Citat:
Ursprungligen postat av
iLuvMoney
Det löser man enkelt genom att kraftigt minska på antalet permissioner. Det är dags att ta steget från det här samhället där i princip hur grova brottslingar som helst kan komma ut på permission i vissa fall bara några år efter att de dömts. Sen kan man gärna avskaffa lyxfängelserna också och bland annat sätta lite av de pengar man sparar in på högre löner till fångvaktarna. Att som nu släppa ut grova brottslingar med två 50 kilos sommarjobbande tjejer som vakter är fukkständigt vansinne.
Vet vi att han var ute med två sommarjobbande tjejer i femtiokilosklassen? Missförstå mig rätt, jag är helt för slutförvaring i bergrum av en hel rad människor, men jag vill samtidigt veta detaljerna innan jag uttalar mig om dom.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är jag för stora starka karlar i den här typen av yrken, men har svårt att se att det är något man faktiskt kan uppnå. Det rör sig ju inte bara om problematik vid permissionstillfällen, saker sker överallt när myndighetspersoner saknar pondus. Se Karen Gebreab som slogs ihjäl på häktet i Flemingsberg för ett par år sedan. Hon var liten och nätt och kunde inte försvara sig.
Jag ser ett grundproblem i att man så gärna vill ge alla en chans. Alla som vill vara vårdare ska få vara det och alla som vill ha en permission ska så klart få det. Det är dumheter. Vad gäller brottslingarna finns det faktiskt tillfällen då man gjort saker som borde förvägra en fortsatt deltagande i friluftsaktiviteter, hur små de aktiviteterna än är. Man kan få sola sig på fängelsets innergård, men där får det också vara slut.
Frågan om små svaga väktare och poliser är alltid lika spännande. Förr respekterade man länsman för vad han representerade. Man respekterade uniformen, vad han var utöver sin fysiska uppenbarelse. Så är längre inte fallet. Nu krävs det att personen bakom uniformen kan gripa en person eller försvara sig mot denne även utan skydd av sin uniform. Man kan inte längre lita på att människor respekterar ämbetet och borde därför storsatsa på att få in folk som kan lösa uppgiften för vad uppgiften är, inte vilka kläder som bärs av inblandade.