springa eller cykla ifrån personal.

För han är JÄTTESTOR.

Det var som fan, haha, ja där ser man!

Vilken avdelning? (nr)
Citera
2013-08-11, 03:04
Medlem
AngryHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Det var som fan! Denna liraren har jag haft och göra med "vårdat" för ett tiotals år sedan i Växjö.

Det skrämmer mig att vårdande personal bevisligen inte ens klarar av att uttrycka sig korrekt i skrift.

Nu fick vi tyvärr ett exempel på vad det är för nivå på personalen som hanterar dessa individer.

Hoppas innerligt att 54-åringen snubblar och bryter nacken i sin flykt från "psykvården".
Citera
2013-08-11, 03:54
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryHorse
Det skrämmer mig att vårdande personal bevisligen inte ens klarar av att uttrycka sig korrekt i skrift.

Nu fick vi tyvärr ett exempel på vad det är för nivå på personalen som hanterar dessa individer.

Hoppas innerligt att 54-åringen snubblar och bryter nacken i sin flykt från "psykvården".
det är inte personalen det är fel på, det är reglerna, och lagarna...
Citera
2013-08-11, 05:10
Medlem
Hur kan man vara så säker på att han ej har ett socialt kontaktnät, han har nämligen som de flesta facebook. Personen som eftersöks är ej Henry. Personen ifråga är mycket hatisk samt arg, han har även varit så pass ärlig och sagt följande. Han har inte begått de brott han är dömd för och han har inte någon psykisk störning. Risk för att han kan begå brott om han blir utskriven finns
dock som en följd av den psykiska tortyr vistelsen på Karsudden innebär.
Han motsätter sig sluten rättspsykiatrisk vård och anför bl.a.följande. Han medicinerar mot hat och kan bli arg. Det är inte särskilt konstigt att han är arg, eftersom han har ”suttit inne” i 27 år. Brottet som är anledningen till detta är han oskyldig till. Han befann sig inte ens på brottsplatsen. Tidigare var han hatisk men det blir inte bättre av att han misshandlas. Han får sprutor med gift.
Citera
2013-08-11, 06:28
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.K.V
Hur kan man vara så säker på att han ej har ett socialt kontaktnät, han har nämligen som de flesta facebook. Personen som eftersöks är ej Henry. Personen ifråga är mycket hatisk samt arg, han har även varit så pass ärlig och sagt följande. Han har inte begått de brott han är dömd för och han har inte någon psykisk störning. Risk för att han kan begå brott om han blir utskriven finns
dock som en följd av den psykiska tortyr vistelsen på Karsudden innebär.
Han motsätter sig sluten rättspsykiatrisk vård och anför bl.a.följande. Han medicinerar mot hat och kan bli arg. Det är inte särskilt konstigt att han är arg, eftersom han har ”suttit inne” i 27 år. Brottet som är anledningen till detta är han oskyldig till. Han befann sig inte ens på brottsplatsen. Tidigare var han hatisk men det blir inte bättre av att han misshandlas. Han får sprutor med gift.
konstigt nog så är det alltid de sjuka eller de som vägrar inse sanningen, som säger detta...

låt mig gissa...

antingen är du nu inlagd eller har varit och slutat att ta dina mediciner...
Citera
2013-08-11, 07:16
Medlem
En del frågar HUR han kunde rymma. Det stod ju i tidningarna att han plus två vårdare var och handlade, skulle betala varorna, och då säger han "oj jag har glömt väskan på cykeln!" varpå vårdarna står kvar i kassan och låter honom gå ensam ut ur affären "för att hämta plånboken på cykeln"!!! Efter en minut anade de oråd, och gick ut, och han syntes då inte till. Hur har ni missat det? Men hur fn kan de låta honom gå iväg ensam? Ens en kort stund? De som sitter i fängelse vänder de inte ryggen till en sekund på permisar, och farliga psykpatienter känns mycket mer oroväckande när de rymt, att ha lösa i samhället! Usch, jag vill inte råka på den här mannen!
Citera
2013-08-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Det löser man enkelt genom att kraftigt minska på antalet permissioner. Det är dags att ta steget från det här samhället där i princip hur grova brottslingar som helst kan komma ut på permission i vissa fall bara några år efter att de dömts. Sen kan man gärna avskaffa lyxfängelserna också och bland annat sätta lite av de pengar man sparar in på högre löner till fångvaktarna. Att som nu släppa ut grova brottslingar med två 50 kilos sommarjobbande tjejer som vakter är fukkständigt vansinne.
Vet vi att han var ute med två sommarjobbande tjejer i femtiokilosklassen? Missförstå mig rätt, jag är helt för slutförvaring i bergrum av en hel rad människor, men jag vill samtidigt veta detaljerna innan jag uttalar mig om dom.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är jag för stora starka karlar i den här typen av yrken, men har svårt att se att det är något man faktiskt kan uppnå. Det rör sig ju inte bara om problematik vid permissionstillfällen, saker sker överallt när myndighetspersoner saknar pondus. Se Karen Gebreab som slogs ihjäl på häktet i Flemingsberg för ett par år sedan. Hon var liten och nätt och kunde inte försvara sig.

Jag ser ett grundproblem i att man så gärna vill ge alla en chans. Alla som vill vara vårdare ska få vara det och alla som vill ha en permission ska så klart få det. Det är dumheter. Vad gäller brottslingarna finns det faktiskt tillfällen då man gjort saker som borde förvägra en fortsatt deltagande i friluftsaktiviteter, hur små de aktiviteterna än är. Man kan få sola sig på fängelsets innergård, men där får det också vara slut.

Frågan om små svaga väktare och poliser är alltid lika spännande. Förr respekterade man länsman för vad han representerade. Man respekterade uniformen, vad han var utöver sin fysiska uppenbarelse. Så är längre inte fallet. Nu krävs det att personen bakom uniformen kan gripa en person eller försvara sig mot denne även utan skydd av sin uniform. Man kan inte längre lita på att människor respekterar ämbetet och borde därför storsatsa på att få in folk som kan lösa uppgiften för vad uppgiften är, inte vilka kläder som bärs av inblandade.
Citera
2013-08-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasDeTorquemada
Att likna honom är nog rätt obehagligt oavsett om han rymt eller inte. Han är ju inte den vackraste mannen i landet direkt.

Ser framför mej hur folk ser denne man överallt o larmar som galningar när dom ser en rak näsa o ett rött vilt skägg. Beppe o Cornelis hade blivit insydda rätt snabbt.
Själv ringde jag en närstående för att varna. Räcker ju med att en allmänhet aer ett sånt skägg ausa förbi i en bil...
Citera
2013-08-11, 08:52
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Det har jag mycket svårt att tro.

Redan idag tillämpas elektronisk fotboja på de som avtjänar fängelsestraff i hemmet. Redan idag har vissa fängelser elektroniska bojor på de intagna. Man har i diverse utredningar diskuterat möjligheter att fångar ska bära elektronisk fotboja på permissioner och man har nyligen stiftat en lag (har jag för mig) som ger möjlighet att belägga den som har kontaktförbud med elektronisk fotboja. Det ses inte alls som ett kroppsstraff bara för att man använder en tjock stålvajer istället för den gummi med integrerad kabel som används idag.

Som jag skrivit tidigare - de bojor som används idag kan tas av hur lätt som helst. Detta för att bojan i sig inte är ett straff - du kan ta av den & avtjäna ditt straff på anstalt istället.
Tar du av den & drar, så blir du förpassad, dvs när/om polisen stöter på dig så blir du förpassad in på en anstalt.

Det du föreslår - vilket kanske inte är en så dum idé - blir alltså en helt annan grej då själva bojan blir en del av påföljden, förstår du vad jag menar?
Citera
2013-08-11, 09:31
Medlem
Perrolfs avatar
Mannen på fotot heter Le*f Joh*nss*n.
Citera
2013-08-11, 10:08
Bannlyst
Verkar som att han inte orkade cykla så långt. Han har setts lifta utanför Biltema i Katrineholm i fredags kväll av två olika vittnen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17274491.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in